Hei! Nyt olisi toinen hakukerta menossa kauppakorkeaan merkonomipohjalta. Viime vuonna jäätiin rannalle siis vain 0.25 pisteen marginaalilla, ja tänä vuonna lähdetään taas hakemaan paikkaa kuuluisasta Turun kauppakorkeasta.
Ekat sata tuntia ollaan tänä keväänä jo painettu, ja tavoitteena olisi lukea yhteensä noin 500 tuntia tämän vuoden koitokseen.
Sisäänpääsyn suhteen olen tänä vuonna siis suhteellisen varma, kiitos viime vuoden pohjan. Yksi asia on kuitenkin alkanut mietityttämään :
Pääsykokeessahan asioita kysytään monivalintakysymyksillä, joten välitöntä johtopäätöstä opiskelijan tulevasta menestyksestä itse kauppakorkeassa en vetäisi pääsykoepisteiden kautta. Pääsykoe tietysti mittaa kylterikokelaiden motivaatiota hyvinkin fundamentaalisella tasolla, ja tämä on varmasti tärkeimpiä asioita suuren ihmismassan haarukoimisessa.
Ongelmana on kuitenkin tämä : ylioppilaat omaavat huomattavasti laajemman työkalupalkin kuin amispohjalta lähtevät. Eli samaan aikaan kun olin itse opiskelemessa kirjanpidon perusteita, niin ylioppilaat opiskelivat yleissivistäviä aineita kuten äidinkieltä, englantia, ruotsia, matematiikkaa jne.
Tästä siis itse ratkaisuun: mitä asioita suosittelisitte merkonomipohjalta lähtevän opiskelevan ennen kuin astuu sisään kyseisen opinahjon porteista?
Merkonomi/Amispohjalta kauppakorkeaan
5
650
Vastaukset
- noworries5
Hyvin siellä pärjää. Ei se yliopisto ole mikään sellainen paikka, missä sellainen henkilö ei pärjäisi, joka pääsee kauppakorkeaan sisään.
- vhyujb
Merkonomipohjalta tulevalla on sellaisia täsmävalmiuksia, joita ylioppilaalla ei ole, esim. jokin käsitys kirjanpidosta. Se on sinun etusi.
Toisaalta merkonomin kielitaito voi olla rajoittuneempi. Englantia ei voi osata liian hyvin etenkään kauppakorkeassa. Panostaisin siihen ja mahdollisesti myös ruotsiin. - KohtaTaasHerneet
No mikäpä ettei. Kyllä moni on mennyt suoraan ammattikoulustakin yliopistoon. Ei se ole mitenkään mahdotonta. Tietysti jotakin yo:ta tai yliopisto-opiskelijaa tämäkin jää kaivamaan rotan lailla, mutta mahdollista se on.
- dagatawgw
Jos pääset sisään niin pääsykoemateriaali antaa hyvät lähtökohdat peruskursseihin. Ainoa vaikea ainakin meillä oli Yritysoikeuden perusteet - ehkä siksi kun oltiin totuttu, että aika pienellä vaivalla peruskursseista saa hyvät arvosanat.
- JDEE
Mitäs mieltä jengi on siitä, että jos on vaihtoehtona henkilöstöjohtaminen tai taloustiede. Eli henkilöstöjohtamiseen on puolet enemmän aloituspaikkoja kuin taloustieteeseen. Onko siis henkilöstöjohtamiseen helpompi päästä sisään vai onko sinne vaan enemmän muutenkin tunkua?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123760MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar761980Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421608Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin831267Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671077Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3788