Merkonomi/Amispohjalta kauppakorkeaan

Businesskoira

Hei! Nyt olisi toinen hakukerta menossa kauppakorkeaan merkonomipohjalta. Viime vuonna jäätiin rannalle siis vain 0.25 pisteen marginaalilla, ja tänä vuonna lähdetään taas hakemaan paikkaa kuuluisasta Turun kauppakorkeasta.

Ekat sata tuntia ollaan tänä keväänä jo painettu, ja tavoitteena olisi lukea yhteensä noin 500 tuntia tämän vuoden koitokseen.

Sisäänpääsyn suhteen olen tänä vuonna siis suhteellisen varma, kiitos viime vuoden pohjan. Yksi asia on kuitenkin alkanut mietityttämään :

Pääsykokeessahan asioita kysytään monivalintakysymyksillä, joten välitöntä johtopäätöstä opiskelijan tulevasta menestyksestä itse kauppakorkeassa en vetäisi pääsykoepisteiden kautta. Pääsykoe tietysti mittaa kylterikokelaiden motivaatiota hyvinkin fundamentaalisella tasolla, ja tämä on varmasti tärkeimpiä asioita suuren ihmismassan haarukoimisessa.

Ongelmana on kuitenkin tämä : ylioppilaat omaavat huomattavasti laajemman työkalupalkin kuin amispohjalta lähtevät. Eli samaan aikaan kun olin itse opiskelemessa kirjanpidon perusteita, niin ylioppilaat opiskelivat yleissivistäviä aineita kuten äidinkieltä, englantia, ruotsia, matematiikkaa jne.

Tästä siis itse ratkaisuun: mitä asioita suosittelisitte merkonomipohjalta lähtevän opiskelevan ennen kuin astuu sisään kyseisen opinahjon porteista?

5

671

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noworries5

Hyvin siellä pärjää. Ei se yliopisto ole mikään sellainen paikka, missä sellainen henkilö ei pärjäisi, joka pääsee kauppakorkeaan sisään.

• vhyujb

Merkonomipohjalta tulevalla on sellaisia täsmävalmiuksia, joita ylioppilaalla ei ole, esim. jokin käsitys kirjanpidosta. Se on sinun etusi.

Toisaalta merkonomin kielitaito voi olla rajoittuneempi. Englantia ei voi osata liian hyvin etenkään kauppakorkeassa. Panostaisin siihen ja mahdollisesti myös ruotsiin.

• KohtaTaasHerneet

No mikäpä ettei. Kyllä moni on mennyt suoraan ammattikoulustakin yliopistoon. Ei se ole mitenkään mahdotonta. Tietysti jotakin yo:ta tai yliopisto-opiskelijaa tämäkin jää kaivamaan rotan lailla, mutta mahdollista se on.

• dagatawgw

Jos pääset sisään niin pääsykoemateriaali antaa hyvät lähtökohdat peruskursseihin. Ainoa vaikea ainakin meillä oli Yritysoikeuden perusteet - ehkä siksi kun oltiin totuttu, että aika pienellä vaivalla peruskursseista saa hyvät arvosanat.

• JDEE

Mitäs mieltä jengi on siitä, että jos on vaihtoehtona henkilöstöjohtaminen tai taloustiede. Eli henkilöstöjohtamiseen on puolet enemmän aloituspaikkoja kuin taloustieteeseen. Onko siis henkilöstöjohtamiseen helpompi päästä sisään vai onko sinne vaan enemmän muutenkin tunkua?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      226
      4641
    2. Näin asia on

Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k
      Ikävä
      22
      3439
    3. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      262
      1995
    4. Taas varoitusta lumesta ja jäästä

Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,
      Maailman menoa
      8
      1812
    5. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      38
      1247
    6. Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?

Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?
      Suhteet
      161
      1209
    7. Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin
      Maailman menoa
      100
      944
    8. Sulla on upeat pakarahalihakset

todella hyvä muoto...
      Ikävä
      30
      777
    9. Uskotko että halaatko

Kaivattuasi koskaan vai et?
      Ikävä
      61