Diapam alasajo menossa :) muiden kokemuksia?

Hopefullysomeday

Hei. Joku pari kk sitten aloitettiin alasajo diapamista. 20mg viikko, 17,5 mg viikko, 15 mg viikko, 12,5 kaksi viikkoa, 11,25mg kaksi viikkoa ja nyt alkoi 10mg kaksi viikkoa.

Millaisella tahdilla itse pudotatte/pudotitte?

Minulla on ollut tahdista ( en tiedä onko liian nopea, hidas vai normaali) huolimatta erittäin huono olo joka päivä. Pelkään aivan suunnattomasti saavani vieroitusoireena epilepsia kohtauksen, pelkään sitä lähes kokoajan. Onko kukaan JOKA ON VIEROITTAUTUNUT & SAANUT KYSEISEN KOHTAUKSEN? (Mikäli vastaat kyllä, kerrotko määrän mitä syönyt ja kuinka paljon) :)

Oireet
- väsymys
- huimaus/ pyörrytys
- kävelyvaikeus
- hikoilu
- lihaskivut ja nykäykset
- elohiiret
- silmät muljahtelee ( kääntyy ylös)
- päänsärky
- lihasheikkous
- himo diapamia kohtaan
- seksiaalinen haluttomuus
- ahdistus ja masennus pelko ja paniikki tietenkin !! Jee
- tahaton maiskutus kielellä "naksauttelu"
- käsien hypistely
- hämärä ja sumuinen olo
- narskuttaminen

Yleensä ennen kun alkaa pyöryttää olen poissa oleva hetken, sitten alkaa kasvoissa nykimään, koskis silmät muljahtaa ja sitten pyöryttää jopa 3-4 tuntia putkeen. Yleensä raajat myös jäykistyy tämän tullessa. Syke on normaali, hikoilua on, paniikkia ei ole, eikä ahdista, pelottaa vain kovasti.

Käyn töissä ja koulussa, missä oireet pahimmillaan. Toivoisi että pääsisi kotiin kokoajan. Pelkään saavani epilepsiakohtauksen kun ajan autolla kotiin yms... En uskalla harrastaa, tänäänkin lenkillä pelkäsin, jos saan sen täällä ja kukaan ei huomaa auttaa.

10

607

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hens

Tiputtaisin paljon hitaammin lääkettä. Voit palata hiukan taaksepäin ja jatkaa esim. 3viikkoa ja sitten vähennät. Missä vaiheessa sulla alkoi nuo oireet? nyt tuossa 10mg kohdalla?

• Hopefullysomeday

Oliko tähän jotain perustelua? Oletko itse vieroittautunut yms? Ei ole alkanut vasta nyt, on ollut jo ennen tiputusta miksi sitten siis olinkin ep tutkimuksissa.

• Opfe

Vertaistukea ja neuvoja saat mm. osoitteesta www.benzobuddies.org. Kannattaa hakea netistä Ashton Manual ja lukea läpi. Siitä voi olla merkittävä, jopa ratkaiseva apu. Tsemppiä vieroitukseen!

• Työuupunut

Yllä jo mainittiinkin tuo Ashton-manuaali. Se on erinomainen ja asiallisesti ja mielestäni rauhoittavasti, mutta totuuden mukaisesti kerrottu. Jos ei halua lukea sitä englanniksi, niin sen on joku lääkäri suomentanut. Googlesta se löytyy esim hakusanoilla bensoista vieroitus sosiaalisairaala. Käytetään esipuheen mukaan mm tukuaineistona vieroituksessa Järvenpään sosiaalisairaalassa.

• Hörhötys

Mulla tuo Diapam jo alunperin pisti koko kehon sekaisin. Eli en suostunut käyttämään. Aika kamala myrkky. Minusta nuo oireesi on aika yleisiä vierotusoireita "huumeista". Hanki apua.

• Tenniskyynärpää55

Mulla 2 x5 diapam tekilihakset heikoksi että vas käteen tenniskyynärpää ja jo 3 kk riesannut?!

Onko muilla kokemuksia lihasheikkouksista?

• Katafff

Minulla myös lihasheikkoutta ja kipuja. Kohta lopetan lääkkeen nyt kun olen vähentänyt sitä pikkuhiljaa pari kuukautta. Onko kenlläkään kokemusta loppuuko lihasheikkous ja kipu diapamin lopettamisen jälkeen?

• rtghbn
        Katafff kirjoitti:

Minulla myös lihasheikkoutta ja kipuja. Kohta lopetan lääkkeen nyt kun olen vähentänyt sitä pikkuhiljaa pari kuukautta. Onko kenlläkään kokemusta loppuuko lihasheikkous ja kipu diapamin lopettamisen jälkeen?

Vieroituksesta voi tulla vaikka mitä oireita, hetkellisiä tai pitempiaikaisia. Jostain luin, että lähes kaiken poikkeavan, mitä vieroituksen aikana tulee, voi laittaa vieroituksen tiliin.
        Oireita on fyysisiä ja psyykkisiä. Ne menevät ohi. Itsellä oli lihasheikkoutta ja voimattomuutta koko lääkityksen ajan. Se meni osittain ohi. Totuus kai oli, että lihakset oli heikentyneet oikeastikin jonkun verran, kun psyyken sairaudella voi olla passivoiva ja lamaava vaikutus, ettei liiku tarpeeksi. Lääkeelläkin on negatiivisia vaikutuksia, se voi väsyttää ja tylsistyttää, jarruttaa menoa.

• fagir

"Bentsodiatsepiinilääkityksen lopettaminen Duodecim" -sivulla annosta suositellaan pienentämään muutaman kuukauden (!) jaksoissa, että aivojen järjestelmät voivat palata normaaliin tilaansa. Liian nopeatahtisesta annoksen pienentämisestä voi tulla juuri joitakin kuvaamiasi oireita. Voi oireita tulla siltikin, mutta hitaasti onnistuu varmemmin ja oireet ovat todennäköisemmin lievempiä/vähäisempiä.

• Jdjdjdk

Hyvät neuvot tuli jo edellisiltä kirjoittajilta. Ashton manual ja benzobuddies on mielestäni parhaat tukimateriaalait. Lisäksi voit hakea tukea kuntasi/kaupunkisi päihdevieroituksesta, ei tyypillisesti maksa mitään ja saat pohtia vieroitusta sairaanhoitajan ja/tai lääkärin kanssa säännöllisesti. Osaavia neuvoja tulee, kokemusta on. Itselläni suunnilleen sama pudotustahti kun ketjun aloittajalla mutta 5mg viimeistään pitää pudotusmäärää pienentää reilusti, jo 1mg pudotus on silloin aika maximi, ehkä 0.5mg kerralla. Itsekin pelkään eplileptisiä kohtauksia mutta niitä ei ole tullut kun olen edennyt loppuvaiheessa hitaasti.

Tsemppiä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      30
      3901
    2. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      113
      1523
    3. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      240
      1442
    4. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      1184
    5. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      79
      977
    6. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      254
      968
    7. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      34
      943
    8. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      62
      939
    9. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      106
      937
    10. Kaipaan sua, Jii

Haluaisin vaan olla sylissäsi ja kuunnella mitä ajattelet, mistä haaveilet, mistä olet huolissasi jne 🥹 🫂
      Ikävä
      56
      764
    Aihe