Kannattaako omistaa venettä

Mariksenkundi

Jos siihen tulee 500 mailia kaudessa?

40

400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • subjektiivista

      Tyhmä kysymys. Yhtä paljon kannattaa kuin ei kannata, riippuen omistajasta.

    • Mailimikkeli

      Minkälaisista maileista on kysymys?

      • rthysryhr

        Meri.


      • osallistun
        rthysryhr kirjoitti:

        Meri.

        eikun e-maileista


    • Paha sanoa koska tuohon 500 mailiin ei pääse kukaan. Aina jää joko yli tai alle.

      • tysyhs

        Ei pääse!
        Jos ei aja sitä matkaa.
        Tuo 500 Mailia ei ole matka eikä mikää..


      • sanottava
        tysyhs kirjoitti:

        Ei pääse!
        Jos ei aja sitä matkaa.
        Tuo 500 Mailia ei ole matka eikä mikää..

        tyhmä x tyhmä =


    • vainsinä

      Tuohon oikean vastauksen osaa antaa vain sinä. Veneen omistamisessa ja sen järkevyydessä on vain oma tunne on oikea. Jos ajat vajaassa kahdessa viikossa 500M ja lopun kaudesta vene on laiturissa, voi se silti olla sen arvoista sinulle - tai sitten ei. Jos olet loman ja viikonloput veneesi kanssa pienillä reissuilla kooten tuon 500M, niin silti voit kokea että homma on turhaa.

      • kuustoistaplus

        Näinhän se on. Onko joku ratkaisu hintansa arvoinen on arvio jonka voit vain itse antaa. Mutta eri ratkaisuilla on hintansa. Jos tyydyt veneilemään vain viikon tai kaksi kesässä on vuokraaminen varmasti halvempaa. Jos haluat veneillä lomallasi mutta sen lisäksi myös viikonloppuisin kun sääennuste näyttää hyvältä tulee vuokraaminen kalliiksi eikä usein lyhyellä varoitusajalla onnistu ollenkaan. Jos et veneile jatkuvasti voisi kimppavene olla tehokas ratkaisu. Eli kustannuksiltaan optimiratkaisu riippuu paitsi maileista myös paljonko aikaa aiot viettää veneessä ja milloin haluat sen tehdä. Ja kuten todettiin, valitsit minkä ratkaisun tahansa vain sinä voit arvioida oliko se hintansa arvoinen.


    • ökönömi

      Kannattaa ilman muuta jos voit veloittaa vaikka 5€/maili.

      • KannattavaBisnes

        Tee kuten Turun tilalaitos, vuokraa itseltäsi. Vuokran suuruuden voit määrittää vapaasti niin, että kulut peittyvät. Samalla kannattaa ottaa hiukan voittoa, jonka voit kotiuttaa itsellesi.


    • nuurdikki

      Riippuu paljonko veloitat maililta, jos maileilla ei ole mitään arvoa niin tuskin kannattaa. Vai mitä tarkoitit?

    • Eikannata

      Vaikea perustella miksi millään mailimäärällä "kannattaisi" omistaa venettä. Edes kalastus ei oikein lyö leiville. Ehkä hinaus, venetaksi tai rahdinkuljetus voisi toimia?

      Jos taas katsot että olet saanut kesän aikana tarpeeksi iloa ja rentoutusta veneen omistamisesta, kunnostamisesta, veneilystä tai pursiseurassa tai laiturilla notkumisesta niin sittenhän se kannattaa. Ei psykiatrilla juokseminenkaan ilmaista ole.

      Mulla on vain muutama tonni kiinni veneissä, purjeissa ja moottoreissa yhteensä ja kun käyttöiät on kaksinumeroisia niin arvioisin että kulut ja tuotot on hyvässä suhteessa ihan jo sillä että pääsee joskus sopivalla tuulella perheen kanssa saareen eväitä syömään ja joskus uistinta heittämään.

    • Ei_suorittamista

      Joillekin veneellä vietetty aika on tärkeämpää kuin mailit. Perheen kanssa voidaan pysähtyä kivaan paikkaan useammaksi päiväksi. Saaristomerellä noita paikkoja on paljon pienellä alueella, jolloin purjehduspäivänä voidaan vähimmillään mennä vain 5-10 mailia. Näin ei kaudessa välttämättä tule kuin tuo n. 500 mailia täyteen vaikka veneellä oltaisiin esim. lomalla 3 viikkoa viikonloppuja kesäloman ulkopuolella.

    • Kööthe

      Vene on kannattava hankinta niin kauan kuin rahat ja into riittää ja pää kestää!

    • omistamisen.ilo

      Veneen omistaminen voi olla kannattavaa pelkästä omistamisen ilosta. Ne mailit tulevat kaupan päälle.

    • köjökjkjkjkj

      Kaikki paitsi purjehdus on turhaa teki sen sitten omalla, kimppa- taikka vuokraveneellä ;)

      • drytuhjdyt

        Niin totta!
        Se veneilee, jolla on varaa.
        Ja taas se ei veneile, jolla ei ole varaa.


    • EiKannataEi

      HUVIveneen omistaminen ei kannata missään tilanteessa. Rahaa menee aina enemmän kuin tulee, vaikka kuinka nuukasti elelisi. Harrastusten ei kuitenkaan ole tarkoituskaan kannattaa, joten jos paalua riittää niin omista ihmeessä.

    • truesailor

      Alle 1500 mailia kesässä on pelkkää laiturissa lillumista.

      • notruesailor

        Voi sitä olla ankkurissakin tai kaliossa kiinni lillua...no toiset tykää matkasta, toiset perillä olosta ja itse kummastakin sopivassa suhteessa n.1300mailia 127 vrk viime kaudella...


    • Otan.osaa

      Voiko näin tyhmää keskustelua olla

      • kaikkea.ei.mitata

        Ehkä keskustelu ei sittenkään ole tyhmää, vaikka siltä voi tuntua. Itsekin luin kommentit uteliasuudesta ja huomasin kirjoittajien ajatustavan. Kannattaako veneen omistaminen mitattiin usein kahdella tavalla: joko rahalla tai maileina.
        Aika materialistinen ajatusmaailma! Joku kai kuvittelee muuttuvansa "oikeaksi" seiloriksi arvostelemalla niitä, jotka keräävät vähemmän maileja kuin hän itse jne.

        Sitä tietysti on mahdoton mitata raha- tai pituusyksikköinä, mikä merkitys jollain harrastuksella on henkiselle hyvin- tai pahoinvoinnille. Materialistia sellainen ei kiinnosta.
        Eräs pahasti sairas purjehtija menetti purjehdussesongin oman tilansa takia. Hän kertoi ajattelevansa poijussa olevaa purjevenettään. Pelkkä tietoisuus siitä antoi hänelle elämänhalua ja tahtoa toipumiseen. Veneen omistaminen todellakin kannatti tässä tapauksessa, vaikka purjehdusmaileja ei tullut lainkaan ja veneen omistaminen aiheutti rahallisia kustannuksia.
        Joillakin voi olla samankaltainen tilanne työesteiden takia. Vene makaa laiturissa, mutta pelkkä ajatus tuottaa mielihyvää ja ehkä unelmia tulevista kaukopurjehduksista.


      • kaikkea.ei.mitata kirjoitti:

        Ehkä keskustelu ei sittenkään ole tyhmää, vaikka siltä voi tuntua. Itsekin luin kommentit uteliasuudesta ja huomasin kirjoittajien ajatustavan. Kannattaako veneen omistaminen mitattiin usein kahdella tavalla: joko rahalla tai maileina.
        Aika materialistinen ajatusmaailma! Joku kai kuvittelee muuttuvansa "oikeaksi" seiloriksi arvostelemalla niitä, jotka keräävät vähemmän maileja kuin hän itse jne.

        Sitä tietysti on mahdoton mitata raha- tai pituusyksikköinä, mikä merkitys jollain harrastuksella on henkiselle hyvin- tai pahoinvoinnille. Materialistia sellainen ei kiinnosta.
        Eräs pahasti sairas purjehtija menetti purjehdussesongin oman tilansa takia. Hän kertoi ajattelevansa poijussa olevaa purjevenettään. Pelkkä tietoisuus siitä antoi hänelle elämänhalua ja tahtoa toipumiseen. Veneen omistaminen todellakin kannatti tässä tapauksessa, vaikka purjehdusmaileja ei tullut lainkaan ja veneen omistaminen aiheutti rahallisia kustannuksia.
        Joillakin voi olla samankaltainen tilanne työesteiden takia. Vene makaa laiturissa, mutta pelkkä ajatus tuottaa mielihyvää ja ehkä unelmia tulevista kaukopurjehduksista.

        Täsmälleen näin. Mitään yleissääntöä ei ole eikä pidäkään/voikaan olla siitä, milloin veneen pito kannattaa ja milloin ei. Se on täysin riippuvaista kunkin omista haluista ja preferensseista.
        Myönnän itse jonkin verran numerofriikkinä pitäväni joka kesä tarkkaa kirjaa mm. kokonaismailimäärästä, purjein ajetuista maileista, konetunneista, veneessä nukutuista öistä, veneen vedessäolopäivistä (eli kauden pituudesta) jne. Ja jossain määrin stressaa, jos ei ehdi veneilemään niin paljon kuin haluaisi. Mutta ei siitä seuraa, että pitäisin jonkun muun veneilytapaa, vähemmän jotain mittaamaani suuretta tuottavaa huonompana. En edes niiden, joiden vene liikkuu vain ja ainoastaan kilpailuihin ja niihin treenaamiseen, vaikken sinänsä alkuunkaan ymmärrä sellaista veneilyä. Kunhan nyt eivät häiritse kilpailuillaan omaa kulkuani paikasta A paikkaan B.

        Odotan sitä päivää/vuotta, jolloin voi jäädä pois työelämästä ja ruveta asumaan koko purjehduskauden veneessä.


      • Jäidenlähtöäodotellessa

        Minulla noin 500 mailia kaudessa tarkoittaa paria kymmentä purjehduspäivää - aivan riittävästi se on, ainakin kun tekee vapaa-ajallaan muutakin kuin purjehtii.

        Kesälomalla siis kerran pari viikossa, virastokaudella kerran viikossa. Kausi alkaa vappuun menessä ja loppuu lokakuun puolenvälin paikkeilla.


      • millä.oikeudella
        10-14 kirjoitti:

        Täsmälleen näin. Mitään yleissääntöä ei ole eikä pidäkään/voikaan olla siitä, milloin veneen pito kannattaa ja milloin ei. Se on täysin riippuvaista kunkin omista haluista ja preferensseista.
        Myönnän itse jonkin verran numerofriikkinä pitäväni joka kesä tarkkaa kirjaa mm. kokonaismailimäärästä, purjein ajetuista maileista, konetunneista, veneessä nukutuista öistä, veneen vedessäolopäivistä (eli kauden pituudesta) jne. Ja jossain määrin stressaa, jos ei ehdi veneilemään niin paljon kuin haluaisi. Mutta ei siitä seuraa, että pitäisin jonkun muun veneilytapaa, vähemmän jotain mittaamaani suuretta tuottavaa huonompana. En edes niiden, joiden vene liikkuu vain ja ainoastaan kilpailuihin ja niihin treenaamiseen, vaikken sinänsä alkuunkaan ymmärrä sellaista veneilyä. Kunhan nyt eivät häiritse kilpailuillaan omaa kulkuani paikasta A paikkaan B.

        Odotan sitä päivää/vuotta, jolloin voi jäädä pois työelämästä ja ruveta asumaan koko purjehduskauden veneessä.

        Kunhan et häiritse kilpailevia mennessäsi paikasta A paikkaan B. Vai onko sinulla joku peruste etuajo-oikeuteen?

        Itse olen vuoroin kummallakin puolella, enkä ikinä ole matkaa tehdessäni joutunut sen enempää kilpailevien kuin toisten matkaa tekevienkään häiritsemäksi. Joskus kyllä näkee matkaa tekevien valitsevan reittinsä tavalla, jota voisi vahvasti epäillä tahalliseksi kiusanteoksi kilpailevia kohtaan.


      • millä.oikeudella kirjoitti:

        Kunhan et häiritse kilpailevia mennessäsi paikasta A paikkaan B. Vai onko sinulla joku peruste etuajo-oikeuteen?

        Itse olen vuoroin kummallakin puolella, enkä ikinä ole matkaa tehdessäni joutunut sen enempää kilpailevien kuin toisten matkaa tekevienkään häiritsemäksi. Joskus kyllä näkee matkaa tekevien valitsevan reittinsä tavalla, jota voisi vahvasti epäillä tahalliseksi kiusanteoksi kilpailevia kohtaan.

        Kulkiessani virallista merikarttaan merkittyä väylää pitkin katson todellakin, että minulla ON etuoikeus ratakilpailuun osallistuviin veneisiin nähden. Olen muuten ollut muutaman kerran nuorempana mukana kilpailutoimikunnassa ja nähnyt melkoisen typeriä radan asetteluja. Ja kuullut typeriä kommentteja, joissa on moitittu kilpailuun osallistuvien veneiden sekaan tulevaa purjevenettä, joka etenee lyhintä ja loogisinta reittiä kohti määränpäätään.

        No, itse asiassa vedän takaisin jopa tuon rajauksen ratakilpailuihin. Muistin juuri nähneeni vuosien varrella muutamankin tilanteen, joissa matkatyyppiseen kisaan osallistuvien veneiden fleetti on pläkässä blokannut melko totaalisesti ahtaan salmen.

        Ylipäätään olen sitä mieltä, että niin maissa kuin vesillä tulisi ehdottomasti kieltää kaikki normaalia liikennettä häiritsevä kilpailutoiminta. Siis mm. maantiepyöräily, massajuoksutapahtumat, purjehduskilpailut jnejne.


      • Mercymegod

        Mistä noita sikiää???


      • Sfäärinkuriiri
        10-14 kirjoitti:

        Kulkiessani virallista merikarttaan merkittyä väylää pitkin katson todellakin, että minulla ON etuoikeus ratakilpailuun osallistuviin veneisiin nähden. Olen muuten ollut muutaman kerran nuorempana mukana kilpailutoimikunnassa ja nähnyt melkoisen typeriä radan asetteluja. Ja kuullut typeriä kommentteja, joissa on moitittu kilpailuun osallistuvien veneiden sekaan tulevaa purjevenettä, joka etenee lyhintä ja loogisinta reittiä kohti määränpäätään.

        No, itse asiassa vedän takaisin jopa tuon rajauksen ratakilpailuihin. Muistin juuri nähneeni vuosien varrella muutamankin tilanteen, joissa matkatyyppiseen kisaan osallistuvien veneiden fleetti on pläkässä blokannut melko totaalisesti ahtaan salmen.

        Ylipäätään olen sitä mieltä, että niin maissa kuin vesillä tulisi ehdottomasti kieltää kaikki normaalia liikennettä häiritsevä kilpailutoiminta. Siis mm. maantiepyöräily, massajuoksutapahtumat, purjehduskilpailut jnejne.

        Ei sinulla nyt ainakaan mitään etuoikeutta ole sillä perusteella, että satut ajamaan väylää pitkin. Väistelet tai olet väisteltävänä ihan normaalisti, olivatpa kohtaamasi veneet kilpasilla tai ei.

        Itse en pidä erityisen järkevänä - siis purjehdustaktisesti - tunkea härkäpäisesti samaan sumppuun jonkun kisaavan laivueen kanssa, mutta toki sinulla on siihen luovuttamaton oikeus.


      • sylttytehdas.selvästi
        10-14 kirjoitti:

        Kulkiessani virallista merikarttaan merkittyä väylää pitkin katson todellakin, että minulla ON etuoikeus ratakilpailuun osallistuviin veneisiin nähden. Olen muuten ollut muutaman kerran nuorempana mukana kilpailutoimikunnassa ja nähnyt melkoisen typeriä radan asetteluja. Ja kuullut typeriä kommentteja, joissa on moitittu kilpailuun osallistuvien veneiden sekaan tulevaa purjevenettä, joka etenee lyhintä ja loogisinta reittiä kohti määränpäätään.

        No, itse asiassa vedän takaisin jopa tuon rajauksen ratakilpailuihin. Muistin juuri nähneeni vuosien varrella muutamankin tilanteen, joissa matkatyyppiseen kisaan osallistuvien veneiden fleetti on pläkässä blokannut melko totaalisesti ahtaan salmen.

        Ylipäätään olen sitä mieltä, että niin maissa kuin vesillä tulisi ehdottomasti kieltää kaikki normaalia liikennettä häiritsevä kilpailutoiminta. Siis mm. maantiepyöräily, massajuoksutapahtumat, purjehduskilpailut jnejne.

        Sinä olet matkalla A:sta B:hen, ne toiset ovat matkalla C:stä D:hen. Ja sinä katsot jostain syystä oman menosi olevan tärkeämpää ja oikeutetumpaa kuin jonkun toisen. Varmasti tuollekin on joku diagnoosi, vaikka asiantuntemukseni ei riitäkään tietämään, mikä se on. Kusipäisyys ei kai ole varsinaisesti taudiksi luokiteltu ongelma. Muut kulkevat siellä kansainvälisten sääntöjen mukaan, tuo yksi hyväkäs omien sääntöjensä mukaan.


      • haudoille.kuseskeltu

        Jos kenellekään palstaa pidempään seuranneelle asia ei ole ennestään selvä, voidaan 10-14 lopullisesti todeta nimimerkkiä vaihtaneeksi JRxxx:ksi. Kahta niin täysin samoin ajattelevaa ja samoin sanoin kirjoittavaa ei voi olla. Kokemuksetkin ovat yhteneviä.

        Tai jos todella, mitä en usko, löytyy kaksi yhtä kahjoa, maailma olisi paljon parempi paikka ilman molempia ja kaikkia sellaisten kaltaisia.


      • Veneilijääeijätetä

        Onko tämä nimimerkki todella omasi? Jokin aika sitten vaikutit aivan normaalilta, mutta tämän menneen talven aikana ovat kommenttisi menneet yhä hullummaksi.
        Nyt olet joka ketjussa änkyröimässä noilla äkkiväärillä postauksillasi. Tämä kyseessä oleva "ampumista" vaativa rustaus on jo aivan poikkeusellien muilta kuin näiltä päivystäviltä resident trollipeikoilta.
        Toivottavasti läheisesi auttavat sinua selvittämään, ettei taustalla ole mitään terveydellistä ongelmaa, sillä pelkään että joudut mahdollisesti vaikeuksiin, jos tilasi vielä pahenee.


    • itsestäänselvyys

      Edellinen kausi taisi olla ensimmäinen kerta kymmeneen vuoteen, kun veneelle tuli 500 M täyteen. Ja sekin sen vuoksi, että tärkeät kilpailut olivat Turussa. Normaalisti muutama sata maili, eikä ikinä ole mietityttänyt mitään kannattavuuksia. Veneen omistushan on itsestäänselvyys.

    • 1ooooooooooooooooooooooo

      Purjehdus on elämäntapa,muutakin kuin maileja.

    • siinäpä.kysymys

      Ääliöitä ääliöiden perään kommentoi ääliöille

      • tollopursimies

        Eipä ollut ääliömäisempi analyysi, kiitos!


    • ÖOIJÖKJKJKÖLJÖKJÖKJÖKJK

      Älä osta pientä venettä,se ei kannata.Osta iso vene,se kannattaa!

    • huvittunutt

      Katsotaampa, Nettiveneen hinnoittelulautankunnan mukaan oikea virkistysarvo huviveneellä kuljetulle merimailille on 50e. Menopuolella purjeveneen kysessä ollessa on ylläpitokulut 5000e ja keskihintaiseen neljännesmiljoonan arvoiseen purteen kohdistuva päoman korkotappio tavoitetuoton ollessa 5% on tuollaiset 12 500 euroa vuodessa. Menopuolella on siis 17 500 e. Menot kun osittaa 500 mailille tulee tavoitetuoton olla vähintään 35 e merimailia kohden. Eli reilusti on vielä plussan puolella, voittoa tulee ja veneily kannattaa.

    • eioletaskuja

      Kaikki maksaa mutta muistakaa käärinliinoissa ei ole taskuja.

    • OscarW

      "Kyynikko tietää kaiken hinnan muttei minkään arvoa."

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      295
      9576
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      67
      2173
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      41
      1960
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      30
      1810
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1808
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      161
      1736
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1308
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      16
      1252
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      48
      1175
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      45
      1156
    Aihe