Vahinkoraskaus ja ajatusten myllerys

rv7jarisat

Sain tietää olevani raskaana rv6 0. Raskaus ei ollut suunniteltu, päinvastoin, se oli kauhuskenaario. Mies on abortin kannalla, itse olen kahdenvaiheilla.
Elämäntilanteemme on se, että meillä on kaksi pientä lasta ja olen itse äitiyslomalla, mies töissä. Olen hakenut töitä/opiskelupaikkaa, kun tuntuu, että tulen välillä hulluksi täällä kotona. Lapsemme ovat kuitenkin minulle kaikki kaikessa! Ja minua itkettääkin ajatus, että "tappaisin" pienen alkiomme, joka luottaa minuun.
Järkeni sanoo, että abortti on kohdallaan: olen hyvin väsynyt jo kahden pienen kanssa, varallisuutemme on heikko... Pelkään myös, olenko tehnyt jotain kamalaa tuhoa alkiolle, sillä ennen plussausta, kävin ystäväni synttäreillä ja viina maistui hieman liikaakin (toki en enää juo). Tämä siis n. rv 5 5. Testin tein näin myöhään, sillä olen tottunut, että kuukautiset välillä jää pois, mutta nyt alkoi ihmeellinen oksetus ja alavatsan muljailu. Olin myös juhlissa vetänyt tupakkaa (viihdepolttaja).
Aika on varattu keskeytykseen, mutta minusta tuntuu, että se ehkä peruuntuu... Pelkään vain, että miten jaksamiseni. Viime raskaus vei voimani, joka pakotti hetkeksi sairaalaan ja vuodelepoon, verta vuosi aina välillä ja oksensin koko raskauden ajan. Nyt kun silti katson tuota pienokaista, ajattelen, että se oli sen kaiken väärti. En osaisi edes kuvitella, että olisin abortoinut hänet.
Ajatukseni ovat sekaisin.
Ja koska joku tätä kysyy: minulla ei ole jatkuvaa ehkäisyä, sillä synnytyksestä vähän aikaa, kierukka oli tulossa. Kondomi oli käytössä, mutta se jäi pariin otteeseen sisälleni - joten omaa tyhmyyttämme olen raskaana. Ja senkin takia olen sitä mieltä, että meidän tulisi ottaa vastuu teoistamme.
Onkohan täällä minkäänlaista vertaistukea?

16

647

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LapselleElämä

Tietenkin annat lastesi sisaruksen jatkaa elämäänsä!
      Lapset on pieniä vain vähän aikaa ja kasvaa jatkuvasti, eli fyysisesti rankempi vaihe ei kestä kauaa kuitenkaan. Sen sijaan lapsen tappamista luultavasti katuisit loppuelämäsi ja se olisi henkisesti raskas taakka psyykelläsi. Et koskaan voisi unohtaa mitä olet tehnyt yhdelle lapsistasi. Tulisit aina miettimään tätä lasta, minkä ikäinen nyt olisi, minkä näköinen, olisiko tyttö vai poika jne. Mutta tuskin katuisit lapsesi elämää?
      Kannattaa siis mieluummin kuunnella nyt sydäntä ja äidin vaistoa kuin kylmää "järkeä".
      Ole Nainen ja Äiti ja kanna vastuusi. Ota tämä elämän Lahja kiitollisuudella vastaan mitä se sulle avokätisesti tarjoaa, muista että jotkut ei saa koskaan kokea rakautta ja äitiyttä vaikka kuinka haluaisi ja mitä tekisi.
      Olisiko lähistöllä sukulaisia tai ystäviä joista voisi olla käytännön apua lasten hoidossa? Entä neuvola, sieltähän usein järjestyy apua kun vaan pyytää?
      Asioilla on tapana kuitenkin aina jotenkin järjestyä.
      Onnea odotukseen, tämä pikku ihminen on varmasti tarkotettu tähän elämään ja teidän perheeseen <3

• Mikäihmeenapu

"Entä neuvola, sieltähän usein järjestyy apua kun vaan pyytää?"

Olet ilmeisesti lapseton tai/ja miespuolinen, koska et tiedä neuvolan palveluja. Mitä apua sieltä mielestäsi järjestyy muka? Ei sieltä mitään sellaista apua saa, jota uupunut äiti tarvitsee: lastenhoitoapua, omaa lepoa, kasvatusapua ja taloudellista tukemista eli niitä asioita joita noin parikymmentä seuraavaa vuotta äitiä sitoo. Neuvola hoitaa raskautta ja sen jälkeen lapsen terveyden seurantaa. Neuvola myös sananmukaisesti neuvoo. Neuvoja äiti saa muutenkin liikaa, mutta todellista apua ei ilmaiseksi tahdo saada jos ei ole ainavalmista isoäitiä tai mielummin kahta auttamassa. Muistan kun itse sain lapsen ja oli monta kaveria jotka kertoi innoissaan alkavansa lapsenvahdiksi tarvittaessa, mutta sitten kun sitä oikeasti tarvi, oli kaikilla jotain muuta tekemistä enkä saanut koskaan ketään auttamaan. Vauva on suloinen katsella, mutta heti kun se alkaa itkeä se työnnetään äidin syliin, olipa äiti kuinka uupunut tai sairas tahansa.

Moni lapseton ja varsinkin aborttia vastustava mies ei ymmärrä lapsiperheen arkea ja sitä energian määrää ja sitovuutta, mitä lapsen huoltaminen oikeasti vaatii. Se on työtä 24/7.

• voivoikuule

"et tiedä neuvolan palveluja"

Enköhän hiukan enemmän kun sinä joka todennäkösesti olet tappanu lapsias joten sellasia et oo edes koskaan kysellykään.

"Muistan kun itse sain lapsen"

Juu varmaan :) ja montakohan vuosikymmentä sitten? Jos oikeesti oisit ollu vaikka yh niin sulle ois automaattisesti tarjottu pyytämättäkin apua ja kehotettu hakeen sitä jos tuntuu hiukankin uupuneelta. Täällä päin ainakin näin.

• Mikäihmeenapu

Et vastannut kysymykseen. Mitä apua neuvola sitten mielestäsi tarjoaa? Lastenhoitoapua, taloudellista tukea, mitä? Ei minulle ainakaan tarjottu sellaista apua, mikä olisi oikeasti auttanut. Kerro toki oma näkemyksesi asiasta.

• PanoRajala

Niitä "sisaruksia" menee viemäriin miljoonittain joka panokerta.

• Apuaauytakaa
        voivoikuule kirjoitti:

"et tiedä neuvolan palveluja"

Enköhän hiukan enemmän kun sinä joka todennäkösesti olet tappanu lapsias joten sellasia et oo edes koskaan kysellykään.

"Muistan kun itse sain lapsen"

Juu varmaan :) ja montakohan vuosikymmentä sitten? Jos oikeesti oisit ollu vaikka yh niin sulle ois automaattisesti tarjottu pyytämättäkin apua ja kehotettu hakeen sitä jos tuntuu hiukankin uupuneelta. Täällä päin ainakin näin.

En ollut yh. Henkisesti kylläkin. Mies ei ole auttanut eikä hoitanut lasta mitenkään. On syvästi uskovainen. Tuli uskoon naimisiinmenon jälkeen. Rukoilee kaiket päivät. Minä teen kaiken muun. Käyn töissä. Hoidan kodin ja elätän. Sanoi että äitiys lapset ja miehen palveleminen on rangaistus naisen synneistä koska antoi Adamille omenan paratiisissa ja houkuttelee miestä aiheuttamalla miehelle seksiajatuksia.. Hän myöskään ei salli minun ehkäistä eikä kieltäytyä seksistä. Auttaisipa joku?!!

• kysy.neuvolasta
        Apuaauytakaa kirjoitti:

En ollut yh. Henkisesti kylläkin. Mies ei ole auttanut eikä hoitanut lasta mitenkään. On syvästi uskovainen. Tuli uskoon naimisiinmenon jälkeen. Rukoilee kaiket päivät. Minä teen kaiken muun. Käyn töissä. Hoidan kodin ja elätän. Sanoi että äitiys lapset ja miehen palveleminen on rangaistus naisen synneistä koska antoi Adamille omenan paratiisissa ja houkuttelee miestä aiheuttamalla miehelle seksiajatuksia.. Hän myöskään ei salli minun ehkäistä eikä kieltäytyä seksistä. Auttaisipa joku?!!

mutta oletkin vaan joku trolli..

"mikä olisi oikeasti auttanut."

Mitä sitten tarvis?

"Niitä "sisaruksia" menee viemäriin miljoonittain"

Ja taas pitää väkisin sotkee sukusoluja ihmisyksilöihin.

• Mikäihmeenapu

Kerroin jo, millaisesta avusta olisi apua, oletko mahdollisesti lukutaidoton? Itse sen sijaan et (yllätys yllätys) vastannut kysymykseeni, kysynpä siis uudestaan. Mitä apua neuvola sinun mukaasi tarjoaa, siis muuta kuin niitä ei-auttaviksi kokemiani, jotka mainitsin ensimmäisessä viestissäni?

• höpöhöpö_
        Mikäihmeenapu kirjoitti:

Kerroin jo, millaisesta avusta olisi apua, oletko mahdollisesti lukutaidoton? Itse sen sijaan et (yllätys yllätys) vastannut kysymykseeni, kysynpä siis uudestaan. Mitä apua neuvola sinun mukaasi tarjoaa, siis muuta kuin niitä ei-auttaviksi kokemiani, jotka mainitsin ensimmäisessä viestissäni?

Juuri näitä apuja se tarjoaa "lastenhoitoapua, omaa lepoa, kasvatusapua ja taloudellista tukemista" (viime mainittua mm. kelasta, joissain kaupungeissa myös kotihoidon kuntalisää), mutta joillekin ei sitten ilmeisesti mikään riitä.. eli yritä keksiä nyt mitä apua vielä oot vaatimassa, mikä on sitä "oikeaa apua"?
        Minä en tiedä sen tarkemmin kun en niitä apuja toistaseks oo tarvinnu, vaikka tarjottu on. Eli kyseleen nyt vaan suoraa sieltä neuvolasta.

• onneatulevalleihmiselle

Älä anna se yhden sisaruksen porukastanne kuolla ennenaikaisesti. Kyllä selviät ja saatte voimia ja apua. Se omatunnon taakka on sitten vaikeampi. Kun jo itsekin tässä vaiheessa koen lapsen elämän puolesta.

• OmaMielipide

Itse en pidä aborttia mitenkään pahana ratkaisuna vaan erittäin järkevänä. Kolmannessa lapsessa olisi todella paljon hoidettavaa ja taloudellisia kustannuksia. Tämä voi myös heikontaa siis kahden aikaisemman lapsen tulevaisuutta. Alkiota ei voi mitenkään ihmiseksi voi sanoa vaan solukasaksi. Raskaus vie todella paljon voimia henkisesti ja fyysisesti, joten mieti ratkaisua erittäin tarkkaan. Jos kuitenkin tulevaisuudessa haluaa sen kolmannen lapsen, voi ehkäisyn vai jättää pois ja silloin sen todella haluaisi. Täytyi vain sanoa tämäkin puoli asiasta. Itse en kuitenkaan lasta kanna, joten tämä päätös on täysin sinun, mutta mieti nyt kuitenkin molempia kantoja erittäin tarkasti.

• mutumutujas

Jättimäinen turha solukasa jota ei voi oikein ihmisekskään sanoo siellä jauhaa empatiakyvyttömän tunnevammakon kylmäävän järjetöntä paskaa.

"Tämä voi myös heikontaa siis kahden aikaisemman lapsen tulevaisuutta."

?? Miten ihmeessä pikku sisarus vois sellasta jotenkin "heikontaa"?! Voi äly hoi taas....

"taloudellisia kustannuksia."

..joihin saa yhteiskunnalta taas lisää tukia. Mutta mitäpä tollanen mutuhuutelija niistä tietäiskään.

• Pikkuseiskako

Itse samassa tilanteessa vähän, tosin testiä en ole tehnyt mutta useamman päivän menkat myöhässä ja tuttuja kuukautisoireita ei ole, eli sitä kovaa kipua joka alkaa päiviä ennen kuukautisia. Mulla vaan olisi 7. lapsi. Oltiin päätös tehty ettei enempää. (Miehen puolesta tosin, mutta en hankkiutunu salaa raskaaksi) En uskalla ees kertoa miehelle mahdollisesta raskaudesta, teen testin ensin mutta en usko mihinkään vaihdevuosivaivoihinkaan 39, melki 40 veenä kun kolme lasta tehty ekasta kierrosta vuosina 2010-2014. Eli oon ollu nuorimpirn kolmrn syntyessä 34-38. Oon miettinyt mahdollista aborttia.. Toisaalta taas tehtiin päätös että pojat jäis vanhimman aloittaessa eskarin, kotiin vuodeksi.. En oo kotiäitinä juuri ollut.
      pahinta olisi se suku, kuudessakin sulateltavaa..

• Rv7

Oli tänään aika keskeytykseen. Menin sinne... Sain nähdä ultrakuvaa kun pyysin. En tehnyt keskeytystä, nyt yritän suunnata ajatukset positiiviseksi - meille tulee kolmas lapsi. :)
      Ap

• IhanaUutinen

ONNEA Hyvästä ja Oikeasta päätöksestä! <3 saisipa näitä uutisia lukea tältä palstalta useamminkin :)

• Lflfl

Hienoa AP! Tiedoksi, että monissa kaupungeissa saa kyllä apua. Kotiin voi saada perhetyöntekijän auttamaan säännöllisesti, jos tilanne on tuntuu vaikealta. Asia kannattaa ottaa esille neuvolassa, jota kautta homma lähtee rullaamaan. (Joku kyseenalaisti aiemmin, että mitä apua se neuvola muka tarjoaa.) Helsingin kaupungilla odotusaika on 1 kk.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      2008
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      98
      1468
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      112
      1177
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1067
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1062
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      903
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      867
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      836
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      812
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      723
    Aihe