te joilla ollut kohdunulkoinen...

menni

eli te joilla on ollut kohdunulkoinen raskaus mistä tiesitte että se voisi olla sitä tai miten aloitte sitä epäilemään??

mitkä oli oireenne ja millä raskausviikolla huomasitte??

erittäin kiitollinen vastauksista!!!

kiitän ja kumarran!

8

13179

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nasu

alkoi vuotamaan...ensin vähemmän lopuksi enemmän..maha ja selkä kivut. luulin aluksi keskenmenoksi mutta kivut yltyivät hartiapistot olivat jo aika kovat=>päivystykseen. ultrassa sitten huomattiin että vatsaontelossa oli jotain...verta siis. seuraavana päivänä sitten tähystettiin. mene ihmeessä heti lääkärille tai ultraan jos vain vähänkin epäilet!

• Minä

Kun raskausviikkoja tuli täyteen 7, niin samana päivänä huomaisn wc käynnillä, että paperiin tuli hieman verta. Pelästyin tietysti, mutta kun muuta ei ollut eikä vertakaan enempää tullut, annoin asian olla.
        Siitä 3 päivän päästä alkoi vatsakipu. Vasemmalla alavatsalla, tietyssä kohtaa, koko ajan kipu. Myös alaselkä oli hieman kipeä. Ei hartiapistosta, eikä verenvuotoa. Kipu kuitenkin pakotti menemään lääkäriin, joka ensin epäili alkavaa keskenmenoa. Mutta kun verta ei alkanut vuotamaan, hcg arvo (verinäyte) vaan nousi, niin ultralla lopulta löysivät sen mitä jo epäiltiinkin. Kohdunulkopuolinen raskaus. Tieto pysäytti, pelästytti...
        Tähystysleikkaus tehtiin, myös munajohdin jouduttiin poistamaan.

Jos epäilet jonkin olevan raskaudessasi pielessä, on verenvuotoa tai kipuja, mene heti lääkäriin. Mitä aiemmin kohdunulkopuolinen huomataan, sitä helpompi se on hoitaa.

• alkup.
        Minä kirjoitti:

Kun raskausviikkoja tuli täyteen 7, niin samana päivänä huomaisn wc käynnillä, että paperiin tuli hieman verta. Pelästyin tietysti, mutta kun muuta ei ollut eikä vertakaan enempää tullut, annoin asian olla.
        Siitä 3 päivän päästä alkoi vatsakipu. Vasemmalla alavatsalla, tietyssä kohtaa, koko ajan kipu. Myös alaselkä oli hieman kipeä. Ei hartiapistosta, eikä verenvuotoa. Kipu kuitenkin pakotti menemään lääkäriin, joka ensin epäili alkavaa keskenmenoa. Mutta kun verta ei alkanut vuotamaan, hcg arvo (verinäyte) vaan nousi, niin ultralla lopulta löysivät sen mitä jo epäiltiinkin. Kohdunulkopuolinen raskaus. Tieto pysäytti, pelästytti...
        Tähystysleikkaus tehtiin, myös munajohdin jouduttiin poistamaan.

Jos epäilet jonkin olevan raskaudessasi pielessä, on verenvuotoa tai kipuja, mene heti lääkäriin. Mitä aiemmin kohdunulkopuolinen huomataan, sitä helpompi se on hoitaa.

minulla menossa rv6 2 ja mitään vuotoa ei ole tullut, välillä vihloo alavatsaa jne...
        eka neuvola on vasta rv10. ja toisaalta en tiedä mistä olen saanut päähäni miettiä sitä , että onhan sikiö oikeassa paikassa...ehkä nuista alavatsa kivuista johtuen...
        kertokaa mitä teen???

kiitollinen tiedosta!!

• nasu
        alkup. kirjoitti:

minulla menossa rv6 2 ja mitään vuotoa ei ole tullut, välillä vihloo alavatsaa jne...
        eka neuvola on vasta rv10. ja toisaalta en tiedä mistä olen saanut päähäni miettiä sitä , että onhan sikiö oikeassa paikassa...ehkä nuista alavatsa kivuista johtuen...
        kertokaa mitä teen???

kiitollinen tiedosta!!

jos haluat varmuuden niin ultrallahan sen saa selville. itse kävin yksityisellä. ja oman mielenrauhan kannalta vois olla ihan hyvä käydä tarkistuttamas jos kovasti vaivaa...tosin uskoisin kyllä et kaikki on hyvin jos ei kerta vuotoa eikä kipuja ole! :) pieni vihlominen ja nippailu kuuluu tod.näk. asiaan.

• Pingo-71

Mulla alkoi vuotamaan sillein kohtalaisesti heti kun olin käyny päivällä neuvolassa ekassa tarkastuksessa. Edellisenä päivänä oli maha kovasti kipeä jonkun aikaa, mutta pidin sitä vaan riisipuuron aiheuttamana( mulla on laktoosi-intoleranssi). Menin sitten lääkäriin terveyskeskukseen joka teki lähetteen sairaalaan. Mutta koska en ollut kipeä, sovittiin että menen vasta seuraavan päivänä. Sairaalassa katsottiin ultralla ja todettiin kohdunulkoinen raskaus. Mutta onneksi ei tarvinnut tehdä mitään leikkausta, eikä tähystystä. Vaan tilannetta seurattiin verikokeista. Eli raskaushormonipitoisuutta seurattiin, kunnes se laski miltei nollaan.

• Ritu

Mulla oireet alkoi ensin vatsakivulla, sitten kova vuoto, jonka takia lääkäriin. Lekuri ultrasi ja sanoi olevan keskenmeno ja sano vaan että anna vuotaa ja alatte yrittämään uudelleen. Vuoto jatkui ja sain gynelle ajan. Ultrassa löytyi munatorvesta elävä sikiö. Hoidettiin metatreksaattihoidolla ja nyt viime pe:na HCG-arvo oli vain kuusi eli istukkakudos on saatu kai pois. Muuten en ole ollut kipeä, henkinen tuska on melkein pahempaa ja olen todella vihainen lääkärille joka pisti minut vaan kotiin eikä tutkinut asiaa riittävästi silloin eka kerralla. Onneksi tilanne ei päässyt liian pitkälle, nyt munatorvi ja muut vehkeet ilmeisesti säilyneet kunnossa eli uu´tta vauvaa saa alkaa eka kuukautisten jälkeen yrittämään.

Onko muilla kokemuksia , kuinka pian kohdunulkoisen raskauden jälkeen raskaaksi? Varsinkin metatreksaatti hoidon jälkeen?

• nyt jo äiti

Minulla alkoi valtavalla verenvuodolla, jota en epäillyt kuukautisia kummemmaksi, koska minua ja miestäni oli molempia hoidettu lapsettomuuden takia.
      Vuoto oli erittäin runsas ja kesti pitkään, samalla tuntui pientä vihlontaa ja tykytystä toisella puolen alavatsaa.
      Lääkärissäkäynnin jälkeen samana päivänä tapahtui munatorven repeäminen. Kipu oli niin kova, että meni taju.
      Vuodon lopettamiseksi tehtiin kaavintakin ja vasta toista viikkoa siitä selvisi syy oireisiin. Vasta siinä vaiheessa tehtiin raskaustesti ja sitten mentiinkin pikavauhtia leikkauspöydälle. Olin jo siinä tilassa, että kipukohtauksia ja kouristuksia tuli vähän väliä, enkä pystynyt istumaan, enkä kävelemään kunnolla, ja sydän läpätti hurjaa vauhtia.
      Koko vatsaontelo oli täynnä vanhaa verta ja lisäksi löytyi kananmunan kokoinen jo hajoamistilassa ollut sikiö.
      Toinen munatorvi jouduttiin pistämään poikki, koska sekin oli riekaleina, mutta niin vain kävi, että tänä päivänä meillä on kaksi lasta, molemmat luonnonmenetelmällä alkuunsaatettuja.

• Päitskä

Eli minulla tuli ruskehtavaa vuotoa aina vessassa käynnin yhteydessä paperiin eli ei siis vuotanut mitenkään vuotamalla vaan ainoastaan pyyhkiessä.
      Vuotoa oli jo varmaan viikolta 4 asti. Soitin neuvolaan jossa sanottiin vain että voi olla ihan normaalia näin alkuraskaudessa.
      Sitten joskus viikolla 6 kun tulimme Lauantaisaunasta ja menin pissalle niin pyyhkiessäni veri oli kirkasta. Siitä paikasta lähdin TK:hin jossa nuori mies lääkäri totesi vain ilman mitään tutkimista että luultavasti aivan normaalia näin alkuraskaudessa.(Vaikka itse tiesin kahden lapsen synnyttäneenä et kaikki ei ole OK )
      Ja niine hyvineni lähdin jälleen kotiin aika alamaissa kun mistään ei tuntunut saavan apua.
      Vuoto muutui taas siksi "normaaliksi ruskehtavaksi" pyyhkimisvuodoksi.
      Kunnes sitten viikolla 8 1 tulin yht äkkiää töissä niin kipeäksi et tuntu et järki lähtee. Kouristi vatsasta ja peräsuolesta niin kovasti et ei pysytynyt olemaan suorassa ollenkaan ja silmissä sumeni.
      Lähdin TK:hin autolla. (Tosin en muista juuri mitään ajomatkasta, kait se meni jotenkin puoli seisovassa asenossa kun istuakkaan ei voinut)
      Siellä noin neljä tuntia odotettuani pääsin nuorelle mies lääkärille joka tutki ja varasi ajan gynegologille jolle pääsin kolmen tunnin päästä. Siellä ultrattiin ja todettiin että kohtu on tyhjä ja raskaus oikeassa munanjohtimessa.
      Siitä paikasta lähete keskussairaalaan jossa taas sisätutkimus ja sen jälkeen ei saanutkaan enää liikkua muulla kun pyörätuolilla. Läääkäri mietti tehdäänmkö vain tähystysleikkaus vai oikein isompi ja siihen isompaan sit päätyi.
      Minulta poistettiin marraskuussa 2001 oikean puoleinen munanjohdin ja marraskuun 7 päivä vuonna 2002 syntyi meille suloinen Anni tyttö joka on nyt 2vja 2kk.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe