Koirasta avustaja?

punasilmäsilli

Kuulin, että USA:ssa voi rekisteröidä öähes minkä tahansa koiran terapiakoiraksi (tai vastaavaksi, oikea termi vähän hakusessa). Tiedä sitten onko kuulemani totta, mutta se pisti kuitenkin miettimään, onko suomessa vastaavanlaista mahdollisuutta?
Olen pitkään kärsinyt masennuksesta, sekä paniikkikohtauksista ja ahdistuksesta julkisilla paikoilla. Joulun jälkeen sain ihanan cockerspanielin pennun, joka on helpottanut oireita valtavasti. Kuitenkin, kun koira ei ole mukana, ovat oireet täysin entisellään. Jos koiralle saisi jonkunlaisen avustusterapiaeläin lisenssin, se saisi tulla mukaan useampaan paikkaan. Kysymykseni onkin siis, että onko tällainen mahdollista suomessa?

1

234

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dr.alaban

Hienoa kun tällaista mahdollisuutta mietit. Valitettavan monella on nykyään mielenterveysongelmia ja mukava kun koirat voivat auttaa ihmisiä tällaisessa. En ole varma voiko rekisteröidä, mutta toivottavasti mielenterveyden keskusliitto ainakin lähtee ajamaan asiaa mikäli ei näin jo tee. Näin se eläin auttaa ihmistä ja toisinpäin:)
      Tosiaan onneksi koiran saa ottaa jo moneen paikkaan, paitsi tietenkin ruokakauppaan.
      Rohkaisisin kuitenkin välillä kulkemaan ihan yksikseen. Voit vaikka aloittaa rauhallisista, tutuista paikoista ja siitä sitten siirtyä ihmisvilinään. Monet näyttävät kuuntelevan myös musiikkia kulkiessaan, lukevat lehtiä liikennevälineissä sekä näpräävät kännyköitä. Myös yksinpuhelu auttaa monesti. Tätä voi tehdä ns. salaa puhumalla leikisti puhelimeen. Myös laskeminen mielessä saattaa auttaa. Eli kun kävelet niin mielessäsi voit vaikka tehdä erilaisia laskutehtäviä. Saa aivot raksuttamaan mukavasti ja mielen muualle:) Pidä myös koirasi kuvaa mukana lompakossa. Myös jonkunlainen kaulaketju "amuletti" voi muistuttaa ja rauhoittaa. Mikäli kuulut kirkkoon niin puhuminen pastorin kanssa yleensä lievittää jännitystä. Päihteitä ja lääkkeitä en vaivaasi suosittele. Nyt lähden itsekin tästä kavereita tapaamaan kun olen vihdoin saanut työn ja tuskan kautta siivottua huushollin. Se vasta minua ahdistaa, siis siivous...Mukavaa ja reipasta kevään jatkoa sinulle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen tumma ja tulinen

Ja vielä suora - en ollut sinua varten. n to m
      Ikävä
      179
      1339
    2. Tunnustuksia

Haluatko tunnustaa jotain, mitä on sydämelläsi?
      Ikävä
      85
      1246
    3. Mitä kysyisit

Mihin haluaisit vastauksen häneltä eli mitä kysyisit?
      Ikävä
      96
      977
    4. Sä et vaan töllö tajua että rakastuin

Mikä stana siinä on niin vaikea ymmärtää?! Täh
      Ikävä
      48
      833
    5. Suhde sinuun on ollut yhtä draamaa

ilman draamaa ja suhdetta. 😅 Oikeasti ei naurata. Nainen, olet pitänyt minut pihdeissäsi. Tunne on välillä vahva ja su
      Ikävä
      40
      733
    6. Haluatko, että kierrän sinut kauempaa

Kun näyttää, ettet minusta innostu. Voisit edes täällä kertoa selvät sävelet.
      Ikävä
      83
      609
    7. Yritit nainen sammuttaa kiinnostukseni

mutta se tehtävä epäonnistui. Se oli sitä bitch -mode vaihetta silloin. Lopputulos on nyt se, että rakastan sinua tällä
      Ikävä
      30
      538
    8. Mikä on vahvuutesi palstalla?

Oletko kuullut asian joltain toiselta vai oletko itse sitä mieltä? Itse luen avarakatseisuuden omaksi vahvuudekseni. Yr
      Sinkut
      111
      520
    9. Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!

En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su
      Ikävä
      44
      498
    10. Tunnetta ja sinua on vaikea kuvailla

Paremmin se varmaan aukeaa muulla tavalla. Olen merellä, jossa kovin usein puhkeaa rajuilma ja huomaan taistelevani hu
      Ikävä
      33
      475
    Aihe