Avoero / kiinteistön myynti / puolison omaisuus

auta.miesta.maessa

Puolisoni on muuttanut pois yhteisestä kodistamme, mutta pitää kiinteistöä ylijäämätavaroidensa varastona. Olimme avoliitossa, joten osoitteenmuutos toimii eron virallistamisena. Yhteisen kiinteistömme myynti on nyt ajankohtainen enkä tiedä, miten tulee toimia että pääsen eroon tavaroista.. Tavarat ovat kiinteistön myynnin este.

Millaisen ilmoituksen / vaatimuksen lähetän hänelle tavaroiden poisviennistä.
Millainen aikataulu tavaroiden poisviennille olisi inhimillinen.
Mitä teen mikäli hän ei nouda tavaroitaan (joita ei ole ihan vähän).
Kuka maksaa tavaroiden pois kuljetuksen ja hävittämisen jos hän ei asialle tee mitään.
Onko olemassa valmista asiakirjamallia, josta voin ottaa mallia, että vaatimus / ilmoitus olisi virallinen jos asiasta syntyy riitatilanne.

Paljon kiitoksia avusta jo etukäteen!

Nimimerkki Auta miestä mäessä

16

418

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikävätasiat

Laitat vaikka sähköpostina, josta jää sinulle lähetettyihin tosite, ensin kehotuksen hakea tavaransa pvm. Ilmoita kohtuullinen aika, ennenkuin ryhdyt toimenpiteisiin tavaroiden suhteen.
      Ellei hae määräpäivään mennessä, soita vielä ja varmista että onko sitä tavaroiden hakua ollenkaan.
      En osaa kertoa kuin sen, että itse olen joutunut ulkopuolista vaatimaan hakemaan roinansa. Haki kun olin itse ne säkittänyt. (oli kysymättä lupaa tuonut rojujaan kotiini. Tuuliin ihminen kylään rojut mukanaan...)
      Joitain rojuja hävitin kylmästi, kun ei kehotuksesta ottanut matkaansa.

• auta.miesta.maessa

Kiitosta. Ajattelin, että laitan s-postia ja perään tekstiviestin sähkopostista. "Toivon, että noudat tavarasi pois täältä huhtikuun loppuun mennessä tai kerrot, minne ne voin toimittaa, koska kiinteistö on siivottava ja annettava välittäjälle myytäväksi".

Päätin, että suurimman osan tavaroista säkitän ja rikkoutuvat pakkaan pahvilaatikoihin ja säilön ne autotalliin. Sieltä ne on helposti vietävissä pois, olipa se sitten kaatopaikka tai kierrätyskeskus tai rouvan kerrostaloyksiö.

• qwqwq

Älä toivo mitään, vaan ilmoita ettet säilytä tavaroita autotallissasi ilmaiseksi. Laitat säilytysmaksun sen verran suureksi, että jonkun ajan kuuttua rästit ylittävät niiden arvon, jolloin voit kuitata ne itsellesi, tai hävittää.

• auta.miesta.maessa

Yritän välttää riehumista ja riitaa viimeiseen saakka. Tapaus on ärhäkkä.
        Mutu kertoo, että tavarat ovat täällä, koska näin hänellä on "oikeus" tulla hakemaan tarvittavia täältä ja samallahänellä on mahdollisuus kontrolloida elämääni (ja lasten elämiä).

Olisi jo aika saattaa piste tälle pelleilylly.

Mietin tuota säilytysmaksu-uhkausta. Taivas repeää siitä mutta se on edessä kuitenkin. Eli tultapäin!

• //Mietin tuota säilytysmaksu-uhkausta.//

"Yhteisen kiinteistömme myynti ...."

Oletkos miettinyt sitä, että maksaisit asunnon toiselle yhteisomistajalle, jonka osuutta käytät, korvausta tuosta käytöstä? Siihen hänellä nimittäin on oikeus.

• auta.miesta.maessa
        nix_nax kirjoitti:

//Mietin tuota säilytysmaksu-uhkausta.//

"Yhteisen kiinteistömme myynti ...."

Oletkos miettinyt sitä, että maksaisit asunnon toiselle yhteisomistajalle, jonka osuutta käytät, korvausta tuosta käytöstä? Siihen hänellä nimittäin on oikeus.

Jos minä muutan pois, toisaalle omaan asuntoon ja jätän pankin maksut ja talon lämmityksen maksamatta sekä romuni nurkkiin, niin maksaako exä minulle siitä jotain korvausta? Maksaako hän myös siitä minulle, että omaisuuden arvo laskee jos siitä ei pidetä huolta ja jätän kiinteistön mätänemään niille sijoilleen?

Oletkos miettinyt, mitäs sitten... ;)

• Asia on kyllä mietitty korkeinta oikeutta myöten. Korvaus kuuluu yhteisomistajalle, joka ei yhteisessä asunnossa asu. Se on sitten toinen asia, miten korvaus kulloinkin määritellään. Lähtökohtaisesti se on puolet kohtuullisesta käyvästä ko. asunnon vuokrasta. Korvausta tässä tapauksessa vähentänee se, että pois muuttanut ei ole hakenut tavaroitaan, joten asunto siltä osin ei ole sinne jääneen vapaassa hallinnassa.

Pankin maksut toki otetaan välienne selvittelyssä huomioon, mahdollisesti niillä kuitataan saamaasi asumisetua.

• auta.miesta.maessa
        nix_nax kirjoitti:

Asia on kyllä mietitty korkeinta oikeutta myöten. Korvaus kuuluu yhteisomistajalle, joka ei yhteisessä asunnossa asu. Se on sitten toinen asia, miten korvaus kulloinkin määritellään. Lähtökohtaisesti se on puolet kohtuullisesta käyvästä ko. asunnon vuokrasta. Korvausta tässä tapauksessa vähentänee se, että pois muuttanut ei ole hakenut tavaroitaan, joten asunto siltä osin ei ole sinne jääneen vapaassa hallinnassa.

Pankin maksut toki otetaan välienne selvittelyssä huomioon, mahdollisesti niillä kuitataan saamaasi asumisetua.

"Tavarat ovat kiinteistön myynnin este" ja kiinteistö on pakko myydä!

Onko sinulla tähän jotain oikeuden päätöstä antaa vinkiksi.

Tartuit epäoleelliseen. Olen muuttamassa heti kun vain voin, lähtisin välittömästi jos se olisi mahdollista. Jonkun oli jäätävä, vaikkei haluaisi, capiche? Tarvitsin apua tavara-asiaan, en siihen asunko ilman vuokrasopimusta/vuokraa lasteni kanssa omistamassni kiinteistössä.

Kirjoituksesi ovat niin besserwisseröintiä, että taidan vittuillakseni mennä ja polttaa exän romut niin ongelma on is solved! Ehkä olisi parasta tuikata tulee koko mökk!

• //asunko ilman vuokrasopimusta/vuokraa lasteni kanssa omistamassni kiinteistössä.//

En ole puhunut mitään vuokrasta tai vuokrasopimuksesta. Ja etkös omistanut vain puolet kiinteistöstä? Jos näin on, myymiseen tarvitaan toinenkin omistaja. Toki se viime kädessä onnistuu myös yhteisomistuksen purkamisena käräjäoikeuden kautta, mutta kustannuksia tulee turhan päiten. Jos teet tämän selväksi avokille, niin ehkä se saa häneen vauhtia. Ongelma tietysti on, jos hänellä ei ole paikkaa, mihin tavarat kuskaa.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1958/19580180

Sinä siis otat vastaan vain sinua miellyttävää infoa, olkoonpa vaikka väärää.

Vaikutat kovin agressiiviselta henkilöltä, senkohän takia avokkisi muutti pois?

• auta.miesta.maessa

"Oletkos miettinyt sitä, että maksaisit asunnon toiselle yhteisomistajalle, korvausta tuosta käytöstä?"
        - En ole miettinyt maksavani hänelle mitään.

"En ole puhunut mitään vuokrasta tai vuokrasopimuksesta."
        - Kyllähän jauhat korvauksesta asunnon käytöstä. Lue yllä.

"Ja etkös omistanut vain puolet kiinteistöstä? Jos näin on, myymiseen tarvitaan toinenkin omistaja."

- Kyllä, kiinteistöä on myymässä kaksi omistajaa, joista toinen ole minä. Exäni ei vastusta kiinteistön myyntä, hän ei vaan saa aikaiseksi hakea romujaan pois.

Alat vänkyttämään "yhteisomistuksen purkamisesta käräjäoikeuden kautta".

Olet hei_hei_palstatrolli_nix_nax.

• kuunteleviisaampaa
        auta.miesta.maessa kirjoitti:

"Oletkos miettinyt sitä, että maksaisit asunnon toiselle yhteisomistajalle, korvausta tuosta käytöstä?"

"Ja etkös omistanut vain puolet kiinteistöstä? Jos näin on, myymiseen tarvitaan toinenkin omistaja."

- Kyllä, kiinteistöä on myymässä kaksi omistajaa, joista toinen ole minä. Exäni ei vastusta kiinteistön myyntä, hän ei vaan saa aikaiseksi hakea romujaan pois.

Kukahan se trolli oikein on?

• auta.miesta.maessa

Tarvitsin apua ex-puolison ylijäämätavaroiden hukkaamiseen, en neuvoja yhteisomistuksen purkamiseen. Selvitin asian jo asianajajalta: 0 eur.
        (Niin kuin olisi pitänyt alunperinkin tehdä.)

Kiitos.

• auta.miesta.maessa kirjoitti:

Olet agressiivinen kuumakalle, jota kuitenkin avitan siinä kuin fiksumpiakin avun tarvitsijoita. Vähän oikaisuakin annan:

//"Oletkos miettinyt sitä, että maksaisit asunnon toiselle yhteisomistajalle, korvausta tuosta käytöstä?"

- En ole miettinyt maksavani hänelle mitään.//

Etpä niin. Mutta kun olit miettinyt vuokran perimistä ex-avokilta tavaroiden säilyttämisestä, niin olisi ehkä syytä miettiä asiaa vähän toiseltakin kantilta. Vai?

//"En ole puhunut mitään vuokrasta tai vuokrasopimuksesta."

- Kyllähän jauhat korvauksesta asunnon käytöstä. Lue yllä.//

Vuokra edellyttää vuokrasopimusta, eikä siitä nyt kirjoittamasi perusteella ole kysymys. Kysymys on saamasi perusteettoman asumisedun korvaamisesta.

• auta.miesta.maessa

"Etpä niin. Mutta kun olit miettinyt vuokran perimistä ex-avokilta tavaroiden säilyttämisestä, niin olisi ehkä syytä miettiä asiaa vähän toiseltakin kantilta. Vai?"

Luepa aloitus uudelleen.

En missän vaiheessa ole ajatellut periä häneltä maksua tavaroiden säilyttämisestä, vaan haluan ne pois nurkista, että ME SAAMME kiinteistöstä mahdollisimman hyvän hinnan. Siis ME - MEIDÄN yhteinen ETUMME. Ainoa asia, jota sanoin miettiväni on säilystysmaksu-UHKAUS, mutta tapauksen tuntien, sellaisen pohtiminenkin on turhaa ajanhukkaa.

Jos sinulla olisi osaamista, olisit neuvonut minua suoraan aloituksen alle, mutta koska sinulla ei ole, jankutat asian vierestä.

Perusteeton asumisetu ei ole kyseessä silloin, kun ex muuttaa vapaaehtoisesti pois kiinteistöstä, joka on menossa myyntiin ja jota minä maksan ja ylläpidän. Mutta mikäli haluat, voin kyllä tehdä hänelle vaateen asumiskustannuksista ja ylläpitokustannuksista parin vuosikymmenen ajalta, koska hänen tulotasonsa ei ole koskaan riittänyt asumisen kuluihin ja jokaisessa maksukuitissa on minun nimeni.

En nyt kuitenkaan ajatellut tehdä niin, koska yhteinen historia ja jälkikasvu edellyttää jatkossakin hyviä välejä. Sinä jostain syystä kannustat riitelemään.

Kuumakalle minusta tulee vain silloin kun sinunlaisesi törppö jankuttaa turhia.

Unhda jo tämä keissi.

• Minun ei tarvitse lukea mitään uudestaan. Sinun sen sijaan olisi hyvä näin tehdä, kun muistisi näyttää pahemman kerran pätkivän. Tässä lainaus sinulta 7.4:
        //Mietin tuota säilytysmaksu-uhkausta. Taivas repeää siitä mutta se on edessä kuitenkin. Eli tultapäin!//

Minä vain kehotin sinua säilytysmaksu-uhkauksen lisäksi miettimään vähän muutakin.

//Perusteeton asumisetu ei ole kyseessä silloin, kun ex muuttaa vapaaehtoisesti pois kiinteistöstä//

Tuo on sinun käsityksesi. Oikeuslaitoksen käsitys on toisenlainen.

//Mutta mikäli haluat, voin kyllä tehdä ...//

Nyt ajatuksesi lentää vallan kummallisesti! Minä en halua yhtään mitään sinun suhteesi, kunhan vähän sinulle tietoa luulojesi vastapainoksi olen jaellut. Mutta asenteesi on sen laatuinen, että tähän se saa minun osaltani jäädä.

• auta.miesta.maessa

"Puolisoni on muuttanut pois yhteisestä kodistamme, mutta pitää kiinteistöä ylijäämätavaroidensa varastona. Olimme avoliitossa, joten osoitteenmuutos toimii eron virallistamisena. Yhteisen kiinteistömme myynti on nyt ajankohtainen enkä tiedä, miten tulee toimia että pääsen eroon tavaroista. Tavarat ovat kiinteistön myynnin este.

Millaisen ilmoituksen / vaatimuksen lähetän hänelle tavaroiden poisviennistä.

Millainen aikataulu tavaroiden poisviennille olisi inhimillinen.

Mitä teen mikäli hän ei nouda tavaroitaan (joita ei ole ihan vähän).

Kuka maksaa tavaroiden pois kuljetuksen ja hävittämisen jos hän ei asialle tee mitään.

Onko olemassa valmista asiakirjamallia, josta voin ottaa mallia, että vaatimus / ilmoitus olisi virallinen jos asiasta syntyy riitatilanne."

///

Taivas repeää:llä oli muu merkitys kuin se joksi sen aspergerina ymmärsit.

Unohda jo tämä keissi. Se on jo hoidossa. Talo on jo osin tyhjä ja remontin alla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      154
      2079
    2. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Luterilaisuus
      308
      1769
    3. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      93
      1577
    4. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      80
      1241
    5. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      200
      1220
    6. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      67
      1160
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      25
      1081
    8. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      48
      1017
    9. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      73
      976
    10. Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea

Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei
      Maatila ja metsä
      23
      967
    Aihe