Alkoholismi ei ole sairaus.

rodrigo69

se kenen mielestä alkoholistit ovat sairaita, niin ovat väärässä. Millä hemmetin perusteella alkoholin juominen tekee ihmisestä sairaan jos siihen voi itse vaikuttaa. en usko että se pullonkorkki itsestään aukeaa.

31

451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskonasiaan

      tuo on totta kuomaseni.

    • paco80

      Himosta kun pääsee niin ei tartte sen vuoksi korkkia availla. Muuten tulee fyysinen riippuvuus ja heikkoluonteiset ei kestä siitä selviämistä, jos himosta juoda on tullut tapa ja sitä myötä riippuvuus. Vierostusoireet on vierotusoireet, mut siitä kun pääsee yli vaikka tasotellen pois, ei tartte korkkia avata. Jos ei tuu taas sairas himo. Ja paree olla tulematta, jos ei osaa lopettaa juomishauskanpitoa. Esimerkiksi vain yhteen kertaan.

    • kaksieriasiaa

      Vaikka alkoholismi ei sanan varsinaisessa merkityksessä sairaus olekaan, niin kyllähän alkoholiriippuvuus ennen pitkää aiheuttaa niitä oikeitakin sairauksia joista ei sitten noin vain parannutakaan omalla päätöksellä.
      Siinä kohtaa pitäisi viimeistään ymmärtää miten riippuvuus ja sairaus eroavat toisistaan.

    • Roikkuja

      Riippuvuus on sairaus. Noita riippuvuuksia rittää.

      • kaksieriasiaa

        Aivan, riippuvuuksia on joka lähtöön, eikä ainakaan alkoholiriippuvaisen osa ole kadehdittava.
        Omasta kokemuksesta tiedän varsin hyvin sen, että kurjuus on siinä hommassa aina läsnä.
        Silti en koskaan ajatellut sitä sairautena, en edes niinä muutamina kertoina, kun kuolema liippasi läheltä.


    • ElämänmuutosX

      Joo, näin on. Riippuvuus aineeseen syntyy, kun ainetta käyttää. Käsittääkseni riippuvuuden synty on monimutkainen aivojen välittäjäaineisiin liittyvä "prosessi". Mäkin ajattelin pitkään, että alkoholismi on paitsi periytyvää, myös sairaus. No, biologisesta, tms. periytyvyydestä en tiedä, mutta mallioppiminen, salliva ja liian löyhä, väärä alkoholinkäyttötapa ainakin periytyi...Sairautena alkoholismia pidin, kunnes tutustuin alkoholiriippuvuus-käsitteeseen. Bingo! Sieltä löytyi ymmärrys, miksi juon. Okei, monta muutakin syytä oli, mutta nopeasti, hyvin nuorena jäin alkoholikoukkuun - lähes ensimmäisestä ryypystä. Johonkin kohtaan minussa/aivoissa alkoholi vaikutti voimakkaasti.

      No, itsehän mä viiniä kurkkuuni kaadoin. Koskaan ei "yksi lasillinen" riittänyt, ei edes nuorena. AINA oli juotava niin, että humalluin. (Tässä oli myös mallioppimista kotoa: ei puhettakaan, että olisin nähnyt vanhempieni juovan vain lasillisen viiniä, tai kuullut sanat "ei kiitos, riittää"). Pitkään luulin, että mulla on "alkoholigeeni", että se "geeni" laittaa juomaan, että mä en voi olla juomatta, jne. Kaikenlaisia paskaselityksiä siis. Kun kyse oli, että en koskaan yrittänytkään vähentää, hillitä tai lopettaa humalahakuista juomista. Aina känni. Joka ilta enemmän tai vähemmän humalassa nukkumaan.

      Tätä olen työstänyt: alkoholiriippuvuus aiheuttii suuria ongelmia elämässäni. Vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä päästä eroon alkoholiriippuvuudesta, alkoholielämäntavasta, alkoholin avulla rentoutumisesta, humalajuomisesta. Mutta se on mahdollista. Alkoholi tai mikään muu aine ei määrää, vaan tietoinen, raitis minä. Pidän alkoholismia elämän häiriötilana, jossa käsitys alkoholista aineena (ja sen vaikutuksesta kehoon/terveyteen) on pahasti hämärtynyt. Jos näen ihmisiä humalassa, humaltuneena, ajattelen, että he eivät osaa käyttää alkoholia oikein.

      Psyykkisesti en ole vielä kovin kaukana alkoholista. Reagoin herkästi kaikkeen "alkoholiin" yhteiskunnassamme: kauppajonoissa olutlaatikoita kantaviin, mainoksiin ja ohjelmiin, missä juhlatilannetta vietetään lasi kädessä, jne. Rekisteröin alkoholin kaikkialla, missä näen - vaikka en käytä. Tämä on mielestäni osoitus, että olen vielä pahoin sidoksissa alkoholiin, eli riippuvainen. Kuten sanoin, prosessi on pitkä ja hidas.

      • ElämänmuutosY

        On olemassa erilaisia, myös nettiryhmiä, jos ajatus alkoholinkäytön lopettamiseen ja myöskin henkisesti siitä irtaantumiseen kiinnostanee?
        esim. varsinaiset viralliset sivut
        -AAn sivustot
        -virallisesti AAn ulkopuolelle jäävät sivut (mm. Rajattomat ja vastaavat) joihin voi nimerkin takaa kirjoitella.
        Aurinkoisen lauantai-päivän jatkoa!

        Suosittelen nettiryhmiä, koska kokeilu ei mitään maksa eikä liittyminen sivustoihin.


    • Pikku-Ukko

      Ensin juoppo sanoo, että hän juo kun juominen on hauskaa tai hänestä kehkeytyy silloin rento huipputyyppi, seurallinen, vitsikäs, seksikäs, naisellinen, miehekäs. älykäs, mahtava, hän on vapaa jostakin... tms.
      Sitten juominen onkin työn, puolison tai lapsuudenkodin, yhteiskunnan, karun kokemuksen, esimerkin tai koko hiton elämän syytä. Sitten on ihan pakko juoda kun on semmoinen sairaus nimeltään kuin alkoholismi. Minkäpä sille sitten yksi pieni ihminen itse olisi mahtanut:-)
      Koskaan alkkiksella itsellään ei tunnu olevan osaa eikä arpaa juomiseensa.

      • sapeli.simonen

        "Koskaan alkkiksella itsellään ei tunnu olevan osaa eikä arpaa juomiseensa."

        Jos ihminen sairastuu syöpään tai verenmyrkytykseen tai keuhkokuumeeseen, eikä suostu hakemaan apua itselleen, on vastuu ihmisellä itsellään mikäli kuolema korjaa satoa.

        Kun ihminen sairastuu alkoholismiin eikä hae itselleen apua, on vastuu niinikään ihmisellä itsessään, mikäli henki lähtee. Tietenkin ihmisen täytyy silloin ensin tietää, että on vakavasti sairas...
        Eli valheelliset väitteet, etteikö kyseessä olisi sairaus, vaan pahentavat asiaa. Ja tappavat ihmisiä.


      • kaksieriasiaa

        "Eli valheelliset väitteet, etteikö kyseessä olisi sairaus, vaan pahentavat asiaa. Ja tappavat ihmisiä."

        No, tuo väite on tyypillistä syyllisten etsimistä muualta kuin juoposta itsestään.
        Tuskin yksikään alkoholisti on niin tyhmä etteikö tajuaisi omaa tilaansa ja sitä mihin älytön viinan kanssa läträäminen voi pahimmillaan johtaa.
        Eikä sillä, onko kyseessä sairaus vai ei, ole lopultakaan mitään merkitystä sen oman raitistumispäätöksen tai hoitoon hakeutumisen kanssa.


      • qäytykaikkiläbi
        kaksieriasiaa kirjoitti:

        "Eli valheelliset väitteet, etteikö kyseessä olisi sairaus, vaan pahentavat asiaa. Ja tappavat ihmisiä."

        No, tuo väite on tyypillistä syyllisten etsimistä muualta kuin juoposta itsestään.
        Tuskin yksikään alkoholisti on niin tyhmä etteikö tajuaisi omaa tilaansa ja sitä mihin älytön viinan kanssa läträäminen voi pahimmillaan johtaa.
        Eikä sillä, onko kyseessä sairaus vai ei, ole lopultakaan mitään merkitystä sen oman raitistumispäätöksen tai hoitoon hakeutumisen kanssa.

        "Eikä sillä, onko kyseessä sairaus vai ei, ole lopultakaan mitään merkitystä sen oman raitistumispäätöksen tai hoitoon hakeutumisen kanssa."

        juurikin päinvastoin, moni alkoholisti toipuu kun ymmärtää että on sairas , eikä vain surkea vätys,
        sairaus voidaan hoitaa kuten esim. diabetes
        alkoholisti hoitaa sairauttaan vertaistuella ja ennenkaikkea olemalla täysin ilman alkoholia


      • terveeiolesairas

        "sairaus voidaan hoitaa kuten esim. diabetes"

        Onko mielestäsi alkoholiriippuvuus verrannollinen diabeteksen kanssa?
        Jos sairauksia on pakko verrata toisiinsa niin tässä tapauksessa alkoholin aiheuttama maksakirroosi tai haimatulehdus olisivat parempia vaihtoehtoja.


    • juomaton_alkoholisti

      alkoholismi on sairaus ja siitä kärsiviä on momenlaisia. on suurkuluttajia, varsinaisia alkoholisteja ja sitten on niitä jo tuhoon tuomittuja rapajuoppoja, joita ei mikään voi enää pelastaa. kaikki jotka ovat jotain alkoa joskus nauttineet ei voi verrata alkoholistiin. otetaan paukut tai vaikka toisetkin ja lähdetään kotiin. heille alkoholi ei ole ongelma, kuten aidoille juopoille. ei se ole niin mustavalkoista.

    • itsestäkiinni-

      AA- ja Minnesota-filosofian mukaan alkoholismi on sairaus. Itse ajattelen samoin.

      Se kehittyy geeneistä johtuen ja altistumalla. Joillain nopeasti, joillain hitaammin. Joillain ei koskaan.

      Itselläni ajatus siitä että tämä on sairaus ainakin auttaa henkisesti. Jos ajattelisin että se on täysin itsestäni kiinni, pettyisin monta kertaa itseeni. Nyt ei tarvitse pettyä _niin_ paljon, kun koen että se ei ole _täysin_ itsestäni kiinni se asia.

      • ex-juoppo

        Tuossa on järkeä. Myös minä selvisin rankasta juomisesta ja lopulta sekakäytöstä kun minulle kerrottiin, että kyseessä onkin sairaus. En ollutkaan luuseri enkä selkärangaton kusipää, joka petti kerta toisensa jälkeen antamansa lupaukset juomisen lopettamisesta.
        Kaapissa on noilta viinanhuuruisilta vuosilta siksi paljon häjyjä luurankoja, että ne pistäisivät minut kyllä juomaan uudestaan, ellen nyt tietäisi syytä omalle alkoholismilleni. Minulle on ihan se ja sama mitä muut ajattelevat alkoholismista, minulle se on sairaus ja hyvä niin.
        Minusta tuntuu, että tuo "sairaus/vai ei"-vääntö on tärkeätä vain niille alkoholisteille, jotka vielä kuvittelevat että juominen on ihan hanskassa kunhan vaan otan itseäni niskasta kiinni ja hiukan skarppaan..!


      • rasittavuuteen_asti

        "Minusta tuntuu, että tuo "sairaus/vai ei"-vääntö on tärkeätä vain niille alkoholisteille, jotka vielä kuvittelevat että juominen on ihan hanskassa kunhan vaan otan itseäni niskasta kiinni ja hiukan skarppaan..!"

        Tunnen niitäkin jotka ovat osallistuneet erilaisiin 12 askeleen hoito-ohjelmiin, mutta lopputuloksena vain jumiutuminen sairaus ajatteluun niin vahvasti, etteivät kännipäissään osaa enää muusta puhuakaan.


    • Hikhikhik

      Kyllä alkoholismiin liittyy usein persoonallisuushäiriö joka aiheuttaa se korkin narahtamisen kun tilanne tulee liian ahdistavaksi henkilön käsitellä. Onko sitten alkoholismi ensin vai se häiriö ensin siitä voi olla montaa eri mieltä. Aiheuttaako pershäiriö alkoholismin vain alkoholisimi pershäiriön.

      • Joumatta_paras

        Alkoholisti keksii aivan minkä tahansa syy - jotta voi juoda. Todellisuudessa alkoholismi on itse aiheutettu sairaus josta seuraa muita sairauksia. Aika moni alkoholisti on moniongelmainen.

        Jos alkoholi aiheuttaa ongelmia - sitä ei pidä nauttia lainkaan. Kaikille ei alkoholi sovi, osa vain halua ymmärtää tätä asiaa.


    • Onsesairaus

      Monessa sairaudessa elintavoillamme on merkitystä. Tupakointi, liika syöminen, liian vähän syöminen, liika työntekö, stressi, liika valvominen jne. altistavat ihmisiä sairauksille. Kaikkiin elintapoihin voi vaikuttaa. Lähes jokaista sairautta voisi sillä perusteella pitää sairastuneen omana päätöksenä. Voi jopa sanoa, että auto-onnettomuudesta loukkaantunut on aina tällä perusteella vastuussa omasta vammautumisestaan. Kun tiedetään liikenneonnettomuuksien riskit, voisi sanoa, että auton kyytiin meneminen on aina riski. Itsehän senkin päätökset meistä ainakin aikuiset tekevät.

      Tuskin kenelläkään vielä se yhde, kahden tai edes tuhannen korkin aikaisu johtaa mihinkään alkoholismiin. Alkoholisimi on salakavala sairaus. Olet koukussa ennen kuin sitä ehkä huomaatkaan. Mielemme sairaudet toimivat samalla tavoin. Kun ahdistavia ärsykkeitä on riittävästi, mielemme voi sairastua. Osa näistä ärsykkeistä on sellaisia, joihin voisimme ihan samalla tavalla vaikuttaa kuin sen korkin avaamiseen.

      Joudumme ojasta allikkoon, jos alamme määritellä sairauksia sillä perusteella, kuinka suuri oma osuutemme on niiden synnyssä. Sairauden kriteerit ovat siinä, millaisia fysiologisia tai psyykkisiä ongelmia se meille aiheuttaa. Ei lääkäri ala moittimaan ensi töikseen puukosta saanutta poliisia siitä, että itsepä tämä oli valinnut niin riskipitoisen ammatin, että puukotetuksi joutuminen oli vain ajankysymys. Jos siitä seuraa sairastuminen, poliisi voi vain syyttää itseään väärästä ammatinvalinnasta.

      • työtapaturmajasairaus

        "Jos siitä seuraa sairastuminen, poliisi voi vain syyttää itseään väärästä ammatinvalinnasta."

        Aivan, poliisin ammatissa on suuri riski joutua alkoholistin puukottamaksi.


      • peikottaa
        työtapaturmajasairaus kirjoitti:

        "Jos siitä seuraa sairastuminen, poliisi voi vain syyttää itseään väärästä ammatinvalinnasta."

        Aivan, poliisin ammatissa on suuri riski joutua alkoholistin puukottamaksi.

        Tai oikeastaan alkoholistit jopa eristäytyy jonnekin, että saavat rauhassa juoda omia viinojaan... yksin.
        Ne poliiseja puukottavat onkin narkkeja ja muita sekakäyttäjiä.


    • Jookostakin

      Alkoholismi on sairas - vaikkakin itse aiheutettu. On kahden sorttisia alkoholisteja, entisiä ja nykyisiä. Nykyinen alkoholisti nauttii alkoholia riippuvuuteensa ja entinen alkoholisti ei nauti alkoholia vaan kärvistelee riippuvuutensa kanssa.

      Tämä on sairaus josta ei parana - osa oppii elämään sen kanssa ja osa ei.
      Tunnen muutaman entisen ja nykyisen - ressukoita ovat ei voi muuta sanoa.

      Alkoholismi maksaa tälle yhteiskunnalle todella paljon - mutta kun kysessä on alkoholi se sallitaan. Ei pitäisi sallia.

      • luuloeioletiedonväärti

        "entinen alkoholisti ei nauti alkoholia vaan kärvistelee riippuvuutensa kanssa."

        Höpöhöpö, alkoholiriippuvuus ei ole mikään pysyvä tila, se menee ohi jos malttaa olla riittävän pitkään juomatta.
        Vrt. nikotiiniriippuvuus, aikansa kun on tupakoimatta mieliteko katoaa lopullisesti.


      • Lekuriko
        luuloeioletiedonväärti kirjoitti:

        "entinen alkoholisti ei nauti alkoholia vaan kärvistelee riippuvuutensa kanssa."

        Höpöhöpö, alkoholiriippuvuus ei ole mikään pysyvä tila, se menee ohi jos malttaa olla riittävän pitkään juomatta.
        Vrt. nikotiiniriippuvuus, aikansa kun on tupakoimatta mieliteko katoaa lopullisesti.

        En tiedä yhtään parantunutta alkoholistia, kaikille on jäännyt pysyvä riippuvuus alkoholiin. Ps olen töissä Tervalammella ja takana jo noin 20-vuotta alan töitä.
        Osa pystyy elämään riippuvuuden kanssa ja osa ei - miksi joku onnistuu ja toinen ei, se onkin aivan toinen juttu.

        Itse lopetin tupakoinnin vuonna 1991 - enkä vieläkään uskalla edes kuvitella, että tila olisi pysyvä. Muutaman kerran olen vihaisena herännyt siihen, että alkoin unissa poltella uudelleen. Onneksi vain unissani.


      • luuloeioletiedonväärti
        Lekuriko kirjoitti:

        En tiedä yhtään parantunutta alkoholistia, kaikille on jäännyt pysyvä riippuvuus alkoholiin. Ps olen töissä Tervalammella ja takana jo noin 20-vuotta alan töitä.
        Osa pystyy elämään riippuvuuden kanssa ja osa ei - miksi joku onnistuu ja toinen ei, se onkin aivan toinen juttu.

        Itse lopetin tupakoinnin vuonna 1991 - enkä vieläkään uskalla edes kuvitella, että tila olisi pysyvä. Muutaman kerran olen vihaisena herännyt siihen, että alkoin unissa poltella uudelleen. Onneksi vain unissani.

        "En tiedä yhtään parantunutta alkoholistia, kaikille on jäännyt pysyvä riippuvuus alkoholiin."

        Tarkoitat varmaankin alkoholistia joka pitkän raittiuden jälkeen aloittaa, syystä tai toisesta, uudelleen alkoholinkäytön ja tulee jos on tullakseen taas riippuvaiseksi alkoholista.

        "Itse lopetin tupakoinnin vuonna 1991 - enkä vieläkään uskalla edes kuvitella, että tila olisi pysyvä."

        Niin niin ja seli seli, mutta tällä hetkellä et ole vähäkään riippuvainen nikotiini tuotteista.
        Enkä suosittele edes kokeilemista, nikotiini koukuttaa 100 kertaa alkoholia tehokkaammin.


    • Ei-ylijuomista

      Alkoholismi maksaa tälle yhteiskunnalle todella paljon - mutta kun kysessä on alkoholi se sallitaan. Ei pitäisi sallia.---
      Suomen tulisi saattaa Acetium vähintään kelakorvattavaksi, vältyttäisiin monilta alkoholin tuomilta ongelmilta.
      Okei Suomessa tuotetta ei ilmeisesti saa myydä tuohon tarkoitukseen. Ulkomailla kyllä.
      Mutta kun se toimii. Estää mm. juomisen himoa. Vähentää krapuloita, riippuvuutta, estää menemästä 'överiksi' jne

      • ei-auta-buranat

        Suomen tulisi saattaa Acetium vähintään kelakorvattavaksi. Miksi?

        Googlailin ko.tuotetta ja se vähentää krapulaa, mukamas? Hintakin on ihan kohtuullinen.

        Krapulaa ei tule, jos tarpeeksi kauan juo, tai....olenkohan ottanut sittenkään tarpeeksi?

        Tuo on aina kyseenalainen asia, onko alkoholismi sairaus? He, jotka eivät juo, niin ei se heidän mielestään ole sairaus, mutta minä taas väittäisin päinvastaista, että se on t u n n e e l ä m ä n sairaus.

        Vertaisin sitä rakastumiseen. Kun tapaat ihmisen, johon rakastut, niin mitkään "saarnat" ei auta, että se saisi rakkautesi saisi pois. Mutta kun tuleekin ero ilman syytäsi, niin mihin pistät sen rakkautesi? Alkaa ääretön mustasukkaisuus, jossa murhiakin on tehty.

        Eihän sekään ole mukamas sairaus, mutta se on sellainen tunne-elämän "myrsky", jota on vaikea hillitä. Siihenkin suositellaan terapiaa, ei lääkkeitä, kuten siihen "oikeaan" sairauteen. No, tuskin Burana auttaisikaan!:)

        On jotenkin tietämättömyyttä vielä siitä, mihin kaikkeen tunne-elämä vaikuttaa. Mielestäni jokainen on kuitenkin kokenut jos´jonkinlaista tunnemyrskyä, vai?


      • Jotain_rajaax

        Acetium ei vähennä alkoholisimin kuluja millään tavalla - kaikki sosiaaliset ongelmat pysyvät ja pahenevat. Ainoa mitä ko aine tekee on se, että deeku voi dokata entistä enemmän ja aiheuttaa entistä enemmän ongelmia itselleen ja varsinkin MUILLE. Kaikki vastaavat aineet pitäisi työntää keksijänsä anaaliin.


      • ei-auta-buranat
        Jotain_rajaax kirjoitti:

        Acetium ei vähennä alkoholisimin kuluja millään tavalla - kaikki sosiaaliset ongelmat pysyvät ja pahenevat. Ainoa mitä ko aine tekee on se, että deeku voi dokata entistä enemmän ja aiheuttaa entistä enemmän ongelmia itselleen ja varsinkin MUILLE. Kaikki vastaavat aineet pitäisi työntää keksijänsä anaaliin.

        "että deeku voi dokata entistä enemmän"??

        Minä en ymmärtänyt ollenkaan tuota "ei-ylijuomista" kirjoitusta, joka halusi muutaman (20,-€-kokeilu, mutta yks´rahaa, kaks´rahaa) ekun lääkettä KELA-korvausten piiriin?

        "Estää mm. juomisen himoa", hän väittää, mutta miten? Kuinka minä käsitin, että se vain tasaa vatsahappoja? Onhan siihen jo Rennie ja Burana lievittää krapulaa!:)

        Itselläni on kokemusta, että alkoholi lievittää kipuja paremmin kuin vahvinkaan Burana ja minun kivut johtui autokolarin aiheuttamasta nikamien murtumista, joka aluksi hoidettiin kallo-vedossa, mutta kivut jatkuivat kotona ja sitten ristiselkään tuli ankarat kivut (oli muka synnynnäinen vika), koska 8 vko makoilu ei suosinutkaan kävelyä, jonka jouduin otettelemaan uudestaan.

        Niin. Tästä kehittyi minulle alkoholiriippuvuus, koska otin vain muutaman oluen ja kivut helpotti. Harmi, että se (olut) tuotti muutakin hyvää, lievittäen,....tai...ehkä lisätenkin sitä tuskaa, että samalla menetin yhden rakkaimastani.

        Nyt on vitsit vähissä........


    • Jotain_rajaax

      "että deeku voi dokata entistä enemmän"?? Kun ei tule pahaa krapulaa voi dokata entistä enemmän. Onko jotenkin vaikeata ymmärtää. Suurin käyttäryhmä Acetiumilla on ehkä henkilöt jotka käyttävät liikaa alkoholi eivätkä halua vähentää sen käyttöä.
      Tosin osa väittää, että ei auta krapulaan millään tavalla. En ole kokeillut, enkä kokeile.

    • OnniOksalla

      Tehokkain lääke alkoholismiin on köysiterapia.
      Siihen tarvitaan joukko riskejä terapeutteja, jykevä puu ja sopiva oksa, köysi ja juoppo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe