Kun me jalankulkijat kuljemme yleiselle liikenteelle tarkoitetulla tiellä, jossa ei ole jalkakäytävää, me noudatamme varovaisuutta ja kuljemme tien reunassa tai pientareella oikealla tai vasemmalla. Kun me lähdemme ylittämään katua, me katsomme taaksemme tuleeko sieltä ajoneuvoa.
Hyvä, niin juuri pitää käyttäytyä, sillä ajoneuvon alle jäänti tekee kipeää.
Annas olla, kun me menemme kevyen liikenteen väylälle, meiltä unohtuu suurimmalta osata nuo hyvät säännöt.
Monet meistä unohtaa autuaasti, että olemme silloinkin liikennetiellä, jossa kulkee meitä nopeampia ajoneuvoja, joita varten se tie on tehty.
Valitettavasti jotkut meistä kulkee kevyen liikenteenväylillä kuin karjalauma eli missä vain ja muita huomioimatta. Jotkut meistä jalankulkijoista jopa olettavat, että kevyen liikenteen väylillä pätee samat oikeudet, kuin vain jalankulkijoille tarkoitetuilla jalkakäytävillä.
Meillä, jalankulkijoilla, on kuitenkin vain oikeus kulkea siellä noudattaen liikenneväylille säädettyjä ohjeita ja sääntöjä.
Voi meitä kävelijöitä liikenteessä
10
148
Vastaukset
- Niin_da
Mikä tässä nyt on vaikeaa?
TLL 30§1: Ajoneuvon kuljettajan on kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan, polkupyöräilijän tai mopoilijan annettava tälle ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä.
TLL 40§ määrittelee jalankulkijan paikan ajoradalla ja pyörätiellä, jos käveltävää jalkakäytävää tai piennarta ei ole. Erilaisten ryhmien lobbauksen johdosta pykälä on ihan höttöä, joka ei kunnolla ohjaa jalankulkijaa mihinkään valintaan. Eikä varsinkaan pakota...
TLL 44§ ohjaa ajoradan ylittämistä, jos jalankulkija sellaiselle astuu. Riippumatta siitä, noudattiko jalankulkija velvollisuuksiaan, hänen päälleen EI saa ajaa.
Tieliikennelaki alkaa (määritelmien jälkeen) pykälästä 3: "Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi."
Tässä pykälässä kiteytyy lain henki, ja sitä pitää jokaisen tiellä liikkujan noudattaa. Toinen momentti kieltää tarpeettomasti häiritsemästä mitään liikennettä. Jalankulkijan ei oleteta niin hyvin osaavan ja noudattavan lakia kuin ajoneuvon kuljettajan (pyöräilijä, autoilija yms.).
Pyörätiellä _aina_ jalankulkijan päälle ajava pyöräilijä on syyllinen. Kadulla ja maantiellä tapahtuvissa jutuissa tuomarilla on vaikeampaa (ja sen muuten päätöksistä huomaa...).- 3974jäljellä
Jalankulkijan paikka tiellä
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, jalankulkua avustavaa tai korvaavaa liikkumisvälinettä taikka kevyttä sähköajoneuvoa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille. (30.12.2015/1610)
Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.
Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. (7.5.1997/414)
Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa. - 3974jäljellä
Lue myös jalankulkijan paikka tiellä
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, jalankulkua avustavaa tai korvaavaa liikkumisvälinettä taikka kevyttä sähköajoneuvoa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille. (30.12.2015/1610)
Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.
Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. (7.5.1997/414)
Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa. - Niin_da
3974jäljellä kirjoitti:
Lue myös jalankulkijan paikka tiellä
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, jalankulkua avustavaa tai korvaavaa liikkumisvälinettä taikka kevyttä sähköajoneuvoa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille. (30.12.2015/1610)
Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.
Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. (7.5.1997/414)
Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.No mutta... sä osasit. Siinähän se TLL 40§ on ihan kokonaan. Ja vielä kahteen kertaan.
Juuri siksi en sitä kopioinut, että se on sekava ja moniselitteinen. Pääasia on, että jalankulkijan paikka on siellä-täällä riippuen käytettävästä väylästä. Eikä pakosti missään. Silti jalankulkijan yli ei saa ajaa millään vehkeellä. - 37män
Niin_da kirjoitti:
No mutta... sä osasit. Siinähän se TLL 40§ on ihan kokonaan. Ja vielä kahteen kertaan.
Juuri siksi en sitä kopioinut, että se on sekava ja moniselitteinen. Pääasia on, että jalankulkijan paikka on siellä-täällä riippuen käytettävästä väylästä. Eikä pakosti missään. Silti jalankulkijan yli ei saa ajaa millään vehkeellä."että se on sekava ja moniselitteinen."
Ei minusta.
Oleellisia kohtia ovat nuo reunan käyttö toiveet, ei niitä oikein määräyksiksi sanoa, koska lain laatija käyttää sanoja yleensä ja ensisijaisesti. Niitäkin voisi toki noudattaa.
Ongelma on mielestäni juuri aloittajan tarkoittaman kln:n luonteen vähättely.
Se on kuitenkin liikenne väylä. Eihän siellä kukaan aja kenenkään päälle tahallaan, niin kuin Niin_da tuntuu ajattelevan, mutta äkilliset eteen hyppäämiset tai suunnan vaihdot ovat hitaastikin ajavalle pyöräilijälle mahdottomia asioita.
Klv:llä on myös paljon pimeitä kulmia ja tunneleita sekä pensaita, jotka tuovat yllätyksiä, eikä niihin auta Niin_da:n esiin tuomat liikennemääräykset.
Onneksi suurin osa klv-käyttäjistä ymmärtää yhteispelin ja meitähän on vain viitisen miljoonaa, joten kyllä me sinne mahdutaan. - Jotkut-unohtavat
37män kirjoitti:
"että se on sekava ja moniselitteinen."
Ei minusta.
Oleellisia kohtia ovat nuo reunan käyttö toiveet, ei niitä oikein määräyksiksi sanoa, koska lain laatija käyttää sanoja yleensä ja ensisijaisesti. Niitäkin voisi toki noudattaa.
Ongelma on mielestäni juuri aloittajan tarkoittaman kln:n luonteen vähättely.
Se on kuitenkin liikenne väylä. Eihän siellä kukaan aja kenenkään päälle tahallaan, niin kuin Niin_da tuntuu ajattelevan, mutta äkilliset eteen hyppäämiset tai suunnan vaihdot ovat hitaastikin ajavalle pyöräilijälle mahdottomia asioita.
Klv:llä on myös paljon pimeitä kulmia ja tunneleita sekä pensaita, jotka tuovat yllätyksiä, eikä niihin auta Niin_da:n esiin tuomat liikennemääräykset.
Onneksi suurin osa klv-käyttäjistä ymmärtää yhteispelin ja meitähän on vain viitisen miljoonaa, joten kyllä me sinne mahdutaan.Jotkut pyöräilijät unohtavat velvoitteen ajaa sopivalla tilannenopeudella. Näköesteiden vuoksi pitää hiljentää, samoin jos on muuta liikennettä tai esim. lapsia väylällä. Polkupyörä kun on ajoneuvo ja sitä koskee siis myös tieliikennelain 23 §.
- 37män
Jotkut-unohtavat kirjoitti:
Jotkut pyöräilijät unohtavat velvoitteen ajaa sopivalla tilannenopeudella. Näköesteiden vuoksi pitää hiljentää, samoin jos on muuta liikennettä tai esim. lapsia väylällä. Polkupyörä kun on ajoneuvo ja sitä koskee siis myös tieliikennelain 23 §.
Ja tie, josta puhumme, on liikennetie, eikä jalkakäytävä.
- Juuri-näin
37män kirjoitti:
Ja tie, josta puhumme, on liikennetie, eikä jalkakäytävä.
Nimenomaan. Kaikki muut väylät jossa saa pyöräillä, paitsi jalkakäytävä, jossa ei saa pyöräillä (paitsi alle 12-vuotias).
- Res.kulj.au
37män kirjoitti:
Ja tie, josta puhumme, on liikennetie, eikä jalkakäytävä.
Mikä ihmeen "liikennetie"?
Sanan, kevyenliikenteenväylä, käyttö pitäisi kriminalisoida
Ei ole olemassa kevyenliikenteenväylää, jossa olisi yhdet säännöt.
On olemassa jalkakäytävä, yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, pyörätie, pyöräkaista.
Jokaisella niistä on erilaiset liikennesäännöt, vaikka kaikki on kevyenliikenteenväyliä. - 3974jäljellä
Kävin tänään ajelemassa sellaisella autoillakin ajettavalla tiellä, jossa ei ollut jalkakäytäviä. Oli siellä kävelijöitäkin, mutta kaikki he kävelivät siellä sivuilla, oikealla tai vasemmalla, mutta kukaan ei poukkoillut keskellä tietä ja jos lähtivät ylittämään tietä, niin katsoivat ensin ennen kuin ylitykseen lähtivät.
Sitä tarkoitin aloituksessa. Toisten huomioimista ja omaa turvallisuutta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161658
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361396Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1621236- 1431199
- 521135
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1081095- 571081
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1161076Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46959