Tuli tuollainen uusi Mazda 2 tilattua. Nyt pohdin, että mitenkä on uusitun mallin ruosteenkeston kanssa, vai onko sekin vaan parempi erikseen suojauttaa. Jossain oli, että tuossa mallissa on jo yli 60% jotain erikoiskevyttä ja -vahvaa terästä, jonka ruostumiset lienee jotain muuta, kuin perinteisemmässä runkolaadussa, vai?
Jos sen ruostesuojaa, niin minkästyyppinen olisi paras sijoitus?
Uuden Mazda 2 mallin ruostesuojaus
17
2348
Vastaukset
- 346346373
Kaikki autot jolla ajaa tiesuolassa kannattaa ruostesuojata. Ei sellaista ole olemassa missä ei 5 talven jälkeen olisi jo suolan aiheuttamaa ruosteenalkua. Erityisesti japseissa (ei pelkästään mazdassa) tehdassuojaus on usein eurooppalaisia heikompi joten kun on japsi kyseessä, ehdottomasti suojaus pidentää auton ikää ja säilyttää arvon paljon paremmin.
Itsellä maksoi täydellinen Dinitrol käsittely 560e (mazda6), oli uusintakäsittely joten uuden auton käsittelyyn lisätään vielä pohjan massaus. Ehkä 700-800e maksaa ammattilaisen tekemänä. Tämä on pieni hinta kun huomio kuinka hyvin arvo säilyy koska kaikki pelkäävät ruostetta käytetyssä japsissa. Suojattu käytetty viedään käsistä keskivertoa korkeammallakin hinnalla. Eikä itsekään tarvi pelätä ikäviä yllätyksiä, suojaus on halpa vakuutus ruosteelle joka tiputtaa auton arvon olemattomiin.
Jätä mielummin ne jättivanteet, navigaattorit ja muut turhat tonneja maksavat varusteet pois ja käytä rahat suojaukseen.- Koppimopo
Ajelin Toyotalla vuodet 2005-2015. Ruostesuojattuna siististi pidettyä joskin 310 000km ajettuna sain Aygosta 40% hankintahnnasta käteen, aika hyvin...
Suojaamattomana ruosteviljelmänä hinta olisi ollut ehkä 200-300,-.
- rustofff
Yleensä noi suojataan toiselle kuluttajalle, samoin kuin jotkut laittaa penkin suojuksia.
- 34663463
Mutta eka kuluttaja saa rahat siitä jos vain uskaltaa avata suunsa ja pyytää. Tietenkin jos odottaa hiljaa että ostaja vapaaehtoisesti tarjoaa enemmän, niin silloin rahoja ei saa takaisin, mutta kyllä jos uskaltaa pyytää. Suojattu auto on paljon helpompi myydä keskivertoa korkeampaan hintaan, autokauppiaatkin tietävät sen.
Suojaamaton auto on kuin auto jota ei ole huollettu ollenkaan koska suojaus on korin huoltoa. Eli tottakai vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon ja eka omistaja saa rahat siitä. Samoinhan useimmat varmaan kestää sen 100tkm ilman huoltojakin, miksi autoja sitten huolletaan jos ei suojatakkaan? Miksei huoltoa ajatella "palveluksena toiselle omistajalle"? - Anonyymi
Jos autoa pitää pidempään kuin 2 . . 3 vuotta silloin ruosteenestokäsittely kannattaa teettää. Suojauksen hinta on pieni mutta jos auto ruostuu peli on selvä.
- RMB
Kun uuden auton hankkii, on hyvä varmistaa myös korin kestävyys. Kun heti uutena suojaa = uniikki käsittely, varmistat ettei ruostuminen lähde heti liikkeelle. Se, mitä nimimerkki "346346373" kertoi, on tosi. Autoon on hyvä kerran vuodessa teettää uusintatarkastus alustalle mikäli pidät auton pitempään.
On myös muistettava teettää koritarkastus kerran vuodessa vuoden välein 12 vuoden koritakuun pysymiseksi voimassa. Jos yksikin tarkastus jää tekemättä tai kahden tarkastuksen väli venyy, koritakuu raukeaa. - kotelonsuoja-aine
Mahtaiskohan ruosteenestoksi riittää ihan vaan alustan ja pyöränkoteloiden huolellinen pesu vuosittain suolauskauden jälkeen, esim. loppukeväästä. Kesällä kertyisi taas tavallista pölyä eristeeksi pohjan pinnalle talven suolakuralle ja taas seuraavana keväänä kaikki paskat pestäisiin pois.
Tehtaan jäljiltäkin koripelleissä on appelsiinipintainen suojamassa kulutukselle altteimmissa paikoissa kuten pohjalevyssä ja kynnyskoteloiden alapinnalla. Takatukivarret tosin saattavat olla pelkän maalin varassa mutta ainevahvuus on niissä niin paksu ettei ne ihan heti ole puhkiruostumassa, ruman näköisiä toki ovat pintaruosteisina mutta auton alla estetiikalla ei liene merkitystä käyttöautossa.
Jos jonnekin laittaisin ruosteenestoainetta niin kotelosuojaa suihkisin takapyöränkaarien sisäpuolelle, siis korin kylkikappaleen sisäpuolelta, alustan kotelopalkkien sisäpuolelle ja kynnyskoteloiden takapäihin sisäpuolelta. Nämä on ainakin omistamissani vanhemmissa käytetyissä autoissa ruostuneet ensimmäiseksi sisältäpäin hitsausta vaativaan kuntoon.
Pohjan massaamista pitäisin vanhanaikaisena ja tarpeettomana jollei sitten jossain autossa todellakin ole kivisuihkulinjalla pohjalevy pelkän maalipinnan varassa.- RMB
Vuonna 1993, kun Suomi liitettiin Pertti Salolaisen "ansiosta" johonkin kauppajärjestöön, jossa oli muun muassa pykälä että tehdas ruostekäsittely riittää. Tämän jälkeen autot todella alkoi ruostumaan.
Edellisen kerran olimme samassa tilanteessa 1972 ja sitä ennen tuoduissa autoissa, joissa ei käytetty ruosteensuoja-aineita ollenkaan. Korkeintaan jotain kiveniskusuojaa lokasuojan sisäpinnoissa.
Siis reilu 20 vuotta Suomeen tuotuihin autoihin piti tehdä täysi ruosteensuojakäsittely.
Tehkää niin kuin haluatte, mutta jos minulla olisi varaa ostaa uusi auto, tekisin siihen täyden käsittelyn. On se kuitenkin pieni sijoitus. Ruostesuojakäsittelyllä on toinenkin etu. Aine toimii äänieristeenäkin. - skjfksjfksjfsdkldj
Mulla oli joskus -82 Mazda 323 joka oli niitä autoja joihin maahantuoja joutui tekemään ruosteenestokäsittelyn. Kuitenkin jo 10v ikään mennessä autossa oli hitsaamista vaativia ruostevaurioita pohjalevyssä ja takapyöräkoteloissa joten ei se ruosteenestokäsittelykään näytä aina auttavan. En tiedä millaisella pidolla auto oli ollut aiemmin, jotain tietysti kielii se ettei autosta löytynyt huoltokirjaakaan.
Tärkeintä olisi huolehtia autosta niin että sitä pestäisiin myös alustasta ja pyöräkoteloista riittävän usein ja suojamassojen rikkoutumiset paikattaisiin mahdollisimman pian. - kerubijohansosn
Eipä noilla 80-luvun kokemuksilla ole mitään merkitystä. Autojen pelti oli todella paskaa silloin ja siitä syystä ne ruostuu. Yleensä vielä ruosteensuojaus pahensi ongelman sellaiseksi että kun auto katsastuksessa pomppasi ruosteen takia niin auto oli läpimätä massan alta joka puolelta. Nyky autot ruostuu vähemmän, Mazda6, Mersu ja Ford oli surullisia esimerkkejä epäonnistuneesta ruosteensuojauksesta. Auton voi ehkä suojata uutena koska pelkällä maalilla olevat osat ruostuu kuitenkin. Suojauksesta on tuskin hyötyä jälleenmyyntiarvoon, mutta auto kestää pidempään - kenellä se siinä vaiheessa sattuu olemaan.
- Mazda626stw
Finikorilla ainakin on valittavissa täydellinen suojaus ja sitten on "lisäturva". Lisäturva voisi olla parempi ratkaisu, kuin jättää kokonaan suojaamatta. Jos et tilannut sisälokasuojia ja roiskeläppiä. Kannattaa ne asentaa ruostesuojauksen yhteydessä.
- näennonn
Vaihdossa ei saa centtiäkään enempää oli suojattu tai ei ,vuosimalli ja kilometrit tärkeimpiä, samaten kuten varusteet kaikki menee ilman vaihtoarvo katotaan aina perusperusmallin hintaan .
- 3464634
Jos tuppisuuna meet autoliikkeeseen ja odotat että myyjä oma-aloitteisesti tarjoaisi lisää et tietenkään saa. Automyyjä vaan tyytyväisenä myhäilee kun tyhmä asiakas ei ymmärrä pyytää vaikka suojattu auto on moninkertaisesti helpompi myydä keskivertoa korkeampaankin hintaan.
Jokainen automyyjä tietää kuinka helposti suojatusta saa enemmän, varsinkin japsien kohdalla missä tekniikka on erittäin vähävikaista mutta tehdassuojaus heikkoa.
- Anonyymi
Riippuu siitä kauanko autoa pidät. Kun ruosteenestokäsittely jätetään tekemättä kaikki autot ruostuvat suolatuilla teillä ajettaessa. Suojauksen hinta on hyvin kohtuullinen verrattuna auton ostohintaan. Suojaus kannattaa teettää alan liikkeessä, esimerkiksi Tectyl tai Finikor.
- Anonyymi
Asia on juuri niin. Minulla on 2000 Corolla, ollut uudesta asti. On suojattu ja tehty tarkistussuojaus. Katsastuksessa ei ole koskaan ollut mainintaakaan korin kunnosta. Ajan ehkä vielä tämän vuosikymmenen, suurin korjaus oli 2 vuotta sitten koko pakoputkiston vaihto ensimmäisen kerran. Se on ollut ainoa yli 250 euron remontti.
- Anonyymi
Mun CX 5 -17 vuosimallisen pohja oli renkaita vaihdettaessa täysin moitteettomassa kunnossa - palkkien sisuksista en osaa sanoa. Jos ja kun meidät pakotetaan siirtymään sähköisiin kulkuneuvoihin, en taida uhrata mesevää summaa ruosteenestoon. Bensavehkeillä ei v. 2017 ole enää kysyntää jolloin vaihto olisi ajankohtainen. Matukan tekniikka kestää tuon ajan hyvin vaikka kilsoja tulisi paljon.
- Anonyymi
Ruosteenestokäsittely kannattaa teettää. Auton arvoon sillä ei ole merkitystä mutta käyttöarvoon kyllä. Se on ihan yks hailee miten auton pitää, vuosimalli ratkaisee vaihtoarvon. Jos auton pitää pidempään käsittely alan liikkeessä, esimerkiksi Tectyl tai Finikor aineilla kannattaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1709817Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde513199Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja452965- 622718
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012115- 1132053
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251943Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä601526Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121306- 281261