Haikaran pesältä

hytinäx1

laitan varsin linkkiä josta näette suorana lähetyksenä haikaran pesälle ja kurkilaumaa
http://www.webbkameror.se/djurkameror/index.php
Haikaralla on neljä munaa haudottavana, pesä on tehty maalle koska haikarat ovat siipirikkoja.
Kurjetkin ovat pian lähdössä pohjoista kohti.

75

987

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • O-Orvokki

Kiitos, kun muistutit, että pian alkavat pesäkamerat taas toimia.

Erilaisi mielenkiintoisia kamerakuvia löytyy uskomattoman paljon, kun googlaa tai kirjoittaa johonkin muuhun hakukoneeseen esimerkiksi
      "webbikamera" tai "pesäkamera"

Sääksisäätiö (saaksisaatio.fi) näkyy luvanneen, että heidän pesäkameransa käynnistyisi heti huhtikuun alussa. - En vielä löytänyt toimivia. - Palataan tutkimaan ja voidaan varmaan linkittää toimivia tänne.

• mimmimum-..mi

Olen muutamana päivänä seurannut tätö Seilin sääksikameraa....kovasti ovat kohentaneet pesää...kuulemma sama pariskunta kun viimevuonnakin....

http://saaristomeri.utu.fi/osprey/

• Heikunkeikku

Minä oon seuraillut "hirvekaameraa" talven aikana. Usein samaan ruokapaikkaan on tallustellut lauma villisikoja. Sulassa sovussa ovat murkinoineet porkkanoita.
      Olen odotellut, että koska laittavat karhukameran. Karhuja on kiva katsella. Uljaita metsän kuninkaita.
      Se Sääksikamera-aloitus palstalla oli mukava. Arvuuttelua koska mulkeroinen särähtää rikki ja poikasen pää pötkähtää näkyviin. Ja oli siinä kaikenlaista muutakin kivaa rupattelua.
      Eestin Merikotkalla on allansa munat. Ollut jo hetken aikaa. Sielä se uutterasti hautoo.
      http://pontu.eenet.ee/player/merikotkas.html

Kiitos haikaran pesästä aloittajalle.
      Haikara on ensimmäinen lintu, minkä pienenä likkana oon piirtänyt. Katsoin mallia lintukirjasta. Lyijykynätyö ja muistan, että olin hyvin tyytyväinen siihen. Olin n. 5v :)

• hytinäx1

Olen seuraillut niitä Suomessa rengastettuja satelliittisääksiä ja tulossa ovat. Löysin linkin kevätmuutosta ja muustakin luomus.fi sivustolta. Ilpo niminen taitaa olla lähimpänä, 68 km Prahasta länteen tällä hetkellä.
        Kaikkien muidenkin Suomessa satelliitin saaneiden sääksien kevätmuutto näkyi kivasti kartalta.

Kun tuo haikara on siirrellyt niitä munia, niin kyllä minusta näyttäisi että niitä olisi ainakin viisi. Joskus siinä kuvassa hautovan lisäksi hyppelee pari muutakin haikaraa ja yksi tuo pesälle risuja ja käy välillä kokeilemassa varpaalla sitä hautovaa.

Kävin muuten tänään kirjastossa luennolla koirasta. Luennon pitäjä kertoi että hän ei ole koskaan leikannut koiralta kynsiä tai pessyt koiran turkkia. Koira ( 8 vuotias) oli mukana luennolla ja ihan siisti ja hyvän hajuinen.

• Heikunkeikku

Huomenta vaan täältä.
        En ole kuullutkaan satelliittisääksistä. Linturaukat eivät tiedäkään, että meni ne minne tahansa, niin niitä voi seurata:)
        Oon taas istuskellut tuola ulkona kahvikupposen kera. Mahtava lintukuoro visertelee yhtä soittoa. Ne on niii-iin iloisia keväästä, että ilosointujaan solkenaan suoltavat. Teki ittekin mieli kajauttaa keväthuutoja, mutta en tohtinut, kun naapurit taitais vihastua.
        Meidän koirien kynsiä ei tarvinnut leikata kesäisin. Kerran pari talvisin. Jos koira liikkuu ulkona paljon, niin kynnet kuluvat, eikä niitä tarvitse leikata. "Sisäkoirat", ne joita ei päästetä kirmailemaan luontoon kuin aniharvoin, niin niiden kynnet kasvavat kurjan pitkiksi.
        Tanskandoggit ovat lyhytkarvaisia koiruleita ja ei mekään niitä pahemmin pesty. Sitä vastoin Newfoundlandin koiramme piti tämän tästä pestä. Aivan Älytön homma, sillä sillä on kaksinkertainen turkki ja karvaa niin paljon, että ihan hirveästi. Kuivaaminen kans yks suuri työ. Föönillä kesti kauan aikaa saada se edes vähän kuivahkoiseksi koiraksi.

• Heikunkeikku
        Heikunkeikku kirjoitti:

Huomenta vaan täältä.
        En ole kuullutkaan satelliittisääksistä. Linturaukat eivät tiedäkään, että meni ne minne tahansa, niin niitä voi seurata:)
        Oon taas istuskellut tuola ulkona kahvikupposen kera. Mahtava lintukuoro visertelee yhtä soittoa. Ne on niii-iin iloisia keväästä, että ilosointujaan solkenaan suoltavat. Teki ittekin mieli kajauttaa keväthuutoja, mutta en tohtinut, kun naapurit taitais vihastua.
        Meidän koirien kynsiä ei tarvinnut leikata kesäisin. Kerran pari talvisin. Jos koira liikkuu ulkona paljon, niin kynnet kuluvat, eikä niitä tarvitse leikata. "Sisäkoirat", ne joita ei päästetä kirmailemaan luontoon kuin aniharvoin, niin niiden kynnet kasvavat kurjan pitkiksi.
        Tanskandoggit ovat lyhytkarvaisia koiruleita ja ei mekään niitä pahemmin pesty. Sitä vastoin Newfoundlandin koiramme piti tämän tästä pestä. Aivan Älytön homma, sillä sillä on kaksinkertainen turkki ja karvaa niin paljon, että ihan hirveästi. Kuivaaminen kans yks suuri työ. Föönillä kesti kauan aikaa saada se edes vähän kuivahkoiseksi koiraksi.

Voi ei. Kaikkia minäkin kirjoitan. Ei totuuden jyvästäkään. Jos ees olis yks pikkuruinenkin jyvä, niin en kirjoittamaani korjaisi, mutta ettei emävalhettelijaksi alettais kutsua, niin tarttee erheeni korjata.
        Ketään ei kiinnosta korjaanko vai en, mutta sen takia tahdon korjata, ettei joskus tuu tilannetta, että kirjoitan Oikein ja joku alkaa väittämään, että oon joskus sanonut toisella tavalla.
        SIIIIIS. Kirjoitin, että eka lintu, jonka oon pikkulikkana piirtänyt, niin se olis mukamas ollut Haikara. Miten mun pääni muistikin noin väärin. Tarkoitin KURKEA. Kurki oli ensimmäinen lyijykynätyöni viis vuotiaana.
        Oi että, tuli helpottunut olo, kun sai valheensa purkaa :)

• hytinäx1
        Heikunkeikku kirjoitti:

Huomenta vaan täältä.

Muuten, Suomen satelliittisääksistä Ilpo niminen on jo lenneskellyt Eestin korkeudelle. Ei aikaakaan niin se taitaa löytää pesämaisemiinsa, ehkä jo ensi viikolla viimeistään.
        Ja haikaralla näytti olevan 6 munaa haudottavana.

• hytinäx1
        hytinäx1 kirjoitti:

Muuten, Suomen satelliittisääksistä Ilpo niminen on jo lenneskellyt Eestin korkeudelle. Ei aikaakaan niin se taitaa löytää pesämaisemiinsa, ehkä jo ensi viikolla viimeistään.
        Ja haikaralla näytti olevan 6 munaa haudottavana.

Satelliittiseurannan mukaan kartalta näkyi Ilpo-sääksen tulleen Suomen mantereelle. Oli pojalla hoppu ennättää ensimäisenä tarkistamaan kesäkotinsa.

• Pesä_ja_luonto_kamerat
      • Heikunkeikku

"Pesä_ja_luonto_kamerat"
        Joo, täällä päin näkee hyvin usein merikotkia liihottelemassa tuola yläilmoissa.
        Ei tarvitse ku ajaa jonnekin rannalle ja ruveta tihruttelemaan taivaalle, niin johan kohta siellä näkee pienen pikkuruisen "pisteen", joka merikotkaksi osoittautuu.
        Meillä oli aikanaan kanoja saaressa. Niille kävi pikkusen kurjasti, kun merikotka löysi itselleen mainion saalistuspaikan. Se napsi meidän kanat. Ei kiva juttu meille, eikä kanoille, mutta merikotkalle lystikäs vatsantäyttävä apaja.

• Pah!
      Viimeksi kun ikuisuuksiin venyttelimme Kemiläisestä pesästä.
      Laitoin yllä-pijäjälle satasen kannustukseksi.
      En saanut pientäkään vihjausta kunnia-mainintaan.
      Haikara ei ole Suomea.
      Sääksi olisi.
      Tämän enempää en osallistu tähän mainokseen.

H.

• Heikunkeikku

"hunksz"
        Ja mistäs syystä sinä olisit saanut kunniamaininnan häh?
        Minunhan se pitäisi saada. Minun mielestäni. Mainitsen sen nyt suurella kunnioituksella itseäni kohtaan :)
        Kato ku muistaakseni MINÄ arvasin ensteks ensimmäisen munan puhkeamisen rikkinäiseksi, josta sitten se pikkulintu pöllähti.
        Mulkeroiset ovat aina kiehtoneet minua. Ei laisinkaan huono keskusteluaihe.

• hytinäx1

Höh,
        olit vain kateellinen kun ei ollut sinun avaamasi linkitys silloin aikoinaan. Se ensimäinen sääksijutustelu oli mielestäni valtavan hauska, nyt kun aikaa on mennyt vuosia, tuntuu että vitsit ovat vähissä tai ne on kerrattu moneen kertaan.
        Ei kait se haittaa vaikka täältä naapurimaasta laittaa Haikarastakin aloituksen. Se on kuule niin harvinainen tapaus tuo Haikaran pesiminen täällä pohjoismaissa, varsinkin tuon mustavalkoisen Ciconia ciconian ettei pesimistä ole tapahtunut sitten vuoden 1954. Jos tämä haikara perhe saa elävät poikaset niin se on historiallinen tapahtuma.
        Seuraa vaan sitä linkkiä, siellä on myös linkki haikaloihin eikä ainoastaan haikaroihin. Eihän sinun tarvitse kertoa vaikka salaa kurkkaisitkin.

• Heikunkeikku kirjoitti:

"hunksz"
        Ja mistäs syystä sinä olisit saanut kunniamaininnan häh?
        Minunhan se pitäisi saada. Minun mielestäni. Mainitsen sen nyt suurella kunnioituksella itseäni kohtaan :)
        Kato ku muistaakseni MINÄ arvasin ensteks ensimmäisen munan puhkeamisen rikkinäiseksi, josta sitten se pikkulintu pöllähti.
        Mulkeroiset ovat aina kiehtoneet minua. Ei laisinkaan huono keskusteluaihe.

"Heikunkeikku"

Satasesta kultaseni, satasesta.
        Antaisit sinäkin...muminaa...mulkerolle...
        -
        Muuten olen surullinen Kanasistasi.
        Vaikka olisinkin tahtonut olla yksi Kotkasistasi.

gently I

H.

• hytinäx1

Niin ja Hunksi, tuo aloitukseni linkitys sisältää myös paljon muitakin web kameroita pitkin Ruotsin valtiota etelästä pohjoiseen. Näet golffikentät, hiihtomäet, kaupunkikamerat, liikennetilanteet reaaliaikaan. Säästyy paljon rahaa kun ei tarvitse matkustella paikan päälle.

• hytinäx1 kirjoitti:

Niin ja Hunksi, tuo aloitukseni linkitys sisältää myös paljon muitakin web kameroita pitkin Ruotsin valtiota etelästä pohjoiseen. Näet golffikentät, hiihtomäet, kaupunkikamerat, liikennetilanteet reaaliaikaan. Säästyy paljon rahaa kun ei tarvitse matkustella paikan päälle.

"hytinäx1"

"Hyvin tehty läski-soosi on sulavaa taidetta ilman sattumia.
        Täällä kirjoitetaan myös kuori-eläimistä.
        Niistä muistan erään tarinan Uppsalan trattoriasta, kauan sitten.
        Pöytääni istahti mies Tukholman Atlannin-puoleiselta rannalta.
        Tietysti minä lipsahdin Simpukkaan ja Osteriin.
        Olivathan nuo elukat minulle ennen-kokemattomia syötäviä silloin.
        Tyyppi ei niistä tykännyt.
        Ostereista hän sanoi:
        Kun saat kunnon nuhan, kerää kourallinen räkää, sirottele sille suolaa ja
        purista jokunen tippa Sitruunaa.
        Nielaise räkä.
        Ostereilla en enää sormiani halkaise.
        En hyljeksikään niitä.
        Sinpukoita laitan joskus, Valko-Viinin sijasta laitan. 8% tummaa olutta.
        Mikä tietenkin on väärin.
        Meri-elukat maistuvat luonnostaan hennosti"

H.

• Muutama kesä sitten seurasin kirjosiepon pesintää, aivan nenäni korkeudelta sain lähituntuman tilanteisiin.
      Pesä oli tehty kukka-amppeliini, ahkeraliisan juurelle, munaset kuoriutuivat ja monta pientä poikasta aloitti linnunelämänsä. Kipittelivät pitkin poikin pihaa, yhden pelastin kylätieltä, liekö ollut jo matkalla suureen maailmaan.
      Pihalintujen pesintä on aivan yhtä mielenkiintoista kuin nuo kameroilla kuvatut touhut. Toki nuo linnut ovat suuria ja komeita, mutta minä pidän pienestäkin.

• "Ancelina"

Rohtuneen näköiset tossut.
        -
        Stadilaisena voisin olla vihastunut.
        Täällä ei saa ruokkia Kauriitakaan, vaikka pullea naapuri kertoo niitä olevan.
        Koiransakin kertoo.
        -
        On Kania, Rusakkoa, Myyrää, Mäyrää.
        Vaan ei saa antaa Pitsaa, jämää Burgerin pintaa.
        Jätkänkään-käyrää.
        -
        Muuten tulle Rottaa, Ruttoa pahaa.
        Vaikka ikinä maalle ei tule kuin nuhaa.

YH.

• hunksz kirjoitti:

"Ancelina"

Rohtuneen näköiset tossut.
        -
        Stadilaisena voisin olla vihastunut.
        Täällä ei saa ruokkia Kauriitakaan, vaikka pullea naapuri kertoo niitä olevan.
        Koiransakin kertoo.
        -
        On Kania, Rusakkoa, Myyrää, Mäyrää.
        Vaan ei saa antaa Pitsaa, jämää Burgerin pintaa.
        Jätkänkään-käyrää.
        -
        Muuten tulle Rottaa, Ruttoa pahaa.
        Vaikka ikinä maalle ei tule kuin nuhaa.

YH.

hunksz

Uudet tossut, älä nyt taas aloita, niskatukkainen :)
        Pullea naapurisi voisi syöttää kanit koiralleen, vähenisivät nekin pikkuriiviöt.
        Enhän minä niitä poikasia syöttänyt, emonsa piti siitä huolen. Sivusta tarkkailin, mitä nyt pelastuspartiona jouduin toimimaan.
        Elävä lintu, parempi lintu.

YP.

• Jouninkin kaupasta on kuultu hauskoja tarinoita.
      Olisipa joku rohkea kauppias, joka asentaisi kala-tiskilleen kameran.
      SF-kalojen kohdalta alkaen.
      Tai hei...
      Hagiksen halli, Reinin lihat, Markun mausteet etc...
      Musta-tukkaisten tyttöjen Vuohen uuni-juustot...
      Bodari-poikien parhaat yli-kypsät lihakset

H.

• huomasin

Hautovan merikotkan pesällä on jo yksi poikanen kuoriutunut.

• Heikunkeikku

Huomasitko? Minä yritin katsoa, mutta eihän sen pörhöllä olevan äiteekotkan alta mitään pilkistänyt.
        Vieläkään eivät ole laittaneet karhukameraa. En yhtään muista, koska vuosi sitten laittoivat. Ehkä pian laittavat.
        Karhukamerasta on kiva illansuus katsoa, kun yks tai kaks karhua kömpii aterioimaan. Isot, siis OIKEIN isot urosvillisiat kans on katsomisen arvoisia. Samalla kameranloisteella keimailevat supikoirat ja ketut. Kettu köpsyttelee yleensä yksin, mutta supikoirat ovat laumoissa.

Huomasitko? Minä yritin katsoa, mutta eihän sen pörhöllä olevan äiteekotkan alta mitään pilkistänyt.
        Vieläkään eivät ole laittaneet karhukameraa. En yhtään muista, koska vuosi sitten laittoivat. Ehkä pian laittavat.
        Karhukamerasta on kiva illansuus katsoa, kun yks tai kaks karhua kömpii aterioimaan. Isot, siis OIKEIN isot urosvillisiat kans on katsomisen arvoisia. Samalla kameranloisteella keimailevat supikoirat ja ketut. Kettu köpsyttelee yleensä yksin, mutta supikoirat ovat laumoissa.

"Heikunkeikku"

Mitäs jos etsisimme yhdessä sinulle villin Sonnin sisä-tila-kameran :)
        Runoissa aina vihjataan elukan sopivan tyttö-lapsille.
        -
        No, tuo tuosta vitsistä.
        Kyllä minä suosittelen avo-pesä-lintusia.
        Avoin maisema,
        Avoimet ovet.
        Julkisesti raadellut lihat.
        -
        Et sit mee katselemaan ulko-maisia x-hepeneitä.

H.

• Heikunkeikku
        hunksz kirjoitti:

"Heikunkeikku"

Mitäs jos etsisimme yhdessä sinulle villin Sonnin sisä-tila-kameran :)
        Runoissa aina vihjataan elukan sopivan tyttö-lapsille.
        -
        No, tuo tuosta vitsistä.
        Kyllä minä suosittelen avo-pesä-lintusia.
        Avoin maisema,
        Avoimet ovet.
        Julkisesti raadellut lihat.
        -
        Et sit mee katselemaan ulko-maisia x-hepeneitä.

H.

Monenmoisista eläimistä pidän ja mielelläni niitä katselen.
        Siis jos ne jotakin touhuaa. Edes pientä äksöniä tarttis olla, että mielenkiinto säilyisi.
        Eilen kyyhkyt päätti asettua tänne mun markilleni. Pahalta tuntuu sanoa, mutta sanon kuitenkin, että kyyhkyt on vähemmän innostavia lintuja. Niiden laulu ei laisinkaan miellytä. Niiden äänet peittävät monien muiden laulelot.
        Jos hetken vielä eläimissä pysyn, niin päivän hauskin uutinen oli Ilta-Sanomissa oleva juttu Tanskandoggista, joka oli kiivennyt puuhun. Ylläälle asti. En meinannut uskoa ensteks, vaan pakkohan se oli, kun kuvia näin.

• hytinäx1
        Heikunkeikku kirjoitti:

Ruotsissa olivat panneet kameran jo kiinni karhunpesältä, pikkumenninkäiset olivat jo lähteneet seikkailemaan suureen maailmaan sieltä.

• Heikunkeikku
        hytinäx1 kirjoitti:

Ruotsissa olivat panneet kameran jo kiinni karhunpesältä, pikkumenninkäiset olivat jo lähteneet seikkailemaan suureen maailmaan sieltä.

Talveksi sulkivat karhukameran, kun karhut menivät pötkölleen. Karhukamerasta, josta kirjoitin, niin se ei ollut karhun pesästä, vaan kamera on tällätty metsään, jonne karhut ja muut eläimet tulevat syömään.

• huomannut
        Heikunkeikku kirjoitti:

Äiti kotka oli pesän reunalla syömässä ukkelin tuomaa kalaa ja lapsukainen ja kaksi munaa olivat ilman peitteitä. Joka ei siitä näe elävää poikasta on varmaan sokea.

• huomannut
        huomannut kirjoitti:

Äiti kotka oli pesän reunalla syömässä ukkelin tuomaa kalaa ja lapsukainen ja kaksi munaa olivat ilman peitteitä. Joka ei siitä näe elävää poikasta on varmaan sokea.

On parasta aikaa ruokkimassa pikkuistaan.

• Heikunkeikku
        huomannut kirjoitti:

Ajatteletko, että koska en nähnyt elävää poikasta, niin olen sokea? :)
        Umpisokea en kuitenkaan ole, sillä ilokseni köpötteli siili eilen illalla talon nurkalla (olen niitä jo odotellut). Krapajutti kuivia lehtiä vimmatusti. Etsi lehtien alta kaiketi syötävää.
        Oon taas istuskellut tuola ulkona aamukahvin kanssa ja katsellut lintujen touhua. Harakka oli täydessä pesänrakentamispuuhassa. Pesä rakentuu lähipuuhun, että on odotettavana aikamoista krääkyntää, kun poikaset kuoriutuvat.

• ent.siivoojaparka
        Heikunkeikku kirjoitti:

Umpisokea en kuitenkaan ole, sillä ilokseni köpötteli siili eilen illalla talon nurkalla (olen niitä jo odotellut). Krapajutti kuivia lehtiä vimmatusti. Etsi lehtien alta kaiketi syötävää.
        Oon taas istuskellut tuola ulkona aamukahvin kanssa ja katsellut lintujen touhua. Harakka oli täydessä pesänrakentamispuuhassa. Pesä rakentuu lähipuuhun, että on odotettavana aikamoista krääkyntää, kun poikaset kuoriutuvat.

Joitko sinä eilen aamukahvia ollenkaan? Et ainakaan muistanut mainita tai sitten olen lukenut huolimattomasti.

• huomannut
        Heikunkeikku kirjoitti:

En ole tarkoittanut että kukaan olisi erikoisesti sokea, vaan sitä että selvästi näkyi poikanen kahden munan vieressä, kuten äskenkin.
        Vilkaisin pesälle aamulla ja olen päivän ollut muissa hommissa ja taasen vilkaistessa oli poikasen ruoka-aika.

Minä keitin aamukahvini jo 5:ltä tänä aamuna.

• Lieneekö kukaan tutkinut, miten linnut suunnistaa.
      kun tuo minun yli kymmenen vuotta ruokkima kurkipariskunta lähtee todennäköisesti Espanjasta, lentää tuhansia kilometrejä, monien samankaltaisten alueiden yli, osaa just tässä tulla katsomaan, vieläkö se ruuanantaja on elossa antamassa keitettyjä pottuja ja jyviä.
      Samoin pääskyset, varmaan on tiedossa, missä on aiemmin pesitty.

• Heikunkeikku

"k-kotton"
        Vietkö ne keitetyt perunat kurjille, jotka sinulta itseltäsi jää yli, vai keitätkö kurjille vartavasten perunoita. Isoolla kattilalla :)
        Kun oot tuommonen kalamies, niin vietkö myös kaloja niille? Kuulemma napostelevat ruuakseen mielellään kalaa.

"k-kotton"
        Vietkö ne keitetyt perunat kurjille, jotka sinulta itseltäsi jää yli, vai keitätkö kurjille vartavasten perunoita. Isoolla kattilalla :)
        Kun oot tuommonen kalamies, niin vietkö myös kaloja niille? Kuulemma napostelevat ruuakseen mielellään kalaa.

Nekin syötän, mitä itseltä jää, ja muut ruuantähteet
        Mutta kurki on iso lintu, ja niitä on kaksi, syksyllä vielä useampi.
        Ne syö paljon, ei ne ruuantähteet riitä.
        Isolla kattilalla keitän pikkupotut ensimmäiseksi. En minä niitä niin hyvin ole huuhdellut, enkä varsinkaan kuori, listin jonkinverran.
        Jyvät loppui viime kesänä.
        Oli kerran väkevöitynyt omppuhillopurkki, se ei niille kelvannut.
        Näyttää, että ovat laihtuneet talven aikana.
        Laiskansorttisia ihmisiä etelänmailla, kun eivät ruoki kurkia.
        Tuo kalastus on enempi talviharrastus, kesällä kala kuolee verkossa nopeasti.
        Tiedä, jos kesällä kokeilis uistelua. Ostin alumiiniveneen ja isomman moottorin, niin ja vielä trailerinkin. Minä oon hupiloinut.

• 1eero

Talvikalassa en menneenä talvena käynyt, uistelu on kaikken mieluisinta ja vähän liian tehokasta jos haluaa mutta sitäkin voi harrastaa siten että valikoi mitä haluaa.

• hytinäx1
        k-kotton kirjoitti:

Nekin syötän, mitä itseltä jää, ja muut ruuantähteet
        Mutta kurki on iso lintu, ja niitä on kaksi, syksyllä vielä useampi.
        Ne syö paljon, ei ne ruuantähteet riitä.
        Isolla kattilalla keitän pikkupotut ensimmäiseksi. En minä niitä niin hyvin ole huuhdellut, enkä varsinkaan kuori, listin jonkinverran.
        Jyvät loppui viime kesänä.
        Oli kerran väkevöitynyt omppuhillopurkki, se ei niille kelvannut.
        Näyttää, että ovat laihtuneet talven aikana.
        Laiskansorttisia ihmisiä etelänmailla, kun eivät ruoki kurkia.
        Tuo kalastus on enempi talviharrastus, kesällä kala kuolee verkossa nopeasti.
        Tiedä, jos kesällä kokeilis uistelua. Ostin alumiiniveneen ja isomman moottorin, niin ja vielä trailerinkin. Minä oon hupiloinut.

Miten olisi K-kotton jos menisit sinne pellon reunaan ja istuttasit niitä perunoita sinne etkä nostaisikaan ylös talveksi. Sittenhän kurkipariskunnalla olisi sapuskat valmiina kun ne tulevat reissusta. Tai söiskö ne turnepsia ja nauriita?

• hytinäx1 kirjoitti:

Miten olisi K-kotton jos menisit sinne pellon reunaan ja istuttasit niitä perunoita sinne etkä nostaisikaan ylös talveksi. Sittenhän kurkipariskunnalla olisi sapuskat valmiina kun ne tulevat reissusta. Tai söiskö ne turnepsia ja nauriita?

Kellä Sinullakin leikkas. Vanhoille kurjille raakoja pottuja, ja niiden pitäs vielä itse kuokkia.

• 1eero kirjoitti:

Talvikalassa en menneenä talvena käynyt, uistelu on kaikken mieluisinta ja vähän liian tehokasta jos haluaa mutta sitäkin voi harrastaa siten että valikoi mitä haluaa.

Mulleuistelu ja pilkkiminen on sellaisia, että jo ennen kun koukku putoaa veteen, tulee tunne, ettei kalaa tule.
        Eikä ole tullut, muuta kun yhden kerran.
        Se oli melkein seitenkiloinen.

• hytinäx1
        k-kotton kirjoitti:

Kellä Sinullakin leikkas. Vanhoille kurjille raakoja pottuja, ja niiden pitäs vielä itse kuokkia.

Se kuule on ollut tapa jo ammoisista ajoista tuo perunan jättäminen maahan, sitten keväällä kun linnut tulevat saavat syödä makeaa perunaa mahan täyteen. Nykyään ne vaan on totutettu liian hyvälle kaiken maailman viljojen kanssa. Syöhän kurjet sammakoitakin, olisikin varmaan hyviä sammakonreidet perunoiden kanssa niille :)

• Tuosta lintujen suunnistamisesta tuli mieleeni, että joskus keväisin käyn lintujärvellä, jonka opas kertoi, että sen vuoksi se on linnustoltaan erityisen rikas koska ko järvi sijaitsee suorassa linjassa Päijänteen yläpuolella. Eli isoja vesistöjä ne linnut suunnistamiseensa käyttävät.

• hytinäx1 kirjoitti:

Se kuule on ollut tapa jo ammoisista ajoista tuo perunan jättäminen maahan, sitten keväällä kun linnut tulevat saavat syödä makeaa perunaa mahan täyteen. Nykyään ne vaan on totutettu liian hyvälle kaiken maailman viljojen kanssa. Syöhän kurjet sammakoitakin, olisikin varmaan hyviä sammakonreidet perunoiden kanssa niille :)

Myyrätkin ne niitä peltoon jätettyjä perunoita keräilevät. Isoja perunavarastoja saattaa löytää keväällä kun peltoa muokataan.

• 1eero
    • huomannut
      • huomannut

Taaskin syöttämässä poikastaan.

• hunksz

"hytinäx1"

Lakskamera Norge med, helvite!
      Där äggen flyter raskt.
      Accurat!

H.

• sepä.se

Älä läpätä joutavia kellukoinesi

• huomannut

Kurki?

Lintukameroita tullut lisää mm kalasääkset ja hiirihaukka.
      Mustahaikaranpesiä on kaksi

• "huomannut"

Haluu kala-kameranki.
        Saa näkyä Sääksiäki.-

H.

• huomannut
        hunksz kirjoitti:

"huomannut"

Haluu kala-kameranki.
        Saa näkyä Sääksiäki.-

H.

Nyt näkyy sääksiä.

Vasemmanpuoleisessa kamerassa olevalla sääksenpesällä parsikunta täydessä touhussa pesää rakentamassa.

• mimmimum-..mi

Kyllä on niin huikean hienot merimaisemat tuolta saaristomereltä....illalla meri on melko tyyni....huomasin että matkustajalaiva väylä taitaa mennä tuolta aivan kaukaa .... laitan vielä linkin....
      http://saaristomeri.utu.fi/osprey/

• hytinäx1

Olipa hieno kamerakuva seilistä ja sääksestä. Hattulan kamerassakin näkyi vilaus sääksestä aamusella, kävi tarkastamassa pesää talven jäljiltä.
        http://www.saaksisaatio.fi/index.php/saaksikamera
        Näin viikonlopulla västäräkin lenkillä käydessäni, mitenhän lie rassulle käynyt kun nyt on ollut aivan kamala sää sunnuntaista lähtien.

• 1eero

Västäräkki kyllä pärjää toisin on pääskyset, oletko seurannu luonnossa sääksen elämää.

• Räksät ovat saapuneet sankoin joukoin, kyllä mekastusta taas riittää ja pesiä tekevät naapurin rähjäisen ladon lähettyville. Varmaan sata munaa pukkaavat niihin ja kesällä marjapuskissa kuhina käy, kun syöksyvät syömään.
      Ei tarvita kameraa, hyvin erottaa paljaalla silmälläkin.

• kotkanpesällä

Merikotkan pesällä emot ruokailivat, syöttivät toisiaan ja hieroivat toistensa nokkia. Liekö tarkoittaneet pussaamista? Sitten vaihtoivat vuoroa lastenhoidossa.

• huomannut

Pöllönpesältä kuuluu vikinää. Suojaa hyvin poikasiaan ahtaassa pesässä niin ettei näy. Taisi olla ruokkimassa.

• Heikunkeikku

Ei merikotkan pesässä ainakaan ruuasta ole puute. Valtaisa kasa kaloja tuotu pesälle. Vähempikin riitäis, poikaset vielä pieniä kipenöitä. Ovathan ne toki kasvaneet aikalailla.
      Vieläkään eivät ole laittaneet Karhukameraa framille. Joka päivä käyn katsomassa, että jokos nyt olis karhuja näkösällä. Ei oo, ei oo. Laittavatko ollenkaan.

• huomannut

Vasemmanpuoleisen pesän sääksi lököttää pesässä. En saanut selvää onko siellä jo muna.

• Heikunkeikku

"huomannut"
        Tulee päivittäin katottua noi kaikki kamerat läpi. Yhden sortin höperyyttäkö :)
        Eilen ei mainitsemassasi pesässä ollut ainuttakaan mulkeroa. Kokeileekohan se ensteks kylmäharjotteluna, että miltähän tuntuis hautoa munia.
        Mut voihan se olla niinkin, että mun nukkuessani lintu on pyöräyttänyt ihan oikeita munia. Harmillista, kun ei voi nostaa hetkeksi lintua ylös, että vois äkkiä kurkistaa mitä linnun alla on:) Joku robottinosturi vois olla kiva juttu.

• hytinäx1
        Heikunkeikku kirjoitti:

"huomannut"
        Eilen ei mainitsemassasi pesässä ollut ainuttakaan mulkeroa. Kokeileekohan se ensteks kylmäharjotteluna, että miltähän tuntuis hautoa munia.
        Mut voihan se olla niinkin, että mun nukkuessani lintu on pyöräyttänyt ihan oikeita munia. Harmillista, kun ei voi nostaa hetkeksi lintua ylös, että vois äkkiä kurkistaa mitä linnun alla on:) Joku robottinosturi vois olla kiva juttu.

Itsekin olen katsellut sinne Hattulan sääksen pesään, sitä on kyllä siistitty, ja kaarnat ovat sievässä järjestyksessä, mutta ei siellä lintuja näy. Suomen satelliittisääksistä Ukko, Ahti Santra ja Ilpo ovat saapuneet. Tero, Seija ja Jaska ovat vielä tulossa Euroopassa.

• Heikunkeikku
        hytinäx1 kirjoitti:

Itsekin olen katsellut sinne Hattulan sääksen pesään, sitä on kyllä siistitty, ja kaarnat ovat sievässä järjestyksessä, mutta ei siellä lintuja näy. Suomen satelliittisääksistä Ukko, Ahti Santra ja Ilpo ovat saapuneet. Tero, Seija ja Jaska ovat vielä tulossa Euroopassa.

Tuo Hattulan kamera näpsii pienin väliajoin vain valokuvia. Ei niin mielenkiintoista, koska jos pesälle pötkähtää lintu, niin sitä ei voi seurata kunnolla, vain valokuvien kautta. Miksiköhän noin.
        Kyllä mä kävisin vahtaamassa Ukkoa, Ahtia, Santraa, ym. jos näkis ne liikkuvan luonnollisina itsenään, eikä nykivästi sillee.

• huomannut
        Heikunkeikku kirjoitti:

"huomannut"

Tänäänpä näkyy siellä muna jo olevan.

• hytinäx1
        Heikunkeikku kirjoitti:

Tuo Hattulan kamera näpsii pienin väliajoin vain valokuvia. Ei niin mielenkiintoista, koska jos pesälle pötkähtää lintu, niin sitä ei voi seurata kunnolla, vain valokuvien kautta. Miksiköhän noin.
        Kyllä mä kävisin vahtaamassa Ukkoa, Ahtia, Santraa, ym. jos näkis ne liikkuvan luonnollisina itsenään, eikä nykivästi sillee.

Hattulan kamerakuvassa näkyy sääksi sukivan sulkiaan, täytyyhän sitä kaveria odotellessa peseytyä:)

• missä.emo

Melkoinen kokoero pöllönpoikasilla. Ei näkynyt emoa pesällä.

• katsellut
      • kysynpähän

Mitä tekemistä tuolla on lintujen kanssa?

• kysynpähän kirjoitti:

Mitä tekemistä tuolla on lintujen kanssa?

"kysynpähän"

Munat.

H.

• Heikunkeikku

Joo, kyl mä nyt vaan nostan tän alotuksen ylähä.
      Ettettete kovin innokkaita kameran vahtaajia ole, kun en meinannut edes löytää tätä alotusta. Kauas oli mennyt. Neljännestä nurkasta vihdoin löysin ja tässä sitä ollaan.
      Sitä mä vaan tulin sanomaan, että katsokaa nyt, miten ISOIKSI merikotkan poikaset ovat kasvaneet. Pontevan näköisiä kyömynokkia. Ahtaan tuntuinen pesä. Kala-aterioita viemäs tilaa, kolme poikasta ja äitee, välillä isäkin käväsee.

Sama linkki ku oon tonne aikaisemmin laittanut, mutta säästän teiltä vaivan etsiä ja siksi siks siks saks: http://pontu.eenet.ee/player/merikotkas.html

• "Heikunkeikku"
        -
        Me emme ole Eestiläisiä.
        Emme tosin Norjalaisiakaan.
        Olkaat kuitenkin munamme Norjalaisia.
        -
        Katso kala-linkkiä.
        Unohda kaikki muu.

H.

• Heikunkeikku
        hunksz kirjoitti:

"Heikunkeikku"
        -
        Me emme ole Eestiläisiä.
        Emme tosin Norjalaisiakaan.
        Olkaat kuitenkin munamme Norjalaisia.
        -
        Katso kala-linkkiä.
        Unohda kaikki muu.

H.

En ole afrikkalainenkaan, vaikka koko viime yön sielä seikkailin.
        Eestiläistä minusta ei tule, eikä norjalaistakaan.
        Suomalainen maailman matkaaja vainen minä, hyvää päivää sinulle.
        Katsoin kalalinkin. Oletko kala? Minä olen. Ymmärtämykseni kaloja kohtaan on läheinen. Eilen paistoin aimo kasan ahvenia, viime viikolla lohta.
        Kalalinkissäsi olevasta taustamusiikista voisin sanoa, että ei paha ei paha.

En ole afrikkalainenkaan, vaikka koko viime yön sielä seikkailin.
        Eestiläistä minusta ei tule, eikä norjalaistakaan.
        Suomalainen maailman matkaaja vainen minä, hyvää päivää sinulle.
        Katsoin kalalinkin. Oletko kala? Minä olen. Ymmärtämykseni kaloja kohtaan on läheinen. Eilen paistoin aimo kasan ahvenia, viime viikolla lohta.
        Kalalinkissäsi olevasta taustamusiikista voisin sanoa, että ei paha ei paha.

"Heikunkeikku"

Minun valintani eivät petä koskaan.
        Odota vaan, kun Kalat nousevat pesimään.
        Kyllä munaa tulee.
        Meneekin.
        -
        On harmi, että Suomen-puolella pilaamme jokemme samentamalla ne Bio- tai Luomu-turpeella.

Hellästi kitusiisi
        Jousi-ampuja.

H.

• hytinäx1

Haikarallakin näkyi kuoriutuneen kolme tai neljä pientä poikasta, en saanut oikein selvää, kaksi munaa oli vielä kuoriutumatta.

• hytinäx1

Katselin tuota haikaran elämää ja maantasalla olevassa pesässä näkyy olevan kolme poikasta. Kaksi suurempaa ja yksi pienempi. Vanhemmat huolestuneena tutkivat pienimmän olotilaa.
      Toisessa vapaana luonnossa olevassa pesässä on neljä isoa haikaranpoikasta. Niille hakevat haikaravanhemmat sapuskan luonnosta.

• hytinäx1

Kurkistin varsin haikaran pesälle ja olipas ne kolme poikasta kasvaneet. Hyppelivät pesän reunoilla ja kurkkailivat alas ja miettivät että hui, uskaltaiskohan vai ei hypätä alas. Ei aikaakaan kun ovat lentää liihottelemassa.
      Toiseen haikaran pesään ei päässyt kurkkaamaan.
      Mutta, täältäpä linkki suomalaiseen sääksen pesään http://www.saaksisaatio.fi/index.php/saaksikamera/paltamon-kamera

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      151
      4529
    2. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      198
      3959
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      34
      2689
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      10
      2472
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      34
      2209
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      9
      1802
    7. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1592
    8. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      49
      1454
    9. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      34
      1325
    10. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      24
      1321
    Aihe