Ystävämme etelästä saapuvat suurin joukoin.

eppu2

Ihminen on aina kadehtinut lintujen lentotaitoja. Siksi se kai kehitteli itselleen koneenkin ilmojen tielle.
Kurkiauran näkeminen keväällä sykähdyttää (ainakin minua).
Talitintit sirkuttavat jo.
Varpusta sanotaan sielulinnuksi, pyy taas pienenee maailmanlopun edellä.
Haukkoja on käytetty metsästyksessä, kyyhkysiä viestinviejinä.
Linnut ovat eläimistä älykkäimmästä päästä.
Lapsena kiipesin suurelle kivelle, suljin silmäni, levitin käteni. Kuvittelin voivani lentää, no, tuloksena oli nyrjähtänyt nilkka.
Unissaan varmaan moni on lentänyt.
Onko teillä lintuisia juttuja tai huomioita?

78

357

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulla on se oma aloitukseni lintusista.
      Toivotan onnea kopiollesi.
      Toivot varmaan myös musiikkia?

H.

• Tarkemmin luettuani tuli mieeleeni että kaipaat sanontoja, miete-lauseita.
        Riimejäkin !!!?

H.

• ei.kuulu.tähän

Sun lintuset on ilolintuja.

• eppu2

Empä ole kyseistä aloitustasi avannut, joten en Sinun lintujutuistasi tiedä.
        Eihän etusivulla enää näy, kuka on aloittanut mitäkin.
        Ikävää tuottaa Sinulle pettymys.

• ääliönkäki

Minulla on se oma aloitukseni lintusista. Vai niin, hunksz

Sinä se varsinainen "ääliönkäki olet" juttuinesi.

Tiedätkö edes, mikä on "kaakana"?

Minäpä kerron,..enpäs kerrokaan, koska se voi taas sisältää sinun kirjaimia.

• henrjii

Se perinteinen, kun kuulet kullin äänen älä mene järvenjäälle

• käki.ku.kukkuu

Kullin nähtyään oli äimänkäkenä.

• eppu2

Tuollaista lintua en tunnekaan, kerro lisää.

• Kullinläiskintä
        eppu2 kirjoitti:

Tuollaista lintua en tunnekaan, kerro lisää.

Kullista lähtee sellainen läiskivä ääni kun se hakkaa läskiä reittä vasten.

• O-Orvokki
        käki.ku.kukkuu kirjoitti:

Kullin nähtyään oli äimänkäkenä.

Pelkääkö se töyhtöhyyppää, vai mikä se kulli olikaan suomenkielellä?

En ymmärrä miten ne linnut pyrkivät ihmisen reidelle noukkimaan, En ole moisesta ennen kuullutkaan,

• eppu2
        O-Orvokki kirjoitti:

Pelkääkö se töyhtöhyyppää, vai mikä se kulli olikaan suomenkielellä?

En ymmärrä miten ne linnut pyrkivät ihmisen reidelle noukkimaan, En ole moisesta ennen kuullutkaan,

Tuolla alempana henrjii selvittää tätä linnunnimistöä, muttei hän kyllä siitä mitään puhu, että se kenenkään reisiä olisi läiskinyt.

• kesi.vä

Kyllä mä seurailen luontoa ja lintuja. Muutama päivä sitten katselin neljää joutsenta. Pari tekee sydämenmuotoista kaulaulua sulassa, toinen pari tepasteli jäällä. Nyt tähyän ulkoillessani talojen seinustoille ja pientareille. Krookukset, lumikellot ja leskenlehdet odottavat bongaustani, luulen.

• eppu2

Juuri eilen ajattelin, vieläköhän se mutkakaulainen joutsen tulee järvelle. Monta vuotta se on siellä näkynyt, mutta yksin.
        Eilen juuri tsiikailin tienposkia, ei näkynyt leskenlehtiä.

• mimmimum-..mi

Harmi kun joitain lintulajeja on vähentynyt .... olosuhteet muuttuneet... esim. kottaraisia en ole nähnyt enää.....ne olivat kevään ensimmäisiä muuttajia ....mummolassa oli monta pesäpönttöä niille...joita jo lapsena tykkäsin seurailla....
      Yksi luonnonystävä on laittanut meidän pihassa linnunpöntön puuhun ....saa nähdä muuttaako siihen asukkeja...
      Katselin aivan lumoutuneena Japanin kirsikkapuun kukkien loistoa.....ovat juuri kauneimmillaan....joissakin temppelien puistoissa jopa tuhat puuta.....niissä on varmaan myös lintuja....perhosia....
      Ihanaa kun tulee kesä.....voi taas katsella ja kuunnella luontoa...

• "mimmimum-..mi"

Kottaraisten katoamisesta keskustelimme jo 3 vuotta sitten.
        kk kirjoitteli pöntöistä jo ajat sitten.

Kirsikat eivät Suomessa kuku(ei kirj.virh.)
        Lehdet kyllä kirjoittivat uutisia Japanista.

Musa-aloituksessa on kevättä ollut jo kauan.

H.

• mimmimum-..mi
        hunksz kirjoitti:

"mimmimum-..mi"

Kottaraisten katoamisesta keskustelimme jo 3 vuotta sitten.
        kk kirjoitteli pöntöistä jo ajat sitten.

Kirsikat eivät Suomessa kuku(ei kirj.virh.)
        Lehdet kyllä kirjoittivat uutisia Japanista.

Musa-aloituksessa on kevättä ollut jo kauan.

H.

" kertaus on opintojen äiti" ....kyllä ne kirsikkapuut meilläkin kukkuu....ja kukkii....hyvinkin kauniina....sitten vähän myöhemmin.

• mimmimum-..mi kirjoitti:

" kertaus on opintojen äiti" ....kyllä ne kirsikkapuut meilläkin kukkuu....ja kukkii....hyvinkin kauniina....sitten vähän myöhemmin.

Kyllä vaan, meidän pihassa kukkii suklaakirsikkapuu, ja kauniisti kukkiikin, täynnä valkoisia, pieniä kukkasia.
        Viime kesänä saatiin jo kirsikoitakin, eivät ne kyllä suklaalle maistuneet.

• eppu2

Lapsena muistan minäkin kottaraisia nähneeni.
        Pääskysetkin ovat vähentyneet.
        Eikös ne niitä pikkulintuja pistele poskiinsa etelänmailla.
        Täälläkin on kirsikkapuita, mutta eivät kuki vielä hetkeen tällä korkeudella.

• eppu2
        Ancelina kirjoitti:

Kyllä vaan, meidän pihassa kukkii suklaakirsikkapuu, ja kauniisti kukkiikin, täynnä valkoisia, pieniä kukkasia.
        Viime kesänä saatiin jo kirsikoitakin, eivät ne kyllä suklaalle maistuneet.

Täälläpäin on vaaleanpunaisia kukkia.
        En ole kuullut tuota suklaakirsikkapuu-nimeä. Lienee eri lajike.

• eppu2 kirjoitti:

Täälläpäin on vaaleanpunaisia kukkia.
        En ole kuullut tuota suklaakirsikkapuu-nimeä. Lienee eri lajike.

Sain sen sisareni pihasta, kun muuttivat rivitalosta kerrostaloon. En ollut ennen tuollaisesta kirsikkapuusta kuullutkaan ja kirvoja se on kova keräämään.
        Mutta kirsikat ovat hyviä maultaan.

• elmrei

Ilmaston lämpenemisen myötä muuttolinnut saapuvat pohjolaan aina vain aikaisemmin. Ne ovat hyönteissyöjiä ja suurin osa ötököistä vetää vielä lonkkaa;)
      Ei hyvä.

• eppu2

Joo, justiin siitä puhuttiin jossain mediassa miten on nytkin jo joitain lajeja tullut aikaisessa.
        En ole vielä nähnyt yhtään ötökkää hereillä.

• tähänkö-se-taas

Onhan meillä tätä muuttoliikettä ollut ihan tarpeeksi. Omin siivin saapuvat, toisten siivin lähtevät. Linnut on kuitenkin reiluja, matkustavat omillaan.

• ent.siivoojaparka

Ja elävät toisten siivellä, toisin kuin linnut, jotka pyydystävät itse ruokansa.

• Heikunkeikku

Teit eppu mukavan aloituksen. Heti lähti ajatukset liitelemään moniin lintujuttuihin.
      Siis henkilökohtaisiin kaverisuhteisiin linnun tai lintujen kanssa:) Joo joo, totta puhun.
      Oon vuosien varrella tutustunut moniin lintuihin. Jostain kumman syystä linnut eivät minua karsaasti katso. Voi olla, että ne luule, että minäkin olen joku lintu. Töyhtöhyyppä tai jotain:)
      Lokin poikanen, untuvikko vasta. Semmosen otin hoivaani (lue:vaivoiksi:))
      Sille lämmitettiin jopa sauna. Vartavasten. Muuten olis kuollut. Oon tuosta linnusta, jota kuljetettiin ees-taas saaren ja kaupungin väliä ja opetin sen lentämään, niin palstalla oon jo kirjoittanut, että ei siitä sen enempää sit enää.
      Saaressa lokkipariskunta. Pesä monina vuosina samalla kivellä. Ne oli nimeltään kotilokkeja. Niihin tutustuin myös hyvin. Kun poikaset kuoriutuivat, niin vain minä pääsin poikasten lähelle. Muut ihmiset jos menivät vähän sinne päinkään, niin lokkipariskunta huusi ja mekasti ja syöksyi sotaisin elkein (pommeineen päivineen) ihmisten päälle.
      Kaupungin kotona Varis. Hauska varis. Se otti tarvittaessa työkalun (ison oksan), jolla kalisutteli aitaa tai peltikattoa, ellen heti sitä huomannut.
      Myös muita pienempiä ystävyyssuhteita on ollut.
      Olisihan se kyllä kivaa osata lentää. Ehkä. Tosin minulla on korkeanpaikan kammo, että voi olla etten lintuna kuitenkaan lentäisi:) Tai jos olisin Strutsi, niin ei olis stressiä lentämisestä. Onkohan kellään linnulla korkeanpaikan kammoa. Hirvitys.
      Joutsenia on täällä lennellyt monena päivänä.
      Muutama vuosi sitten, kun soutelin saaresta venepaikalle, niin kapealla ruopatulla "joella" tuli vastaan joutsenpariskunta. Kun istuin veneessä, niin isojen joutsenten tullessa kohdalle, tuntui pelottavalta kun naamani oli liian alhaalla:) Joutsenet olivat nimittäin erittäin ärhäkällä tuulella. Molemmat sihisivät kuin käärmeet tai siilit. Jos urosjoutsen isoinen nokkineen ja siipineen olisi päättänyt pikkuusen tomahuttaa mua, niin ei olisi suuni naurusta ilakoinut.

• eppu2

Nauratti tuo töyhtöhyyppä.
        Meidän mökkijärvessä on pieni saari. Keväällä siellä lokit pesivät, auta armias, jos saarta lähestyy, alkaa kamala meteli ja tulee valehyökkäyksiä.
        Varislinnut ovat lintujen aattelia. Luin kirjasta, kun oli 4-vuotiaalla lapselle ja varis-linnulle annettu sama tehtävä.
        Lapsi ei ymmärtänyt mitään sen päälle, lintu selvitti sen pienessä ajassa.

• enmilläänkeksi

Kurkiaura on monena keväänä ja syksynä töräytellyt trumpettiaan, minulle! On, on minulle. Vartavasten lentävät ylitseni, kun olen aamulenkillä tai roskia viemässä. Muuttomatkallaan lohduttavat ja ilahduttavat minua, joka lentohon en pääsekään.
      Aamulla kaksi viikkoa takaperin kaksi joutsenta joikuen lensi ylitseni ja toivotti, juuri minulle!, iloista kevätmieltä.
      Voi, että rakastuin tähän lauluun pienenä koulutyttösenä. Jokin siinä lumosi. Joutsenen kuvia olin vain nähnyt silloin. Kehitystä siis on tapahtunut, kun nyt joutsenet livenä moikkailevat minua ☺
      (vain tämä löytyi youtubesta)
      https://www.youtube.com/watch?v=5JCWgoAJykQ

• eppu2

Kaunista laulua, rauhoittavaa.
        Tuli meileeni noista joutsenista, eikös jossain tapahtunut jooskus sellainen juttu, että joku hukkui, kun raivoisat joutsenet eivät päästäneet rantaan.
        Varottelen aina poikia, kun lähtevät kalaan, etteivät häiritse joutsenia.

• enmilläänkeksi
        eppu2 kirjoitti:

Kaunista laulua, rauhoittavaa.
        Tuli meileeni noista joutsenista, eikös jossain tapahtunut jooskus sellainen juttu, että joku hukkui, kun raivoisat joutsenet eivät päästäneet rantaan.
        Varottelen aina poikia, kun lähtevät kalaan, etteivät häiritse joutsenia.

Juu, ei urosjoutsen aallon ulpuna uinut, kun autossayöpymistarkoituksessa Etelä-Ruotsissa pysähdyimme levähdyspaikalle lammen rantaan. Saimme kovat ukaasit siipien levityksen siivittäminä.

• henrjii

Kun kuovi kuikahtaa, lumi luikahtaa
      Kuovi
      kuovi, kuiri (suomi), skuika, skuikastak (saami), kulli, kullittsa, kulikka (karjala, lehtokurppa), kulik, kulikke (lyydi, suokurppa), kulling (vepsä), koov, koovitaja, koovitas, koovit, koovis, koovisk, koovik, koove (viro), kurppa, kurpa, kurvi, kurvilo, kurvitsa, kurmitsa (suomi, inkeri, vatja), kurmoi, kurvoi (karjala), suogurbits, suogurboi, suokurmoi (lyydi), gurbits, gurbats, gurb (vepsä), kurp, kurb, kurvits, kurbiits, korbits, korbiits, korbitsakas (viro), kormozak, kurmozak (mari), kurma, kurpa (kantapermi).

1. "kun kuovi kuikahtaa niin lumi luikahtaa" (pidetään kevääntuojana).

• eppu2

Kiitos, tuo oli mielenkiintoinen tietoisku.

• Toi on kiva ritirimpsu, eli jos kuulet kullin äänen älä todellakaan mene järvenjäälle, pitää siis paikkansa. Niin maalla aina varoteltiin, oli kuovi niitä kovimpia huutajia kun ympärillä oli paljon lampia.

Nyt voinkin lähettää tämmöisiä lintumaailman terveisiä
        'Yks kurppa toivottelee hyvää kevättä yhdelle kullille.'
        Sä ainakin ymmärrät, että onpas somat laulut tänään.

• eppu2
        rosaliiin kirjoitti:

Toi on kiva ritirimpsu, eli jos kuulet kullin äänen älä todellakaan mene järvenjäälle, pitää siis paikkansa. Niin maalla aina varoteltiin, oli kuovi niitä kovimpia huutajia kun ympärillä oli paljon lampia.

Nyt voinkin lähettää tämmöisiä lintumaailman terveisiä
        'Yks kurppa toivottelee hyvää kevättä yhdelle kullille.'
        Sä ainakin ymmärrät, että onpas somat laulut tänään.

Nuo lintumaailman terveiset olikin hyvä oivallus.

• O-Orvokki

Naurulokit ovat saapuneet jo Helsinkiin, ja varoiteltiin, että ainakin Jätkäsaaressa verkkokaupan Bunkkerin lähettyvillä pitäisi kulkea seinien vierellä, ellei halua joutua lintujen hyökkäyksen kohteeksi. - En ole tiennyt, että ne oikeasti voisivat hyökkäillä ihmisten kimppuun. Luulin niiden vain uhkailevan samalla tapaa kuin joutsenet, jos niitä lähestyy kajakilla.

• jahaiseepahalle

Jos menet lokin pesän tai poikasen lähelle, ne uhkailevat ensin ja jos sana ei tehoa, sitten nokkivat nuppiin:)) Tiira käy heti kimppuun kuin yleinen syyttäjä. Onneksi tiirat pesivät saarissa ja luodoilla.

• eppu2

Eikös siellä pääkaupungin puolessa ole niitä lokkeja ollut, ihan riesaksi asti.
        Jotain juttua muistan joskus olleen, että rosvoovat ruuatkin kädestä.
        Vai ovat tiirat noin äksyjä, sitä en tiennytkään.

• valkoisetrosvot
        eppu2 kirjoitti:

Jos käyt Kauppatorilla kesällä, pidä jäätelöstä tai pullasta huoli,ne häviää kädestä ykskaks yllättäen;)

• O-Orvokki
        eppu2 kirjoitti:

Pitää paikkansa.
        En tiedä kuinka hyvin kauppatorin yläpuolelle vedetyt teräs- tms. langat estävät lokkeja hyökkäilemästä asiakkaiden kimppuun torilla. Toivottavasti tehoavat ja ihmisetkin saavat nautiskella rauhassa viehättävästä ympäristöstä ja torin tarjoamista herkuista.

• laumanasaapuvatmeille

Siltähän se vähän jo näyttää.
      Kaikki vastaanottokeskukset alkavat täyttyä, mutta onneksi kirkko ottaa nämä siipirikot suojelukseensa.
      Mutta syysmuutto voikin olla hiljaisempi.

• Kun asuin maalla, oma kevääni alkoi aina kun ilmassa ja valoisassa illassa oli lumen sulamisen tuoksu ja vuorelta kuulin kuin huuhkaja siellä huhuili, kuvittelin että minua kutsui ja vastailin saman moisella huhuilulla. Melkein seurustelimme silloin.
      Nyt on kaikki toisin, ei huuhkajan kutsua ei kuovin huutoa vain tintit aloittavat varhain aamulla laulunsa ja jokusen varpusen olen bongannut. Joutsenpariskunnat lentävät tästä yli pohjoiseen, joskus niin matalalla, nostavatkohan tässä kohtaa korkeutta, silloin voi siipien viuhunan melkein kuulla, mukava elämys sekin on.
      Onnelliset merenrannoilla asuvat näkevät kaikkea, asiaa melkein voi kadehtia, hyvä kun kerrotte meille pohjoisen rääpäleille mitä ihanaa näette, milloin ne hanhiparvet liukuvat ohi pohjoiseen. Käyttääkö ne lainkaan Päijännettä karttanaan vai muita reittejäkö suunnistavat.
      Leskenlehti on varma kevään merkki ja tietysti rentukat, mutta näillä korkeuksilla saa vielä odottaa molempia. Lenkkipolkuni varrella on puro joka kohta syöksyy hullun lailla kohti päijännettä, sen varteen tulevat ensin rentukat ja kun lemmikin valtaavat puron laidan, veden vauhti on jo hyytynyt lirutukseksi vain, niin silloin kesä on jo paljon pitemmällä.

• eppu2

Elämän polut vaihtelevat.
        Itse luulen olevani jo mökillä silloin, kun kurjet tulevat.
        Viimevuonnakin kuulin, kun tulivat joutsenet ja tulivat kuikat.
        Pöllöjen huhuilua kuuluu myös metsästä.
        Itse seuraan aina, kun eri kukat nousevat maasta ja rupeavat kukkimaan.

• Minua ilahdutti viime-viikkoinen tuuli.
      Se haukkasi puhtaaksi jalka-käytävästä sen osan, joka näkyy ikkunastani.
      Olisi siinä nyt mukavaa tepastella pieni-jalkaisenkin lintusen.
      Eivät vaivautuisi varpaansa välitkään.
      Varikset viihtyvät nurmikolla, Varpuset räystähillä.
      Vain Tiaisten töyhdöt hyypivät oksistoissa.
      Koirien pyrstöt ilakoivat väkkärästi.
      Lumi-poskiset pikku-hanhet eivät ole vielä saapuneet.
      Peltojen muta on koskematon, pienet lammikot lystikkään kirkkaiset.

H.

• mankutimankuti

Hölpöti.
        Pölpöti.
        Mässyti.
        Lörpöti.
        Hömpöti.
        Pömpöti.
        Liirum.
        Laarum.
        Huh hah hei.
        Törpöti.

• eppu2

Näyttää niitä lintuja olevan sielläkin, vaan mikäs lintu se tuollainen pyrstökoira oikein on.
        Ihan on uusi tuttavuus.

• Huh hah hei. Kiitos hyvästä tilannekatsauksesta.
        Ei siis kannata hanhia vielä odotella tänne pohjoiseen.

• kyllä.se.siitä

Se on taas sitä aikaa joo, pöllöt huillee käkenä naaras mielessä kuppiloitten sulkemisajan jälkeen, kevät saa hormoonit hyrräämään. Ei ole vielä tulleet naurulokit torin nakitsulle kun jäät lähtevät tulevat hampparit ilolintuineen rannoille muovikasseineen.

• Tulijoita riittää. Ensin pakolaislaumat, sitten lintuparvet, voi kun kirahvit, gebardit, Magnustit ja norsut pysyisivät savannilla. Ei täällä ole niille ruokaa, no kaneja on, kesäkin on niiiin lyhyt.

• eppu2

Ilmasto kun lämpenee, tulijat lisääntyy.
        Kohta niitä tulee ihmismuuttolintujakin kesää viettämään.

• 1eero

Radiosta kuuntelin tovi sitten luonto-ohjelmaa, oli jo joku nähdyt västäräkin sen mukaan kesään on aikaa vähäsen. Joitakin tulijoita on näkynyt mut sesonki vasta eessäpäin. Keskenkasvuisena oli innostusta lintujen tarkakkailuun, oli muillakin, pidettiin päiväkirjaa tulijoista joillakin räksänpoikanen kasvattina taisi mullaki olla varikasenpoika(kalle).

• eppu2

Eikös se loru mennyt niin, että kuu kiurusta kesään, puoli kuuta peipposesta, västäräkistä vähäsen ja pääskysestä ei päivääkään.
        Kurjesta sanotaan, että se on taivaankannen kannattaja, siitä kai on tullut käsite kurkihirsi.

• Kurkipariskunta ollut kesävieraana jo yli kymmenen vuotta.
      Niillä on hyvät oltavat.
      Olen ruokkinut niitä jyvillä ja ruuantähteillä, joka ilta vien niille evästä.
      Pesä niillä on puolen klometrin päässä,
      Viime kesänä saivat kaksi poikasta. Pihapiirissä kävivät yöllä syömässä, Toinen piti kauempana vahtia, kun muut söi.
      Aina näin keväällä on vähän jännittynyt olo, miten niiden reissu on mennyt.
      Kun ne huhtikuun puolivälissä ilmaantuu, niin tulee helpottunut olo.
      Saa nähdä, miten tänä keväänä käy.

• eppu2

Tuo on kivaa seurattavaa, kun odottaa tiettyjä lintuja.
        Toivottavasti kaikki on hyvin kesävieraillasi.

• Minulla on kyky lentää unessa. Tunne on upea, pystyn nostamaan korkeutta ja liitelemään. Tosin en ole pitkään aikaan päässyt lentämään liekö lentämisunet sidoksissa johonkin tiettyyn elämän vaiheeseen. Siis sellaisiin negatiivisiin elämänvaiheisiin, joista haluaisi unen mukana liidellä pois kohti positiivisia ilmavirtauksia ; )

• eppu2

Minäkään en ole vähään aikaan nähnyt lentounia.
        Se on kyllä hienoa, kun joku ilkeä on kyttäämässä ja sitten ponkaisee ilmaan ja nousee ylös.
        Voisi ajatella, että haluaa johonkin alueeseen muutosta tai selvyyttä. En tiedä, kunhan pähkäilen.

• Jaha, että lentäminen. Nuorempana näin lentounia, pystyin tuosta vaan nousemaan ylös. Ikä estää nousemasta ilmaan, olen tullut siihen tulokseen. Joskus olisi kiinnostanut riippuliidintä kokeilla, ehkä sama tunne olisi ollut kun unessa. Täytyy odotella vaan unia, ehkä turvallisempaa:)

• eppu2
        Reeta3 kirjoitti:

Jaha, että lentäminen. Nuorempana näin lentounia, pystyin tuosta vaan nousemaan ylös. Ikä estää nousemasta ilmaan, olen tullut siihen tulokseen. Joskus olisi kiinnostanut riippuliidintä kokeilla, ehkä sama tunne olisi ollut kun unessa. Täytyy odotella vaan unia, ehkä turvallisempaa:)

Purjekoneessa olen pari kertaa ollut. Huikea elämys.

• Maturalli

Kun näin otsikon niin tuli ensimmäisenä mieleen että tarkoitat maahantunkeutujia.

• eppu2

Se on nyt niin pinnalla oleva asia tämä kansainvaellus, että se ihmisten mielissä on.

• Kiurun kuulin eilen. Ja äsken sitruunaperhonen uskalsi lentää vaarallisen pätkän kissan ja lintulaudan välillä. Henkiin jäi, hieno juttu.

• eppu2

Parin viikon sisään aion rantautua mökille, sitten varmaan jo perhosten lennostakin saan nauttia.
        Kissalla on kivaa, kun pääsee hiirestämään.

• eppu2 kirjoitti:

Parin viikon sisään aion rantautua mökille, sitten varmaan jo perhosten lennostakin saan nauttia.
        Kissalla on kivaa, kun pääsee hiirestämään.

Isän kanssa juttelin puhelimessa, kerroin hänellekin kevätuutisia. Hän sanoi että sitruunaperhosen näkeminen keväällä ennen muita hörppysiä, on merkki siitä että tulee kaunis kesä. Nokkosperhonen olisi tarkoittanut sadetta.
        Ensimmäinen leskenlehden kukkanen on myös bongattu tänään.

• ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

Isän kanssa juttelin puhelimessa, kerroin hänellekin kevätuutisia. Hän sanoi että sitruunaperhosen näkeminen keväällä ennen muita hörppysiä, on merkki siitä että tulee kaunis kesä. Nokkosperhonen olisi tarkoittanut sadetta.
        Ensimmäinen leskenlehden kukkanen on myös bongattu tänään.

Näkyy sitten kaikki merkit viittaavan kauniiseen ja lämpimään kesään, ainakin meilläpäin.
        Luin, että jos Matin päivänä on kaunis ilma niin tulee lämmin ja aurinkoinen heinäkuu. Meillä oli oikein tosi lämmintä ja aurinkoista Matin päivänä.
        Ei tule olemaan helppoa muslimeilla tänä vuonna täällä pohjoisessa ramadansa aikana, kun se osuu justiin vuoden valoisampaan aikaan ja vielä jos on kuumaa, eikä saa juodaa kuin vasta auringonlaskun jälkeen. Itsepähän ovat valinneet.
        Tosin sanovat kyllä, että jos vaikka kasvoja pestessä menee vettä vahingossa vähän suuhunkin, niin sillehän ei voi mitään.

• de-meter

Kyllä linnut konsertoivat täällä jo aamuisin, kun haetaan lehteä postilaatikolta. Mustarastaskin viritteli jo huiluaan pari vikkoa sitten, mutta ilmeisesti vain harjoitellaakseen, koska sen jälkeen en ole sitä kuullut.

Lintutarinoista - tai uskomuksista vielä: palokärkeä kutsuttiin meillä päin kuoleman linnuksi. Kun se tuli pihapiriin se tiesi jonkun kuolemaa. Ennen kuin saimme viestin 19-vuotiaan serkkuni kaatumisesta, tätini kertoi, että palokärki oli tullut koputtelemaan talon päätyyn muutamana iltana ja vaikka hän hätisti sen pois, se tuli uudestaan.

Toinen tarina liittyy pöllöön. Veljeni onnistui kesyttämään pöllön, en muista miten, mutta sen muistan, että lintu asusti meidän avovintillä, oli kesy ja niin kiintynyt veljeeni, että se seurasi häntä aamuisin kouluun. Meidän naapurin pojalla oli ilmakivääri ja uskomme hänen ampuneen pöllön, kun se yhtäkkiä vain katosi...En tosiaan muista kaikkia tarinan yksityiskohtia, täytyy tarkistaa veljeltä kun häntä näemme.

• eppu2

Tuon palokärkijutun olen lapsena kuullut.
        Yks vuosi, kun poika oli väkensä kanssa mökillä alkoi kuulua kamala kolina.
        Kaksi pöllöä mökin katolla.
        Liekö ollut ruoka vähissä sinä vuonna, kun asumukselle asti tulivat.
        Täällä on noita fasaaneja, vielä en montaa kirkaisua ole kuullut.
        Mustarastaan laulusta pidän kaikkein eniten.
        Erikoinen ääni on taivaanvuohella. Mulla on sellainen muistikuva, että se mäkätys tulisi siivistä, en ole varma.

• mimmimum-..mi

Minua alkoi kiinnostamaan yhdestä videosta lause....Janne ja Aino joutsen viimeisiä päiviä Aulangolla ennen Ähtärin eläinpuistoon muuttoa.....Ajattelin että miksi ne talveksi sinne viedään...miksi ei anneta lähteä etelään... niinkuin muutkin joutsenet....Aloin gookletella vähän ...Jannesta ja Ainosta.... ne olivat kyhmyjoutsen pariskunta.....ja laulujoutsenet yrittivät saada omaksi reviirikseen tämän Aulangon veden missä ne elivät kesäisin ja saivat kahdet poikasetkin....Janne haavoittui niin pahasti laulujoutsenten toisesta hyökkäyksestä ...että jouduttiin lopettamaan....Joku täällä ehkä tietää paremmin niiden tarinan....

https://www.youtube.com/watch?v=-IhE64I346I

• eppu2
        mimmimum-..mi kirjoitti:

Minua alkoi kiinnostamaan yhdestä videosta lause....Janne ja Aino joutsen viimeisiä päiviä Aulangolla ennen Ähtärin eläinpuistoon muuttoa.....Ajattelin että miksi ne talveksi sinne viedään...miksi ei anneta lähteä etelään... niinkuin muutkin joutsenet....Aloin gookletella vähän ...Jannesta ja Ainosta.... ne olivat kyhmyjoutsen pariskunta.....ja laulujoutsenet yrittivät saada omaksi reviirikseen tämän Aulangon veden missä ne elivät kesäisin ja saivat kahdet poikasetkin....Janne haavoittui niin pahasti laulujoutsenten toisesta hyökkäyksestä ...että jouduttiin lopettamaan....Joku täällä ehkä tietää paremmin niiden tarinan....

Empä ole tuollaisesta jutusta kuullutkaan, olisi kiva tietää enemmänkin, miten tuo on mennyt. Toinen joutsen jäi sitten ilman paria.

• mimmimum-..mi

Sen luin että tämä Aino uiskenteli loppukesän 2015 siellä yksin ...ja saatiin sitten talvihoitoon....jos tulee vielä lammelle...niin joskus vapun jälkeen.... olinpaikka ei tiedotettu....luontoaktivistien vuoksi....

• seurannut
        mimmimum-..mi kirjoitti:

Meilläkin on joka kevät yksinäinen joutsen jonka puolisi kuoli lennettyään sähkölankaan. Joutsen etsii pariaan ja yrittää toisten joutsenten mukaan, jotka kuitenkin ajavat sen pois. Olen kuullut että joutsenet eivät etsi joka vuosi uutta puolisoa, vaan pariutuvat loppuiäkseen.

Viime keväänä olimme tuttavapariskunnan kanssa seuraamassa lintujen kevät muuttoa. Joutsenpari uiskenteli järvellä, joukkoon lennähti toinen pari ja tietenkin syntyi tappelu, seurauksena tunkeutuja saivat lähteä muualle. Olisin saanut hienon kuvan jos olisi ollut parempi kamera.

• eppu2
        seurannut kirjoitti:

Meilläkin on joka kevät yksinäinen joutsen jonka puolisi kuoli lennettyään sähkölankaan. Joutsen etsii pariaan ja yrittää toisten joutsenten mukaan, jotka kuitenkin ajavat sen pois. Olen kuullut että joutsenet eivät etsi joka vuosi uutta puolisoa, vaan pariutuvat loppuiäkseen.

Viime keväänä olimme tuttavapariskunnan kanssa seuraamassa lintujen kevät muuttoa. Joutsenpari uiskenteli järvellä, joukkoon lennähti toinen pari ja tietenkin syntyi tappelu, seurauksena tunkeutuja saivat lähteä muualle. Olisin saanut hienon kuvan jos olisi ollut parempi kamera.

Kyllä se niin on, että joutsen on pariuskollinen.
        Meidänkin pikkujärvellä on pariskunta, muutama vuosi sitten ne sai poikasen, jonka kaulassa on iso mutka, joku vika. Sitä ei ole joka kesä näkynyt, mutta viime kesänä näimme sen, se oli yksin.

• ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

Kyllä se niin on, että joutsen on pariuskollinen.
        Meidänkin pikkujärvellä on pariskunta, muutama vuosi sitten ne sai poikasen, jonka kaulassa on iso mutka, joku vika. Sitä ei ole joka kesä näkynyt, mutta viime kesänä näimme sen, se oli yksin.

Ei kuulemma pidä täysin paikkaansa. Saman verran pariuskollinen kuin ihminen, sanoi yksi luonnontieteilijä varmana ja todistettuna tietona.
        Joillakin joutsenilla saatta olla neljäkin eri puolisoa.
        Tietysti niissä voi olla sinkkuja myöskin, niinkuin ihmisissäkin.

• eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Ei kuulemma pidä täysin paikkaansa. Saman verran pariuskollinen kuin ihminen, sanoi yksi luonnontieteilijä varmana ja todistettuna tietona.
        Joillakin joutsenilla saatta olla neljäkin eri puolisoa.
        Tietysti niissä voi olla sinkkuja myöskin, niinkuin ihmisissäkin.

Jaa, tuo on sitten uudempaa tietoa. Muistatko kuka tuo tieteilijä on?

• ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

Jaa, tuo on sitten uudempaa tietoa. Muistatko kuka tuo tieteilijä on?

Voisin kai minä hänen nimensäkin tänne präntätä, mutta tuskin sinä häntä tunnet kuitenkaan. Pitäisi kai ensin kysyä häneltä itseltään.
        Ne on rengastaneet joutsenia ja seuranneet kuinka pariuskollisia ne ovat.
        Vaikka ne pareittain liikkuvat, niin ei se noin vaan ole selvää, että niillä on joka kesä sama pari vaikka se voi siltä näyttää.

• Suomeen tulee pääasiassa vain lintuja ehkä sekin on liikaa suomalaisille.

• ent.siivoojaparka

Joo, no niinhän tuossakin sanotaan:
        """ Vaikka joutsenta käytetään usein pariuskollisuuden symbolina, on tuo uskollisuus osin myytti. Lintu ottaa leskeksi jäätyään usein uuden parin, ihan niin kuin ihminenkin. Jos joutsenparista toinen kuolee, niin lesken ympärillä pyörii kyllä uusia nuoria puolisotarjokkaita."""

• enmilläänkeksi
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Joo, no niinhän tuossakin sanotaan:
        """ Vaikka joutsenta käytetään usein pariuskollisuuden symbolina, on tuo uskollisuus osin myytti. Lintu ottaa leskeksi jäätyään usein uuden parin, ihan niin kuin ihminenkin. Jos joutsenparista toinen kuolee, niin lesken ympärillä pyörii kyllä uusia nuoria puolisotarjokkaita."""

Avioero on harvinainen mutta myös sitä tutkijat saivat ihmetellä Englannissa. Kyseessä oli pari vuotta yhdessä ollut pikkujoutsenpari. Palasivat molemmat uuden puolison kanssa vuosittaiselta muuttomatkaltaan Venäjän arktisille alueille. Samassa pikkujärvessä Englannin Slimbridge kosteikolla pesivät uuden rakkaansa kanssa mutteivat moikkaile eivätkä mitenkään osoita tuntemisen merkkejä ex-puolisolleen :)
        Muistelen kuulleeni silloin 2010 tämän uutisen suomenkielisistäkin tiedotusvälineistä vaan enpä tähän hätään löytänyt googlella muita kuin englanninkielisiä.
        Experts stunned by swan 'divorce' at Slimbridge wetland
        http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/gloucestershire/8477351.stm
        "Experts shocked by 'bizarre' swan divorce
        Experts at a wildlife sanctuary in Gloucestershire have witnessed a rare ''divorce'' between two Bewick's swans - with both parties bringing their new partners to winter at the site."
        http://www.telegraph.co.uk/news/earth/wildlife/7066378/Experts-shocked-by-bizarre-swan-divorce.html

• eppu2
        enmilläänkeksi kirjoitti:

Avioero on harvinainen mutta myös sitä tutkijat saivat ihmetellä Englannissa. Kyseessä oli pari vuotta yhdessä ollut pikkujoutsenpari. Palasivat molemmat uuden puolison kanssa vuosittaiselta muuttomatkaltaan Venäjän arktisille alueille. Samassa pikkujärvessä Englannin Slimbridge kosteikolla pesivät uuden rakkaansa kanssa mutteivat moikkaile eivätkä mitenkään osoita tuntemisen merkkejä ex-puolisolleen :)
        Muistelen kuulleeni silloin 2010 tämän uutisen suomenkielisistäkin tiedotusvälineistä vaan enpä tähän hätään löytänyt googlella muita kuin englanninkielisiä.
        Experts stunned by swan 'divorce' at Slimbridge wetland
        http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/gloucestershire/8477351.stm
        "Experts shocked by 'bizarre' swan divorce
        Experts at a wildlife sanctuary in Gloucestershire have witnessed a rare ''divorce'' between two Bewick's swans - with both parties bringing their new partners to winter at the site."
        http://www.telegraph.co.uk/news/earth/wildlife/7066378/Experts-shocked-by-bizarre-swan-divorce.html

Tieteet ovat eläviä, aina löytyy uusia asioita, kun tutkitaan.
        Muistui mieleen, että joskus 1950-luvun tienoilla joutsenet olivat kuolla sukupuuttoon.
        Laji taisi olla rauhoitettu jo sitä ennen, ainakin kauan jo ollut.
        Tuossa eläinkirjassa, josta olen täällä maininnutkin on sellainenkin kertomus, miten haikara pyydysti kalan leiväpalalla.
        Eli laittoi sen veteen ja veti sen aina rannenmaksi, jos se meinasi vajota. Odotteli, katseli, kun pikkukalat kerääntyivät ympärille. Joukkoon tuli isompi ahven, nappasi sen ja jätti murut pikkukaloille.
        Tutkimuksissa on havaittu, että vesilinnut käyttävät kalanpyydystämiseen myös syöttejä.
        Hyönteiset ovat yleisimpiä syöttejä.

• Mustat pelaavat ja suomalaiset vaikkaavat--TV---. Suomalaiset nauttivat apinoista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1410
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1355
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      289
      1245
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1105
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1051
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1028
    7. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1009
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      878
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      17
      833
    Aihe