Hei, minulla leikattiin nielurisat 9.3.16 ja nyt olen huolissani äänioireista. Läheisten mukaan kuullostan pikkulapselta ( nasaalinen, välillä kaikuva ), ääni voimaton ja häipyy välillä lähes kokonaan. Olen töissä puhelinasiakaspalvelussa enkä haluaisi sairausloman jatkuvan kovin pitkään. Mitä hoito-ohjeita olette saaneet äänioireisiin, puheterapiaa? Kauanko ko oireet voivat kestää?
Nielurisaleikkauksen jälkeiset äänioireet
3
589
Vastaukset
- sdasdsaddsad
No mietipä hieman: kurkusta poistetaan pala, ääni muuttuu... mitäpä luulet, kasvaako se pala sinne takaisin? Eipä taida kasvaa, eli ääni muuttui loppuiäksi...
- refluksiäänetön
Miten leikkaus menee teknisesti, onko siinä voitu vaurioittaa äänihuulia (tosin silloin olisit lähinnä käheä) tai niiden hermoja?
En usko edellisen väittämään, että ääniongelma olisi pysyvä. Sekä laulajia että puhetyöläisiä koulutetaan äänenkäytössä. Asia voi olla niinkin päin, että suurien risojen vuoksi olet oppinut väärän äänenkäyttötavan, ja nyt sinun pitäisi löytää luonnollinen äänenkäyttösi uudelleen.
Suosittelisin, että pyydät ajan puheterapeutille. Ääniongelmiin on aina parasta puuttua heti. Jos työnantaja ei pysty tarjoamaan muita työtehtäviä, niin sitten olet sairaslomalla. Jopa äänihuulihalvauspotilaat ovat saaneet äänensä kuntoutuksella takaisin, eli ääniongelmat eivät todellakaan ole pysyviä.- Pöllötär
Kiitos refluksiäänetön! Sain vielä ajan leikanneelle lääkärille ja hän tarkisti ohuen johdon päässä olevalla kameralla ( meni sisään vas sieraimesta ) miltä äänihuulet ympäristö näyttää - onneksi kaikki oli ok. Mainitsin puheterapian mutta hän oli sitä mieltä että äänioireet minulla ottavat vain pidemmän aikaa eikä puheterapiaan ole tarvetta. Seuraan kuitenkin tarkasti tilannetta koska nyt olo on entistä omenaisempi iskeneen b-influenssan takia. Viimeistään viikon päästä pitäisi mennä kokeilemaan töihin että miten ääni kestää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial201781Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1561779Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3321470Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221118Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2091112- 1421096
- 285985
- 11975
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt4959Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks49918