Peruna kysymys

potutpottuina

Kuka tietää miten käy kun alle 6 pH maahan laitetaan runsaasti tuhkaa tai kalkkia, ja tähän maahan istutetaan peruna?
Laitoin runsaasti tuhkaa alalle jolle istutin 2 perunaa koe mielessä selviittääkseni miten käy. Eli, tuhka sotetaan syvälle asti huolellisesti, sitten pari perunaa kasvamaan ja odottamaan syksyä.
Minä kerron miten käy, kun ensin yriätte arvata tai tietää miten käy.

2

167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rupipottu

      Tulee lihapullia.

      Kastele riittävästi erityisesti taimivaiheessa, niin eiköhän se siitä.

      • potutpottuina

        Terve. Nyt vastaus esittämäni kysymykseen. Ruven aiheuttaja on sädesieni, sädebakteeri tai muu rupibakteeri. (ammattioppilaitoksessa puhuttiin yleisemmin sädesienestä)
        Jos maan pH on 8 tienoilla, ei ruven aiheuttaja voi toimia ja vioittaa perunaa. Tästä maininta : http://www.saunalahti.fi/~ahven/peruna/learti38.htm
        Kokeeni perunat olivat tosi oudon näköisiä, alapuolelta täysin vapaita ruvesta, mutta yläpuoli oli noin 4-5 millin paksun ruven peitossa (muistutti todella lihapullaa.)
        Syy miksi näin kävi oli se, että maa on kosteampaa syvemmältä ja tuhka pääsi liukenemaan ja nostamaan maan pHoota. Perunan yläpuoli oli kuivempaa ja imavamppaa, joten tuhka ei päässyt liukenemaan ja nostamaan pHoota riittävän korkealle. Jos maata olisi katseltu jatkuvasti olisi myös yläpuoli taudista vapaa.
        Jatkoin koetta samalla paikalla seuraavana vuonna, nyt perunat olivat täysin puhtaita ruvesta. Vahinko etten ottanut valokuvaa näistä rupi perunoista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe