Mikähän kaunis pariskunta?

oispatietoo

Vantaan joen lähettyvillä pusikossa kaksi varpusen kokoista lintua. Näkyivät niin hyvin kun ei vielä lehtiä. Silmiinpistävä kirkkaan keltainen osa siivessä (juova) en ole varsinainen bongari, joten en osaa termejä. Nokka oli vaalea, sitten punaisen oloinen väriläikkä, seuraavaksi valkea "kaulusjuova", sitten vähän mustaa, pieni vaalea osuus ja sen jälkeen linnun perusväri - tosi vaalean ruskea. Siivissä keltaisen lisäksi mustaa ja valkoista. ihan maha valkoinen.

Olivat tosi kauniita, en muista nyt juuri nähneeni, vaikka lintuja aina ihailen, harmittaa, kun en tiedä nimiä. Luontoportin linnun tunnistamisella en sitä löytänyt.

18

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pena111

      Väritys tuntuisi sopivan lintuun nimeltä tikli.

    • oispatietoo

      Kiitoksia Pena tosi paljon : )

      Katsoin kuvaa googlella ja Tiklihän se oli! Istuin bussissa ja se pysähtyi Vantaan joen lähelle ennen siltaa ja muut näpräsivät kännyköitä ja näin yht äkkiä kaksi niin kaunista lintua minun mielestä. Elämä on ihmeellistä, sattumalta yksi kaveri lähetti pari lintukuvaa mitä oli ottanut ja se oli juuri nuo samannäköiset linnut. Kysyin että mikä lintu, niin luuli ensin tilhiksi, mutta ei ollut tietoa. Koska minulla oli kuva, niin oli helppo kertoa tässä millainen. Itselle jäi näkemältä mieleen siiven keltainen ja pään punainen osuus.

      Tämä palstahan on ihmeellinen ja tietoa löytyy heti - mukavaa päivää Penalle!

    • pena111

      Täällä Pohjois-Karjalassa en ole sattunut näkemään tikliä läheskään joka vuosi. En toki ole aktiivibongari, mutta tunnen nämä maamme linnut aika tarkasti ja seuraan lintujen elämää. Talviruokintaa ja pönttöjen laittamista harrastan hyvinkin aktiivisesti.
      Äsken oli ikkunani alla 2 kuusitiaista muiden lintujen lisäksi. Niitäkään ei näe joka päivä. Naarasmetso eli koppelo nakotti lähes pihakoivussa eilisen iltaa. Odotteli varmaan, että jos löytyisi jostain sulhanen. Valitettavan vähiin on nekin käyneet vaikka kyllä minä syksyllä ukkometsojakin näin. Hyvää kevättä ja seurataanhan lintujen kevät toimia.

      • oispatietoo

        Ai silti tunsit heti tiklin, vaikka harvoin siellä näkyy. Etelässä onkin aika yleinen ja siellä korkeusilla kai vähemmän havaintoja, ainakin lintuatlaksen mukaan.

        Metso se olisi hieno nähdä! Toivottavasti se koppelo nyt jonkun löytää ennen pitkää, ei kai se aina ole mukavaa yksinkään olla, linnullakaan. Mökillä Pohjois-Karjalassa olen nähnyt teeriä lehahtavan, ovat tehneet niitä monttuja hakkuuaukean reunoille, aikaisin aamusta kun lähtee ihmettelemään, niin voi onnistua vähän näkemään. Siellä on joskus ainakin ollut kuulopuheiden perusteella metsoja, mutta en ole onnistunut koskaan eläissäni havaintoa saamaan.

        Täällä saa ihailla joutsenia ja kaikkia merellisiä lintuja, osan tunnen osaa en jaksa muistaa. Tänään kuulin kurkia, mutta lähelle ei ikänä onnistu pääsemään, vain lennossa näin ja aika kaukaa. Pohjois-Karjalassa mökin luona on myös suo, jossa kurjet kyllä kuulee, mutta jos sinne hipsin, niin varmasti ovat jo tipotiessään.

        Tämä on nyt parasta lintuaikaa, jopa täällä Hesassa : ) joten nautitaan siitä...samoin mukavaa kevättä!


    • pena111

      No sen verran lintutietoutta on kertynyt, että tuon tiklin nähdessäni en epäillyt hetkeäkään:) On tosiaankin etelän lintu ja täällä harvinainen ja ei sitä usein näy vaikka pesiihän se tietojen mukaan ainakin Oulun korkeudelle.
      Kyllä minä näillä seuduilla ole vuosittain jonkun metsonkin nähnyt, joten toivottavasti tuo koppelo pystyy lisäämään tuota kantaa. Teeriä näyttää olevan paljon vähemmän kuin vaikkapa pari vuotta sitten. Usein talvella tuolloin näki jopa useamman kymmenen yksilön parvia. Nyt aamulla näen muutaman, ehkä jotain 5-7 tuossa koivun latvassa tai sitten tuolla pellolla hankiaisella kosiomenoissa.
      Havainnoistani vielä, että sellainen lintu kuin harmaapäätikka on nyt vieraillut ruokintapaikallani. Kyseisen lajin näin eka kertaa n. 15vuotta sitten ja nykyisin sitä tapaa vuosittain. On niitä lajeja jotka jostain syystä ovat nähtävästi onnistuneet korjaamaan kantansa kehitystä....mukavahan se on vaihtaa näitä kuulumisia.

    • oispatietoo

      Harmaapäätikka - hmnn - kävin kuvan katsomassa, on tosi upean näköinen. En ole koskaan kyllä nähnyt, enkä tiennyt Suomessa olevankaan eli niin pientä on minun tietämys, no on mitä lisätä : ) Olisikohan niitä täällä etelässä ja millaisista paikoista voisi löytää? Aika hienoa jos tulee lintulaudalle, on sinulla mitä ihmetellä.

      Jos tykkäät lintukuulumisia ja Pohjois-Karjalan ihmeistä kertoa tai jos sinulla on lintukuvia?? niin saa laittaa [email protected] Nyt lähden katsomaan näkyykö iltahämärissä enää mitään.

    • pena111

      Enemmänkin se tuo harmaapäätikka on juuri etelän lintu. Viime vuosina levittäytynyt pohjoisemmaksi. Jotkut väittävät nähneensä vihertikan, mutta kysymyksessä on lähes varmasti ollut juuri harmaapäätikka. Ei se toki kovin yleinen ole missään päin. Jossain vanhassa lehtipuumetsikössä jossa on mielellään myös haapaa, ne ovat tikkojen kannalta hyviä paikkoja. Toki vanhat havumetsät joissa on pystyyn kuivaneita kuusia, ovat vaikkapa palokärjen ja pohjantikan kannalta hyviä paikkoja. Tuo pohjantikkakin on minulle näyttäytynyt viime aikoina. Viime viikolla viimeksi. Käpytikka on tietysti se yleisin. Kaupungin puistoissakin voi nähdä toki tikan. Valkoselkätikka, tuo kaikkien uhanalaisten lintujen yleisimmin mainittu edustaja, ei ole minun eteeni koskaan sattunut. Eikä pikkutikkakaan tammitikasta nyt puhumattakaan:)
      Linnuista saa täältä netistä hyviä kuvia, tietoa levinnäisyyksistä ja myöskin ääninäytteitä. Google on hyvä kaveri meille lintuja seuraaville tai niistä kiinnostuneille:)

      • oispatietoo

        Eilen sai kuunnella mustarastasta, sen sentään tunnistan.Eilen oli myös yksi todella mielenkiintoinen visertäjä, mutta ihan mahdoton muistaa ja yrittää netistä etsiä...

        Toivon kovasti, että oppisi nyt katsomaan vähän eri tavalla.
        Tuota vihertikkaa pitäisi mennä varmaan Viroon ihmettelemään. Osaa noista tikoista on vaikea erottaa. Käpytikka helppo ja näkyy kyllä täällä. Tänään näin rannalla tukkakoskelon oloisen, mutta outoa, kun sen kanssa uiskenteli lapasotkan näköinen, mutta ei ihan - pää oli musta, mutta maha alhaalta valkoinen -selkä musta? ehkä näin väärin. Joutsenet tonkivat pohjasta jotain herkkuja ja kanadanhanhipari käyskenteli rantanurmikolla -pian niitä voi olla laumoittain.

        Joskus jollakin metsäreissulla olen luullut että onko valkoselkätikka, mutta ei ole ehtinyt nähdä kunnolla varmistuakseen, mutta sellaista se on kun haluaisi nähdä, niin melkein jo näkee : )

        google on ihan hyvä, vähän liian koukuttava ja mieluummin sitä olisi lunnossa katselemassa, kuin koneelta etsimässä...oma ottama kuva on aina eri, siihen liittyy muisto ja tarina, netissä on kyllä uskomattomia kuvia - ihan taideteoksia - uskomattomia tosiaan, siinä omat kalpenee : )


      • pena111

        En epäile sinun lajimäärityksiä, mutta esitän mielipiteeni noista. Voisiko tuo näkemäsi vesilintupari olla tukkasotka? Ja Helsingin rantanurmikoillahan käyskentelee eräiden mielestä haitaksi asti noita hanhia. Ne ovat usein valkoposkihanhia. Väritys on vähän sama kuin kanadanhanhella. Kanadanhanhi on kuitenkin kookkaampi ja ei tietääkseni yhtä yleinen kuin tuo valkoposkihanhi.


    • oispatietoo

      Saa minun lajinmäärityksiä epäillä : ) niissä on pienen pieni "virhemarginaali" mahdollisuus. Pakostihan se näin taas on kuten sanoit, sillä koiraalla ei vaan näkynyt sitä "tukkaa", mutta naaraalla selvästikin. Tutkin netistä tuota tukkasotkaa, kun sen sanoit, niin ovat tosiaan eri värisiä kuten ne näkemäni.

      Täällä on kyllä molempia hanhia, valkoposki sekä kanadan. Minusta valkoposkihanhella on melkein koko pää valkoinen ja kanadan versiolla se valkoinen osuus poskessa eli vähän niinkuin päinvastoin. Ovat aikas ärhäköitä. Toissa vuonna olin aamulla varhain lenkillä ja kävi niin että poikaset olivat juuri ylittämässä juoksu-uraani, niin tulivat nämä vanhemmat hurjalla sähinällä, kaula heiluen minua kohti - vaihdoin suosiolla lenkin suuntaa : )

      Uusia ihmeitä bongailemaan siellä ja täällä.

    • pena111

      Kun tässä oikein mukavaa keskustelua linnuista on viestin aloittajan kanssa käyty niin jotain muuttolintujen tilanteista: Luntakin vielä tuossa ikkunan takana on vaikka toki tiet ja osittain pellotkin ovat jo lumettomina. Peipot tankkaavat muuton jälkeen ruokintapaikan läheisyydessä kun sinne on kertynyt talven aikana tuota syötävää. Viherpeipot ja vihervarpuset ovat myös näitä lintuja, joita ei talvella näkynyt vaikka joskushan niitä jää jopa talveksi tännekin, ainakin viherpeippoja. Sama koskee mustarastaita jonka laulua alkukevään iltana ei voita mikään:) Tuossahan noita näkee perinteisten talitiaisten, hömötiaisten ja sinitiaisten, punatulkkujen ja keltasirkkujen lisäksi. Tiaisista myös töyhtötiainen ja tätäkin harvinaisemmaksi käyvä kuusitiainen on käynyt ruokintapaikallani. Ei toki ole tänään näkynyt.
      Aamulla tuossa hiekkatiellä oli teeri ja kolme muuta olivat koivussa. Näin myös kevään ensimmäisen räkättirastaan. Pulmusparvet ja töyhtöhyypät ovat aina niin mukavia keväänmerkkejä ja niitä olen myös päässyt seuraamaan. Joutseniakin olen nähnyt. Eilen tuossa pellon tulvaniityllä oli juuri pariskunta ruokailemassa.

    • oispatietoo

      Kiva oli Pena lukea, että miltä siellä näyttää ja todella paljon lintuja olet havainnut ja tunnistanut, olethan sitä tainnut jo aika monia vuosia tehdä. Mutta aika korvessa on asuttava, jos teeriä näkee puussa monia ja aikaisin varmaan olet ollut myös liikkeellä? Oliko se teerelle (naaraalle) tyypillistä, että esim. hakkuuaukean reunaan tekee sellaisen montun jossa pyörii(?) sinne pohjalle jää sitten höyheniäkin. Samalla alueella voi olla useampi monttu. Tuo viherpeippo ja vihervarpunen näyttävät kauniilta minun silmiin. Kuusitiaisen olen joskus nähnyt - luulisin, samoin töyhtötiaisen, mutta se saattoi olla lapsuuden lintulaudalla. Jos on lintulauta, niin on varmasti mukava seurata. Täällä kaupungissa ei saa lintulautaa laittaa, joten on mentävä itse luontoon ja havainnonti ainakin pienten lintujen osalta haastavaa.

      Aamukävelyllä ekat vastaantulijat olivat tänään Kanadanhanhi pariskunta, ihmettelivät minua, että onko tuosta vaaraa, totesivat sopuisaksi ja jatkoivat sitten syömistä nurmikolta, tuli kuvakin otettua ihan huvikseni. Sitten riitti lokkeja, nyt näin vain naurulokkeja, mutta välillä näkee todella isoja mitä lie lokkeja : ) Isoja variksia tietysti lenteli ja rannan tuntumassa bongasin kerralla 5 kyhmyjoutsenta ottivat ruokaa pohjasta. Houkuttelin sitten kaksi joutsenta ja valkoposkihanhiparin, kuvaan, vaikka niitä näkee joka päivä. Hienoin näkymä oli kun katsoin sumuista merta ja yhtäkkiä toisesta suunnasta lenti joutsen noin 2 metriä veden pinnasta, jotenkin se sumuinen tausta ja puhtaan valkea uljas lintu lennossa säväytti aamuani : )

      Tukkasotkia oli taas näkyvillä. Oliko se niillä vai millä samannäköisellä niin, että koiras on täällä keväällä vaan hetken huumaavimman ajan ja palaa sitten Tanskaan ja naaras jää tänne yksinhuoltajaksi? Sellaisen tarinan kuulin kerran tuolla rannalla.

      Näin myös räkättirastaan.Kuulin taas pari ihanaa visertäjää ja vaikka ei ole lehtiä ja enimmäkseen vain lehtipuita, niin ääni kuului,mutta en vaan nähnyt missä linnut olivat, vaikka kuinka tihrustin.

      Sitten huomasin että ajatus karkasi lämpimiin jyväcroisantteihin ja kahvin tuoksuun, joten ei kun kaupan kautta kotio kahvin keittoon. Varhain aamulla on parasta tehdä rantalenkki, koska ihmisiä ei ole paljoa liikkeellä, vain muutama urhea koiran ulkoiluttaja. Oli myös kaksi ihan oikeaa lintumiestä, joilla oli hieno kaukoputki asemissa, mutta enpä kehdannut kysellä mitään, kun ovat ihan ammattilaisia, niin sitä tuntee itsensä vähän amatööriksi tyhmine kysymyksineen. Eikä viitsi häiritä, ettei heiltä mene joku tipu sivu suun.

    • pena111

      Joo, täällä metsän keskellä minä nykyisin olen elellyt. Teerihavaintoja on ollut näissäkin pihakoivuissa, mutta nuo mainitsemani viimeisimmät näin tuossa kilsan päässä aamulla n. klo 7 auton ikkunasta. Kanalinnuille kuten teerellä ja joillekin muillekin on ominaista nauttia noista hiekkakylvyistä. Mielellään siis tuollaisessa hiekkaperäisessä maassa. Kyllä sillä uskotaan olevan tarkoituksena höyhenpuvun hoitaminen. Ja kun linnuillakin on kehossaan kaikenlaista kirppua ym. loisia niin tuo auttaa varmaan siihen. Kyllä nuo havaitsemasi montut ovat tietääkseni juuri noita. Lisäksi ainakin juuri nämä kanalinnut syövät kiviä joita ne tarvitsevat ruuansulatuksessaan. Luulisin, että jos tuosta ojanpenkassa olevasta sorasta löytyy sopivaa raekokoa niin ne popsivat niitä samalla naamaansa.
      Siellä meren lähellä nuo "todella isot" lokit voivat olla merilokkeja? Väritys ja kokohan sen noissa kertoo. Jos selkä on on aikalailla musta niin selkälokki tai merilokki tuo lienee? Tai sitten harmaalokki jos selkä ei ole musta? No, tuota on turha täältä arvailla:)
      Itse en ole mikään aktiivinen bongailija enkä ole edes kuvannut lintuja. Seurailenpahan vaan luontoa ja laittelen linnunpönttöjä tuonne lähimaastoon. Jos julkaiset netissä noita lintu/luontokuvia ja haluat ilmoittaa linkin niin toki käyn klikkaamassa:)

    • oispatietoo

      metsän keskellä elely on varmasti mahtavaa. Ei uskoisi että pihapuihin voi teeri tulla, mutta jos ei koko ajan moottorisahalla päristele ja elelee rauhaisasti, niin kai sitten. Vai syövätkö ne ruokintapaikaltakin jotakin?

      Tuo höyhenpuvun huolto on aika hauskannäköistä joskus. Tänään iltakävelyllä oli hauska katsoa kun varis kylpi kalliolla olevassa "lätäkössä" todella tehokkaasti, siivillä pärski sinne tänne ja välillä laittoi nokan veteen. En ehtinyt kuvaamaan, kun annoin rauhassa kylpeä ja pysähdyin katselemaan vaan.

      Katselin vähän lokkitietoa ennen kävelyä, niin näin tänään harmaalokin tai kaksi niitä oli siinä rantakivellä. Kauempana oli iso lokki, mutta meni mokoma kiven taa, joten en nähnyt tarkemmin. Haahkan näin kuitenkin, se on kyllä aika iso. Haahka se tais olla missä koiras lähtee ja naaras jää yksin hoitamaan(?)

      Tänään näin myös sammakon kutua, ensimmäistä kertaa tänä keväänä.

      Tänään oli myös merisumua, jos olisi osunut oikeaan paikkaan, niin olisi saanut hienoja kuvia. Olin menossa kuitenkin J Karjalaisen keikalle, joten kuvaus jäi.

      Tämmöstä tää elämä on täällä Helsingissä.

      Minäkin tykkään luontoa seurata, kuvia otan vain omaksi iloksi. Kiitos kuitenkin eleestä,että olisit käynyt kuvia katsomassa : )

    • pena111

      Enpä ole koskaan nähnyt noita mustarastaita yhdessä noin monta. 5 koirasta ja 2 naarasta on tuossa ikkunani alla ruokintapaikalla. Kyllä lähiviikkona illalla saa taas kuunnella kaunista "musiikkia" tuolta kuusen latvasta:) Punakylkirastas ja pari räkättirastasta on tuossa myös. Nuo mustarastaat ovat minusta aina niin kauniita ja niiden laulu (kuten laulurastaidenkin) on parasta keväistä kuultavaa...

    • oispatietoo

      Mistä ihmeestä Pena voit tietää, että mikä on koiras ja mikä naaras? Tuota rastaita en ole kovin hyvä erottamaan, nytpä katselen kylkiä vähän paremmin : ) Oli varmaan ihanat musiikit tosiaan. Olin kerran työmatkalla varhain aamulla pyörällä menossa lähellä Lapinlahden sairaalaa, niin siinä puussa todella näkysällä lauloi mustarastas.Oli ihan pakko pysähtyä ja ihastella, silloin näin ekan kerran linnun laulavan ihan nokankin liikkeet selvästi. Noista mustarastaista ollaan ihan samaa mieltä : )

      Viikon bongaus minulla on nyt Itä-Suomesta, kaulushaikaran ääni! Näin myös nokikanan ja oikein tarkasti seurailin sen touhuja. Pohjois-Karjalassakin tuli käytyä ja arvaa miltä tuntui palata tänne ruuhka Suomeen??Eipä ollut paljon lunta teillä enää. Ilosaaren linnunpöntössä ei näkynyt liikettä, mutta pari sorsakoirasta tappelivat naaraasta. Oli ihan julmaa, kun nokalla otti toisen kaulasta ja näytti kun olisi yrittänyt hukuttaa. Meinasin sanoa, että viekää kukkia naaraalle ja annatte hänen päättää....

    • pena111

      Mustarastaista tuo koiras on musta ja keltanokkainen. Naaras ei oikeastaan ole edes musta vaan sellainen tumman ruskea. Vähän niinkuin kahvin värinen ja sen nokkakaan ei ole keltainen vaan ruskea:)

    • oispatietoo

      Kiitos Pena paljon vinkeistä, taas opin jotakin uutta. Jotenkin jää paremmin mieleen, kun "keskustelee" jonkun kanssa. Toivottelen kovasti lintubongauksia sinulle ja ehkäpä joku harvinaisempikin sattuu aina silloin tällöin. Jos joku oikein yllättää, niin saa laittaa sinne spostiin, mutta en jaksa tällä käydä enää. Onhan mulla nyt jotakin tietoa tullut : )

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      125
      3116
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2846
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2228
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      22
      1782
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1484
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      80
      1320
    Aihe