Kätilöt kännissä synnytyssalissa

huolestunut_aviomies

http://www.hs.fi/kaupunki/a1459736845471

"Kätilöt käyttivät ilokaasua päihteenä synnytyssalissa Helsingissä – kahdelle lähtöpassit"

"Neljää kätilöä epäillään ilokaasun viihdekäytöstä Helsingin kätilöopistolla. Kätilöt olivat päihdyttäneet itseään kaasulla synnytysosastolla, jossa ilokaasua käytetään synnyttäjien kivun hoitoon.

Kätilöt jäivät kiinni silminnäkijän ilmoituksen perusteella tammikuun lopussa. He ovat myöntäneet teon.

Toimialajohtaja Seppo Heinonen Helsingin yliopistollisesta keskussairaalasta (Hyks) vahvistaa tapahtuneen Helsingin Sanomille.

”Tapaus oli tyrmistyttävä. Ei ole tullut aiemmin minun kohdallani vastaavaa eteen. Vakinaisessa työsuhteessa olevat kätilöt ovat kokeneita työntekijöitä”, Heinonen kertoo.

Kahden määräaikaisen työntekijän työsuhteita ei sairaalan mukaan jatketa. Kahden vakinaisessa työsuhteessa olevan kätilön kohtaloa vielä puidaan.

Kätilöiden teko on Heinosen mukaan ollut yksittäinen, mutta ilmeisen suunnitelmallinen: ”He ovat toimineet yhdessä ja suunnitelmallisesti.”

Naistentautien ja synnytysten yksiköistä vastaava toimialajohtaja Heinonen kertoo, että tapaus on toistaiseksi ollut Hyksin sisäisessä tutkinnassa. Myös poliisitutkinnan mahdollisuutta pohditaan.

Kätilöopistolla on kaksi synnytysosastoa. Ilokaasulla on päihdyttävä ominaisuus ja sen päihdekäyttö on Heinosen mukaan yleistä. Lääkkeellistä kaasua on tosin vapaasta kaupasta vaikea saada.

Kätilöt ovat perustelleet tekoaan uteliaisuudella. ”Kokeiluun on haluttu vedota”, Heinonen kertoo."

10

284

Vastaukset 10

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helmimyyrä

En halua puolustella tekoa, mutta eikö ilokaasun vaikutus lopu kuitenkin aika äkkiä? Näin ainakin muistelisin synnytyksessä. Kokoaikahan sitä saa vedellä, jos pään haluaa pitää sekaisin pidemmän aikaa.

• iuyhgtfdfghjnk

Kyllähän ilokaasun käyttö pitäis kuulua kätilöille työpaikka etuutena,joutuvathan he päivittäin kuuntelemaan huutavia synnyttäjiä.Eipä ole ihme jos ovat vähän relanneet ketään täysjärkinen tommosta kestä selevitä päin.

• Ullamaija__

Ja sitä vauvojen ainaista rääkymistä. Itselläni on puolivuotias vauva ja huuto on sellaista, että juon aamusta iltaan. Ilokaasun kanssa tulee hyvät nousut kännissä!

• Kfkdk

Musta olisi ihan fiksua antaa uuden työntekijän kokeilla sitä työvuoron jälkeen, mikäli ei ole ennen kokenut. Onhan uteliaisuus tosi normaalia kuitenkin. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään tavanomainen kipulääke.

• Vapaaajattelijaa

Virhe on siinä, että hoitivat vielä synnytyksiä kaasun jälkeen. Kyllähän isätkin usein kaasua kokeilevat, miks ei sitten kätilötkin voisi ihan laillisesti kokeilla, että tietävät miten toimii. Ei tietenkään enää senjälkeen voi töitä tehdä. Jaa vai voivatko sittenkään kokeilla...samalla periaatteellahan voitaisiin sallia morfiinit ynnä muut. Tarkemmin ajatellen väärin tekivät ja ansaitsivat rangaistuksensa.

• Ldlflf

Mutta ei morfiinia ja ilokaasua voi verrata toisiinsa. Monissa maissa ei enää edes tarjota ilokaasua, koska sen kivunlievitys vaikutus on niin laimea. Kyllä mä vertaisin ilokaasua alkoholiin ennemminkin vaikka ilokaasu kyllä haihtuu nopeammin kehosta.

• ajatteluaaahh

Moni kätilö on tyytyväinen työssään ja omistautunut sille tehtävälle.
      Aina on ammateissa ihmisiä, jotka ovat kettuuntuneita, kyynisiä ja vain käyvät töissä.
      Ihan niin kuin kaikki, kaikissa ammateissa.

• TurmiollisetKätilöt

Synnytys kuolemat nousussa suomessa taas......Paluu on alkanut menneisyyteen väkisin. Suomi on romahtamassa totaalisesti,tämä jo viimeistään kertoo sen.

• kunnonkätilö

kenkää moisille narkkilehmille ja ammatinharjoitusoikeus iäksi pois. Käyttäjiä ne olivat jo ennestään!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      389
      1623
    2. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      85
      1092
    3. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      94
      952
    4. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      63
      869
    5. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      49
      778
    6. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      43
      773
    7. Mikä kaivatullesi

On tärkeintä elämässään?
      Ikävä
      60
      730
    8. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      121
      725
    9. Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki

Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K
      Viihde ja kulttuuri
      10
      708
    10. Kylypylä mätänee

Kuka sotki uimaaltaan bakteereilla
      Suomussalmi
      39
      689
    11. Huomenta

Sinulle! Olen miettinyt sinua paljon yön aikana. 🫂
      Ikävä
      57
      646
    12. mielikuva

Mitä luulet hänen ajattelevan sinusta?
      Ikävä
      50
      626
    13. 45
      567
    14. En voi kertoa meistä kenellekään

Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o
      Ikävä
      34
      565
    15. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      95
      562
    16. 33
      555
    17. Kadutko mies sitä miten reagoit?

..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺
      Ikävä
      48
      535
    18. Millaisen talvitakin haluaisit?

Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain
      Sinkut
      85
      518
    19. Olisitko nainen ihan nolona

Jos et saisikaan sitä nousemaan...
      Sinkut
      84
      514
    20. Onko mulla vielä mahkuja saada sinut M nainen

Sano joku prosenttiluku?
      Ikävä
      49