On se surullista kuulla kuinka luuseri isät/äidit lyövät lastansa, kun eivät pärjää niiden kanssa.
On se nyt käsittämätöntä,jos ei lasta saa puhumalla pidettyä kurissa ! Herätkää pahvit !
Peli on aina menetetty kun isä/äiti on lyönyt lastansa. Näillä vanhemilla on huono itsetunto ja käyttäytymistavat, jotka valitettavasti juontavat monesti heidän omasta lapsuudestaan. Miksi jatkaa väkivallan kierrettä ?
Tälläiset vanhemmat tarvitsevat ammattiauttajaa !
LASTA EI saa lyödä koskaan !
23
2647
Vastaukset
- Isä
Kuinka monta lasta sulla on?
Mitkä on niiden iät?
Etkö muka ole koskaan edes koskenut lapsiisi?
Miksi peli on menetetty jos lasta rankaisee fyysisesti?
Mistä päättelet vanhemmilla olevan huono itsetunto ja käyttäytymistavat, jos he käyttävät ruumiillista kuritusta?
Mikä on psykologisen koulutuksesi tausta?
Miksi vapaan kasvatuksen saaneet aikuiset käyttävät ruumiillista kuritusta?
Miksi rinnastat kuritukset väkivaltaan?- Äiti+5 Lasta!
_Moinen kuulustelu ilman omia kertomuksia itsestäsi(nosti karvat kyllä pystyyn,jonka olit kirjoittanut?Lasta ei saa lyödä!
No saako lasta mielestäsi lyödä?Miksi kysyit hänen psykologista koulutusta?Sillä ei oikeastaan ole niinkään merkitystä,vai oletko sinä kenties näitä lapsettomia psykologiaa lukeneita?Ai no minäpä kerron kuitenkin sinulle että minulla on viisi lasta,en ole näitä joutunut väkivalloin kohtelemaan,en siis tukasta repimään,en lyömään.Tosin olen joutunut uhmaikäistä pitämään sylissä rauhottumassa,ja käsistä kiinni pitämään.Ja olen työskennellyt nimenomaan paljon häiriintyneiden lasten parissa,joka on hyvinkin vaativaa työtä,antoisaakin!Juttu kuitenkin kaiketi oli se että lasta ei saa lyödä?????Käänneettiinkö asia vain vaikeaksi?Jokatapauksessa oli kuin vain niin jopa laki kieltää ONNEKSI lapsen lyömisen!Se osaltani siinä!Ps:Lasteni lukumäärä?että nuoriso sekä sairaiden lasten hoito työkseni kai antoi minulle vapauden vastata ja kommentoida?jos kerran psykologinen koulutus täytyy omata! - Isä
Äiti+5 Lasta! kirjoitti:
_Moinen kuulustelu ilman omia kertomuksia itsestäsi(nosti karvat kyllä pystyyn,jonka olit kirjoittanut?Lasta ei saa lyödä!
No saako lasta mielestäsi lyödä?Miksi kysyit hänen psykologista koulutusta?Sillä ei oikeastaan ole niinkään merkitystä,vai oletko sinä kenties näitä lapsettomia psykologiaa lukeneita?Ai no minäpä kerron kuitenkin sinulle että minulla on viisi lasta,en ole näitä joutunut väkivalloin kohtelemaan,en siis tukasta repimään,en lyömään.Tosin olen joutunut uhmaikäistä pitämään sylissä rauhottumassa,ja käsistä kiinni pitämään.Ja olen työskennellyt nimenomaan paljon häiriintyneiden lasten parissa,joka on hyvinkin vaativaa työtä,antoisaakin!Juttu kuitenkin kaiketi oli se että lasta ei saa lyödä?????Käänneettiinkö asia vain vaikeaksi?Jokatapauksessa oli kuin vain niin jopa laki kieltää ONNEKSI lapsen lyömisen!Se osaltani siinä!Ps:Lasteni lukumäärä?että nuoriso sekä sairaiden lasten hoito työkseni kai antoi minulle vapauden vastata ja kommentoida?jos kerran psykologinen koulutus täytyy omata!"No saako lasta mielestäsi lyödä?"
Ei lasta ei saa lyödä. Kurittaa korkeintaan.
"Miksi kysyit hänen psykologista koulutusta?"
Kiinnosti tietää. En myöskään tue kasvatustieteellistä näkökulmaa lastenkasvatuksessa. Aivan liian monimutkaista ja monitahoista asiaa, jotta sitä voisi käytännössä hyödyntää. Maalaisjärki on parasta.
"Tosin olen joutunut uhmaikäistä pitämään sylissä rauhottumassa,ja käsistä kiinni pitämään."
Tämäkin tulkitaan lain mukaan lapsen pahoinpitelyksi. - hyvä!
Isä kirjoitti:
"No saako lasta mielestäsi lyödä?"
Kiinnosti tietää. En myöskään tue kasvatustieteellistä näkökulmaa lastenkasvatuksessa. Aivan liian monimutkaista ja monitahoista asiaa, jotta sitä voisi käytännössä hyödyntää. Maalaisjärki on parasta.
"Tosin olen joutunut uhmaikäistä pitämään sylissä rauhottumassa,ja käsistä kiinni pitämään."
Tämäkin tulkitaan lain mukaan lapsen pahoinpitelyksi.Naulan kantaa. Joku sitä lasta joka tapauksessa kurittaa, joko tarhan pihalla, koulussa, ammattikoulussa tai sitten myöhemmin poliisi / rikostoverit / vankilassa.
Mielestäni on ihan OK opettaa lapselle että jos teet typeryyksiä tietentahtoen, ruumiiseesikin voidaan koskea...parempi että lapsi oppii sen jo varhain eikä sitten ole paniikissa kun "naapurin Pete LÖI mua kun mä kiusasin sitä koko päivän BYYYYÄÄÄÄ!!!"... - ???
Isä kirjoitti:
"No saako lasta mielestäsi lyödä?"
Tämäkin tulkitaan lain mukaan lapsen pahoinpitelyksi.Lapsen sylissä pitämista _ei minkään lain mukaan_ tulkita pahoinpitelyksi.
- oletkos varma
??? kirjoitti:
Lapsen sylissä pitämista _ei minkään lain mukaan_ tulkita pahoinpitelyksi.
Sylissä pitäminen on vapauden rajoittamista ja fyysisen koskemattomuuden rikkomista.
- Olen varma
oletkos varma kirjoitti:
Sylissä pitäminen on vapauden rajoittamista ja fyysisen koskemattomuuden rikkomista.
Laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta 8.4.1983/361
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 LUKU
Yleiset säännökset
1 §
Lapsen huolto
Lapsen huollon tarkoituksena on turvata lapsen tasapainoinen kehitys ja hyvinvointi
lapsen yksilöllisten tarpeiden ja toivomusten mukaisesti. Huollon tulee turvata
myönteiset ja läheiset ihmissuhteet erityisesti lapsen ja hänen vanhempiensa
välillä.
Lapselle tulee turvata hyvä hoito ja kasvatus sekä lapsen ikään ja kehitystasoon
nähden tarpeellinen valvonta ja huolenpito. Lapselle on pyrittävä antamaan
turvallinen ja virikkeitä antava kasvuympäristö sekä lapsen taipumuksia ja
toivomuksia vastaava koulutus.
Lasta tulee kasvattaa siten, että lapsi saa osakseen ymmärtämystä, turvaa ja
hellyyttä. Lasta ei saa alistaa, kurittaa ruumiillisesti eikä kohdella muulla tavoin
loukkaavasti. Lapsen itsenäistymistä sekä kasvamista vastuullisuuteen ja
aikuisuuteen tulee tukea ja edistää.
Tuossa on sinulle ja muille suora lainaus lakitekstistä. Koko laki löytyy Finlex-hakemiston kautta.
- Lapsekas
Olen sun kanssas melkein samoilla linjoilla sen kanssa ettei lasta saa lyödä, mutta uskon vahvasti pieneen ruumiilliseen kuritukseen. Itselläni on pari poikaa ja joskus joudun ottamaan korvasta kiinni tai käsipuolesta taluttamaan rauhallisempaan paikkaan rauhoittumaan. Eivätkä muksut siitä ole mitenkään psyykkisesti vaurioituneet. Paljon pahempaa on kuulla vanhempipen koko ajan huutavan lapsilleen: älä tee sitä, älä tee tätä yms. Parasta on kun kaksi kertaa kieltää ja sitten toimii. Missään nimessä en hyväksy nyrkillä lyömisiä, potkimisia tms hakaamista.
Mun vanhemmat anto jopa piiskaa risulla kun olimme systerin kanssa jotain hölmöilleet emmekä siitä menettäneet mielenterveyttämme. Kyllä lasta pitää voida rankaista. Täytyy käyttää järkeään! Kyllä sitä ihan tarpeeksi kuulee kerrottavan lapsista joiden vanhemmat suhtautuvat jälkikasvuunsa kuten vertaiseensa, eivät komenna eivätkä kurita, puhumattakaan rajojen asettamisesta. Ei se aina puhumalla mene perille, vaan joskus on otettava järeemmät aseet käyttöön, mutta järjellä ja tunteella siivitettynä.- isoisä 46v
Miksi peli on menetetty jos lasta rankaisee fyysisesti?
-------------tähän vastaan----------------------
Mitäpä minä liikoja neuvon, onhan se etuni että minun lapsenlapseni voi hyvin ja muut vaikka vähän huonomminkin.
Mutta jospa vähän.
Kyllä peli on menetetty vuosiksi jos lasta lyö.
Peli on menetetty jos lapsele huutaakin.
Miksikö.
Siksi että lapsi oppii että vasta silloin on oppimisen paikka kun huudetaan tai lyödään.
Lapsi ei osaa ottaa normaalista puheesta automaattisesti käytöstapoja.
On se kovaa huutamista tai lyömistä jos aina kun on asiaa pitää niin toimia.
Peli on menetetty silloinkin jos lapsi kaupassa huutaa ja vanhempi joutuu ostamaan karkkia.
Me ratkaisimme edellisen pulman niin että ei käyty lasten kanssa koskaan päivittäisillä kauppareissuilla. Annettiin lasten leikkiä kavereittensa kanssa.
~~~~~~~~~~~~epäiletkö ettei minullakaan ole lapsia eikä lastenlapsia.
Yksi elämänoppi onkin eroitaa oikea ja väärä.
tv. maaseudun poikamies, tulisiko vaimokseni, osaan hoitaa lapsiakin. - Piukka
Sama meilläkin, eli jos mikään muu ei enää tepsi/mene perille, otamme kevyesti tukasta tai korvasta kiinni. Yleensä lapsemme (7 v. poika) rauhoittuu saman tien, koska hän tajuaa, että olemme tosissamme.
Sylissä rauhoittaminen ei meillä ole koskaan onnistunut, koska lapsemme raivostuu siitä vaan kahta kauheammin, eikä häntä jaksa kukaan pidellä muutamaa sekuntia pidempään.
Myös minä kuulun niihin piiskaa eli "koivuniemen herraa" saaneisiin lapsiin, enkä ole siitä tullut hulluksi tai katkeraksi. Tosin meillä ei koskaan piiskattu tms. selittämättä ensin syytä, eli miksi nyt tulee satikutia. Isäni (joka meillä huolehti kurittamisesta) antoi vielä "syntipukille" tilaisuuden kertoa itse, mitä oli tullut tehtyä, ennen kuin risu alkoi heilua. Ja hyväsydäminen kun oli, antoi usein piiskaamisen jäädä, kun pyysi anteeksi tekosensa... Piiskaa meillä sai siis vain hyvästä syystä.
Näkeehän sen selvästi, mihin tämä nykyinen kasvatusmalli on johtanut. Ei tarvitse kuin katsoa vähän ympärilleen niin taatusti näkee isottelevia, räkyttäviä ja kiroilevia lapsosia... emme me lapsena uskaltaneet käyttäytyä rumasti, koska siitä seurasi vähintään kunnon paasaus ja pahimmassa tapauksessa jopa risua persuuksille!
Itse emme risua käytä. Ei ole tarvinnut.
Hakkaamista, potkimista tms. kuristusta en minäkään hyväksy, mutta siitä olen samaa mieltä, että joskus pieni ruumiillinen kuritus on paikallaan. - utelias
Piukka kirjoitti:
Sama meilläkin, eli jos mikään muu ei enää tepsi/mene perille, otamme kevyesti tukasta tai korvasta kiinni. Yleensä lapsemme (7 v. poika) rauhoittuu saman tien, koska hän tajuaa, että olemme tosissamme.
Sylissä rauhoittaminen ei meillä ole koskaan onnistunut, koska lapsemme raivostuu siitä vaan kahta kauheammin, eikä häntä jaksa kukaan pidellä muutamaa sekuntia pidempään.
Myös minä kuulun niihin piiskaa eli "koivuniemen herraa" saaneisiin lapsiin, enkä ole siitä tullut hulluksi tai katkeraksi. Tosin meillä ei koskaan piiskattu tms. selittämättä ensin syytä, eli miksi nyt tulee satikutia. Isäni (joka meillä huolehti kurittamisesta) antoi vielä "syntipukille" tilaisuuden kertoa itse, mitä oli tullut tehtyä, ennen kuin risu alkoi heilua. Ja hyväsydäminen kun oli, antoi usein piiskaamisen jäädä, kun pyysi anteeksi tekosensa... Piiskaa meillä sai siis vain hyvästä syystä.
Näkeehän sen selvästi, mihin tämä nykyinen kasvatusmalli on johtanut. Ei tarvitse kuin katsoa vähän ympärilleen niin taatusti näkee isottelevia, räkyttäviä ja kiroilevia lapsosia... emme me lapsena uskaltaneet käyttäytyä rumasti, koska siitä seurasi vähintään kunnon paasaus ja pahimmassa tapauksessa jopa risua persuuksille!
Itse emme risua käytä. Ei ole tarvinnut.
Hakkaamista, potkimista tms. kuristusta en minäkään hyväksy, mutta siitä olen samaa mieltä, että joskus pieni ruumiillinen kuritus on paikallaan."Sama meilläkin, eli jos mikään muu ei enää tepsi/mene perille, otamme kevyesti tukasta tai korvasta kiinni. Yleensä lapsemme (7 v. poika) rauhoittuu saman tien, koska hän tajuaa, että olemme tosissamme...Myös minä kuulun niihin piiskaa eli "koivuniemen herraa" saaneisiin
lapsiin, enkä ole siitä tullut hulluksitai katkeraksi."
No, jos et ole tullutkaan hulluksi tai katkeraksi, olet ainakin oppinut kostamaan saamasi kuritukset omalle lapsellesi. - Piukka
utelias kirjoitti:
"Sama meilläkin, eli jos mikään muu ei enää tepsi/mene perille, otamme kevyesti tukasta tai korvasta kiinni. Yleensä lapsemme (7 v. poika) rauhoittuu saman tien, koska hän tajuaa, että olemme tosissamme...Myös minä kuulun niihin piiskaa eli "koivuniemen herraa" saaneisiin
lapsiin, enkä ole siitä tullut hulluksitai katkeraksi."
No, jos et ole tullutkaan hulluksi tai katkeraksi, olet ainakin oppinut kostamaan saamasi kuritukset omalle lapsellesi."No, jos et ole tullutkaan hulluksi tai katkeraksi, olet ainakin oppinut kostamaan saamasi kuritukset omalle lapsellesi."
Miten niin kostamaan?
Kostaminen on mielestäni sitä, että kurittaisin lastani ajatellen samalla, että "siitä saat, ha haa, kun isäkin minua piiskasi".
Siitä ei ole kuitenkaan kyse, kostomielellä en lastani kurita.
Mutta kyllähän sitä voi väännellä toisten näkemyksiä vaikka miten, jos ne eivät omaan ideologiaan sovi... - utelias
Piukka kirjoitti:
"No, jos et ole tullutkaan hulluksi tai katkeraksi, olet ainakin oppinut kostamaan saamasi kuritukset omalle lapsellesi."
Miten niin kostamaan?
Kostaminen on mielestäni sitä, että kurittaisin lastani ajatellen samalla, että "siitä saat, ha haa, kun isäkin minua piiskasi".
Siitä ei ole kuitenkaan kyse, kostomielellä en lastani kurita.
Mutta kyllähän sitä voi väännellä toisten näkemyksiä vaikka miten, jos ne eivät omaan ideologiaan sovi...Se, että lasta ei saa ruumiillisesti kurittaa (= mm. riepotella korvista tai hiuksista), ei ole ideologinen juttu, vaan laki sen kieltää.
Jos lasta alusta asti opetetaan sanoilla ja ohjaamalla oikeaan käytökseen (ja käyttäytymällä itse oikein!), ei ruumiillista kivun tuottamista tarvita. Mutta jos ajatellaan, että pari vuotiaaksi saakka on vain "ihanaa", kun lapsi tekee kaikenlaista herjuutta, se oppii sellaisen mallin. Ja sitten on jo paljon vaikeampaa poisoppia vääristä tavoista, kun vanhemmat vihdoin päättävät aloitta kasvattamisen. - Väinö 65
utelias kirjoitti:
Se, että lasta ei saa ruumiillisesti kurittaa (= mm. riepotella korvista tai hiuksista), ei ole ideologinen juttu, vaan laki sen kieltää.
Jos lasta alusta asti opetetaan sanoilla ja ohjaamalla oikeaan käytökseen (ja käyttäytymällä itse oikein!), ei ruumiillista kivun tuottamista tarvita. Mutta jos ajatellaan, että pari vuotiaaksi saakka on vain "ihanaa", kun lapsi tekee kaikenlaista herjuutta, se oppii sellaisen mallin. Ja sitten on jo paljon vaikeampaa poisoppia vääristä tavoista, kun vanhemmat vihdoin päättävät aloitta kasvattamisen.Lasta pitää osata kasvattaa ja ohjata oiken, mutta ei missään tapauksessa lyömällä.
Vanhemmat,jota lyövät lapsiansa tulevat katumaan sitä vielä myöhemmin elämässään, sillä se tulee varmasti harmittamaan vanhemipia itseään !!
Lapsi jota ei lyödä, ei tarkoita sitä ettei lapsella olisi rajoja !!
Rajat on tehtävä ilman lyömistä !!!
Kyllä se niin on, että vanhemmat jotka lyövät lapsiansa säännöllisesti tarvitsevat ammattiauttajaa ! - mammamia
Väinö 65 kirjoitti:
Lasta pitää osata kasvattaa ja ohjata oiken, mutta ei missään tapauksessa lyömällä.
Vanhemmat,jota lyövät lapsiansa tulevat katumaan sitä vielä myöhemmin elämässään, sillä se tulee varmasti harmittamaan vanhemipia itseään !!
Lapsi jota ei lyödä, ei tarkoita sitä ettei lapsella olisi rajoja !!
Rajat on tehtävä ilman lyömistä !!!
Kyllä se niin on, että vanhemmat jotka lyövät lapsiansa säännöllisesti tarvitsevat ammattiauttajaa !Lapsen lyöminen on laissa kielletty, ruumiillinenkurittaminen.Lakia kukin lukee omalla tavallaan .Minä kumminkin uskon sen tarkoittavan todella väkivaltaa lasta kohtaan.
Lakihan tuli voimaan joskus 7o-luvun lopulla ja kaikki otti kirjaimellisesti vapaan kasvatuksen.mikä hemmetin vapaakasvatus ,että lapset saa tehdä mitä haluavat juosta ku pellolla ilman mitään rajoja kunnioituksen häivääkään vanhempia kohtaan saati sitten vanhempia immeisiä.Kuinka moni nuori omaa nykyään hyvät tavat 80-Luvun jälkeen syntyneet(ei Kaikki,riippuen vanhemmista)voin sanoa että hyvin harvat.
En kannata lyömistä en todellakaan,mutta aiheuttaako pieni tukkapölly tai luunappi lapselle ruumillista väkivaltaa tuskin,joskus lapsen on hyvä saada pieni näpäytys ,jos puhe ei tehoa eihän muutenymmärrä että se on todellakin kiellettyä oikean ja väärän opettaminen alkaa pienestä.Saako lapsi lyödä muita ei miksi sittenlapset tekevät sitä vaikka kotona ei kuriteta millään lailla se opetetaan puhumalla ja anteeks on tärkeä sana .KIITOS. - Tätiäiti
mammamia kirjoitti:
Lapsen lyöminen on laissa kielletty, ruumiillinenkurittaminen.Lakia kukin lukee omalla tavallaan .Minä kumminkin uskon sen tarkoittavan todella väkivaltaa lasta kohtaan.
Lakihan tuli voimaan joskus 7o-luvun lopulla ja kaikki otti kirjaimellisesti vapaan kasvatuksen.mikä hemmetin vapaakasvatus ,että lapset saa tehdä mitä haluavat juosta ku pellolla ilman mitään rajoja kunnioituksen häivääkään vanhempia kohtaan saati sitten vanhempia immeisiä.Kuinka moni nuori omaa nykyään hyvät tavat 80-Luvun jälkeen syntyneet(ei Kaikki,riippuen vanhemmista)voin sanoa että hyvin harvat.
En kannata lyömistä en todellakaan,mutta aiheuttaako pieni tukkapölly tai luunappi lapselle ruumillista väkivaltaa tuskin,joskus lapsen on hyvä saada pieni näpäytys ,jos puhe ei tehoa eihän muutenymmärrä että se on todellakin kiellettyä oikean ja väärän opettaminen alkaa pienestä.Saako lapsi lyödä muita ei miksi sittenlapset tekevät sitä vaikka kotona ei kuriteta millään lailla se opetetaan puhumalla ja anteeks on tärkeä sana .KIITOS.Lukekaahan se lakiteksti uudelleen,te "kuritusta" puolustelevat.Siinähän nimenomaan kielletään ruumiillinen kuritus. Keinotekoista jakoa "väkivallan" ja "kurituksen" välille ei tehdä, koska sellainen rajanveto on mahdoton.
Vuosia lastensuojeluasioiden kanssa toimineena tiedän, että aikuisen kuritukseksi kokema voi lapsesta tuntua väkivallalta.Selkäsaunakin voi olla pahoinpitely: kyllä remmillä tms.lyömällä voi saada pahaa jälkeä aikaan.Ja missä menee raja?Voiko esim.15-vuotiasta lyödä paljaalle takapuolelle?Minusta kyseessä on tuolloin lähes seksuaalinen väkivalta.
Tällaisten, ja monien muitten rajanveto ongelmien vuoksi väkivalta kielletään laissa kokonaan.Tämä on oikein.Ja tietysti kielletään myös siksi että väkivaltaiset kasvatuskeinot on moneen kertaan tutkimuksissa osoitettu vahingollisiksi ja ainakin hedelmättömiksi tavoiksi.
Nuorten pahoinvointi (ja lasten) johtuu oman näkemykseni mukaan enemmän nykyisestä kiireisestä, rikkonaisesta elämänrytmistä ja lapsille jäävästä vähäisestä ajasta ja huomiosta kuin vanhentuneiden kasvatuskonstien (väkivalta) kieltämisestä lailla.
Mutta kyllä tämäkin näkemysero tiettyä sivistystason eroa osoittaa edelleen...valitettavasti valistus ei tehoa kaikkiin. - sad angel
Tätiäiti kirjoitti:
Lukekaahan se lakiteksti uudelleen,te "kuritusta" puolustelevat.Siinähän nimenomaan kielletään ruumiillinen kuritus. Keinotekoista jakoa "väkivallan" ja "kurituksen" välille ei tehdä, koska sellainen rajanveto on mahdoton.
Vuosia lastensuojeluasioiden kanssa toimineena tiedän, että aikuisen kuritukseksi kokema voi lapsesta tuntua väkivallalta.Selkäsaunakin voi olla pahoinpitely: kyllä remmillä tms.lyömällä voi saada pahaa jälkeä aikaan.Ja missä menee raja?Voiko esim.15-vuotiasta lyödä paljaalle takapuolelle?Minusta kyseessä on tuolloin lähes seksuaalinen väkivalta.
Tällaisten, ja monien muitten rajanveto ongelmien vuoksi väkivalta kielletään laissa kokonaan.Tämä on oikein.Ja tietysti kielletään myös siksi että väkivaltaiset kasvatuskeinot on moneen kertaan tutkimuksissa osoitettu vahingollisiksi ja ainakin hedelmättömiksi tavoiksi.
Nuorten pahoinvointi (ja lasten) johtuu oman näkemykseni mukaan enemmän nykyisestä kiireisestä, rikkonaisesta elämänrytmistä ja lapsille jäävästä vähäisestä ajasta ja huomiosta kuin vanhentuneiden kasvatuskonstien (väkivalta) kieltämisestä lailla.
Mutta kyllä tämäkin näkemysero tiettyä sivistystason eroa osoittaa edelleen...valitettavasti valistus ei tehoa kaikkiin.joo tääl puhutaan että laissa on kieletty että lasta ei saa pahoinpidellä...
kokemusta on ja eikä oo mukava mennä kouluun aina ihan mustelmilla, mutta sitten kun menee ``valittaa`` tästä poliisille niin sanotaa suunilleen että mee sairaalaan..
oon yhden kansanedustajan perheestä ulospäin tää meijän ``perhe`` toimii mut sisältä se on täyttä paskaa.. niin ku ootte noin viksuja niin minne pitää mennä ottamaan apua kun kotiin ei voi mennä ku saa heti turpaan jne. kertokaa hyvät ihmiset!!! - Jakke
sad angel kirjoitti:
joo tääl puhutaan että laissa on kieletty että lasta ei saa pahoinpidellä...
kokemusta on ja eikä oo mukava mennä kouluun aina ihan mustelmilla, mutta sitten kun menee ``valittaa`` tästä poliisille niin sanotaa suunilleen että mee sairaalaan..
oon yhden kansanedustajan perheestä ulospäin tää meijän ``perhe`` toimii mut sisältä se on täyttä paskaa.. niin ku ootte noin viksuja niin minne pitää mennä ottamaan apua kun kotiin ei voi mennä ku saa heti turpaan jne. kertokaa hyvät ihmiset!!!Sinun ei todella tarvitse alistua väkivaltaan, sillä lasta ei todellakaan saa lyödä !
Et saa missää nimessä hyväksyä sitä. Mene ihmeessä keskustelemaan asiasta tervydenhoitajan tai lääkärin kanssa.
Tosiasiassa vanhempasi tarvitsee hoitoa.
Tee ilmoitus heti ettei tilanne mene pahemmaksi !!
Se on varmasti teidän kaikkien etu loppujen lopuksi. - Kuriton
Tätiäiti kirjoitti:
Lukekaahan se lakiteksti uudelleen,te "kuritusta" puolustelevat.Siinähän nimenomaan kielletään ruumiillinen kuritus. Keinotekoista jakoa "väkivallan" ja "kurituksen" välille ei tehdä, koska sellainen rajanveto on mahdoton.
Mutta kyllä tämäkin näkemysero tiettyä sivistystason eroa osoittaa edelleen...valitettavasti valistus ei tehoa kaikkiin.Miten sä pidät lapses "kurissa" tai ylipäätään kasvatat ne halaat sä niitä ku ne on tuhmia heittää sun kännykkäs parvekkeelta alas ja tuhrii seinät mustekynällä.Puhut sä rauhallisesti ja sanot ei näin saa tehdä vai sanot sä, et te olette lapsia ja niin aitoja pienine tuhotöineen.Mitä ku ne päätäpahkaa sun huudoista piittamatta juoksee autotielle ja tekee sitä vaikka pidät kädestä kiinni,ethän sä saa väkisin lasta pitää kiinni se muuttuu ruumiilliseks väkivallaks.Pieniä kasvatusvinkkejä lakikirjaa noudattaen,ethän kävele päin punaisia.
- äiti
Kuriton kirjoitti:
Miten sä pidät lapses "kurissa" tai ylipäätään kasvatat ne halaat sä niitä ku ne on tuhmia heittää sun kännykkäs parvekkeelta alas ja tuhrii seinät mustekynällä.Puhut sä rauhallisesti ja sanot ei näin saa tehdä vai sanot sä, et te olette lapsia ja niin aitoja pienine tuhotöineen.Mitä ku ne päätäpahkaa sun huudoista piittamatta juoksee autotielle ja tekee sitä vaikka pidät kädestä kiinni,ethän sä saa väkisin lasta pitää kiinni se muuttuu ruumiilliseks väkivallaks.Pieniä kasvatusvinkkejä lakikirjaa noudattaen,ethän kävele päin punaisia.
lapseni ei kyllä heittele kännyköitä parvekkeelta,ehkä on jotain pielessä kasvatuksessa jos laps käyttäytyy kuten kuvasit?No jos ihan pieni lapsi uittaa veskin pöntössä kännykän,niin kyllähän se on ymmärtämättömyyttä,mutta ei ihan pienen lapsen käsiin pidä tämmöisiä tavaroita jättäkään,ja jos isompi käyttäytyy kuten kuvasit niin hym,,,,,,eipä kuritus ole se oikea tie,ehkä jokin muu?mutta selvähän se on että lasta saa ottaa kiinni,täytyykin tarvittaessa!Mutta kiinni pitäminen poikkeaa kyllä tukasta repimisen saati lyömisen,tämä keskustelu on mielestäni vähän vääristynyt,ja hei mihin se rakkaus katosi lasten kasvatuksesta?siitähän näillä ipanoilla se puute liene kovin kaiken materialismin varjolla.
- Nuori
äiti kirjoitti:
lapseni ei kyllä heittele kännyköitä parvekkeelta,ehkä on jotain pielessä kasvatuksessa jos laps käyttäytyy kuten kuvasit?No jos ihan pieni lapsi uittaa veskin pöntössä kännykän,niin kyllähän se on ymmärtämättömyyttä,mutta ei ihan pienen lapsen käsiin pidä tämmöisiä tavaroita jättäkään,ja jos isompi käyttäytyy kuten kuvasit niin hym,,,,,,eipä kuritus ole se oikea tie,ehkä jokin muu?mutta selvähän se on että lasta saa ottaa kiinni,täytyykin tarvittaessa!Mutta kiinni pitäminen poikkeaa kyllä tukasta repimisen saati lyömisen,tämä keskustelu on mielestäni vähän vääristynyt,ja hei mihin se rakkaus katosi lasten kasvatuksesta?siitähän näillä ipanoilla se puute liene kovin kaiken materialismin varjolla.
Olen nyt 15w ja oon saanu kyllä päihin, onhan se kamalaa, mutta pitääkö siitä noin paljon vouhkata? Ymmärrän täysin että issee vähän kopautti kun jäin tupakasta kiinni kun oon niin helvetin kovapäinen etten kuuntele eikä muuten johdu kasvatuksesta!! Miten yksinhuoltaja isä joka on työtön elättää meidät ku määkin harrastan golffia mikä ei ole mitään halpaa.. Kyllä mä ainaskin oon valmis antamaan anteeksi pienen kurituksen isälleni, esim että jäin just röökistä kiinni! Ei me nuoret kuolla vaikka joskus kurittaa, menee ainakin perille! Pienelle lapselle riittää että käsketään nurkkaan seisomaan kunnes pyytää anteeks.. (missä mäkin seisoin 3v yli 2h kun en halunnut pyytää anteeksi..)
- ei enää ihan niin nuori
Nuori kirjoitti:
Olen nyt 15w ja oon saanu kyllä päihin, onhan se kamalaa, mutta pitääkö siitä noin paljon vouhkata? Ymmärrän täysin että issee vähän kopautti kun jäin tupakasta kiinni kun oon niin helvetin kovapäinen etten kuuntele eikä muuten johdu kasvatuksesta!! Miten yksinhuoltaja isä joka on työtön elättää meidät ku määkin harrastan golffia mikä ei ole mitään halpaa.. Kyllä mä ainaskin oon valmis antamaan anteeksi pienen kurituksen isälleni, esim että jäin just röökistä kiinni! Ei me nuoret kuolla vaikka joskus kurittaa, menee ainakin perille! Pienelle lapselle riittää että käsketään nurkkaan seisomaan kunnes pyytää anteeks.. (missä mäkin seisoin 3v yli 2h kun en halunnut pyytää anteeksi..)
Kun itse jäin aikanani tupakanpoltosta kiinni, sain rangaistuksen, joka taatusti tehosi paremmin kuin mikään kopautus olisi tehonnut. Inhosin silloin tiskaamista yli kaiken (ei ollut vielä tiskikoneita) ja äitini pani minut tiskaamaan viikoksi kaikki talouden tiskaamiset.
Se tupakointi loppui sillä kertaa. - maija psykologi
jakke on oikeassa!
ruumiillinen kuritus ei ole KOSKAAN
perusteltua missaan muodossa.
on olemassa muita tapoja. lukekaa kasvatuskirjoja ja menkaa keskusteluun mukaan.
lapsi ei ansaitse lyomista KOSKAAN!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 291413
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!711259- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865