Kuinka eteenpäin?

peeeetrei

Tyttöystävän kanssa ollut Tammikuusta asti todella vaikeaa. Hän toimi todella epäarvostavasti minua kohtaan, ihastui toiseen ja sääti kolmannen kanssa jotain. En todellakaan pitänyt tästä ja sanoinkin hänelle, että tällainen homma saa luvan loppua. Halusi yrittää minun kanssa silti edelleen. En ole vielä täysin pystynyt antamaan anteeksi ja unohtaa tapahtunutta. Luottamus on kateissa. Silti itsekin haluaisin vielä yrittää. Olen vieläkin välillä vihainen hänelle tapahtuneesta, etenkin kun tuntuu ettei hän oikein ymmärrä, että en pysty pyyhkimään asioita noin vain pois ja olemaan niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Hän on pyytänyt anteeksi ja ei enää säädä, mutta silti on vielä todella vaikeaa luottaa häneen. Koen, ettei hän kuitenkaan tarpeeksi huomioi minua ja sanojen lisäksi osoita teoilla, että välittää ja rakastaa. Nyt viikko sitten hän sanoi, että häntä ahdistaa olla seurassani. Koen ettei hän tajua yhtään asiaa minun kannalta, että enhän nyt yhtäkkiä voi olla samanlain hyvä ja rakastava niinkuin ennen tuota talvista sekoilua. Tuntuu ettei hän tajua, että nyt kaikki se rakkaus ja luottamus pitää rakentaa uudelleen ja se katsoo nimenomaan tahtoa eikä mitään automaattista tunnetilaa. Tämäkin minua on alkanut ärsyttämään, että hän ei ymmärrä tätä ollenkaan. Olen kovasti yrittänyt antaa anteeksi, enkä ole kaivellut vanhoja. Mutta sitten taas hän ei ymmärrä sitä, että tottakai haluan entistä enemmän tietää, ketä hänen miespuoleiset kaverit ovat ja kuin läheisiä kavereita he ovat. Siis jos joku minulle uusi kaveri kyseessä. Hän ei tunnu tajuavan, että hänellä on ihan järjettömän iso vastuu sen luottamuksen takaisin saamisessa. Ei se samanlainen lähes sokea luottamus ihan noin vain tule tuollaisen jälkeen takaisin. Miten tästä pitäisi jatkaa?

4

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • töitä-se-teettää

      Aika ufo olisitkin, jos kykenisit "unohtamaan" noin ikävän kokemuksen jo parissa kuukaudessa. Anteeksiantaminenkin on huomattavasti monimutkaisempi ja aikaa vievämpi prosessi, kuin mitä mahtuu muutamaan kuukauteen.
      Aina kun parisuhteessa tulee eteen tunteita kuohuttavia asioita, niistä täytyisi kyetä keskustelemaan kumppanin kanssa. Yhdessähän ollaan nimenomaan siksi, että halutaan muodostaa toimiva ja rakastava tiimi, jossa molemmilla on hyvä olla. Mukavat asiat/kokemukset jaetaan aina heti kumppanin kanssa, joten miksei sitten ikävätkin.
      Tunneasioissa täytyisi osata kuvailla se, miltä itsestä tuntuu ja mitä ajattelee, ja toisen tulisi osata kuunnella, ja sitten kertoa omat ajatuksensa. Ensin se vaikuttaa totta kai vaikealta, koska provosoidutaan toisen kerronnasta ja syntyy ehkä äänekäs riitakin, mutta sen tunnekuohun jälkeen on mahdollista jatkaa keskustelua rauhallisemmin - ehkä vasta huomenna tai viikon päästä, mutta kuitenkin.
      Eheytyminen on siis prosessi, jota varten täytyy olla aikaa. Yhdellä istunnolla noin negatiiviset tunneasiat eivät hoidu, joten vuoropuhelua tulee jatkaa kunnes kummallakin on rauhallinen olo ja voidan antaa oikeasti anteeksi. Siihen voi mennä kauan, mutta anteeksi antaminen näkyy sitten joka päivä teoissa ja sanoissa, eikä katkeruus/syyllisyys hypi enää silmille missään tilanteessa.

    • Hei peeetrei

      Saitkin tuossa edellä jo vastauksen, jossa oli paljon pohdittavaa.

      Haluaisin vielä jatkaa. Parisuhteessa on aina kyse kummankin vapaaehtoisesta sitoutumisesta. Sitoutuminen on luja asia, jonka pitäisi kestää siten, että parisuhdetta varjellaan vaaroilta (kuten ulkopuoliset ihmiset, päihteet yms), voidaan kokea turvaa ja luottamusta ja sovitaan asioista yhdessä. Kertomassasi vaikuttaa, ettei tyttöystväsi olekaan kokenut sitoutumista samalla tavalla kuin sinä. Kirjoitit sanoneesi ikävien seikkojen ilmettyä, että niiden tulee loppua. On tosi hyvä, että kerroit, että oma rajasi niiden sietämiseen meni siinä. Mutta viime kädessä vain tyttöystäväsi tietää, oliko hän todella valmis lopettamaan kyseisten rajojen rikkomisen. Nyt kerrot hänen ahdistuvan. Nyt on varmaan suhteessanne kohta, jossa sitoutumista ja yhteisiä pelisääntöjä pitää miettiä mahdollisimman avoimesti. Tämänkaltaisia kysymyksiä nousee mieleeni muun muassa: Mihin kumpikin sitoutuu? Millaisena kumpikin näkee ja kokee suhteenne? Minkä pitää muuttua, mikä ei saa muuttua? Mikä on kummallekin luovuttamatonta siinä, mitä suhteelta odottaa? Missä rajat menevät?Voiko 'allekirjoittaa' itse ne asiat, joita toinen toivoo?

      Anteeksianto on yleensä pitkähkö prosessi. Luottamuksen ja turvallisuuden elpyminen tunnetasolla vie aikaa. Jos sinusta tuntuu ettet luota, ja koet turvattomuutta, hyvässä parisuhteessa pitäisi miettiä, miten turvaa ja luottamusta voidaan lisätä. Luottamuksen rikkoneen pitäisi osoittaa muuttaneensa käytöstään, motiivejaan ja ajatuksiaan asian selvittyä, jos näin oikeasti hänen kannaltaan on tapahtunut. Rajojen rikkomisen jälkeen asiat eivät ole enää kuten ennen. Ne voivat tulla hyviksi ja tästä voidaan oppia uutta ja hyvää, mutta samaksi ja entiseksi ei tilanne palaa.

      Viisautta ja avoimuutta keskusteluunne toivottaen

      Merja, diakoni

    • peeeetrei

      Olen miettinyt näitä teidän vastauksia. Olen miettinyt sitä, että kuinka antaa anteeksi, mutta muuten olen edelleen neuvoton. Näen toisessa paljon hyvää ja paljon syitä, miksi haluaisin jatkaa ja yrittää. Jos mietin tulevaisuutta ja mahdollista perhettä, näen hänessä hyvän äidin, mutta en pysty varmuudella sanomaan onko hän hyvä puoliso. En koe, että saisin häneltä tällä hetkellä ymmärrystä taikka rakkautta. En koe, että hän haluaisi jatkaa, vaikka niin sanookin. Odotanko häneltä myös liikaa? En pysty sietämään sitä ajatusta mitä kaikkea tapahtui. Ne ajatukset ja epäilykset kiusaa mielessä tämän tästä, enkä tiedä osaanko enää edes arvostaa häntä. Aivan kuin haluaisin takaisin sen mitä oli syksyllä, mutta tiedän ettei siihen ole paluuta.

      Vuoropuhelukin on alkanut vähenemään. Toinen sanoo vain, että on väsynyt tähän asioiden läpikäymiseen. Tämänkin takia koen, että hänen halu ei ole kovin vahvaa ja ettei hän pysty ymmärtämään minua yhtään. Ja samalla tämä loukkaa ja satuttaa enemmän. Odotanko jälleen häneltä liikaa?

      Olen myös itse alkanut väsymään tilanteeseen, koska en koe, että saisin sitä mitä tarvitsen. En koe saavani rakkautta taikka ymmärrystä. Mieltä on alkanut kalvamaan ajatukset, että hän haluaisi mennä jonnekin missä näitä ongelmia ei tarvitsisi kohdata ja että hänen sitoutuminen ei ole yhtä vahvaa kuin minun. On alkanut tuntumaan siltä, että pitääkö tässä sitten antaa olla ja luovuttaa. Vaikka rakastaisin miten paljon, en usko että ainakaan nyt voisin saada vastarakkautta.

    • Oppeliini1

      Olet kerta toisensa jälkeen saanut huomata ettei nykyinen " partnerisi" ole lainkaa mitä sinä haluat tulevalta aviopuolisoltasi.
      Miksi sitten kärvistelet enää sen kanssa. Kuten huomaat- puhe on halpaa, teoistaan mies / nainen tunnetaan, tuo ihminen väittää yhtä ja tekee toista.

      Laske hänet menemään ja jatka etsintää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7776
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2862
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1835
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1444
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1405
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe