Eläkeläisalennus bussissa

AvutonAatu

Miten se asia nyt oikein on?
Minulla on työeläkekortti ja joka paikassa toitotetaan että sen kanssa saa eläkeläisalennusta mm. linja-autolla matkustaessa. (Ajokorttikin on henkilöllisyyden todistamiseksi.)
Kun kysyin Matkahuollon virkailijalta asiasta, hän sanoi ettei alennusta saa kuin yli kahdeksankymmenen (80) kilometrin matkoille.
Silti, nyt kun katson Matkahuollon aikatauluhausta matkani hintaa (50 km) niin siellä on tieto eläkeläisalennuksesta ja siitä kuinka paljon se matka sitten maksaa.
Oletteko tietoisia asian oikeasta jamasta. Onko köyhää taas puijattu. Pitäisi käydä kaupungissa.

30

6769

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on_tunnelmaa

Matkahuollon nettisivulta löytyy tämä:

"Eläkeläiset -30%
      Alennuksen saa Matkahuollon eläkeläiskortilla, kuvallisella Kelakortilla, joka on varustettu Matkahuollon, VR:n tai Finnairin liikemerkillä, pahvisella Kelan eläkkeensaajakortilla sekä Työeläkeyhtiöiden myöntämällä työeläkekortilla. Kuvattoman kortin kanssa on esitettävä henkilötodistus: ajokortti, passi tai poliisin myöntämä henkilökortti. 65 vuotta täyttäneet saavat alennuksen esittämällä henkilötodistuksen: ajokortti, passi tai poliisin myöntämä henkilökortti."

Eli joku on puhunut sinulle roskaa kilometreistä.

• onnibussi

Ainakin ennen oli se 80 km raja. Muistan kun laskin kilometrejä paikkaan lähistöllä johon olin menossa eikä sinne ollut ihan 80 km. Oli 76 km. Joten ostin bussilipun seuraavaan paikkaan ja sain alennusta. Oikeassa paikassa kuitenkin jäin pois.
        Eihän nykyisin tarvitse mitään eläkeläisalennusta. Nytkin olen kulkenut 5 euron busseilla.

• hifa

Ei 5 euron busseja sentään ihan joka kulmakunnassa ajele.

• hytinäx1

Juu ja kilomeri ehtona oli vähintään 60 km yhteensuuntaan ja täytyy olla täytyy näyttää Matkahuollon eläkeläiskorttikin. https://www.matkahuolto.fi/fi/aikataulut-ja-liput/alennukset/elakelaislippu-ja-elakelaiskortti/#.Vv5V0aSLTIU sisälti muunmuassa nämä ehdot:
        Eläkeläinen voi hankkia Matkahuollon kuvallisen eläkeläiskortin Matkahuollon toimipaikoista sekä lippuja myyviltä Matkahuolto-asiamiehiltä. Eläkeläiskorttia varten tarvitaan yksi passikuva sekä joko eläkepäätös, jonkin järjestön eläkekortti tai VR:n eläkeläiskortti.
        Eläkeläiskortti on voimassa myöntämispäivästä alkaen toistaiseksi, ellei korttiin erikseen ole myyntihetkellä merkitty voimassaolon päättymispäivämäärää.
        Matkahuollon eläkeläiskortti maksaa 6 euroa.

Se on tehty hankalaksi tuo matkustaminen, en käsitä miten sitä pystyi vain astumaan bussiin tai junaan ennen tietokoneaikaa ja kuinka sitä hyvää palvelua sai lipunmyyjiltä ja he tiesivät tarkalleen kaiken. Nyt tietokoneaikakaudella on pakko ottaa asioista selvää etukäteen ja huomautella asiakaspalvelijoita virheellisistä tiedoista.

• AvutonAatu

Onko se alennus jo kauankin ollu ilman sitä kilometrirajoitusta? Loka- marraskuussa asiaa kysyin naapurikunnan Matkahuollossa lämmittelemässä ollessani. Eli ei siitä ole kuin muutama kuukausi aikaa.

Olisihan tuokin asia selvinnyt kun olisin vaan vääntäytynyt pysäkiltä linjuriin lippuineni ja lappuineni ja kokeillut tuuriani. Olen vaan niin mahdottoman kömpelö ja siksi kait araksi tullut ja kun oli toisenlaista tietoa jo annettu.

Ai juu! Semmoistakin juttua/luuloa kuulin, että eläkeläisalennuksen saa vain kun ostaa matkalipun ennen matkaa Matkahuollosta... ei kuskilta autossa. Näille linjoille ei ole edes mahdollista netin kautta matkojaan ostella.

Eli olisi mentävä ensin linja-autolla keskustaan linja-autoasemalle ostamaan lippu, jotta saisi eläkeläisalennuksen jatkaakseen matkaa eläkeläisalennuksella. x-) Surkuhupaisaa!
      Sanokaa nyt hyvät ihmiset, ettei tuokaan ole totta!
      Täällä kulkee sen verran harvakseltaan linja-autoja, että menisi koko päivä lippujensa ostoa sumpliessa ja seuraavia autoja odotellessa. Takaisinkin pitäisi ehtiä illaksi.

• hytinäx1

Vois olla kaikista paras jos pyytäisit jotain tuttuasi, naapuriasi tai lastasi kuskaamaan henkilöautolla ja maksat kyydit edestakaisin. Eihän sitä tiedä vaikka heilläkin olisi jotain asiaa sinne paikkakunnalle/kaupunkiin mihin olet menossa. Ja samalla käydä ostoksilla ym.
        Käsittääkseni Suomessa voi ostaa lipun myös bussissa mutta silloin ei saa alennusta. Tieto löytyi matkahuollon kotisivulta usein kysyttyä kohdassa.

• olen.ostanutkin
        hytinäx1 kirjoitti:

Vois olla kaikista paras jos pyytäisit jotain tuttuasi, naapuriasi tai lastasi kuskaamaan henkilöautolla ja maksat kyydit edestakaisin. Eihän sitä tiedä vaikka heilläkin olisi jotain asiaa sinne paikkakunnalle/kaupunkiin mihin olet menossa. Ja samalla käydä ostoksilla ym.
        Käsittääkseni Suomessa voi ostaa lipun myös bussissa mutta silloin ei saa alennusta. Tieto löytyi matkahuollon kotisivulta usein kysyttyä kohdassa.

Kyllä bussissa voi ostaa myös alennuslipun. Esimerkiksi eläkeläisalennuksella.

• srkk
        hytinäx1 kirjoitti:

Kyllä minä olen aina saanut alennuksen vaikka ostan lipun autosta. Kuski ei aina edes kysy eläkeläiskorttia. Olen kai niin nuorekkaan näköinen:)))))

• junalla_bussilla
        olen.ostanutkin kirjoitti:

Valinnan varaa alkaa olla, nyt kun junissakin on halvempia lippuja, mutta säästöliput ovat tietyillä matkoilla, tiettyinä aikoina. Busseissa on myös enemmän varaa valita. Halvimmalla olen kulkenut onnibusseissa.
        Ap:n kysymykseen, vaikka tieto on jo tavoittanut kerron omani. Laitoin matkahuollon asiakaspalveluun s-postia jokunen vuosi sitten ja ihmettelin, miksi alennus % on vaan 30, kun junissakin on 50% ? Sain vastaukseksi, että olemme parantaneet palvelua ja alennushinnan 30% saa nyt lyhyemmältäkin matkalta, eli 60km.

• Anonyymi
        hytinäx1 kirjoitti:

ei kukkaan rupea toisia kuskaamaan,tiiän sen ite. ite lähdettävä, makso mitä makso

• Anonyymi
        olen.ostanutkin kirjoitti:

Porvossa kävin halvalla eedes takisin.Valitsin onni pussin. Työ eläke kortti on aina lompakossa esitän sen kun palvelua otan kasvotusten ja luvattu eläk ale.EsimKorkeasaari lipusta. Juna matkasta.

• ent.siivoojaparka

Voisiko se olla niin, että eri bussifirmoilla on erilaiset säännöt?

• voieivoi

Ei voi.

• ent.siivoojaparka
        voieivoi kirjoitti:

Ei voi.

Onko niin standardisoidut bussimatkojen hinnat Suomessa?
        Meillä on kyllä ihan erilaiset eläkeläisalennukset riippuen siitä, minkä omistamalla linjalla ajaa.
        Esim. Norrbottenin Länstrafikilla ei näy olevan eläkeläisalennusta ollenkaan, Swebussilla on 20% alennus jne jne ...

• Vertailla.voi-pas

Voi Pas !
        Eri busseilla on Eri käytännöt. PAITSI kartelloituneella Matkahuollolla. Muistattehan että matkahuolto ja siihen liittyvät puljut kärysivät törkeästä kartellista!
        OnnoBusGeorge on niin halpaa, että eläkeläisiäkin huippaa ilman alennuksia.

• hifa

Liput, alennukset ja maksaminen

-Ovatko Matkahuollon verkkosivuilla olevat hinnat voimassa myös silloin, jos ostan lipun bussista?

Matkahuollon verkkosivuilla olevat hinnat ovat voimassa ainoastaan silloin, kun ostat lipun Matkahuollon verkkokaupasta. Hinnat voivat poiketa verkkosivuilla esitetyistä hinnoista, jos ostat lipun Matkahuollon toimipaikasta ja kuljettajalta.

(tuossa kuitenkin mainitaan kuljettajaltakin ostamisen vaihtoehto)

-Saanko alle 60 kilometrin yhdensuuntaisesta matkasta nuoriso-/opiskelija-/eläkeläis-/varusmies-/lehdistöalennusta?

Alennuksen saa täysimääräisenä, kun matkan pituus on vähintään 60 kilometriä. Lyhyemmille matkoille voidaan myydä 60 kilometrin matkan hintainen alennuslippu, mikäli se tulee edullisemmaksi kuin kyseisen matkan normaalihintainen lippu.

(katsokaas tuota. Lyhemmille matkoille lausetta....)

Tuossa on linkki sille sivulle.

https://www.matkahuolto.fi/fi/aikataulut-ja-liput/usein-kysyttya-matkapalvelut/#.Vv5-v3q7a70

• 1eero

Muutaman kerran menny alle 60 km linja-autolla, pyysin eläkealennuksen eikä tarvinnu mitään papereita esitellä.

• Ihan.sama.kuka

Kuski näki heti että sä oot eläkeikäinen. ;)

• Pohjolanliiken

30% alennus mikäli matka vähintään 80km, näytin työeläkekortin ( varma) kuljettajalle ja alennus tuli. Aikaa tuosta muutama vuosi, joten käytäntö voinut muuttua.

• AvutonAatu

Teenpä nyt niin, että ihan pokkana nousen työeläkekortti kourassa linjuriin ja koitan konstia. Tälle mun matkallenihan ei netissä myydä matkoja. Liekö sitten bussifirmasta kiinni vai mistä.
      Alle kuudenkymmenen kilometrin matka jää mutta yritän kuitenkin. Täytyy ajokortti kans pitää hollilla vaikka vanhalta näytänkin. En ihan teinistä enää mene.

Milloin sinä "1eero" sen matkasi teit?

"hytinäx1 " neuvoi ja ihan oikein neuvoikin... minulla vaan ei ole ketään joutilasta tai kykenevää kuskaajaa tässä lähistöllä. Kaikki vähäiset omat ovat töissä, opiskelemassa ja kaukana.

Meni nyt miten meni, ei maailma siihen sentään kaadu. Ainakin aion nauttia kaupunkireissustani vaikka siihen sisältyykin ensin aika kurja lääkärikäynti. Täytyy oikein tehdä lista mitä kaikkea pitää kaupungilla katsoa. Pieniä ja vähäisiä ne minun asiani ovat mutta kuitenkin.

Onneksi en sentään ole niin huonossa kunnossa, että Kela-taksia tarvitsisin vaikka silloinhan lääkärille kulkeminen olisi helppoa. Elämä olisi vaan varmasti muutoin vaikeampaa. Omatoimisena täytyy yrittää pysyä. Olen vähän pöyrällä päästäni, kun tämä eläköityminen tuli yllättäen. Ikää tosin jo on melkein tarpeeksi. Kaikki on nyt kovin uutta ja täytyy sopeutua moniin asioihin. Niin, ja täytyy koittaa keksiä kaikki konstit pennieni (senttien) venytykseen.

Olette, muuten, tosi mukavia!

• Matkustellen

Koicviston ja Pekolan liikenne ei ainakaan anna mitään alennuksia ,välillä Hämeenlinna -Lahti,10e Koivisto,13,20 Pekola,vaikka näyttäis mitä korttia.

• yhdensuuntainen

Kesäkuusa sain eläkeläisalennuksen 40 km bussimatkalla. Mennessä en kysynyt alennusta, kun katsoin netistä, että matkan on oltava vähintään 80 km. Tullessa asia tuli sattumalta esille kuskin puolelta, joten kiitos hänelle.

• New-age

Tiedoksi: jos ostat Matkahuollon myyntipisteestä, lippu on kalliimpi kuin suoraan kuljettajalta. Aina kannattaa sanoa: eläkeläislippu.

• Anonyymi

Saako onnibusissa eläkeläis alennusta. Vaikka on alle 65 vuotias.kun kelalta saatu pahvinen kortti jossa lukee että olen eläkeläinen

• Anonyymi

Katsopa sieltä Onnibussin sivuilta, sieltä löytyy oikea tieto

• Anonyymi

Omnibus on muutenkin pilkkahintainen.

• Anonyymi

Onnibussilla SENIORIALENNUS +65 vuotiaille

• Anonyymi

Näin lukee Onnibussin sivulla :
        11.
        Tarjoamme 20% seniorialennuksen etukäteen verkkokaupastamme ostetuista lipuista yli 65-vuotiaille matkustajille. Matkustajan on varauduttava esittämään henkilötodistuksensa (kuvallinen henkilökortti, passi, kuvallinen kela-kortti, ajokortti) kuljettajalle lipuntarkastuksen yhteydessä. Etu on henkilökohtainen.

• Anonyymi

Kerran viikossa kauppias tuo ruokatarvikkeet ym kotiin, kertakorvaus vajaa 10€.
      Bussimatkoja en tarvitse koskaan, lapset hakevat omalla autollaan papan neljäkertaa vuodessa heille, silloin juhlitaan joko synttäreitä tai ollaan muuten vaan.
      Pappa maksaa bensarahaa reilusti, tosin ihan vapaaehtoiseti, kun saa "taksipalvelun"
      edestakaisesta noin 125km matkasta.

Lisäksi lapset käyvät katsomassa minua lähes kuukausittain, silloi tytär vaihtaa petivaatteet joka ikinen kerta.

Pyykit pesetän pesulassa, siivooja käy kerran kuukaudessa.

• Anonyymi

En juuri linja-autolla matkusta, mutta junalla paljonkin.

Tietysti eläkeläispiljetillä. Koskaan kukaan ei ole kysellyt eläkeläiskorttia, tms.
      Ei kondari junassa eikä silloin kauan sitten kun lippuja myytiin asemilla tiskiltä.

Nykyisin ostan lipun VR:n nettikaupasta, valitsen ''eläkeläinen'' eikä kukaan kysele eläkeläiskorttia.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1260
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe