Antroposofinen hengentiede

ihmettely

Steinerpedagogiikka perustuu antroposofiseen hengentieteeseen. Koulun kotisivuilla kuitenkin väitetään, että mitään tuollaista oppia ei ole, vaan jokainen lapsi saa ajatella mitä haluaa - eli saa kasvaa haluamaansa maailmankatsomukseen.

Mitä ihmettä sitten steinerkouluilla tehdään? Peruskoulussakin saa kasvaa haluamaansa maailmankatsomukseen.

Minua hieman hämää, että steinerihmiset sanovat samalla kertaa, että on antroposofia ja ei ole antroposofiaa. Siis onko vai ei?

13

487

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • odotta

Osaako joku vastata?

• 231

Hei! Antroposofia on olemassa ja steinerkoulut perustuvat siihen. Aivan samalla tavalla kuin peruskoulu perustuu kristinuskoon. Antroposofiaa ei kuitenkaan steinerkouluissa opeteta. Eikä nykyään opetus muutenkaan saa olla tunnustuksellista. Itse olen steinerkoulun käynyt ja vasta aikuisena kuulin ensimmäisen kerran sanan antroposofia. En ole siitä mitenkään kiinnostunut, enkä sen enempää siihen perehtynyt.

• 231

Niin ja kysyit mitä steinerkouluilla sitten tehdään? No siellä on paljon eroja peruskouluun. Toki uuden opetussuunnitelman myötä moni asia steinerkouluista on siirtymässä myös peruskoulun puolelle. Esimerkiksi kirjattomuus, toiminnallisuus oppimisessa, monialaiset oppimiskokonaisuudet, liikkuva luokkatila yms.... Voi siis tulevaisuudessa käydä niin, ettei steinerkouluja enää tarvita. Nään kuitenkin, että vielä steinerkouluille on sijaa.

• näinköon

Miksi steinerkoulussa opetetaan raamatunkertomuksia, jollei se muka ole sidoksissa mihinkään maailmakatsomukseen. Ja olen ymmärtänyt, että steinerkouluissa opetetaan jälleensyntymisoppia. Olen itse ollut steinerkoulussa kuuntelemassa jouluevankeliumia, joka lausuttiin painokkaammin, kuin peruskoulussa. Siis oppilaat lausuivat. Miksi puhutaan toisin ja tehdään toisin?

• raamattua

Voisiko joku tietävä vastata kysymykseeni.

• 123455

Steinerkouluissa saa oman uskontonsa mukaista opetusta, kuten peruskoulussakin. Eli jos kuulut ev.lut uskontoon, sinulle kerrotaan Raamatun kertomuksia. Jälleensyntymisopista en kertaakaan koulussa kuullut. Olen siis käynyt 1-9 luokat. Enkä muista, että olisimme erityisen painokkaasti jouluevankeliumia esittäneet.

• ominkorvin

Olen ymmärtänyt, että joulujuhlissa aina tietty luokka-aste, muistaakseni toisella luokalla olevat vetävät kuorolausuntana raamatun JOULUEVANKELIUMIN. Lisäksi olen nähnyt piirroksia raamatunkertomuksista, vanhasta testamentista.

• tiedonjan

Eikö asiasta voi puhua avoimesti. Minua ihmetyttää se, että vanhemmille ja yleisölle puhutaan toisin, mitä todellisuudessa tehdään. Eikös eurytmia liity antroposofiaan? Ja mitä on tuo jouluevankeliumin lausuminen ja raamatunkertomusten käsitteleminen?

Voisiko joku kertoa minulle, joka haluan tietää miksi puhutaan toisin ja tehdään toisin?

• Kognitio

Steiner -pedagogiikka perustuu täysin antroposofiaan, jonka luoja ja kehittäjä oli Rudolf Steiner. Antroposofia, nimestään huolimatta, on täysin pseudotieteellinen uskomusjärjestelmä, joka sisältää mystiikkaa ja epätieteeelisiä elementtejä. Rudolf Steineristä tiedetään se, että hän käytti vahvoja huumaavia aineita ja antroposofia ja steiner-pedagogiikka perustuvat juuri Steinerin huumeiden käytöstä johtuviin hallusinaatioihin ja harhoihin.
        Steiner koulun opettajat pääsääntöisesti opiskelevat Snellman-korkeakoulussa, jossa pedagogiset-opinnot perustuvat täysin antroposofiaan. Sitä eivät sieltä valmistuneet opettajatkaan kiellä. Kun koko pedagogiikka perustuu antroposofiaan, niin on täysin selvää, että steiner-koulua ja antroposofiaa ei voi eriyttää toisistaan. Ilman antroposofiaa ei ole olemassa steinerilaisuutta tai steiner-pedagogiikkaa.

Antroposofiaa, opinkappaleena, ei suoranaisesti opeteta eikä se siis ole oma kouluaine steiner-koulussa tai lukiossa. Sen vuoksi opetuksesta ja sen kytköksestä antroposofiaan ei tiedetä paljoakaan. Yhtenä syynä voidaan luonnollisestikin pitää sitä, että koulutuspoliittisesti olisi kyseenalaista ohjata valtionosuuksia steiner-kouluihin, jossa pedagogiikka perustuu Rudolf Steinerin harhoihin ja hallusinaatioihin. Ei siis tieteellisesti hyvksyttyyn käsitykseen lapsen kognitiivisestä kehityksestä.
        Antroposofia on kuitenkin kaiken opetuksen, ihmis- ja maailman käsityksen pohja. Ainoa selkeä osoitus kytköksestä on eurytmiä, joka on eräänlainen "salakieli", jossa jokaisella kirjaimella on oma tanssiliikkeensä. Muutoin antroposofia on'läsnä opetuksessa' mutta piilossa julkisuudelta.

Miksi Suomessa on yhteiskunnan verovaroin kustannettuja steiner-kouluja? Vastaus on yksinkertainen: ne ovat vain aikoinaan olleet niin valtavan hyvin poliittisesti lobattuja. Reijo Wilenius, jota pidetään antroposofian ja Snellman-korkeakoulun perustajana, on aikoinaan omanut vahvat suhteet eri poliittisiin toimijoihin, joten steiner-koulujen vahva asema perustuu poliittisiin tukijoihin. Pseudotieteellisyys, harhaopit ym. ovat jääneet tarkoitukselisesti varjoon, kun steiner-koulut on hyväksytty valtionosuusjärjestelmään.
        Olisiko kuitenkin jo aika katsoa totuutta silmiin ja hyväksyä se tosiasia, että steiner-koulu tuottaa lapsia ja nuoria, joilla ei ole antaa yhteiskunnalle juurikaan tieteellisiä innovaatioita, tuottavia ratkaisuja tai keksintöjä. Useat steiner-koulun käyneet elävät yhteiskunnan turvaverkkojen varassa. Eräs opetusministeriön korkea virkamies (jo eläkkeellä) on sanonut: jos minä saisin päättää, niin steiner-koulut tulisi lakkauttaa välittömästi. Ehkä ei ihan välittömästi, mutta asteittainen lakkauttaminen olisi järkevää. Olisiko jo korkea aika ihan poliittisella tasolla myöntää, että steiner-koulut eivät kuulu sivistyneeseen yhteiskuntaan.

• lapsenparas

Lapsi ekaluokalla Steinerkoulussa: Isä sanoi, ettei Jumala ole olemassa.
        Opettaja: On Jumala olemassa.
        Lapsi: Isä sanoi, että viisaat professoritkin ovat samaa mieltä.
        Opettaja: Professorit ovat väärässä.
        Ymmärrätte kai, että tämän lapsen koulutie oli vaikeaa, mutta nujerretuksi häntä ei kuitenkaan saatu...

• yksiajatus

Tuli mieleen: voitte laittaa kysymyksiänne ja käsityksiänne vaikka steinerkoulun ja steinerkasvatus -lehden ihmisille, jos saisivat kysymys ja vastaus -palstoihin lisää tavaraa (FAQ-sivua paremmaksi).

www.steinerkoulu.fi
      www.steinerkoulu.fi/index.php?page=steinerkasvatuslehti

• Kognitio

Pidtään keskustelu kuitenkin täällä, jossa lukijoitakin on enemmän. Kriittinen keskustelu ei kaiketi kuulu antroposofiaan ja steinerilaisuuteen, joten on luonnollista, että steinerkoulujen opettajat puolustavat pedagogiikkaa ja steinerkouluja: työpaikoista ja leivän syrjästä on pidettävä kiinni.

Tietoa Rudolf Steinerista ja hänen pedagogiikasta sekä antroposofiasta on saatavilla internetistä rutkasti. Jokainen voi siis objektiivisesti arvioida, onko yhteiskunnassamme oikeasti perusteltua tukea valtionosuuksin koulua ja opetusta, joka perustuu pseudotieteisiin.

On siis selvää, että steiner-kasvatus ja -koulutus ei voi tuottaa tasa-arvoista osaamispotentiaalia yhteiskuntaan. Kun koulutuksesta on jouduttu leikkamaan, on erittäin tärkeää, että valtionosuuksia kohdennettaisiin oikein. Yksi varteenotettava vaihtoehto on lopettaa steiner-koulut kokonaan ja siirtää näin säästyneet rahat peruskoulun ja lukion edelleen kehittämiseen. Samalla loppuisi lapsien eriyttäminen yhteiskunnasta.
        Steiner-koulujen ja Snellman korkeakoulujen opettajat ja antroposofit voivat varsin hyvin muodostaa oman yhteisön, jossa vaalitaan Rudolf Steinerin oppeja mm. juuriroduista (Hitlerin rotuoppi pitää sisällään samoja teemoja) ja antroposofista maailmankatsomusta yleensä.

• atman7

Mistä tämä tieto on peräisin, että Steiner käytti huumaavia aineita? Itse en ole sellaisesta kuullut, mulla on käsitys, että Steiner sai sisäiset kokemuksensa täysin henkisesti, ei aineilla. Ne joilla ei ole itsellä ollut henkisiä kokemuksia, voi olla niitä vaikea käsittää (joten ymmärrän tavallaan myös Kognition epäluuloa). Aidot henkiset kokekukset jättävät ihmisen vapaaksi, jolloin hän voi vapaasta tahdosta päättää, milloin jokin kokemus loppuu. Jollekin ihmiselle voi olla parempi, että ei pyri jatkuvasti saamaan henkisiä kokemuksia, koska pyrkimyksessään hän ei ole enää vapaa. Ymmärrykseni mukaan selkeä ajattelu ja tasapainoinen tunne-elämä ovat terveiden henkisten kokemusten peruspilareita. Koska monilla mielisairaillakin voi olla henkisten kokemusten kaltaisia tiloja, kuten hallusinaatioita, mutta kokemus on vääristynyt ja ihminen ei käsittää mistä on kyse. Tai luulee.
      Mikä taas tulee rotuoppiin, niin ymmärtääkseni antroposofia ei kehoitta ketään vihamielisiin tekoihin tai edes ajatuksiin. Toisin oli Hitlerin kohdalla .
      Mielestäni streierpedagogin ei kuulu opettaa antroposofiaa, koska se on lähetystyötä ja se ei kuulu antroposofian henkeen. Vaan että ihminen kiinnostuu siitä täysin omasta vapaudesta käsin.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3485
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1878
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1566
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1194
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      992
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      958
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      213
      886
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      816
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe