Rakennuslupa ja hallinnanjakosopimus

Hannu

Yhteisomistuksessa olevan kiinteistön hallinta jaettu hallinnanjakosopimuksella kolmeen osaan. Jos yksi osa kiinteistöstä hakee rakennuslupaa, tarvitaanko yhteisomistuksessa olevan kiinteistön kaikkien omistajien suostumus ja allekirjoitus hakemukseen vai kuullaanko muita omistajia ns. naapureina? Eli toimiiko rakennusluvan hakijana kiinteistön omistajat ja vain yhden murto-osan omistaja?

Hallinnanjakosopimuksen teksti muodossa: ”202/1122 osuuden omistus oikeuttaa hallitsemaan seuraavaa kohdetta: Karttaan merkittyä aluetta C sekä alueella sijaitsevaa rakennusta. Osuuden omistavat x x x x ja x x x x. Rakennustekniset asiat kuten vesi- ja viemäriputket, sähkö-, puhelin- ja mahdollisesti TV-johdot tulevat sijoittumaan rakennusaikaisten suunnitelmien mukaisella tavalla ja ne tulevat rasittamaan murto-osan omistajan hallitsemaa osuutta tilasta. Kunkin alueen hoidosta vastaa alueen haltija itse.”

Jos sopimus olisi yksityiskohtaisempi ja jos rakennusoikeus olisi jaettu erikseen sopimuksessa, voisiko jokainen murto-osa hakea rakennuslupaa itsenäisesti. Onko yllä kuvattu sopimusteksti kuitenkin niin ylimalkainen, että voi olettaa kaikkien omistajien olevan velvollisia hakemaan rakennuslupaa yhteisesti yhteisomistajina. Eli tarvitseeko tämä yksikin murto-osa C muiden omistajien suostumuksen, koska asiasta ei hallinnanjakosopimuksessa ole erikseen sovittu?

Johan

2

2542

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulkintaa

voi anoa rakennuslupaa eli kaikkien nimi tai valtakirja tarvitaan.

Sitten myös löytyy maininta että koko kiinteistön tai tontin haltija voi anoa rakennuslupaa.

Tämän mukaan jos on vain hallintaoikeus osaan kiinteistöön ei voi yksinään anoa rakennuslupaa.

Asian saa varmistettu rakennusvalvonnasta , mutta tuntuu luonnolliselta ettei yksi osakas voi anoa lupaa, voisihan käydä niin että rakennusoikeutta ei muille jäisi ollenkaan.

• jussimatti

Kyseessä on 10 asunnon jaettu kiinteistö , johon jokainen on ostamalleen asunnolle hakenut lainhuudon eli omistaa sitä osaa talosta ja tontista joka lainhuudon perusteella hänelle kuuluu .Jos hakee rak.lupaa asunnon yläpuolella ,
      omistuksessaan olevaan vinttitilaan .,onko hankkeele saatava kaikkien muidenkin as.omistajien lupa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muuttaisitko kaivattusi luokse

heti asumaan? 🛒
      Ikävä
      100
      832
    2. Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL

Martina on kasvattanut fiksun tyttären.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      361
      790
    3. Mitä odotat kohtaamiselta?

Niin, otsikossa kysymys.
      Ikävä
      76
      620
    4. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      50
      605
    5. Mä olen tosi

Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui
      Ikävä
      38
      599
    6. Samassa kylässä asuu yks mies...

Jota en voi sietää... yök!
      Ikävä
      65
      595
    7. Sanotaan se sitten tässä

Rakastan sua mies varmaan.
      Ikävä
      30
      566
    8. Jos se onkin niin

Että me molemmat kaivataan toisiamme. Odotetaan sitä näkemistä. Ollaan mustasukkaisia ja mietitään, että kenen kanssa se
      Ikävä
      27
      532
    9. En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä

Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.
      Ikävä
      25
      530
    10. Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla

Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei
      Kemijärvi
      48
      527
    Aihe