Tähän vaan ei ole varaa

TähänEiOleVaraa

Miettikääpäs mitä maksaa.

Kun lääkäri tai sairaanhoitaja valmistuu, niin lähtökohtaisesti heidän odotetaan tekevän pitkää päivää. Kun ekonomi tai juristi valmistuu, niin heidän ylityötuntejaan tuskin lasketaan. Hekin valmistautuvat seuraavaan työpäivään kotonaan.

Lähtökohtaisesti opettaja käy koulua peruskoulun ja lukion. Tämän jälkeen hän opiskelee 4-6 vuotta korkeakoulussa ilmaisessa koulutuksessa.

Lähtökohtaisesti valmistunut ala-asteen opettaja tekee töitä 15-30 tuntia viikossa ja silloinkin ainoastaan 45 minuuttia tunnista ja ainoastaan 8-9 kuukautta vuodesta. Katsoin ala-asteella olevan lasteni kokeita. Olisin tarkastanut ne 2 minuutissa, joten kokeiden tarkastukseen menee tunti per koe, kaiken lisäksi olisin tehnyt välitunnilla. Kävin opettamassa sijaisena, käytin valmiita pohjia tuntisuunnitteluun. Suunnittelin tunnit 10 minuutissa. Opetin siis ala-asteella, jossa aineet ovat helppoja.

11

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VoiVanellus

      Mitäs jos opettaja tekisi 37.5 tuntia viikossa ja pitäisi kaksi kahvitaukoa päivässä.

    • hoit_su

      Nostit typerän juttusi uudelleen tapetille☺

      • Hoitsu22

        Niin, sinä se jaksat lukea kaikkia typeriä juttuja ja vielä kommentoida niitä...itse en viitsi lukea kuin minua kiinnostavia juttuja.

        Suosittelisin sinulle samaa, ei tarvitsisi kiukutella niin kovasti..:)


    • mielenkiintoinenAihe

      Aika mielenkiintoinen aihe. Jos opettajat tekisivät 37,5 tuntia töitä, niin lapset saisivat parempaa ruokaa ja ei olisi koulukiusaamista.

      Yhteiskunta säästäisi...

      • WeDont_need_no_education

        Lapset uupuisivat, kun heidän on silloin myös tehtävä pitkää päivää jos kerran opettajakin venyttää omaa työpäiväänsä?
        Aina se ilkeä opettaja kyttäämässä ja rääkkämässä ja pomputtamassa.
        Ei kiitos sellaiselle koululle. Tulisi lastensuojeviranomaisille paljon tehtävää. Lasten mielenterveysongelmat ja oireillut lisääntyisivät. Antakaa lapsille ihan oikeasti vapaus elää ja kehittyä ja loistaa!!
        Aloittajan ihannekoululaitos videossa:
        https://www.youtube.com/watch?v=YR5ApYxkU-U


    • Hopsista3

      Nyt ei kirjoittaja taida aivan ymmärtää...näet ainoastaan koulun samanlaisena kuin se on nyt. Lapset meinaan viettävät koulun jälkeen aikansa iltapäiväkerhoissa, jotka myös toimivat koulun tiloissa. Siellä sitten toiset aikuiset valvovat heitä työpäivän päättymiseen saakka. Siis muiden ihmisten, paitsi opettajien, työpäivän päättymiseen saakka.

      Ei iltapäiväkerhon ohjaaja tee 45 minuuttia töitä ja pidä 15 minuutin kahvitaukoa.

      Mitäs jos opettajat olisivatkin oppilaiden kanssa pihalla ja pitäisivät kahvitaukonsa sitten porrastetusti. Kyllähän opettajien pitää saada samalla tavalla kahvia kaksi kertaa päivässä kuin muidenkin työssäkäyvien.

      • opettajillaonhelppoa

        "näet ainoastaan koulun samanlaisena kuin se on nyt" -kukapa ei näkisi
        "Kyllähän opettajien pitää saada samalla tavalla kahvia kaksi kertaa päivässä kuin muidenkin työssäkäyvien" - jos opettajalla on vaikka viisi opetustuntia, kukin a 45 minuuttia, niin minä lasken tuosta väintään neljä kahvituntia.


      • Palkkansa_ansainnut

        Jos minulla on vaikkapa 3 oppituntia päivässä, niin en kyllä millään ehdi pitää yli kahta kahvitaukoa. Ennen kuin päivä sitten jo loppuukin. Ammatinvalintakysymyksiä.

        Miksei aloittaja kouluttaudu opettajaksi kun näin harmittaa? Esimerkiksi ammatilliset opettajakorkeakoulut järjestävät laadukkaita pedagogisia opintoja joista korkeakoulututkinnon suorittanut saa saman opettajapätevyyden kuin oikeillakin opettajlla.


    • opeonhomo
    • Itsekin_opettaja

      Jos minulla on vaikkapa 3 oppituntia päivässä, niin en kyllä millään ehdi pitää yli kahta kahvitaukoa? Ihmettelen että miten kukaan opettaja ehtii. Ruokataukokin pitäisi johonkin väliin mahduttaa. Sittenhän se päivä jo loppuukin ja voin lähteä kotiin nauttimaan ruhtinaallisesta palkastani ja vapaa-ajastani.

      Kyllä on aloittajalla huonosti asiat. Harmi ettei hän jaksanut nuorena kuunnella koulussa jotta olisi saanut jonkun kivan ammatin. Pitää tätä opettajakatkeruutta purkaa nyt sitten nettipalstoilla kun ei elämässään muuhun pysty.

    • Olisipa päivät noin lyhyitä.Olen aloittava (ja kohta lopettava) luokanope, ja aloitan tuntien suunnittelun oppituntien jälkeen kotiin saavuttuani ja sitä kestää tyypillisesti iltaan saakka. Viikonloppuisin la menee usein esim. kokeiden korjaamiseen ja su seuraavan viikon tuntien suunnitteluun ja valmisteluun. Huomattavasti yli 40h/vko tulee työtunteja. Olen vaihtamassa alaa, ja yksi syy muiden joukossa on tämä vapaa-aikana tehtävän suunnittelutyön paljous.. Itse tuntien pitäminen on kuluttavaa ja uuvuttavaa eikä palautumisaikaa paljon ole, niin uuvun aika nopeasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      95
      2028
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      419
      1569
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1313
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      14
      1116
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      73
      1072
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1035
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      999
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      969
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      249
      940
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      837
    Aihe