Onko suolihuuhtelusta apua?

apuvaihaitta

Onko kellään kokemusta yksityisten yritysten tekemistä suolihuuhteluista? Itse olen vuosikaudet kärsinyt erilaisista elämänlaatua heikentävistä kroonisista ummetus- ja ärtynyt suoli -oireista ja tuntuu, että lääkkeiden määrääkin pitää silloin tällöin nostaa. Movicolia menee jo nyt kaksi pussia päivässä ja sekin vie opiskelijan kukkarosta rahaa ihan tarpeeksi.

Minua askarruttaa se, että nuo firmat itse väittävät suolihuuhtelun parantavan suoliston heikentynyttä toimintakykyä, mutta sitten taas jotkut sanovat moisen lamauttavan sen kokonaan. En tosiaan haluaisi, että menettäisin suolen vähäisenkin toiminnan.

Onko jollain omakohtaista kokemusta tai tietoa? Paransiko käsittely suolen toimintaa, heikensikö se sitä vai vaikuttiko ylipäätään mitenkään?

7

3872

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HelpotuksenHuuhtelu

      Olin kuolla, kun en voinut syödä, kun suoli oli tukossa viikkoja. Anoin ja vaadin suolihuuhtelua julkiselta puolelta, ja vasta viides lääkäri paljasti, että ei Suomessa sellaisia julkisella puolella tehdä. Joten lopulta aloin etsiä colonic-terapeuttia muualta. Sellainen löytyi Helsingistä (heitä kuulemma on alle parikymmentä koko maassa). Viisi kertaa korjasi ongelman.

      Huuhtelin itse suoltani päivittäin muutama vuosi sitten, osana Gersonin terapiaa. Sekään ei millään laiskistuttanut suolen omaa toimintakykyä, vaikka terapiaa jatkui puoli vuotta. Jos tekee huuhtelua itse (terapeutin pyytämä 50-60e per kerta saattaa kiristää köyhän budjettia liikaa), ehdottoman puhdas vesi, mieluiten tislattu. Keitä vesi ja anna haalistua kehon lämpöiseksi. Huuhtelukannu mieluiten lasia, pyrexiä tai terästä. Muovipussukat ovat halvempia, mutta mitä niistä sitten irtoaa elimistöön - ja niiden ahtaaseen lerppuaukkoon on vaikea kaataa vettä. Kerta-annos noin litra.

      Colonic-terapeutteja pitäisi mielestäni olla jokaisessa julkisessa sairaalassa. Hyvinvointivaltiossa olisikin.

    • Siitävaan

      Kaipa tuota voi kokeilla mikäli kokee ettei mitään hävittävääkään ole.

    • öslfgjopgnj

      Kyllä se sotkee suoliston luontaisen bakteerikannan, jos sieltä kaikki huuhdotaan pois, vähän niinkuin julmetun pitkä antibioottikuuri. Sitten menee vuosi vähintaan saada ne bakteerit kasvamaan, ja nykyisin tiedetään, että ne ovat erittäin tärkeitä ihmisille.
      Jos huuhteluista olisi jotain apua, niin kyllä niitä lääkärit määräisivät.
      Aloittajan taudissahan tilanne vaihtelee luontaisestiki, saattaa olla parempia jaksoja ja välillä ihan hirveitä aikoja. Eikö sitä jollain ruokavaliohoidolla yritetä pitää kurissa.

    • Colonic-hoito

      On kokemusta. Vaikean ummetuksen takia colonoc-hoitoon hakeuduin, kun ei tavallinen lääkärikunta osannut auttaa!
      Ruokavaliosta pois makeat ja gluteenit sekä punaisen lihan määrä minimiin. Maha toimii oivallisesti!

      jostain luin, että aamuin illoin nautittuna 1 tl omenaviinietikkaa ja saman verran hunajaa lasillisessa vettä auttaa sekä aineenvaihduntaa että painonhallinnassa.

    • suolihuoli

      Itsellä diagnosoitu ärtyvän suolen oireyhtymä, joka oli alussa niin paha, että suoli ei toiminut vuoteen ollenkaan ja jouduin tekemään suolihuuhtelun kerran tai pari kertaa viikossa. Siis yli sata kertaa noin vuoden aikana. Onneksi suoli "heräsi henkiin" ja nykyään en enää tarvitse suolihuuhtelua, tosin suoli on heikko ja laiska, mutta toimii joten kuten. Aloin syödä magnesiumia samaan aikaan, kun suoleni tila helpottui, mutta koko juttu on edelleenkin mysteeri, myös lääkäreille. Kokeilin muutama vuosi sitten myös yksityisellä koneellista suolihuuhtelua, mikä oli miellyttävämpää, kuin itse tehty suolihuuhtelu pussin avulla, mutta ei sillä kertaa oikein tehonnut, voi toki olla, että suoleni oli tuolloin melko tyhjä. Käytin huuhdellessani aina lämmintä hanavettä, ilman mitään tislausta. Tuskinpa se kuitenkaan suoltani kummemmin laiskisti. Lääkäri oli sitä mieltä, että suolihuuhtelu ei laiskista suolta, joku hoitaja oli taas eri mieltä. Suolihuuhtelun voi varmasti tehdä aina silloin tällöin, mutta tuskin siitä mitään suurta terveydellistä hyötyä kuitenkaan on. Puhutaan bakteerien huuhtoutumisesta ja muusta, mutta käsittääkseni kukaan ei kuitenkaan tarkalleen osaa sanoa missä määrin suolihuuhtelu on haitallista. Kai sitä voisi johonkin paastoon verrata ja terve suoli tuskin tykkää pahaa siitä jos se kerran tai pari vuodessa huuhdellaankin. Harmi tosiaankin, että julkisella terveyden hoidolla ei ole mahdollista saada koneellista suolihuuhtelua.

    • ulostetaskut

      Tähystyksessä paksussasuolessani todettiin suolitaskuja ne näytetiin myös minulle näytöllä. Mustaa ulostetta oli suolen seinässä...
      Ostin apteekista huuhtelupussin luin ohjeen. KERRALLA ei saa vettä laittaa kuin 4-5dl huuhtelu tehdään useamman kerran peräkkäin. Minulla on pitkävartinen rikkalapio sen varteen laiton pussin roikkuun ja itse selälleni WC-suihkuhuoneen lattialle.
      Toisella huuhtelulla tuli litteitä 'lastuja' se oli suolitaskujen sisältö. Jopa hajuaisti parani, kuin raikastui..
      Eläin maailmassa klaminko tekee suolihuuhtelun itselleen syytä en muista.
      Söin keittoja ja vältin lihaa edellisenä päivänä.
      Käytin hanavettä sillä ei sekoita suolen pakteeristoa.
      Huuhtelun jälkeen söin maitohappo pillereitä.
      Syön päivittäin mangeesiumia ja omenia molemmat pitävät ulosteen notkeana joten asioin 1-2 kertaa vrk säänöllisesti.

    • Anonyymi

      Olen kärsinyt ummetuksesta vuosia. Sain lähetteen TK:sta Keskusairaalaan ja siellä kirurgi teki lähetteen avannehoitajalle. Hän neuvoi ja opasti laitteen käytössä sekä teki TK hin hoitotarvikelähetteen. Saan hakea TK sta tarvikkeet hoitotervikepuolelta eikä maksa mittään. Onko kellään kokemuksia säännöllisestä kotihuuhtelusta?
      Tyytyväinen aloittelija

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      88
      1991
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1709
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1646
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1636
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe