Uuden Mazda 2 mallin ruostesuojaus

Jaskasa

Tuli tuollainen uusi Mazda 2 tilattua. Nyt pohdin, että mitenkä on uusitun mallin ruosteenkeston kanssa, vai onko sekin vaan parempi erikseen suojauttaa. Jossain oli, että tuossa mallissa on jo yli 60% jotain erikoiskevyttä ja -vahvaa terästä, jonka ruostumiset lienee jotain muuta, kuin perinteisemmässä runkolaadussa, vai?
Jos sen ruostesuojaa, niin minkästyyppinen olisi paras sijoitus?

17

2601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 346346373

      Kaikki autot jolla ajaa tiesuolassa kannattaa ruostesuojata. Ei sellaista ole olemassa missä ei 5 talven jälkeen olisi jo suolan aiheuttamaa ruosteenalkua. Erityisesti japseissa (ei pelkästään mazdassa) tehdassuojaus on usein eurooppalaisia heikompi joten kun on japsi kyseessä, ehdottomasti suojaus pidentää auton ikää ja säilyttää arvon paljon paremmin.

      Itsellä maksoi täydellinen Dinitrol käsittely 560e (mazda6), oli uusintakäsittely joten uuden auton käsittelyyn lisätään vielä pohjan massaus. Ehkä 700-800e maksaa ammattilaisen tekemänä. Tämä on pieni hinta kun huomio kuinka hyvin arvo säilyy koska kaikki pelkäävät ruostetta käytetyssä japsissa. Suojattu käytetty viedään käsistä keskivertoa korkeammallakin hinnalla. Eikä itsekään tarvi pelätä ikäviä yllätyksiä, suojaus on halpa vakuutus ruosteelle joka tiputtaa auton arvon olemattomiin.

      Jätä mielummin ne jättivanteet, navigaattorit ja muut turhat tonneja maksavat varusteet pois ja käytä rahat suojaukseen.

      • Koppimopo

        Ajelin Toyotalla vuodet 2005-2015. Ruostesuojattuna siististi pidettyä joskin 310 000km ajettuna sain Aygosta 40% hankintahnnasta käteen, aika hyvin...
        Suojaamattomana ruosteviljelmänä hinta olisi ollut ehkä 200-300,-.


    • rustofff

      Yleensä noi suojataan toiselle kuluttajalle, samoin kuin jotkut laittaa penkin suojuksia.

      • 34663463

        Mutta eka kuluttaja saa rahat siitä jos vain uskaltaa avata suunsa ja pyytää. Tietenkin jos odottaa hiljaa että ostaja vapaaehtoisesti tarjoaa enemmän, niin silloin rahoja ei saa takaisin, mutta kyllä jos uskaltaa pyytää. Suojattu auto on paljon helpompi myydä keskivertoa korkeampaan hintaan, autokauppiaatkin tietävät sen.

        Suojaamaton auto on kuin auto jota ei ole huollettu ollenkaan koska suojaus on korin huoltoa. Eli tottakai vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon ja eka omistaja saa rahat siitä. Samoinhan useimmat varmaan kestää sen 100tkm ilman huoltojakin, miksi autoja sitten huolletaan jos ei suojatakkaan? Miksei huoltoa ajatella "palveluksena toiselle omistajalle"?


      • Anonyymi

        Jos autoa pitää pidempään kuin 2 . . 3 vuotta silloin ruosteenestokäsittely kannattaa teettää. Suojauksen hinta on pieni mutta jos auto ruostuu peli on selvä.


    • RMB

      Kun uuden auton hankkii, on hyvä varmistaa myös korin kestävyys. Kun heti uutena suojaa = uniikki käsittely, varmistat ettei ruostuminen lähde heti liikkeelle. Se, mitä nimimerkki "346346373" kertoi, on tosi. Autoon on hyvä kerran vuodessa teettää uusintatarkastus alustalle mikäli pidät auton pitempään.
      On myös muistettava teettää koritarkastus kerran vuodessa vuoden välein 12 vuoden koritakuun pysymiseksi voimassa. Jos yksikin tarkastus jää tekemättä tai kahden tarkastuksen väli venyy, koritakuu raukeaa.

    • kotelonsuoja-aine

      Mahtaiskohan ruosteenestoksi riittää ihan vaan alustan ja pyöränkoteloiden huolellinen pesu vuosittain suolauskauden jälkeen, esim. loppukeväästä. Kesällä kertyisi taas tavallista pölyä eristeeksi pohjan pinnalle talven suolakuralle ja taas seuraavana keväänä kaikki paskat pestäisiin pois.
      Tehtaan jäljiltäkin koripelleissä on appelsiinipintainen suojamassa kulutukselle altteimmissa paikoissa kuten pohjalevyssä ja kynnyskoteloiden alapinnalla. Takatukivarret tosin saattavat olla pelkän maalin varassa mutta ainevahvuus on niissä niin paksu ettei ne ihan heti ole puhkiruostumassa, ruman näköisiä toki ovat pintaruosteisina mutta auton alla estetiikalla ei liene merkitystä käyttöautossa.

      Jos jonnekin laittaisin ruosteenestoainetta niin kotelosuojaa suihkisin takapyöränkaarien sisäpuolelle, siis korin kylkikappaleen sisäpuolelta, alustan kotelopalkkien sisäpuolelle ja kynnyskoteloiden takapäihin sisäpuolelta. Nämä on ainakin omistamissani vanhemmissa käytetyissä autoissa ruostuneet ensimmäiseksi sisältäpäin hitsausta vaativaan kuntoon.
      Pohjan massaamista pitäisin vanhanaikaisena ja tarpeettomana jollei sitten jossain autossa todellakin ole kivisuihkulinjalla pohjalevy pelkän maalipinnan varassa.

      • RMB

        Vuonna 1993, kun Suomi liitettiin Pertti Salolaisen "ansiosta" johonkin kauppajärjestöön, jossa oli muun muassa pykälä että tehdas ruostekäsittely riittää. Tämän jälkeen autot todella alkoi ruostumaan.
        Edellisen kerran olimme samassa tilanteessa 1972 ja sitä ennen tuoduissa autoissa, joissa ei käytetty ruosteensuoja-aineita ollenkaan. Korkeintaan jotain kiveniskusuojaa lokasuojan sisäpinnoissa.
        Siis reilu 20 vuotta Suomeen tuotuihin autoihin piti tehdä täysi ruosteensuojakäsittely.
        Tehkää niin kuin haluatte, mutta jos minulla olisi varaa ostaa uusi auto, tekisin siihen täyden käsittelyn. On se kuitenkin pieni sijoitus. Ruostesuojakäsittelyllä on toinenkin etu. Aine toimii äänieristeenäkin.


      • skjfksjfksjfsdkldj

        Mulla oli joskus -82 Mazda 323 joka oli niitä autoja joihin maahantuoja joutui tekemään ruosteenestokäsittelyn. Kuitenkin jo 10v ikään mennessä autossa oli hitsaamista vaativia ruostevaurioita pohjalevyssä ja takapyöräkoteloissa joten ei se ruosteenestokäsittelykään näytä aina auttavan. En tiedä millaisella pidolla auto oli ollut aiemmin, jotain tietysti kielii se ettei autosta löytynyt huoltokirjaakaan.

        Tärkeintä olisi huolehtia autosta niin että sitä pestäisiin myös alustasta ja pyöräkoteloista riittävän usein ja suojamassojen rikkoutumiset paikattaisiin mahdollisimman pian.


      • kerubijohansosn

        Eipä noilla 80-luvun kokemuksilla ole mitään merkitystä. Autojen pelti oli todella paskaa silloin ja siitä syystä ne ruostuu. Yleensä vielä ruosteensuojaus pahensi ongelman sellaiseksi että kun auto katsastuksessa pomppasi ruosteen takia niin auto oli läpimätä massan alta joka puolelta. Nyky autot ruostuu vähemmän, Mazda6, Mersu ja Ford oli surullisia esimerkkejä epäonnistuneesta ruosteensuojauksesta. Auton voi ehkä suojata uutena koska pelkällä maalilla olevat osat ruostuu kuitenkin. Suojauksesta on tuskin hyötyä jälleenmyyntiarvoon, mutta auto kestää pidempään - kenellä se siinä vaiheessa sattuu olemaan.


    • Mazda626stw

      Finikorilla ainakin on valittavissa täydellinen suojaus ja sitten on "lisäturva". Lisäturva voisi olla parempi ratkaisu, kuin jättää kokonaan suojaamatta. Jos et tilannut sisälokasuojia ja roiskeläppiä. Kannattaa ne asentaa ruostesuojauksen yhteydessä.

    • näennonn

      Vaihdossa ei saa centtiäkään enempää oli suojattu tai ei ,vuosimalli ja kilometrit tärkeimpiä, samaten kuten varusteet kaikki menee ilman vaihtoarvo katotaan aina perusperusmallin hintaan .

      • 3464634

        Jos tuppisuuna meet autoliikkeeseen ja odotat että myyjä oma-aloitteisesti tarjoaisi lisää et tietenkään saa. Automyyjä vaan tyytyväisenä myhäilee kun tyhmä asiakas ei ymmärrä pyytää vaikka suojattu auto on moninkertaisesti helpompi myydä keskivertoa korkeampaankin hintaan.

        Jokainen automyyjä tietää kuinka helposti suojatusta saa enemmän, varsinkin japsien kohdalla missä tekniikka on erittäin vähävikaista mutta tehdassuojaus heikkoa.


    • Anonyymi

      Riippuu siitä kauanko autoa pidät. Kun ruosteenestokäsittely jätetään tekemättä kaikki autot ruostuvat suolatuilla teillä ajettaessa. Suojauksen hinta on hyvin kohtuullinen verrattuna auton ostohintaan. Suojaus kannattaa teettää alan liikkeessä, esimerkiksi Tectyl tai Finikor.

      • Anonyymi

        Asia on juuri niin. Minulla on 2000 Corolla, ollut uudesta asti. On suojattu ja tehty tarkistussuojaus. Katsastuksessa ei ole koskaan ollut mainintaakaan korin kunnosta. Ajan ehkä vielä tämän vuosikymmenen, suurin korjaus oli 2 vuotta sitten koko pakoputkiston vaihto ensimmäisen kerran. Se on ollut ainoa yli 250 euron remontti.


    • Anonyymi

      Mun CX 5 -17 vuosimallisen pohja oli renkaita vaihdettaessa täysin moitteettomassa kunnossa - palkkien sisuksista en osaa sanoa. Jos ja kun meidät pakotetaan siirtymään sähköisiin kulkuneuvoihin, en taida uhrata mesevää summaa ruosteenestoon. Bensavehkeillä ei v. 2017 ole enää kysyntää jolloin vaihto olisi ajankohtainen. Matukan tekniikka kestää tuon ajan hyvin vaikka kilsoja tulisi paljon.

    • Anonyymi

      Ruosteenestokäsittely kannattaa teettää. Auton arvoon sillä ei ole merkitystä mutta käyttöarvoon kyllä. Se on ihan yks hailee miten auton pitää, vuosimalli ratkaisee vaihtoarvon. Jos auton pitää pidempään käsittely alan liikkeessä, esimerkiksi Tectyl tai Finikor aineilla kannattaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8666
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4818
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4278
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3847
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3030
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2706
    8. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      48
      2519
    9. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2295
    Aihe