Pieni sitten edullinen?

pieniparempi

Monasti täällä kirjoitellaan että pieni tulee kalliiksi, mutta onko otettu huomioon että rakennetta ja neliöitä on vähemmän ja joku voi jopa rakentaa edullisimmista materiaaleita, kun ei ole tarkoitus pröistäillä... Entäs sitten tulee tämä lämmitys....
Mahtaako teillä olla kokemuksi, esim siitä kuinka edullisesi saa alle 100m2 talon ..

10

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BauHerr

      Suunnittelu-, lupa- ja liityntäkustannukset eivät juuri riipu talon koosta. Myös kalliit osat kuten keittiö, WC:t ja kylpyhuoneet eivät maksa juurikaan lisää suurempaan taloon. Nykymääräyksillä eristys on sitä luokkaa, ettei lämmitys ole mikään ongelma, vaan ainoastaan jäähdytys.

      Alle 100 m2 rakennuksista on kokemusta lähinnä kesämökeistä. Talviasuttavat mökit mukavuuksilla maksavat saman kuin omakotitalot.

      On kieliopillisesti väärin käyttää sanoja "halpa" ja "rakentaminen" samassa virkkeessä.

      Rakentaminen on kallista neliöiden määrästä riippumatta. Byrokratia lisääntyy ja hinnat nousevat tulevaisuudessa nykytasosta. Kallista on ja kalliimaksi käy.

      • mietiskelijämies

        No joo onhan siinä pointtinsa, voi sen halvan keittiön isompaankin asuntoon laittaa, mutta tosiaan säästeleekö kaikki rakentamisessa.

        Pienemmässä tietysti kaikkia on aina vähemmän ja eikös niistä pienistä mutta monista asioista tule loppujen loppuisi suurempi summa:)


      • remppamies1
        mietiskelijämies kirjoitti:

        No joo onhan siinä pointtinsa, voi sen halvan keittiön isompaankin asuntoon laittaa, mutta tosiaan säästeleekö kaikki rakentamisessa.

        Pienemmässä tietysti kaikkia on aina vähemmän ja eikös niistä pienistä mutta monista asioista tule loppujen loppuisi suurempi summa:)

        Tekee sopivan, ei iso ei pieni, saa tarvittaessa sen jopa myytyä, 4-5h keittiö ja 100-150m2 siihen riittää hyvin.


    • ekonenpoika

      Näyttäis tulevan pienet talot muotiin, mutta rakennetaako niitä niitä nyt sen vuoksi että ne olis halpoja.. Tässäkin taitaa olla bisnesrako?.. Luulen että pienemmät on vaan pienempiä hoitaa..

      Koskahan tulee sellainen että ei saa enään rakennuslupaa suurelle talolle, vain erikoisluvin???

    • Pääsääntö on se, että pienemmässä mökissä neliöhinta nousee, mutta tokihan talon pienentäminen pienentää budjettiakin. Poistettavan neliön hinta on vain 60 % keskineliöhinnasta. Jos esimerkiksi 150 neliöinen talo maksaa 1.800 €/m² (270.000) niin 100 neliöinen maksaa noin 2.340 €/m² (234.000) - ja edelleen 80 neliöisestäkin joutuu vielä pulittamaan yli 200.000 €... tekis mieli väittää.

      • muut_säästökohteet

        Tai voihan tuon ajatella niinkin, että isossa & pienessä talossa on 1 kpl keittiöitä, 1 kpl pesutiloja jne. Näissä tiloissa ne kalleimmat neliöt ovat. "kuivat" asuinneliöt eivät paljoa maksa. Mutta kannattaako silti ahnehtia, vaikka halvalla saa? Kyllä turhat neliöt tai kuutiot lisäävät myös energiankulutusta, ylläpitokuluja (joskus kuitenkin pitää seiniä maalata yms.)...

        Sekin pitää muistaa, että pienen talon kohdalla voidaan suoralta kädeltä unohtaa kymppitonnien upottaminen mihinkään maalämpöpumppuihin tms himmeleihin. Ne ovat paljon energiaa kuluttavien (vanha/iso talo tai iso LV kulutus = monta asukasta) vehkeitä.

        Myös sen 2x2x2 m³ tiilikasan, minkä piti oleman päälämmitysjärjestelmä, voi korvata jollain köykäisemmällä ja halvemmalla. Ja jos nyt varalämmitys välttämättä halutaan, niin olis kiva, jos se toimis myös asukkaan ollessa matkoilla...?


    • omapiharaha

      Aivan...mutta varma valinta pienelle on tuo hinta, ensin Kustannus seuraavaksi ylläpito ja kolmanneksi enemmän omaa aikaa. Olisko tällä hetkellä varmempia myydä??

      • sijainnista_riippuu

        Voisin kuvitella, että pienillekin OK-taloille on kysyntää. Onhan asuntokuntien keskikoko esim. pääkaupunkiseudulla 1,7 hlö. Eikä kyse ole PELKÄSTÄÄN mistään opiskelijanuorista, sinkuista ja dinkkupareista. Näiden ohella isoja, mutta ei-mediaseksikkäitä, ryhmiä ovat
        - eronneet (nykyään myös 50 ikäiset eroavat, ennenwanhaan vain kuolema meidät erotti)
        - eläkeläispariskunnat ja -lesket

        Kerrostalokaksioita tällaiset tyypillisesti ostavat, mutta vaihtoehdot onkin vähissä. Tässä kohtaa kannattaa huomata, että ostavat myös uudiskohteista = kaksion hinta voi olla 250-300 k€ = ratkaisu ei aina ole pelkästään laihan lompakon sanelema!

        OK-taloja ei ole rakennettu käytännössä lainkaan alle 120 m² kokoluokassa vuosikymmeniin. Wanhat OK-talot voivat olla pieniäkin (esim. ns. mummonmökit), mutta em. ryhmät eivät todellakaan halua käsiinsä mitään "korjaa tästä mieleisesi" energiasyöppöä remonttipommia.

        Mutta se sijainti! Em. ryhmille on aivan turhaa yrittää myydä ihqu omaa OK-taloa, jos matkaa lähimmälle bussipysäkille on 3 km ja kauppaan 17 km.

        Jos joku meinaa rakennuttamaan ryhtyä, niin suosittelisin myös tällaista:

        * Taloyhtiö, joka koostuu pienistä (50-100 m²) erillistaloista, joita on 3-10 kpl.*

        Yhtiömuotoisena turvallisempi valinta mm. kunnossapidon suhteen. Kuitenkin asutaan kuin OK-talossa eli ei seinänaapuria.

        Nimim. voisi olla allekirjoittanutkin moisesta kiinnostunut.


    • mävaanmä

      Säästää pienemmässä pohjatöissä, mahdollisen lämpöpumpun koossa, sisustusmateriaaleissa, kattomateriaalissa, täytöissä jne. Ajattelisin, että pienen talon tekisi n.120 000 - 150 000 e, jos pihisti olisi liikkeellä ja osaisi tehdä itse. Tontti ei tietenkään tähän sisälly.

      • meniskönäin

        Kiinteistönvälittäjä kävi ja kun kysyin mitkä eivät mene nyt kaupaksi, sanoi isot uudet omakotitalot...
        Tietysti kaikki menee jos hinta on kohdillaan..:)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1798
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      179
      1301
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1158
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      34
      1053
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      81
      977
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      935
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      880
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      64
      806
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      779
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      751
    Aihe