Katsein tässä meneillä oleva Simrad/Raymarine keskustelua. Itse olen käyttänyt vanha Simrad TP10 ja nyt TP22. Oma vene ei kulje sekuntiakaan suoraan koneella ajattaessa, kaartaa välittömästi vasemmalle.
Onko olemassa joku halpa pinnapilotti mitä voisi kytkeä vapaalle "napin panauksesta"?
Haluaisin autopilotin mitä voisin kytkeä päälle hetkeksi kun käyn esim kannella/vessassa ym. Se että aina pitää lyöda pilotti kiinni ja väkisin väntää pois tuntuu nyt kymmenen vuoden jälkeen aina vaan rasittavammaksi.
Venepaikka on joessa ja pakollinen puoli tuntia ajo tulee joka kerta kun lähtee purjehtimaan.
Jos asentaa systeempilotti niin sehän on napainpainalluksella kytkettävänä vapaalle?
Raymarinen halvimmat näyttää kuitenkin olevan kolmen tonnin luokka.
Onko muita vaihtoehtoja? Simradin TP10-32 ai ainakaan saa päästämään tanko kulkemaan löysällä.
Kestääkö yleensä lineariyksiköt asennusta kannella vai pitääkö asentaa se kannen alle? (molemmat käy, minulla pinnavene mutta on myös myyty rattiohjauksella)
Systeemipilotti pinnapilottina?
12
407
Vastaukset
- Jefa.taiNKE
Halvalla et saa haluamaasi.
Mini Transat 6.50 kisaveneissä on käytetty Jefa- ja NKE-autopilotteja. Niissä veneissä työyksikön sijoitus kannelle on ainoa mahdollisuus. Jefa linear driven kerrottiin vievän hiukan enemmän virtaa kuin Raymarinen pinnapilotin työyksikkö. Eron sanottiin johtuvan kytkimestä, joka vie 0.7A. NKE Hydraulic Mini 120 toimii vaikka veden alla. Hinta lienee korkeampi. Lisätietoja löydät, kun katselet mitä osumia hakusanoilla "Transat 6.50 tiller pilot" tulee.- Albinnova
Olen toki katsonut Mini Transatin järjestelmät. Nopealla laskulla vaan tiullut siihen tulokseen että tulee maksamaan jotain 6000-10 000?
Itse toivon löytäväni ratkaisu hintaluokassa 1500-3000.
- JosPinnapilotin
Irrottaminen pinnasta tuntuu niin työläältä mikset käyttäisi sitä tilapäiseen käsiohjaustarpeeseen, mikä sitten liekään, kytkemällä automaatin pois päältä ja kääntämällä suunnan minne tahtoo. Helpommin tietysti automaattiasennossa kun pitempään painaessa suuntaa muutetaan 10 astetta kerrallaan kertapainalluksen yhden asteen sijaan. Näin Simradissa ja yleensä ajelen mutkareititkin niin vaikka ei mielestäni pilotin irrottaminen pinnasta kumma homma ole - äkillisessä väistössä nopeampi tietysti kuin edellämainitut manööverit.
- Albinnova
Sitäkin käytetty, mutta pidän sitäkin työläänä. :) Kun vaan haluan semmoinen pilotti mitä on isoissa veneissä. Hinta/hyötysuhde voi olla kamala, haluan silti. :)
- Jokainentapansamukaan
1)Köysi? Toimii luotettavasti, kiinnitys helppo ja lisäksi ilmainen...
2)Vaimo, poika, käly, ystävä....
3)Tyhjäkäynnille ja eikun virtsaamaan
Miksi tehdä asiasta ongelma, kun se ei ole sitä, vai mitä?!- Albinnova
1) Köysi voi toimia hetken, mutta koneajossa tuskin menee suoraan pitkään. En myöskään uskoo että köysi osaa ohjata myötätuulessa, kryssilla voi onnistua.
2) Usein purjehditaan kahdestaan joten silloin onnistuu. Välillä vaan toinen nukkuu, tekee ruoka tai jotain. Joskus tulee myös siirtoja yksin.
Koira on myös mukana, mutta vaikka se on erittäin taitava niin se ei silti osaa ohjata. :)
3) Niin olen joskus tehnyt, myötätuulessa tai jokiajossa se ei kuitenkaan toimii.
- JosPinnapilotin
Ymmärrän tuon harmituksen ainaisen jokimatkan osalta, joskus virrassa seilanneena. Onnea hakuun.
Kissavainaa tykkäsi Simradista, asettui usein aivan viereen tai saattoi pääkin olla välillä pulikan päällä. Ehkä se ajatteli, että tuo värkki kehrää:-) ja ohjasi joskus kun sattui päälle valjaat joissa oli rautasolki. Meni tovi ennenkun huomasi mikä pilotille tuli. - Albinnova
Oli ihan kokonaan mennyt ohi Jefa, siellähän olisi ihan "halpa" ratkausu vaan vähän yli kahdella tonnilla: http://www.jefa.com/autopilot-f.htm
Ja mahdollista lisätä ulkoinen kontrolleri myöhemmin jos haluaa että se juttelee esim plotterin kanssa.- Jefa.taiNKE
Juuri tuota tarkoitin, kun viitasin Mini Transat 6.50 veneiden pinnapilotteihin.
Nykyinen pinnapilottini on Raymarine SPX-5 GP . Tuon Grand Prix-mallin työyksikössä on kaksi eroa ei-PG mallin työyksikköön. Siinä on hiukan enemmän työntövoimaa/-nopeutta ja toinen ero on, että pinnaa voi kääntää autopilotin STB-asennossa, vaikka työntövarsi on kiinni pinnassa. Hiukan kitkaa on, mutta pinna ei lukitu autopilotin standby:ssa kuten kaikissa muissa Reiskan ja Simradin pinnapiloteissa.
Harmina GP:ssa on Raymarine-pinnapilottien tyyppiongelmat. Ne eivät ole täysin vesitiiviitä ja mekanismissa on melko nopeasti kuluvia osia. Jefan autopilotti on raporttien mukaan kestävämpi ja toimintavarmempi. Siksi kai se on yksinpurjehduskisojen "valtamerkki" NKE:n ohella. Reiskan pinnapilottien rikkoutumisista löytyy runsaasti raportteja engl.kielisillä foorumeilla.
Itselleni pinnapilotin lukittuminen standby-asennossa ei ole haitta. Siksi hankin rikkoutuneet työyksikön tilalle Pelagicin vastaavan "linear actuatorin". Se toimii R:n SPX-5 course computerin ja fluxgate-kompassin kanssa oikein hyvin. Edellinen pinnapilottini oli reiskan S1 GP. Sen elektroniikka petti ( alkoi tehdä yllättäviä käännöksiä ja kadotti muistinsa) ja työyksikkö hajosi korroosion ja kulumisen takia.
Reiskan uusi EVO-mallin pinnapilotti käyttää vanhaa ei-GP työyksikköä, joka on tarkoitettu kevyemmille pinnaveneille. EVO-pinnapilotin course computerin ulostulovirta ei riitä vahvemmalle työyksikölle. - Cruiseri
Olen myös harkinnut Jefaa. En löytänyt sivuilta tietoa ulkoisesta lisäkontrolliyksiköstä tai liitännästä mihinkään väylään (nmea) ulkoiseen laitteeseen. Missä sen näit?
- Albinnova
http://www.jefa.com/steering/products/drives/linear.htm
Kaikki muu menee uusiksi, mutta lineariyksikkö toimii tiettyjen Garminin, Simradin, Raymarinen ym. ohjausyksiköiden kanssa. Sieltä sitten nmea ja näyttö.
Omassa tapauksessa on kuitenkin kaikista suurin työ ja kustannus lineariyksikkö. - seppomartti
Jefa.taiNKE kirjoitti:
Juuri tuota tarkoitin, kun viitasin Mini Transat 6.50 veneiden pinnapilotteihin.
Nykyinen pinnapilottini on Raymarine SPX-5 GP . Tuon Grand Prix-mallin työyksikössä on kaksi eroa ei-PG mallin työyksikköön. Siinä on hiukan enemmän työntövoimaa/-nopeutta ja toinen ero on, että pinnaa voi kääntää autopilotin STB-asennossa, vaikka työntövarsi on kiinni pinnassa. Hiukan kitkaa on, mutta pinna ei lukitu autopilotin standby:ssa kuten kaikissa muissa Reiskan ja Simradin pinnapiloteissa.
Harmina GP:ssa on Raymarine-pinnapilottien tyyppiongelmat. Ne eivät ole täysin vesitiiviitä ja mekanismissa on melko nopeasti kuluvia osia. Jefan autopilotti on raporttien mukaan kestävämpi ja toimintavarmempi. Siksi kai se on yksinpurjehduskisojen "valtamerkki" NKE:n ohella. Reiskan pinnapilottien rikkoutumisista löytyy runsaasti raportteja engl.kielisillä foorumeilla.
Itselleni pinnapilotin lukittuminen standby-asennossa ei ole haitta. Siksi hankin rikkoutuneet työyksikön tilalle Pelagicin vastaavan "linear actuatorin". Se toimii R:n SPX-5 course computerin ja fluxgate-kompassin kanssa oikein hyvin. Edellinen pinnapilottini oli reiskan S1 GP. Sen elektroniikka petti ( alkoi tehdä yllättäviä käännöksiä ja kadotti muistinsa) ja työyksikkö hajosi korroosion ja kulumisen takia.
Reiskan uusi EVO-mallin pinnapilotti käyttää vanhaa ei-GP työyksikköä, joka on tarkoitettu kevyemmille pinnaveneille. EVO-pinnapilotin course computerin ulostulovirta ei riitä vahvemmalle työyksikölle.Nyt taisi mennä väärin Evon osalta. Siinä väitetään olevan useita G- antureita. Muistaakseni 9 kpl. Virtaa ei anna tämä anturi, mikä on eri malleissa sama, vaan kurssikompuutteri mallissa 100 7A ja 200 14A. Työyksikkö voi olla mitä vaan, mutta esim Jefan käppyrän mukaan 7A virralla saadaan pinnaan voima, mikä ylittää ihmisen ohjailuvoimat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857545- 1005463
- 2664708
- 484632
- 653342
- 502748
- 552405
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222398Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292362- 412234