Visby

Kim

Kertokaa Visbyn -reissuistanne. Mitä kautta olette menneet? Utöstä suoraan vai Ruotsin rantoja pitkin?
Paljonko on maileja Utöstä Visbyn satamaan?

10

4232

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EskoM

Maileja on Utöstä Visbyn satamaan n. 170. Jos mahdollista, kannattaa perille saapuminen ajoittaa ainakin heinäkuussa puolen päivän tienoille, sillä Visby on todella suosittu kohde.

• masa

Monta kertaa on käyty perhemiehistöllä. Useimmin Hangosta mutta myös Helsingistä ja Saarenmaan/Hiiunmaan välistä.
        Älä vaan jätä venettä Visbyn sataman pohjukkaan. Svedut kun ovat kovia huutamaan yöllä. Jätä satamaan tullessa vasemmalle tai oikealle. Siellä on rauhallista ainakin minusta.
        Nykyisin voi yöpyä Gotlannin Suomen päisessä kärjessä. Matkasi tulee näin paljon lyhyemmäksi. Gotlanti on muuten tosi pitkä saari.

• PL

Olen käynyt kolmesti. Ensimmäisellä kerralla ajelin Ruotsin rannikkoa Ruotsin Utöseen josta aikaisin aamulla lähtö (muistaakseni joskus klo 04) ja oltiin illansuussa Visbyssä. Matkaa tuli muistaakseni jotain 90 mpk. Seuraavilla kerroilla ajettiin Suomen Utöstä ja matka oli jotain reilut 160 mpk. Suomesta ajettaessa joutuu väkisin ajamaan yhden yön ja mielestäni kannattaa lähteä hyvin nukutun yön jälkeen aaamupäivällä niin jaksaa sitten valvoa yön. Me tykkäsimme enemmän suoraan Suomen Utön kautta ajamisesta. riippu tietenkin siitä onko matkakohteena pelkkä Gotlanti vai onko ajatuksena myös tutustua Ruotsin puoleen ja/tai Ahvenanmaahan.

• Saimaalta

Minä menin Hiidenmaan kautta Lehtmasta. Olin Visbyssä useamman päivän ja totesin paikan käymisen ja myöskin viipymisen arvoiseksi.
      Ei saatu ruuhkan takia paikkaa ihan perältä, mutta sisään tullessa vasen puoli osoittautui kuitenkin hyväksi ja rauhalliseksi

• Kuunarinkippari

Onpa tullut käydyksi siellä viitisen kertaa parin viime vuosikymmenen aikana ja joka kerran matkaa on tehty purjeilla, keskinopeus 4-5 solmua. Vauhdikkain oli pohjoisen puoleisella tuulella tehty ylitys, lähtö klo 7 aamulla Föglön kohdilta (Degerbyn luota) ja perille seuraavana päivänä n. klo 15. Yöreissulta säästyy, kun lähtee Landsortin luota (esim. Nynäshamnista) aivan aamuvarhaisella. Kun kuitenkin vallitsevat tuulet ovat niihin aikoihin etelän- ja lounaanpuoleisia, olen myös edennyt rannikkoa pitkin saariston suojassa vähintään Häradskärin eteläpuolelle, Västervikin korkeudelle, ja sieltä esimerkiksi lounainen vie hienosti Visbyyn.
      Totta kyllä, että Visbyn sisäsatamassa venepaikat ovat melkoisen täynnä, mutta ainakin viime kesänä ulompana aallonmurtajan takana (siis sisään ajettua heti vasemmalla) oli jatkuvasti vapaita paikkoja. Näiden paikkojen erinomainen puoli on se, että kertyyhän sitten liikuntoa, kun käyttää sataman palveluita.
      Visbyssä riittää todella puuhaamista muutamaksi päiväksi.

• s/y Champagne

Eli jos on tuoreempia kokemuksi niin laittakaa viestiä.
        Tarkoitu on lähteä Elokuun ekalla viikolla Suomen Utö.stä 1. etappi olis Fårösundin kalasatama ja siitä sitten rantaa pitkin alas Vibyyhyn.

Jos muita on matkalla niin laittakaa vaikka viestiä :-) jos sattuis samantyylinen matkasuunnitelma niin voisi jakaa kokemuksia.

- Cheers -

• Merikarju
        s/y Champagne kirjoitti:

Eli jos on tuoreempia kokemuksi niin laittakaa viestiä.
        Tarkoitu on lähteä Elokuun ekalla viikolla Suomen Utö.stä 1. etappi olis Fårösundin kalasatama ja siitä sitten rantaa pitkin alas Vibyyhyn.

Jos muita on matkalla niin laittakaa vaikka viestiä :-) jos sattuis samantyylinen matkasuunnitelma niin voisi jakaa kokemuksia.

- Cheers -

Juuri käytiin juhannuksen jälk. viikolla. Silloin oli hyvin tilaa ihan kaupungin puoleisessa päässäkin, mutta elokuussa lienee ahtaampaa. Satamaa on laajennettu sen jälkeen, kun merikorttimme on painettu (2002)tai plotterin kartta tehty (2006). Jos satutu tulemaan yöllä sisään, niin aallonmurtajaa on jatkettu pohjoisesta loistolle asti, ja sisään pääsee loiston eteläpuolelta. Muuten hyvin helppo.

Mentiin mennen tullen Landsortista, jossa kohtalainen vierasvenesatama ja polkupyörävuokraamo. Satama tosin avoin W-NW-tuulille. Meno 12h, paluu 14h. Landsortista alaspäin meneminen vähentää pitkää merimatkaa enää hyvin vähän. Kannattaa välttää nopeiden laivojen reittiä Nynäshamn-Visby, ja kulkea Landsort-Visby -linjan länsipuolella. Sitten kun on päätetty, että tällaisen laivan kanssa ollaan törmäyskurssilla, on muutama minuutti siihen kun laiva on jo kohdalla. Visbyssä varsinkin kasvitieteellinen puutarha oli hieno, valaistus parempi aamu- kuin iltapäivällä, jolloin rannan puoleiset suuret puut jo varjostavat suurinta osaa puistosta.

• HR
        Merikarju kirjoitti:

Juuri käytiin juhannuksen jälk. viikolla. Silloin oli hyvin tilaa ihan kaupungin puoleisessa päässäkin, mutta elokuussa lienee ahtaampaa. Satamaa on laajennettu sen jälkeen, kun merikorttimme on painettu (2002)tai plotterin kartta tehty (2006). Jos satutu tulemaan yöllä sisään, niin aallonmurtajaa on jatkettu pohjoisesta loistolle asti, ja sisään pääsee loiston eteläpuolelta. Muuten hyvin helppo.

Mentiin mennen tullen Landsortista, jossa kohtalainen vierasvenesatama ja polkupyörävuokraamo. Satama tosin avoin W-NW-tuulille. Meno 12h, paluu 14h. Landsortista alaspäin meneminen vähentää pitkää merimatkaa enää hyvin vähän. Kannattaa välttää nopeiden laivojen reittiä Nynäshamn-Visby, ja kulkea Landsort-Visby -linjan länsipuolella. Sitten kun on päätetty, että tällaisen laivan kanssa ollaan törmäyskurssilla, on muutama minuutti siihen kun laiva on jo kohdalla. Visbyssä varsinkin kasvitieteellinen puutarha oli hieno, valaistus parempi aamu- kuin iltapäivällä, jolloin rannan puoleiset suuret puut jo varjostavat suurinta osaa puistosta.

Juhannuksen jälkeisenä maanantaina oli lähtö Aspöstä ja kryssiä koko matka Visbyyseen. Maileja kertyi legillä yhteensä 250, ja välissä ehkä n. 6 tuntia piissä Nynäshamnin ja Gotlannin välillä. Aikaa kului n. 2,5 vrk. Gotlannin pohjoispuolella Lauterhornin satama on kaunein, ja muutenkin kannattaa ehdottomasti tutustua Fårön saareen.

• Tommooset s677777777

Hangosta vetäsin 207 mailia juhannusta ennen Visbyyn. 35 tuntia. Mitään ruuhkaa ei satamassa eikä lainkaan häiriötä edes ihan rappusten edessä perimmäisessä nurkassa. Yöllä vielä kahden maissa kun tultiin perille niin pari Destination Gotlanti alusta seilasi sisään. Sisään ajo kuitenkin helppoa aallonmurtajan kiertäen ja oikealle alusten jälkeen kiemurrellen.

• AlpoJalmari

Moi!
        Viime kesänä vedettiin kaverin paatilla Gotland runtin aikoihin täysin pläkässä koneella Utöstä Visbyseen. Muistaakseni matkaa tuli noin 160 mailia????? Takaisin tultiin Ruotsin rannikkoa pitkin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5181
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2849
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2498
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1879
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1640
    8. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1389
    9. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1385
    10. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1348
    Aihe