Juhlateltta tuulisella säällä

J682

Tarkoitus on pystyttää juhlateltta (3 m x 6 m) hääjuhlapaikan pihalle. Todennäköisesti se tulisi kovalle hiekkapohjalle, jolloin ei välttämättä pysty lyömään kiinni kiiloja maahan. Onko kellään kokemuksia vastaavan teltan pystyttämisestä niin, ettei se lähde tuulisellakaan säällä lentoon? Niksipirkkaideat kehiin!

6

2986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autorenkaisiinbetonia

      Olen valanut betonia vanhoihin autonrenkaisiin ja laittanut siihen valuun sopivan tartunnan kiinnitykseen. Joihinkin renkaisiin olen laittanut vain betoniraudasta taivutetun silmukan, toisiin sopivan putkenpätkän.
      Muovikanistereihin valettu betoni toimii myös hyvin tälläisenä ankkurina, kunhan silmukka sidontaan on riittävän vankka.
      Nämä ankkurointipainot, varsinkin nuo autonrenkaista tehdyt on helppoja siirrellä pyörittämällä ja ne pitävät katoksen hyvin paikoillaan. Niitä voi sitten myöhemmin käyttää vaikkapa jonkun pihavaraston/grillikatoksen perusten pilareiden anturoina, jos niille ei keksi muuta käyttöä.
      Itse käytin tälläisiä painoja myös lentokoneen ankkurointiin kentän laidalla, joten kyllä niille käyttöä löytyy.
      Huonoa on, että renkaista lähtee mustaa väriä helposti, joten se pitää ottaa huomioon ja tarpeen tullen vaikka maalata ne vaikkapa katoksen väriin jollain maalilla, eivät erotu niin paljon sitten juhlien aikana.

      Toinen vaihtoehto on ostaa maahan kierrettäviä kierrepaaluja, joita myydään monissa "röhnä" kaupoissa hyvinkin halvalla ja kevyenä versiona. Ne menevät hyvin maahan kiertämällä ja pitävät varmasti katoksen paikoillaan. Halvimmat kierrepaalut maksavat n. 2,50€/kpl ja kalleimmat n. 30€/kpl (joita en suosittele).

      • autorenkaisiinbetonia

        ...tuli vielä mieleeni eräs vaihtoehto tuohon katokseen. Meillä oli aikoinaan kesäjuhlat ja kavereilla oli eräänlainen "beduiiniteltta" (valitettavasti ei ole kuvaa siitä tähän hätään arkistoista kaivaa), joka oli vahvasta kankaasta ommeltu suuri lemake, hieman teltan muotoon ommeltu. Kulmissa oli vankat pressurenkaat ja teltan keskelle oli laitettu surffilaudan mastot kannattelemaan sitä telttaa. Teltan narut oli sidottu puihin ja muihin kiinteisiin kohteisiin vankasti. Teltta oli sen verran korkea, että reunojen alta sopi hyvin kulkemaan.
        Hyvää tuossa "beduiini" teltassa oli, että tuuli ei viennyt sitä mihinkään ja siitä oli todella suojaa auringolta ja sateelta isollekin porukalle.
        Huonoa oli, että suuremmalla sateella joihinkin kohtiin kertyi vettä melkoisesti ja sitä jouduttiin joskus laskemaan sieltä pois. Ja sitten kaikki hyvä loppuu aikanaan, teltan käyttöikä tuli tiensä päähän lukuisien juhlien jälkeen, eikä kenelläkään riittänyt innostusta uuden teltan tekemiseen. Uusi teltta on toki suunnitteilla, kangas on jo hankittu, pitää vaan löytää riittävän suuri tila ompeluun.
        Oheisessa linkissä on hieman samanlainen teltta, mutta meillä oli salot keskellä. http://yle.fi/vintti/yle.fi/kodinkaantopiiri/kesakohde6.html


    • ruuviavaan
      • Zappe

        Tuo onkin hyvä idea! Kannattaa vaan miettiä kaksi kertaa sitä telttaa. Me hankittiin sellaiset halvat teltat kaksin kappalein ja niiden kokoaminen oli aika haastavaa. Paljon lyhyitä putkia, kannattaa kiertää kirkasta teippiä, niin ne liitokset pysyy kasassa sen aikaa, että saa koottua sen teltan. Meidän teltoissa oli samaa vikaa, kuin tuolla aiemmin kerrotussa beduiiniteltassa, vettä jäi pussiin reunoille, kun alkoi satamaan. Muuten oli tosi hieno olla niissä teltoissa juhlimassa ja hyttyset pysyivät poissa.


    • SP1000
    • tukkatuuleen

      Dancover.com siellä on myös jotain telttoja ja niiden turvavarusteita

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe