Mieleen jäänyt kertomus

tapahtui kirkossa.
Pappi oli siunannut juuri äitinsä ja saattoväki lauloi virren sen jälkeen. Eturivissä istui, silloin vielä, 3v. tyttö, joka nousi seisomaan penkille ja lauloi kirkkaalla äänellä Puttepossun nimipäivät. Ei varmaan ole ko. tilaisuuksissa naurettu siunauksen jälkeen.
Pikkuinen ilmeisesti ajatteli, että toiset osasivat virren - esittivät sen ja hän esittää oman laulun.
Hän on nyt teini-ikäinen, muistanevat kaikki ed. tapahtuman.

15

217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapsen.laulu

      Papin äitikö vainaja oli?

      • En-tiedä-mutta-

        Ei ole mikään mahdottomuus, että pappienkin äidit kuolee, ei niillä ole erityisoikeuksia elää ikuisesti.


      • lapsen.laulu
        En-tiedä-mutta- kirjoitti:

        Ei ole mikään mahdottomuus, että pappienkin äidit kuolee, ei niillä ole erityisoikeuksia elää ikuisesti.

        Kuka on muuta väittänyt?


    • Hyvä.

      • Liikuttavaa ja kaunista, lapsi halusi laulaa.


      • Reeta3 kirjoitti:

        Liikuttavaa ja kaunista, lapsi halusi laulaa.

        Tarina on totta ja papin äitiä siunattiin. Tytön puolustukseksi voi sanoa, että oli varmasti ensi kertaa hautajaisissa.
        Tilannekomiikkaa - aikamoinen hetki, kun papinkin pokka petti, lapsenlapsi papille kuitenkin.


      • sopii-siihen-kuvaan

        Ehkä lapsi oli edellä kaikkea. Se halusi osoittaa, ettei se tilaisuus tarvitse olla synkkä ja itkuvirsi, vetäisee vaan puttepossun nimppari laulun, siitä syntyy hyvä balanssi.


    • ent.siivoojaparka

      Ja lastenhan on saatava esiintyä missä haluavat ja miten haluavat?
      Olen ehkä vähän vanhanaikainen, mutta ymmärtäen, että kysymyksessä lie ollut lut.pappi ja lapsi sekä vainaja olivat hänen omia sukulaisiaan, niin menköön.
      Muussa tapauksessa en näkisi mitään puolustusta sille, etteivät lapsen vanhemmat puuttuneet tilanteeseen.

    • ö-Öö

      Oikeastaan hieno kertomus.

      Luterilaiset virret on itkuvirsiä. Oletettavasti lapsi ei edes tajunnut tapahtumaa. Mutta osallistui seremoniaan omalta osaltaan. En tosin usko sinällään juttua, tuskin ton ikäinen osaa kovin paljon laulun sanoja. Mutta hitenosti tehty, lauloi, mitä osasi, kimpassa muitten seurassa. Tuskin muistaa itse jälkeenpäin. Varmasti muistutetaan, uskisten toimesta.

      PArempi, että lapsi sai laulaa, kuin että olisi väkisin hiljennetty. Kävi kivemmat hautajaiset, kuin muuten olisi olleet. Siis hautajaiset ei ole kiva tapahtuma. Lapselle ei saa aiheuttaa tolllsessa tilanteessa lisää traumoja. Jos ois hiljennetty, vois pahimmillaan muistaa sen aikuisenakin. Nyt sillä oli vaan pileet. Ehtii kyllä miettiä tapahtunutta vanhempanakin. Kun itsellensä aika kypsä.

      Noin periaatteessa, seurakunnan ois pitänyt nousta pystyyn, laulaa mukana. Sillä kakarahan oli menettänyt toisen vanhempansa, sitä pitäisi ajatella, kunnioittaa ja autta omaisia. Mutta luterilaisen uskonnon mukaan, lapsen olisi pitänyt repiä vaatteitaan ja ripotella päällensä tuhkaa...

      Hitto, mua tympii uskisten juoruamishalu, tekopyhyys, teennäisyys, valehteleminen jne. Mun mielestä siinä, että lapsi laulaa äitinsä hautajaisissa ei ole mitään pahaa. Se osoitti olevansa pileissä mukana, vaikkei tajunnutkaan asiaa. Parempi meinikin siinä oli, kuin aloituksen tekijän moralisoivassa kirjoituksessa.. Elämä jatkuu. Sen ajan, kuin jatkuu. Kuolema tosiasia, ei sille voi kukaan mitään. Parempi, että ihmisellä hyvämieli raadon hävityksessä, kuin pahamieli.

      =DW=

      • ent.siivoojaparka

        Mistä tiedät, että lapsi oli menettänyt toisen vanhempansa? Tunsitko heidät?
        Pappi siis siunasi oman äitinsä ja lapsi oli papin lapsenlapsi. Tuskin vainaja pystyi samalla olemaan myös lapsen äiti.
        Lut. papit nyt tosin ovat kuin suoraan jostain Peteliuksen hupiohjelmasta kaikine juttuineen muutenkin, että siinä mielessä sellainen lastentarhatunnelma oli ihan paikallaan. Luultavasti oli puhujanpöntöstä siteerannut Peppi Pitkätossuakin ja kertonut vainajan olevan nyt Nangijalassa.
        Oman isäni hautajaisissa oli niin harras ja liikuttava tunnelma, että minä olisin tykännyt paskaa, jos joku olisi antanut kakaransa kailottaa siellä Putte Possua. Muistotilaisuus on sitten aina välittömämpää, mutta siinäkin se vainaja on vielä päätähti, eikä jonkun esiintymishaluinen pikkukakara.
        Minun lapseni eivät ainakaan ole saaneet mitään traumoja siitä, etteivät ole saaneet laulaa ihan joka paikassa missä ovat halunneet. Kova hinku niillä oli saada olla esillä milloin missäkin, niinkuin lapsilla yleensä. Ja on kai vieläkin. Hyvin arveluttavaa vaan, että ympäristö olisi aina osannut arvostaa niitten esityksiä.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Mistä tiedät, että lapsi oli menettänyt toisen vanhempansa? Tunsitko heidät?
        Pappi siis siunasi oman äitinsä ja lapsi oli papin lapsenlapsi. Tuskin vainaja pystyi samalla olemaan myös lapsen äiti.
        Lut. papit nyt tosin ovat kuin suoraan jostain Peteliuksen hupiohjelmasta kaikine juttuineen muutenkin, että siinä mielessä sellainen lastentarhatunnelma oli ihan paikallaan. Luultavasti oli puhujanpöntöstä siteerannut Peppi Pitkätossuakin ja kertonut vainajan olevan nyt Nangijalassa.
        Oman isäni hautajaisissa oli niin harras ja liikuttava tunnelma, että minä olisin tykännyt paskaa, jos joku olisi antanut kakaransa kailottaa siellä Putte Possua. Muistotilaisuus on sitten aina välittömämpää, mutta siinäkin se vainaja on vielä päätähti, eikä jonkun esiintymishaluinen pikkukakara.
        Minun lapseni eivät ainakaan ole saaneet mitään traumoja siitä, etteivät ole saaneet laulaa ihan joka paikassa missä ovat halunneet. Kova hinku niillä oli saada olla esillä milloin missäkin, niinkuin lapsilla yleensä. Ja on kai vieläkin. Hyvin arveluttavaa vaan, että ympäristö olisi aina osannut arvostaa niitten esityksiä.

        Tuo tilanne tuli spontaanisti - tuskin pikkuneito oli aiemmin päättänyt, että laulan kirkossa. Vanhemmat eivät keskeyttäneet häntä ja tilanne oli nopeasti ohi.
        Vainaja oli siis hänen isoisänsä äiti.

        On totta ettei tätä tietenkään olisi sallittu jos tyttö olisi ollut vieraampi vainajalle. Olisi istunut kauempana ja ohjeistettu pysymään kiltisti hiljaa.
        Tässähän voidaan kysyä miten lasten käyttäytymiseen puututaan - suhtaudutaan tai miten esim. nuorison tulee pukeutua virallisempiin tilaisuuksiin. Uskon että ovat joskus kinkkisiä tilanteita.

        Onko muilla ns. justiinsa selvittiin tilanteita - ?


    • reppuriika

      Jos kertojan oma lapsi, vaikka 5-viisivuotias olisi ollut siunattavana arkussa, niin olisi lapsen aito esitys voinut antaa lohtua suruun, mutta tuskin hauskaa muistoa siitä olisi jäänyt kertojalle. Ainahan saattoväessä on niitä "osanottosurijoita", joita menetys ei oikeastaan pätkääkään kosketa.

      • reppuriika
        Oikeassa olet....
        8v olin pikkuveljeni hautajaisissa ja surin niin paljon etten puhunut mitään koko aiana. Menin vaan muitten mukana ja arkkukin oli auki perheelle, muistan päivän vieläkin.
        Ajat on muuttuneet ja tilannekohtaisia tietenkin, millaisista ihmisistä ja ihmissuhteista kulloinkin kyse, eikö


    • Hieno kunnianosoitus on pukeutua mustaan. Se on ainoa kaava, muuta ei tarvitse olla, minun mielestäni. Hautajaisiin ei tule yleensä muut kuin ne, joita kuolema oikeasti liikuttaa. Adressin voi laittaa etäisemmät henkilöt.
      Nykyään ei suuret pidot ole enää tapana. Minä en toisi pieniä lapsia hautajaisiin, ollenkaan. Jos pieni lapsi tulee, hän voi laulaa puttepossun.

    • Tarkkakorvainenoli

      Ihana kertomus. Omani kuuluu näin:

      Olin lähisukulaisen, tai oikeammin mutkan (avioliiton) kautta sukulaisen hautajaisissa ja yleisen tavan mukaan kanttori veteli virttä nuottiviivaston yläosastolta. Laulan aina kirkossa ja vaikka hautajaisissakin niin että seinät helisee joten yritin laulaa vaikka ääniala oli itselleni liian korkea. Sitten alkoi leuka vapista ja oli pakko lopettaa herkkyyskohtauksen takia.

      Vaan mitäpä tekikään lahjakas kanttori kun seuraava virsi alkoi: laski virren soittokohtaa minulle sopivaksi. Witsi että oli mukavaa kerrankin veisata virsi omalta äänialalta. Olisin kiittänyt jos olisin ehtinyt, mutta kiireinen kirkon työläinen häipyi nopeasti työnsä tehtyään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      113
      2545
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      450
      1884
    3. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      105
      1585
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      28
      1507
    5. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1433
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1359
    7. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      348
      1352
    8. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      203
      1177
    9. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      53
      1149
    10. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      225
      1061
    Aihe