Kertoisiko joku miten volvon oppiva automaatti vaihteisto käytännössä toimii , itse pidän koko juttua hieman humpuukkina ellei jopa kuluttajaa harhaanjohtavana myynti kikkana .
Perustelen tätä esim. sillä että jos autolla on samassa perheessä esimerkiksi 3 eri tyyppistä kuljettajaa jotka ajavat vuorotellen niin keltä tämä laatikko opit ottaa...
Muutenkin automaatin toimintaa mielestäni pääasiassa ohjataan kaasupolkimen asennolla ja painamisen nopeudella , nopealla polkaisulla vaihtaa rivakasti pienemmälle jne. Toisekseen automaattilaatikko valmistajia on aika vähän eli saman valmistajan lootaa löytyy yllättävän monista automerkeistä , eli näitä itseopiskelevia lootia luulisi löytyvän vähän jokaiselta..
oppiva automaatti..??
10
9689
Vastaukset
- samaa mieltä
Minustakin tuntuu että ainoa mikä oppii on kuljettaja.Nimittäin kuljettaja oppii kaasun käytöllä viimeistelemään automaatin pehmeät vaihdot.
- volvooooooooooo
öh samaa mietiskelin ja kysyin yheltä tutulta volen asentajalta ja sanoi että se on "oppiva" vaan siks että nykyset laatikot toimii paremmin ja ei tarvita enää sitä katkaisiaa siin vaihdekepin vieres missä lukee sport ja comfort vaan tää laite osaa sillo huudattaa isommille kierroksille ku pidetää kaasupohjas ja hudatetaa menemää ja sit ku ajellaa tavallisesti ni mennää mahdollisimman pienil kierroksilla että olis mukavaa ja kevyttä vaihtoo ja hiljasta kyytiä.
- tomaatti..
volvooooooooooo kirjoitti:
öh samaa mietiskelin ja kysyin yheltä tutulta volen asentajalta ja sanoi että se on "oppiva" vaan siks että nykyset laatikot toimii paremmin ja ei tarvita enää sitä katkaisiaa siin vaihdekepin vieres missä lukee sport ja comfort vaan tää laite osaa sillo huudattaa isommille kierroksille ku pidetää kaasupohjas ja hudatetaa menemää ja sit ku ajellaa tavallisesti ni mennää mahdollisimman pienil kierroksilla että olis mukavaa ja kevyttä vaihtoo ja hiljasta kyytiä.
Vollen lootan jos resetoit (softaat uudelleen) ja sen jälkeen revittelet kunnolla ensimmäiset parikyt kilsaa, niin saat kunnon kisalaatikon itelles... Se vaihtaa herkästi pienempää ja kierrättää ylös melko kauan ennenkuin se softa tasaantuu siihen normiajoon. Eli softauksen jälkeen joutuu ajeleen hetken suht rauhallisesti ettei siitä tuu kovin epämukavaa lootaa. Käytännössä tuon huomaa kyllä itsekkin ihan resetoimatta laatikkoa kun revittelet menemään pidemmän aikaa, niin kestää kyllä sen jälkeen tovin että loota vaihtelee taas normaalisti eikä kuvittele enää olevansa ratatykin moottorin jatkeena. Ilmeisesti laatikko kerää pidemmältä aikaa jonkunlaista keskiarvoa vaihtamisherkkyydelleen, ja liu'uttaa sitä keskiarvoa sit johonkin suuntaan sen mukaan mitä kulloinenkin kuski ajotapanaan sille esittelee. Just tosta syystä softaamisen jälkeen jos revittelee, niin se alkukeskiarvo tulee ihan hulluks ja kestää pitkän aikaa ennenkuin se 20km juokseva k.a. on normipaikallaan.
- epä uskonen
tomaatti.. kirjoitti:
Vollen lootan jos resetoit (softaat uudelleen) ja sen jälkeen revittelet kunnolla ensimmäiset parikyt kilsaa, niin saat kunnon kisalaatikon itelles... Se vaihtaa herkästi pienempää ja kierrättää ylös melko kauan ennenkuin se softa tasaantuu siihen normiajoon. Eli softauksen jälkeen joutuu ajeleen hetken suht rauhallisesti ettei siitä tuu kovin epämukavaa lootaa. Käytännössä tuon huomaa kyllä itsekkin ihan resetoimatta laatikkoa kun revittelet menemään pidemmän aikaa, niin kestää kyllä sen jälkeen tovin että loota vaihtelee taas normaalisti eikä kuvittele enää olevansa ratatykin moottorin jatkeena. Ilmeisesti laatikko kerää pidemmältä aikaa jonkunlaista keskiarvoa vaihtamisherkkyydelleen, ja liu'uttaa sitä keskiarvoa sit johonkin suuntaan sen mukaan mitä kulloinenkin kuski ajotapanaan sille esittelee. Just tosta syystä softaamisen jälkeen jos revittelee, niin se alkukeskiarvo tulee ihan hulluks ja kestää pitkän aikaa ennenkuin se 20km juokseva k.a. on normipaikallaan.
Sitten jos asia olisi todella näin niin..Volvon automaatti on tarkoitettu vain yhden perheenjäsenen käyttöön , eli isäntä ajaa suht sporttisesti 15km työmatkaa päivässä sitte emäntä ajaa kuin "naiset" työihin 15km , ja vielä perheen teini antaa surutonta kengää illalla pimppa rallissa...niin kenen kuskin mukaan tämä oppii...
Itselläni on wanhan mallin automaatti ja se vaihtaa reilulla kaasunpolkaisulla ripeästi vaihteita pienemmällä ja isommalle , ja ajaa kierrokset tappiin . Kevyellä kaasulla vaihtamista tuskin huomaa...
Mutta uskokaa mitä haluatte... - Yypeli
epä uskonen kirjoitti:
Sitten jos asia olisi todella näin niin..Volvon automaatti on tarkoitettu vain yhden perheenjäsenen käyttöön , eli isäntä ajaa suht sporttisesti 15km työmatkaa päivässä sitte emäntä ajaa kuin "naiset" työihin 15km , ja vielä perheen teini antaa surutonta kengää illalla pimppa rallissa...niin kenen kuskin mukaan tämä oppii...
Itselläni on wanhan mallin automaatti ja se vaihtaa reilulla kaasunpolkaisulla ripeästi vaihteita pienemmällä ja isommalle , ja ajaa kierrokset tappiin . Kevyellä kaasulla vaihtamista tuskin huomaa...
Mutta uskokaa mitä haluatte...Usko mitä haluat, mutta niin se toimii. Ja käytännössä kaikissa uudehkoissa isommissa autoissa on oppivatomaatti.
Ja kenen mukaan oppii, no jokaisen, aina sen mukaan joka ajaa. - hmm..
Yypeli kirjoitti:
Usko mitä haluat, mutta niin se toimii. Ja käytännössä kaikissa uudehkoissa isommissa autoissa on oppivatomaatti.
Ja kenen mukaan oppii, no jokaisen, aina sen mukaan joka ajaa.Oppia ikä kaikki...
Kerroppa sitten kenen mukaan se toimii ( "oppii" ) jos vaikka viisi eri tyylistä kuskia ajaa vuorotellen...kukin 10km kerrallaan . Eikö volvo ole perheauto ja sen pitäisi toimia kaikilla perheen kuljettajilla kunkin ajo tottumuksen mukaan , vai ymmärtääkö se jostain että ajaako ukko vai akka..:) . Eli jos ukko "opettaa" sporttiseksi laatikon niin perheen rouva on hätää kärsimässä...
Muutenkin jos oppiaika on vaikka 20km , niin sitten kun 50 rauhallisen kilsan jälkee tekee mieli revitellä niin ajeletkin "mopolla" ensimmäiset 20km...
SE ON vain myynti juttu jolla saadaan automaattia meille pohjolan ihmisille jotka ovat manuaaliin tottuneet myytyä...
Sen kyllä uskon että uudet automaatit reakoivat kaasun liikkeisiin nopeammin , eli siinä mielessä "oppivat" . - tomaatti..
hmm.. kirjoitti:
Oppia ikä kaikki...
Kerroppa sitten kenen mukaan se toimii ( "oppii" ) jos vaikka viisi eri tyylistä kuskia ajaa vuorotellen...kukin 10km kerrallaan . Eikö volvo ole perheauto ja sen pitäisi toimia kaikilla perheen kuljettajilla kunkin ajo tottumuksen mukaan , vai ymmärtääkö se jostain että ajaako ukko vai akka..:) . Eli jos ukko "opettaa" sporttiseksi laatikon niin perheen rouva on hätää kärsimässä...
Muutenkin jos oppiaika on vaikka 20km , niin sitten kun 50 rauhallisen kilsan jälkee tekee mieli revitellä niin ajeletkin "mopolla" ensimmäiset 20km...
SE ON vain myynti juttu jolla saadaan automaattia meille pohjolan ihmisille jotka ovat manuaaliin tottuneet myytyä...
Sen kyllä uskon että uudet automaatit reakoivat kaasun liikkeisiin nopeammin , eli siinä mielessä "oppivat" .taas revitellään juttua ihan mutu tuntumalla... nimimerkit väittää kuka mitäkin tietämättä yhtään mistä puhuu. Ite opin asian kantapään kautta, kun lootaa softatessa ekan kerran jälkeen lähdin normaalisti liikenteeseen ja oli vielä kiire töihin... revittelin menemään ilman mitään totutusajoja, ja sitte ihmettelin myöhemmin et miks laatikko vaihtaa niin terävästi yms. Soitto huoltoon, ja uus resetointi seuraavana päivänä. Ja kun tuohon malttoi ajaa tuon alun totutuksen niin lootasta tuli ihan hyvä.
Siitä voidaan sitten olla montaa mieltä että onko moisesta ominaisuudesta mitään hyötyä, mutta kyllä se siellä softassa vaan on.
Eikä nää uudet laatikot sen nopeempaa vaihda ku vanhat.. kyllä vanhan 850:n (-96 2.4-10v) automaatti ainakin vaihtoi nopeammin (lue - reagoi nopeammin kaasun pohjaan polkaisemiseen, nykyinen vähän funtsii.. voi tietty johtua turbonkin viipeestä) pienempää kuin tämä meikäläisen nykyinen S60 2.4T.. Tosin tää vaihtaa sujuvammin, ilman nykäisyjä, mutta silti pidin enemmän tuosta vanhasta laatikosta.
Eli laatikko oppii, mutta ei se sitä toimivuuttaan nyt mitenkään ääripäästä toiseen muuta. Joten kaikki perheen jäsenet voi ihan hyvin kyllä ajella samalla lullalla. Äiskä voi vaan aamulla lähteissä vähän ihmetellä laatikon ärhäkkää toimintaa jos perheen finninaama poika on käynyt illalla heittämässä p-rallia.
Myyntijuttuja olis sen sijaan kaikki perhanan geartronicit ja muut humpuukivehkeet... - Tepi
hmm.. kirjoitti:
Oppia ikä kaikki...
Kerroppa sitten kenen mukaan se toimii ( "oppii" ) jos vaikka viisi eri tyylistä kuskia ajaa vuorotellen...kukin 10km kerrallaan . Eikö volvo ole perheauto ja sen pitäisi toimia kaikilla perheen kuljettajilla kunkin ajo tottumuksen mukaan , vai ymmärtääkö se jostain että ajaako ukko vai akka..:) . Eli jos ukko "opettaa" sporttiseksi laatikon niin perheen rouva on hätää kärsimässä...
Muutenkin jos oppiaika on vaikka 20km , niin sitten kun 50 rauhallisen kilsan jälkee tekee mieli revitellä niin ajeletkin "mopolla" ensimmäiset 20km...
SE ON vain myynti juttu jolla saadaan automaattia meille pohjolan ihmisille jotka ovat manuaaliin tottuneet myytyä...
Sen kyllä uskon että uudet automaatit reakoivat kaasun liikkeisiin nopeammin , eli siinä mielessä "oppivat" .Se toimii keskiarvon mukaan,eli otta nk.ajovertailu lukuja muutaman kilometrin välein,ja käyttää nk. sumeaa logiikkaa säätääkseen vaihteiston toimintaa.
Eli jos viisi erityylistä ajajaa ajaa ko.autoa eri mittaisen lenkin,sumea logiikka laskee keskiarvon kaikista viidestä ajosta,ja laskee optimaalisen vaihtokohdan niille,jos taas yksi ihminen kurittaa autoa,tottakai logiikka ottaa keskiarvon tästäkin.eli kovalle ajajalle tulee pidemmät vaihtovälit,kun rauhallisemmalle,eli sporttisessa ajossa vaihde antaa ottaa isommat kierrokset,ennen vaihtoa suurempaan.
Tämä on pojat nykypäivää,ja tuo samainen sumea logiikka tulee vielä moneen paikkaan. - automaatilla yli 10v...
Tepi kirjoitti:
Se toimii keskiarvon mukaan,eli otta nk.ajovertailu lukuja muutaman kilometrin välein,ja käyttää nk. sumeaa logiikkaa säätääkseen vaihteiston toimintaa.
Eli jos viisi erityylistä ajajaa ajaa ko.autoa eri mittaisen lenkin,sumea logiikka laskee keskiarvon kaikista viidestä ajosta,ja laskee optimaalisen vaihtokohdan niille,jos taas yksi ihminen kurittaa autoa,tottakai logiikka ottaa keskiarvon tästäkin.eli kovalle ajajalle tulee pidemmät vaihtovälit,kun rauhallisemmalle,eli sporttisessa ajossa vaihde antaa ottaa isommat kierrokset,ennen vaihtoa suurempaan.
Tämä on pojat nykypäivää,ja tuo samainen sumea logiikka tulee vielä moneen paikkaan.Itse en ole huomannut tollaista oppimista josta on ollut puhetta , se on totta että nyky tomaatit reakoivat kaasun liikkeisiin herkemmin ja oikea vaihde löytyy paremmin . Mutta tähän vaikuttaa myös moottorit jotka ovat etenkin volvoissa hypänneet harppauksen eteenpäin ( hyvään vai huonoon suuntaan on maku juttu..)
Olen ajellut 940 automaatilla paljon kuin myös v70 enkä nyt sanoisi seiskympin lootaa mitenkään mullistavalla tavalla paremmaksi . Wanhakin vaihtaa ihan sen mukaan miten kaasua painellaan kuin myös ylämäet yms. vaikuttavat .
Turha se on yrittää pyörää keksiä uudelleen :)..meinaan että jenkit tekivät automaattia jo 50 luvulla ja nekin valitsevat automaattisesti parhaan mahdollisen vaihteen tilanteen ja kuskin käskyjen mukaan...
Vaihtoväli on tolloin määräytynyt kuljettajan halun mukaan....
En yritä väittää etteikö laatikossa nykyään olisi logiikka sitä varmasti on mutta pidän sitä lähes turhana , enkä ole päässyt omalla kokemuksellani sen tarpeellisuudesta perille...
T: ammattiautoilija
Minä ajelin volvolla pääasiassa, silloin, kun olin Helsingissä töissä ja kävin joka viikonloppu kotona taikka vanhempieni toisessa paikassa. Sitten tuli eteen työttömyys ja isäni alkoi nautiskella volvolla ajosta äitini kanssa. Minulle jäi takapenkki ja huolenpito auton puhtaudesta...ajo volvolla aina näin loppu vuoden., mikä on niin väärin.......vähällä ajolla talvikeliin!!!.. Ajossamme on ero ja huomasi sen juuri tuossa muistavassa laatikossa.....
Volvon Geatronic:ssa on molemmat vaihteet, niin manuaali kuin automaattivaihde.
Nyt tuli eteen tuon vaihdelaatikon vaihto.... odotan kauhulla tuota oopivan vaihdelaatikon opettamista.... tuli mukana jokin apulaite....
Ainakaan Diesel-koneeseen Geatronic-vaihdelaatikoita ei saa kuin muutamasta paikasta Suomessa. Tämäkin tuli tehtaalta Huittisiin ja sitten tänne.
Voin kertoa lisää viikon jälkeen, kun olen loppu viikon opettanut tuota oppivaa vaihdelaatikkoa ihan käytännössä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1363995- 881972
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151841Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi541448Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541442Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331385VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu991312- 741196
- 691053
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1151050