Aurinkopaneelien asennusohje

pdf

21

1146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12v-24v-ja30Amp

      En viitti linkkiin mennä kun olen asennellut ja säätänyt kymmeniä aurinkosähkö systeemejä, osa Suomen ulkopuolellakin, että en usko että sielä olisi mitään mistä voisin jotakin oppia. Mutta kerran tuli ongelma minullekkin kun piti laittaa samaan piiriin 24v ja 12v systeemit, mutta siitäkin selvittiin. Et lukekaa te muut siitä linkistä tietoa.

      • eiääliö

        Vain hyvin typerä ihminen ei ole kiinnostunut siitä, mitä muilla on annettavaa asian sunteen. Kehut mitä osaat, muttet halua paljastaa miten sen teet. Miksi vaivaudut edes tänne palstalle. Anna meidän amatöörien opastaa toisiamme, jos sinulla ei ole siihen kiinnostusta tai pikemminkin kykyä.


    • kuusähköä

      Haluaisin tietää miten paneelit asennetaan että niistä tulisi sähköä tammikuussakin

      • asentelija

        Asenna paneelit esim. päiväntasaajalle, niin saat niistä yvän tuoton tammikuussakin.
        Seuraavaksi kysyt, miten paneeleista saisi yölläkin sähköä, joten vastaan siihen samantien: asenna paneelit siirrettävälle telineelle ja kuljeta sitä pitkin päiväntasaajaa maapallon pyörimisen mukaisesti. Saat tammikuussakin sähköä yötä päivää.
        Jos haluat tietää, miten kaapeloit tuollaisen järjestelmän, niin vastaan, että käytä pitkää kaapelia.


    • sähkönsiirto

      Miksi ei rakenneta liukuhihnaa päiväntasaajalta Suomeen, ja hihna toisi ladattuja akkuja ja veisi tyhjiä takaisin ladattavaksi. Hihna voisi toimia aurinkosähköllä. Suomessa olisi sitten jakohihnat, ja niillä akut menisivät eri puolille Suomea. Akkuja voisi tulla esim 1 sekunnin nopeudella, eli 3600 akkua tunnissa. Näin helppoa oli ratkaista Suomen energiaongelmat.

      • akunpalautus

        Ei niitä akkuja kannata rahdata edes takasin. Tulee hirveän kalliiksi kuljetella niitä pitkiä matkoja.
        Parempi olisi, jos täysiä akkuja myytäisiin maitokaupoissa ja luotaisiin tyhjien akkujen palautus vähän samaan tapaan kuin pullonpalautuskin. Smasta paikasta saisi uuden täyden akun ja voisi samalla palauttaa tyhjänä


      • ladder

        Mutta kait se tyhjä akku on ladattava??


      • uuttakehiin

        Eihän palautuspulloakaan täytetä...


      • 2000a
        akunpalautus kirjoitti:

        Ei niitä akkuja kannata rahdata edes takasin. Tulee hirveän kalliiksi kuljetella niitä pitkiä matkoja.
        Parempi olisi, jos täysiä akkuja myytäisiin maitokaupoissa ja luotaisiin tyhjien akkujen palautus vähän samaan tapaan kuin pullonpalautuskin. Smasta paikasta saisi uuden täyden akun ja voisi samalla palauttaa tyhjänä

        En kyllä vie edes maitokauppaan asti! 600kg raahaamista ja päälle johdotusten irroitus ja kiinnitys. Antaa paneeleiden ladata niin pääsee vähemmällä


      • Akunpalautus

        Mutta kun ei lataa tammikuussa eikä yöllä, joten joudut kuskaamaan maitokauppaan vaihdettaviksi. Sen takia kaupat ovat nyt myöhään auki, jotta pimeällä saa täydet akut.


      • 2000a
        Akunpalautus kirjoitti:

        Mutta kun ei lataa tammikuussa eikä yöllä, joten joudut kuskaamaan maitokauppaan vaihdettaviksi. Sen takia kaupat ovat nyt myöhään auki, jotta pimeällä saa täydet akut.

        Aivan. Oli tammikuusta kyse. No agre pörräämään ja 170ah tulee tunnissa akkuihin


      • latailija
        2000a kirjoitti:

        Aivan. Oli tammikuusta kyse. No agre pörräämään ja 170ah tulee tunnissa akkuihin

        Niinhän luulet. Jos laturisi pystyy antamaan ulos tuollaisen virran, niin akkuihin menee parikymmentä prosenttia vähemmän latauksen hyötysuhteesta johtuen.
        Sinulla on aika iso akusto taikka sitten pusket liikaa virtaa akkuihin käyttöiän kustannuksella. Minkälaisesta akustosta on kyse?


      • 2000a
        latailija kirjoitti:

        Niinhän luulet. Jos laturisi pystyy antamaan ulos tuollaisen virran, niin akkuihin menee parikymmentä prosenttia vähemmän latauksen hyötysuhteesta johtuen.
        Sinulla on aika iso akusto taikka sitten pusket liikaa virtaa akkuihin käyttöiän kustannuksella. Minkälaisesta akustosta on kyse?

        Olettaisin että niin kauan kuin jännite on alle 14,4v ,niin laturi lataa ilmoitetun amppeeri määrän paitsi biltema 25a näyttää mittariin 21a kulutuksen ollessa noin 320w. 50a victron kuluttaa 750w 70a noin 1100w 15a crx noin 270w eli kulutusten perusteella täsmäävät aika hyvin. Akkuja on nimimerkin verran ja vähän yli jos jonkin sorttista. Kaikki on rinnan kytkettynä 12v, tosin välillä niitä irrottelen toisistaan kun on helpo ryhmittää ominaisuuksien mukaan vaikka kolmeen ryhmään.


      • 2000a
        latailija kirjoitti:

        Niinhän luulet. Jos laturisi pystyy antamaan ulos tuollaisen virran, niin akkuihin menee parikymmentä prosenttia vähemmän latauksen hyötysuhteesta johtuen.
        Sinulla on aika iso akusto taikka sitten pusket liikaa virtaa akkuihin käyttöiän kustannuksella. Minkälaisesta akustosta on kyse?

        Tuo latauksen hyötysuhdehan tulee siinä kun esim 50a laturi kuluttaa noin 750w ja akkuun menee noin 12v×50a =600wh tai kuuluuko kertoa jollain muulla kuin 12v esim 12,6v sitä en ymmärrä.


      • 2000a
        2000a kirjoitti:

        Olettaisin että niin kauan kuin jännite on alle 14,4v ,niin laturi lataa ilmoitetun amppeeri määrän paitsi biltema 25a näyttää mittariin 21a kulutuksen ollessa noin 320w. 50a victron kuluttaa 750w 70a noin 1100w 15a crx noin 270w eli kulutusten perusteella täsmäävät aika hyvin. Akkuja on nimimerkin verran ja vähän yli jos jonkin sorttista. Kaikki on rinnan kytkettynä 12v, tosin välillä niitä irrottelen toisistaan kun on helpo ryhmittää ominaisuuksien mukaan vaikka kolmeen ryhmään.

        Nuo kulutus lukemat on muistista otettu ja ovat noin arvoja. Saattaa olla että olen väärässä lataustehossa amppeerien suhteen mutta muistaakseni bilteman laturi näyttää noin 21a akun jännitteen ollessa noin 13v eikä paljon vähene 14v kohdalla vielä, ehkä 19,5a. Siis miksi ilmoitetaan lataustehoksi esim 70a ellei se muka siihen pysty. En ole mittaillut kun en sellaista mittaria omista kertokoot tarkemmin ken tietää.


      • kestääautossakin

        Jos akku kärsii suuresta latausvirrasta niin miten ne voi kestää autoissakaan? Nykyisistä henkilöautoista löytyy n. 200 ampeerin latureita etenkin jos on dieselmoottori ja autojen lataus toimii vakiojänniteperiaatteella.

        Kyllä siinä startin jälkeen menee hetken aikaa akkuun melkoisen suuri latausvirta, varmasti useita kymmeniä ampeereita, lämpimällä jopa lähemmäksi sataa ampeeria.


      • 2000a
        kestääautossakin kirjoitti:

        Jos akku kärsii suuresta latausvirrasta niin miten ne voi kestää autoissakaan? Nykyisistä henkilöautoista löytyy n. 200 ampeerin latureita etenkin jos on dieselmoottori ja autojen lataus toimii vakiojänniteperiaatteella.

        Kyllä siinä startin jälkeen menee hetken aikaa akkuun melkoisen suuri latausvirta, varmasti useita kymmeniä ampeereita, lämpimällä jopa lähemmäksi sataa ampeeria.

        Ei niitä yleensä pureta paljoa ja jos on purku ollut läh tyhjäksi niin kyllä se auton akku siitä latauksesta kärsii vaan se ei puhu mitään mutta käyttöikä kyllä lyhenee. Yksi startti ei vie amppeeriakaan akusta


      • ampeerikertaatuntionAh
        kestääautossakin kirjoitti:

        Jos akku kärsii suuresta latausvirrasta niin miten ne voi kestää autoissakaan? Nykyisistä henkilöautoista löytyy n. 200 ampeerin latureita etenkin jos on dieselmoottori ja autojen lataus toimii vakiojänniteperiaatteella.

        Kyllä siinä startin jälkeen menee hetken aikaa akkuun melkoisen suuri latausvirta, varmasti useita kymmeniä ampeereita, lämpimällä jopa lähemmäksi sataa ampeeria.

        Ei varmasti mene sataa ampeeria latausvirtaa akkuun. Akkuhan kiehuisi hetkessä. Maksimi saattaisi olla noin 30 A:n luokkaa akun koosta riippuen, koska lyijyakkujen latausvirta ei saa ylittää akun ampeerituntimäärä jaettuna kolmella. Ja sekin vain lyhyen aikaa. Latausvirtaa rajoitetaan. Muuten akku vioittuu. Autoissa on tehokkaat laturit, jotta niiden teho riittäisi mm. talvella erilaisiin auton lämmitysvastuksiin. Esimerkiksi takalasin, tuulilasin ja taustapeilien sulatus, istuinlämmittimet ja kylmän moottorin jäähdytysnesteen apulämmitys sähköllä. Yksin tuo viimemainittu tarvitsee sata ampeeria laturilta ja esimerkiksi dieselautojen riesana on akun tyhjentyminen vähitellen "webaston" käytön seurauksena, mikäli ajetaan jatkuvasti vain lyhyitä alle puolen tunnin ajomatkoja. Kesällä ilmastointilaite vaatii sähköä. Muutenkin nykyautojen sähköntarve on yllättävän suurta, autoissa on esim. toistakymmentä tietokonetta, erilaisia sähkötoimisia varusteita pilvin pimein, moottorin polttoainejärjestelmä ja polttoaineen esilämmitys on täysin sähkötoiminen, on ABS-järjestelmää, ajonvakautusjärjestelmää, pysäköintiavustimia, kaistanvahteja, navigaattorit, viihdejärjestelmät, ilmajousitus jne...


      • dyui
        ampeerikertaatuntionAh kirjoitti:

        Ei varmasti mene sataa ampeeria latausvirtaa akkuun. Akkuhan kiehuisi hetkessä. Maksimi saattaisi olla noin 30 A:n luokkaa akun koosta riippuen, koska lyijyakkujen latausvirta ei saa ylittää akun ampeerituntimäärä jaettuna kolmella. Ja sekin vain lyhyen aikaa. Latausvirtaa rajoitetaan. Muuten akku vioittuu. Autoissa on tehokkaat laturit, jotta niiden teho riittäisi mm. talvella erilaisiin auton lämmitysvastuksiin. Esimerkiksi takalasin, tuulilasin ja taustapeilien sulatus, istuinlämmittimet ja kylmän moottorin jäähdytysnesteen apulämmitys sähköllä. Yksin tuo viimemainittu tarvitsee sata ampeeria laturilta ja esimerkiksi dieselautojen riesana on akun tyhjentyminen vähitellen "webaston" käytön seurauksena, mikäli ajetaan jatkuvasti vain lyhyitä alle puolen tunnin ajomatkoja. Kesällä ilmastointilaite vaatii sähköä. Muutenkin nykyautojen sähköntarve on yllättävän suurta, autoissa on esim. toistakymmentä tietokonetta, erilaisia sähkötoimisia varusteita pilvin pimein, moottorin polttoainejärjestelmä ja polttoaineen esilämmitys on täysin sähkötoiminen, on ABS-järjestelmää, ajonvakautusjärjestelmää, pysäköintiavustimia, kaistanvahteja, navigaattorit, viihdejärjestelmät, ilmajousitus jne...

        Latausvirtaa ei rajoiteta mitenkään (muuten kuin jännitteen säädöllä) ja sitä virtaa menee akkuun kyllä hetken aikaa tilanteesta riippuen reippaasti enemmänkin kuin tuon sinun 30A -tämä hetki on vaan sen verran lyhyehkö ihan akusta itsestään johtuen että akku ei liikoja yleensä lämpene ja vioitu.


      • latailija
        dyui kirjoitti:

        Latausvirtaa ei rajoiteta mitenkään (muuten kuin jännitteen säädöllä) ja sitä virtaa menee akkuun kyllä hetken aikaa tilanteesta riippuen reippaasti enemmänkin kuin tuon sinun 30A -tämä hetki on vaan sen verran lyhyehkö ihan akusta itsestään johtuen että akku ei liikoja yleensä lämpene ja vioitu.

        Kyllä akku viottuu suurista latausvirroista. Esim. perinteisten lyijyakkujen kennot murenevat. Jos akkua ladataan oikein ja puretaan sopivilla virroilla, niin kestoikä moninkertaistuu.
        Vaikka akkulaturin virtamittari näyttäisi 100A lukemaa, niin tämä ei tarkoita sitä, että akkuun latautuu saman verran energiaa. Latausvaiheessa akun kennojen pinnalla syntyy reaktioita, jotka käyttävät osan energiasta. Esim. lyijyakuissa kennojen pinnalle syntyvät kaasukuplat käyttävät osan energiasta. Perinteisellä lyijyakulla lataus/purkusykli katodottaa kolmasosan energiasta. Yksinkertaistaen voi sano, että jos lataat akkuua 100A virralla niin ulos saat 60A.


      • 2000a
        latailija kirjoitti:

        Kyllä akku viottuu suurista latausvirroista. Esim. perinteisten lyijyakkujen kennot murenevat. Jos akkua ladataan oikein ja puretaan sopivilla virroilla, niin kestoikä moninkertaistuu.
        Vaikka akkulaturin virtamittari näyttäisi 100A lukemaa, niin tämä ei tarkoita sitä, että akkuun latautuu saman verran energiaa. Latausvaiheessa akun kennojen pinnalla syntyy reaktioita, jotka käyttävät osan energiasta. Esim. lyijyakuissa kennojen pinnalle syntyvät kaasukuplat käyttävät osan energiasta. Perinteisellä lyijyakulla lataus/purkusykli katodottaa kolmasosan energiasta. Yksinkertaistaen voi sano, että jos lataat akkuua 100A virralla niin ulos saat 60A.

        Joskus testasin ja otin invertterillä noin 1,5kw akuista niin suunnilleen 3kw tai jopa yli tarvittiin ennen kuin akut oli täysin täynnä. Eli tuo mainitsemasi 60% pitänee aika hyvin kun lisää invertterin 90% hyötysuhteen niin ollaan tuossa mitä mainitsin, mutta tämä hyötysuhde huononee latauksen loppuvaiheessa kun ajetaan pitkän aikaa jo lähes täynnä olevaan akkuun virtaa ja akku lähes kiehuu.Jos esim puoliksi varattuun akkuun ladataan järkevällä virralla niin epäilen ettei tarvi mainitsemaasi 20% vähentää siitä mitä akkuun menee,mutta voi olla en kinaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe