Raskaudenpelko

Lapsenkasvatustyöohi

Onko muille piirua vaille viisikymppisille naisille tuttua paniikinomainen raskaudenpelko? Nuorinkin lapsista on jo täysi-ikäinen. Tuntuu että kauheinta, mitä tässä elämäntilanteessa voisi tapahtua, olisi tulla raskaaksi ja kaikki alkaisi taas alusta.

Olen 48 ja käytän vielä ehkäisypillereitä, vaikka gyne on jo antanut vahvasti ymmärtää, että pitäisi sellaiset jättää jo pois ja katsoa tuleeko kuukautisia enää. En vain uskalla.

37

525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • järkikäteen

      Elämäntilanteet nyt vaan muuttuu ja se tarkoittaa tietysti sitä, että parisuhteessakin pitää käydä keskusteluja, mm. siitä, miten ehkäisy sitten hoidetaan kun nainen jättää pillerit pois nähdäkseen tuleeko hänelle vielä menkat. Sehän on ihan luonnollinen asia.
      Ei tarvitse kauhistella tai pelätä mitään, kun ajattelee asiat järkevästi ja pitää huolta itsestään. Kumppanistakin täytyy löytyä hieman epäitsekkyyttä, sillä ehkäisy kuuluu molemmille.
      Tai jos ei ole kumppania, on entistä selkeämmin vastuussa itse itsestään. Silloin luulisi ainakin olevan päivänselvää, ettei päästä ketään sisälleen koskaan ilman suojaa.

      • Lapsenkasvatustyöohi2

        Puoliso on matematiikkamiehiä ja sitä mieltä, että tilastollisesti on erittäin epätodennäköistä minun tulla raskaaksi, vaikka menkat vielä tulisivatkin. Tämä onkin totta, mutta mitkään tilastot eivät paranna raskauspelkoa.

        Tiedän, että iltatähti olisi lisäksi puolisolle hyvin mieleinen (ja minulle siis maailmanloppu), joten en luota häneen tässä asiassa ollenkaan.

        Tästä tulee vielä vaikeaa.


    • gfgdfgdgdfg

      Itse olen ollut jo vuosia vakuuttunut, etten tule raskaaksi (yksi abortti nuorena ja keskenmeno toistakymmentä vuotta sitten). Täytän 42. Varmoilla päivillä ollut n. 7 vuotta. Välillä ovulaationkin aikaan ei mitään ehkäisyä, eikä mitään seurauksia.

      Itse asiassa jo 40 naisen raskaustodennäköisyys on vähäinen. Munasolujen heikkenemisen lisäksi sairastetut sairaudet vaikuttavat asiaan. Toisaalta todennäköisyys ei koskaan kerro tilannetta yksittäisen ihmisen kohdalta. Vain muutama viisikymppinen synnyttää Suomessa vuodessa. Ja monellakohan heistäkin on takanaan lapsettomuushoitoja?

      Kun ikää on yli 40 vuotta, on raskauskin jo oikeasti riskiraskaus. Hyvästäkin hoidosta huolimatta elimistö on ennättänyt rapautua. Solut ovat jakautuneet lukemattomia kertoja, ja jokaisessa jakaantumisessa lisääntyy esim. syöpäriski. Munasolut ovat niitä samoja, joita nainen kantoi itse jo sikiönä sisällään. Niistäkin on jäljellä yli-ikäiset rippeet. Verensokerit ja verenpaineet tuppaavat kohoamaan, ja monella on lihaskuntokin jo alentunut. Jaksaminen ei ole samaa. Nuori keho ja mieli jaksaa vielä yövalvomiset, keski-ikäinen ehkä ei. Ongelmia voi ilmetä siis sekä raskaaksi tulemisessa, raskaudessa, synnytyksessä ja jaksamisessa lapsen kanssa. Lapsella on lisääntynyt trisomiariski. Miehellä sukusoluja kehittyy koko ajan lisää, mutta mielelläkin kivekset ovat samat kuin itse sikiönä äitinsä sisällä ollessa. Mutaation mahdollisuus on kasvanut miehenkin sukusoluissa ikääntymisen myötä.

      • ghtg

        Eikö mitä. Ensimmäistäni odottaessani olin 31v sitä autuutta kesti vain hetken,kunnes tuli suuri suru..(kohtukuolema), toista odottaessani olin 33v ja tätä "iltatähteäni" varttuessani olin 41v hyvin ovat kummatkin lapset kasvaneet. Eikä raskauksissakaan ollut mitään. Hyvin menivät.
        Menkat tulee edelleen,enkä ole tullut raskaaksikaan. En ole ikinä käyttänyt mitään ehkäisyä. Olen jo 47v


    • gfgdfgdgdfg

      Ai niin. Eikö hormonikierukka olisi hyvä vaihtoehto? Se hoitaisi myös vaihdevuosiin liittyviä vuotohäiriöitä. Oletan, että sinullakin vuodot ovat jo runsastuneet nuoruudesta, vaikka tulisivatkin vielä säännöllisesti?

      • 2p1km

        H-kierukka voi olla vähän kallis tuohon tarkoitukseen, mutta muuten hyvä. Itellä se oli hyvä. Poistettiin kohtu 50-v ja samalla se yliaikaa ollut viimeinen kierukka.
        Synnyin kun äiti oli 41-v. Itse sain lapset 28 ja 30-v. Naureskeltiin joskus, että ollaan myöhään lisääntymiskykynsä säilyttävää sukua. Isosisko kuuli lääkäriltä, että munasarjat ovat kuin nuorella tytöllä ja varoitti nuorempia. Kukaan meistä ei sitten iltatähteä saanut yli 35-v.
        Miehet ei pysty ymmärtämään raskaudenpelkoa, ei edes gynet.
        Tuttavapiirin vanhin synnyttäjä oli 46-v, joten kyllä 47-v on järkevä ehkäistessään.


      • MensWorld
        2p1km kirjoitti:

        H-kierukka voi olla vähän kallis tuohon tarkoitukseen, mutta muuten hyvä. Itellä se oli hyvä. Poistettiin kohtu 50-v ja samalla se yliaikaa ollut viimeinen kierukka.
        Synnyin kun äiti oli 41-v. Itse sain lapset 28 ja 30-v. Naureskeltiin joskus, että ollaan myöhään lisääntymiskykynsä säilyttävää sukua. Isosisko kuuli lääkäriltä, että munasarjat ovat kuin nuorella tytöllä ja varoitti nuorempia. Kukaan meistä ei sitten iltatähteä saanut yli 35-v.
        Miehet ei pysty ymmärtämään raskaudenpelkoa, ei edes gynet.
        Tuttavapiirin vanhin synnyttäjä oli 46-v, joten kyllä 47-v on järkevä ehkäistessään.

        "Miehet ei pysty ymmärtämään raskaudenpelkoa, ei edes gynet."

        No, eipäs nyt yleistetä oman empiirisen kokemuksne perusteella, sillä miehiä ja naisia on tämänkin suhteen joka lähtöön.

        On parisuhteita joissa nainen kovasti halaisi jälkikasvua vaikka ennen parisuhteen luomista j avakiintumista olisi aivan toista vakavasti vakuuttanut.

        Sitten miehellä joka ei lasta / lapsia halua, riskeeraa tilanne käydä myös potenssin ja libidon päälle, ei voi henkisesti rentoutua, koska pelkää kumppaninsa keplottelevan tarkoituksella itsensä raskaaksi selän takana ja sitten vain väittävän tahattomen vahingon tapahtuneen.

        Lapsia halamattomalle mihelle tilanne on 'perkeleellinen' pidemmällä aikajanalla.

        Sitten ei parisuhteessa elävälle ja ajoittain eri pituisia eri eri suhteita harrastavalle miehelle jonkun raskaaksi tulemisen huoli on aivan erityisen stressaavaa ja kun niitä kauniin hymyn saattelemana valehtelevia ja selän takana raskaaksi haluaviakin naisia on liikkeellä.

        Tämän suhteen tilanne voi olla vieläkin vaikeampi jos miehellä on hyvä taloudellinen asema, sillä hyvin luontevasti valehtelevia hyväksikäyttäjä-naisiakin riittää. Eivät joissakin tapauksissa välttämättä edes halua ko. miestä elämäänsä, mutta isäksi ja huoltomaksujen maksajaksi.

        Eli monta mosessa, sillä haluamattaan isäksi joutminen on todellinen katasrtofi ja 'maailmanloppu' myös miehelle.


      • Helpporatkaisu

        Tiesitkö, että myös mies voi käyttää ehkäisyä, jos ei halua lapsia. Siihen on sellainen kuminen väline kehitetty, jollaisia voi hankkia ihan ruokakaupasta. Ei ole pakko kärsiä "perkeleellisesti" naisen mahdollisista kieroista tarkoitusperistä.


      • MensWorld
        Helpporatkaisu kirjoitti:

        Tiesitkö, että myös mies voi käyttää ehkäisyä, jos ei halua lapsia. Siihen on sellainen kuminen väline kehitetty, jollaisia voi hankkia ihan ruokakaupasta. Ei ole pakko kärsiä "perkeleellisesti" naisen mahdollisista kieroista tarkoitusperistä.

        Kumikaan ei ole 100% varma ratkaisu, mutta tärkeä. Aikoinaan muuan nuori nainen kertoi miten oli luottamuksellisessa ja pitkäikaisessa suhteessa salaa sabotoinut kumeja tullakseen raskaaksi vastoin kumppaninsa tahtoa.

        Vaikeita tilanteita, sillä 'luottamuksellisessa' suhteessa nainen itse voi toivoa kumittomuutta (mutkattomuuden ja myös luottamuksen osoituksena), mutta jossakin vaiheessa tietoisesti ei otakaan ehkäisypillereitään.

        Mikäli mies haluaa jatkaa kumin käyttöä, niin nainen kyseenalaistaa suhteen luottamuksellisuuden tai epäilee syyksi vieraissa käyntiä jne.


      • Helpporatkaisu

        Kyllä miehellä pitää olla vapaus käyttää ehkäisyä halutessaan. Jos nainen ei siihen suostu, niin minäkin olisin hieman huolissani naisen tarkoitusperistä.


      • MensWorld
        Helpporatkaisu kirjoitti:

        Kyllä miehellä pitää olla vapaus käyttää ehkäisyä halutessaan. Jos nainen ei siihen suostu, niin minäkin olisin hieman huolissani naisen tarkoitusperistä.

        Toki näin. Kuitenkin vakaassa suhteessa usein nainen haluaa kumin 'pois välistä' ja kokee seksin täytenä vain sisään purkautumisen myötä, eli kokee sen vajaaksi kumin kanssa.

        Sitten mies, joka on huolissaan / pelkää ei toivottua raskautta riskeeraa naisen ehkäisyn huolehtimisesta vakuutteluista huolimatta tuntea olonsa vähemmän rentoutuneeksi, joka on edellytys hyvälle ja nautinnolliselle seksille.

        Sitten jos mies ei suostu kumittomaan seksiin, niin se puolestaan aiheuttaa 'hankausta' suhteessa naisen psykessä, eli tilanteet eivät aina suinkaan niin suoraviivaisia ja helppoja kokonaisuuksia kuin toivoisi.

        "Siemenneste on hyväksi naisten terveydelle"

        - http://www.iltalehti.fi/seksuaalisuusjasuhteet/2012082215982535_se.shtml

        "Tiesitkö tämän spermasta? 7 faktaa"

        - http://www.iltalehti.fi/seksuaalisuusjasuhteet/2013033116840327_se.shtml


      • Helpporatkaisu
        MensWorld kirjoitti:

        Toki näin. Kuitenkin vakaassa suhteessa usein nainen haluaa kumin 'pois välistä' ja kokee seksin täytenä vain sisään purkautumisen myötä, eli kokee sen vajaaksi kumin kanssa.

        Sitten mies, joka on huolissaan / pelkää ei toivottua raskautta riskeeraa naisen ehkäisyn huolehtimisesta vakuutteluista huolimatta tuntea olonsa vähemmän rentoutuneeksi, joka on edellytys hyvälle ja nautinnolliselle seksille.

        Sitten jos mies ei suostu kumittomaan seksiin, niin se puolestaan aiheuttaa 'hankausta' suhteessa naisen psykessä, eli tilanteet eivät aina suinkaan niin suoraviivaisia ja helppoja kokonaisuuksia kuin toivoisi.

        "Siemenneste on hyväksi naisten terveydelle"

        - http://www.iltalehti.fi/seksuaalisuusjasuhteet/2012082215982535_se.shtml

        "Tiesitkö tämän spermasta? 7 faktaa"

        - http://www.iltalehti.fi/seksuaalisuusjasuhteet/2013033116840327_se.shtml

        Höpö, höpö. Kumi ei estä naisen nautintoa mitenkään. Se, joka muuta väittää valehtelee.

        Päinvastoin, kerrankin nainen saa olla se, joka seksin jälkeen kääntää kylkeä ja nukahtaa miehen toimitellessa lastia kohti kylppäriä.


      • MensWorld
        Helpporatkaisu kirjoitti:

        Höpö, höpö. Kumi ei estä naisen nautintoa mitenkään. Se, joka muuta väittää valehtelee.

        Päinvastoin, kerrankin nainen saa olla se, joka seksin jälkeen kääntää kylkeä ja nukahtaa miehen toimitellessa lastia kohti kylppäriä.

        Edellä tekstiyhteydessään ei ollut kyse _fyysisestä_ nauttimisesta, vaan henkisestä täyteyden tuntemisesta sisään purkautumisen suhteen. Olisi näemmä pitänyt se tarkentaa.

        _Osa naisista_ kokee kumin _henkisesti_ intiimiyden ja läheisyyden rajoittajana läheisessä ja pidemmässä suhteessa, vaikka välillä saattavatkin kaivata taukoa pillereihin. Tämänkin suhteen naiset ovat erilaisia.

        "Päinvastoin, kerrankin nainen saa olla se, joka seksin jälkeen kääntää kylkeä ja nukahtaa miehen toimitellessa lastia kohti kylppäriä."

        Tuo 'työnjaolla' leikkiminen kuulostaa hieman lapselliselta, vaikka toki ymmärrän, että naiselle kumi voi olla mukava ratkaisu kun ei välttämättä tarvitse heti-välittömästi seksin jälkeen alapesulle hiippailla.

        Miesten simahtaminen seksin jälkeen on fysiologista, ei itsekkyyttä tai piittaamattomuutta.

        "Tämän vuoksi miehet nukahtavat seksin jälkeen"

        - http://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksi/2012072215871456_lz.shtml


      • Helpporatkaisu

        Tuo "henkinen täyteys sisään purkautumisen suhteen" on suurinta soopaa mitä ikänäni olen kuullut :o)

        Kiitos siitä. Pelastit päiväni. Voin hihitellä sille itsekseni aina tasaisin väliajoin. Olet sinä melkoinen kyökkipsykologi. Kannattaisi kirjoittaa aiheesta kirja, vai onko joku jo kenties kirjoittanut? Ja sinä lukenut.


      • MensWorld
        Helpporatkaisu kirjoitti:

        Tuo "henkinen täyteys sisään purkautumisen suhteen" on suurinta soopaa mitä ikänäni olen kuullut :o)

        Kiitos siitä. Pelastit päiväni. Voin hihitellä sille itsekseni aina tasaisin väliajoin. Olet sinä melkoinen kyökkipsykologi. Kannattaisi kirjoittaa aiheesta kirja, vai onko joku jo kenties kirjoittanut? Ja sinä lukenut.

        Alennut vähä-älyiseen argumentum ad hominemiin ja oman henkis-tunneperäisen suppeuttesi vuoksi extrapolaat oman rajoittuneen tunnemaailman maailmankuvasi koskemaan kaikkia naisia.

        Tokihan jo aivan ensimmäisestä kommentistasi alkaen aistin millaisen profiilin hekilö siellä on kommentoimassa ja joka koettaa väkisin viedä keskutelun henkilökohtaisuuksiin riidanhaasteellisella sävyllä ja siitä nyt hieman palautetta.

        Lue enempi ja luule vähempi, se saattaa avartaa edes teoriatasolla kapeampaakin tunnemaailmaa ;-)

        Ps. Oudot maailmankuvat. Avoin ja typerän provosoiva riidanhaasteellisuutesi viittaa vakavaavaan ihmisellisyyden sivistyksen puutteeseen ja tuo mileen myös alla olevan.

        "Valitse seurasi tarkoin – myrkyllisen ihmisen lähipiiristä kannattaa paeta"

        "Negatiivisuudella voi olla yllättävän suuri vaikutus läheiseen ihmiseen. Jos lähipiirissä kytee "myrkyllinen ihminen", psykologi kehottaa toimimaan nopeasti."

        - http://yle.fi/uutiset/valitse_seurasi_tarkoin__myrkyllisen_ihmisen_lahipiirista_kannattaa_paeta/8555272

        Rattoisaa pävän jatkoa sinulle!


      • Helpporatkaisu
        MensWorld kirjoitti:

        Alennut vähä-älyiseen argumentum ad hominemiin ja oman henkis-tunneperäisen suppeuttesi vuoksi extrapolaat oman rajoittuneen tunnemaailman maailmankuvasi koskemaan kaikkia naisia.

        Tokihan jo aivan ensimmäisestä kommentistasi alkaen aistin millaisen profiilin hekilö siellä on kommentoimassa ja joka koettaa väkisin viedä keskutelun henkilökohtaisuuksiin riidanhaasteellisella sävyllä ja siitä nyt hieman palautetta.

        Lue enempi ja luule vähempi, se saattaa avartaa edes teoriatasolla kapeampaakin tunnemaailmaa ;-)

        Ps. Oudot maailmankuvat. Avoin ja typerän provosoiva riidanhaasteellisuutesi viittaa vakavaavaan ihmisellisyyden sivistyksen puutteeseen ja tuo mileen myös alla olevan.

        "Valitse seurasi tarkoin – myrkyllisen ihmisen lähipiiristä kannattaa paeta"

        "Negatiivisuudella voi olla yllättävän suuri vaikutus läheiseen ihmiseen. Jos lähipiirissä kytee "myrkyllinen ihminen", psykologi kehottaa toimimaan nopeasti."

        - http://yle.fi/uutiset/valitse_seurasi_tarkoin__myrkyllisen_ihmisen_lahipiirista_kannattaa_paeta/8555272

        Rattoisaa pävän jatkoa sinulle!

        Myös Platon harrasti ad hominem -tyyppistä argumentaatiota, miksen siis minäkin siihen omaksi huvikseni joskus ryhtyisi. Ja näytpä sinäkin kyseisen taidon hyvin hallitsevan :o)

        Joskus on hauska nimimerkin takaa hiukan provosoidakin mehevän aiheen (ja siitä kirjoittavan besserwisserin) tullessa vastaan. Oikein virkistävää, eikö olekin?


      • MensWorld
        Helpporatkaisu kirjoitti:

        Myös Platon harrasti ad hominem -tyyppistä argumentaatiota, miksen siis minäkin siihen omaksi huvikseni joskus ryhtyisi. Ja näytpä sinäkin kyseisen taidon hyvin hallitsevan :o)

        Joskus on hauska nimimerkin takaa hiukan provosoidakin mehevän aiheen (ja siitä kirjoittavan besserwisserin) tullessa vastaan. Oikein virkistävää, eikö olekin?

        "Joskus on hauska nimimerkin takaa hiukan provosoidakin mehevän aiheen (ja siitä kirjoittavan besserwisserin) tullessa vastaan. Oikein virkistävää, eikö olekin?"

        Ohessa todellinen myötähäpeää aiheuttavan virkistävä pofiilisi, revi siitä ;-)

        "Tutkimus: Nettitrolli on usein narsisti, psykopaatti tai sadisti"

        - http://www.iltalehti.fi/digi/2014091918676898_du.shtml


      • 2p1km

        Onhan tuo kiinnostavaa kuulla miehen näkökulmia. Mutta miksi vaihtarisivulle? Tämän ketjun naiset eivät edes halua lapsia ja mahikset ovat heikot.
        Miksikäs sä et mene niksnaks-operaatioon? Et ole ihan nuori enää, uskon.
        Tekisi hyvää tehdä niksnaks useimmille 20v pojille ja purkaa se 10v myöhemmin, jos niin halutaan! Ja asiat ovat niin, ett lapsi olisi tervetullut. Juu, tiedän, sitt taas Suomen kansa vähenisi...


    • Lapsenkasvatustyöohi3

      Pillerit ovat pitäneet vuodotkin kivasti kurissa, mutta gynekologin mielestä ne pitäisi lopettaa. Kai hänen mielestään on turha syödä, jos ei kuukautisia oikeasti enää olisi. Pillerit ovat siinäkin olleet kivoja, ettei ole tarvinnut vielä vaihdevuosioireistakaan kärsiä. Harmi luopua tästä mukavuudesta.

      Raskauspelossani on mukana myös pelko kehityshäiriöisesta lapsesta.

    • Kolmasti_äiti

      Hei!
      No ainakin mulle tuo raskaaksitulemisen pelko tällä iällä on tuttu tunne. Tilanteemme vaikuttaa muutenkin aika samanlaiselle vain sillä erotuksella, että olen vuoden sua nuorempi ja mun nuorimmainen on vasta 14 vuotias. Mulla oli myös e-pillerit (Femilar) käytössä aina viime syksyyn saakka, kunnes verenpaineet alkoivat reistaamaan ja jouduin vähän vastentahtoisesti lopettamaan niiden käytön lääkärin suosituksesta.
      Pillereitten kanssa väliviikon tyhjennysvuodot olivat jääneet olemattomaksi tuhnutteluksi ja alkuun menkkoja ei pariin kuukauteen kuulunut ollenkaan, kunnes Tapaninpäivänä alkoivat oikein voimalla. Osasin sitä kyllä odottaa, sillä kuukautisia enteilevää vatsan juilintaa ja selän jomotusta oli ollut jo ihan aatonaatosta lähtien. Sen jälkeen kuukautiseni on olleet säännölliset, kierron ollessa 30-32 päivää.

      Mua alkoi naurattamaan tuo sinun "matematiikkamies". Mulla mies on samanlainen matematiikkamies joka luottaa varmoihin päiviin ja muulloin luottais keskeytettyyn yhdyntään. Miehen mukaan ne riittää tämän ikäisten ehkäisynä. Mies on myös antanut ymmärtää, että lapsi vielä tässäkin vaiheessa ei ois sille vahinko.
      Meillä on nykyisin vaikeeta, sillä mies ei haluaisi millään käyttää kortsua, kun ei siihen ole koskaan tarvinnut tottua koska mä olen hoitanut tarvittaessa ehkäisyn. Nyt saa pelätä miehen temppuilujen takia raskaaksi tulemista ja joutuu rakastelessa koko ajan olemaan varuillaan. En nauti, vaikka eihän noita yhdyntöjäkään meillä enää ole kuin joku 3-4 kertaa kuukaudessa, mutta silti, kun eihän siihen raskaaksi tulemiseen tarvita kuin se yksi mieheltä sopivasti karkuun päässyt siimahäntä ja mamma onkin pam! Se takoo tuolla takaraivossa, mutta eihän mies sitä ymmärrä. Marisee vaan pehmenevänsä, kun vaadin kortsun laittoa.

      • Lapsenkasvatustyöohi4

        Meillä on varsin samanlaiset puolisot Kolmasti_äiti. Juuri tämä miehen asenne pelottaa eniten, eli kortsu on kauhistus, vauva olisi tosi kiva yllätys, vaikka ei ole ollenkaan todennäköinen.

        Jos vaikka yksi pilleri on unohtunut, niin tämä "keskeytetty yhdyntä" on ainoa lisäehkäisy, mikä hänen mielestään tulee kysymykseen. Silti hän tulee sisään ja kuittaa, että "kun tuntui niin hyvältä".

        Taitaa meillä seksi loppua siihen, kun lopetan pillerit.


      • Kolmasti_Äiti

        Ei tämä raskaaksitulemisen pelko ja miehen kanssa rakastellessa jatkuvasti varuillaanolo ja vahtiminen sen kumien laitosta herkkua ole, mutta kyllähän tuo seksin kokonaan lopppuminen ainakin meillä olisi sellainen niitti, että sen jälkeen minun miestä tuskin kestäisi ollenkaan.
        Seksi on meillä miehelle sellainen asia, että vaikka se ei sitä enää viikolla vonkaa, niinkuin oli joskus vielä pari vuotta sitte, niin kyllä jos mies ei pääse minun peiton alle, niin siitä seuraavaa narinaa ja ilkeää kettuilua ei kyllä jaksa. Se narisee jopa siitä, kun mun kuukautiset on sattuneet lauantaille, enkä ole päästänyt.

        Vaikeeksi se menee varmaan teilläkin "Lapsenkasvatustyöohi", jos sinun pillereitten lopettamisen jälkeen seksi teiltä lopahtais. Veikkaan, että et kauan jaksaisi sitä miehen marinaa kuunella, niin jos miehesi, niinkuin minusta hiukan vaikuttaa, on vähääkään samaa sorttia kuin tuo minun köriläs.


      • Lapsekasvatustyöohi5

        Kyllä se seksi minullekin maistuisi, kunhan vain ehkäisy on kunnossa.

        Tuntuu ikävältä, kun mies, joka sanoo rakastavansa, niin kuitenkin pitää minun raskaudenpelkoani selvästi vähäarvoisempana kuin omaa nautintoaan.


      • Kolmasti_äiti

        Meilläkin ukon kanssa seksi oli aivan ihanan nautittavaa niin kauan, kun minulla oli ne e-pillerit käytössä. Ukko sai vapaasti laskea sisään eikä tarvinnut pelätä ja olla varuillaan vaan sai itsekkin nauttia täysillä.
        Nyt seksi on yhtä inttämistä ja miehen puolelta osittain pelleilyä, kun sillä ei mukamas ala kunnolla seistä jos ei saa alkuun vähän aikaa dipata paljaalla.
        En tiedä onko se täysin totta, vai onko miehellä vaan oma nautinto mielessä, kun tietää minun kuitenkin lopulta heltyvän. Usein ne meidän sänkytouhut silloin päättyy siihen, että mies ei ymmärrä lopettaa ajoissa ja ottaa sitä lupaamaansa kortsua, vaan ekat sykäykset spermaa karkaakin mun sisälle ja kun saan pullautettua ukon ulos, niin sotkuja tulee vielä tuherolle ja reisille. On siinä sitten kivaa rynnätä vessaan huuhtelemaan spermaisia paikkojaan. Ukko kehtaa monasti vielä ihmettellä, että mihin sillä vaimolla tuli tuollainen kiire ja enkö osaa enää olenkaan nauttia meidän rakastelusta ja jäädä pötköttelemään miehen kainaloon.
        Meillä on ollut tähän saakka hyvää avioseksiä ja parisuhd, joka on kestänyt jo 24 vuotta. Koko liittomme ajan minä olen ollut se, joka huolehtii ehkäisyasioista. Niinpä tää tilanne on miehelle uusi, koska hänen ei ole juurikaan tarvinnut käyttää kortsuja, mitä nyt silloin joskus synnytysteni jälkeen.

        Joillekin meistä sopii ehkäisykeinoksi strilisaatio ja joillekin toisille taas ei ja he valitsevat jonkin muun tavan ehkäistä. Mielestäni ei voi sanoa, että me oltaisiiin ketjun aloittajan kanssa jotenkin sössitty itse oman ehkäisyvalintamme kanssa ja saamme syyttää vain itseämme, kun vieläkin se meille mahdollinen raskaus pelottaa ja uhkaa miesten nautintoa.

        Entäs tuo terapiaan meno? Voivoi! Vai että terapia olisi nykyään ratkaisu elämän jokaiseen käänteeseen. Näinköhän vaan. Vai olisiko minunkin pitänyt saada terapiaa silloin, kun yritettiin lapsia ja oli vauvakuume ja nyt taas terapiaan, kun pelkään vielä olevani niin hedelmällinen, että mies saattaisi tehdä minut raskaaksi. Minusta niin vauvakuume, kuin vastaavasti myös raskauden pelko ovat normaaleja naisen elämään liittyviä tunnetiloja, jotka ei kaipaa terapiaa.


      • MensWorld
        Kolmasti_Äiti kirjoitti:

        Ei tämä raskaaksitulemisen pelko ja miehen kanssa rakastellessa jatkuvasti varuillaanolo ja vahtiminen sen kumien laitosta herkkua ole, mutta kyllähän tuo seksin kokonaan lopppuminen ainakin meillä olisi sellainen niitti, että sen jälkeen minun miestä tuskin kestäisi ollenkaan.
        Seksi on meillä miehelle sellainen asia, että vaikka se ei sitä enää viikolla vonkaa, niinkuin oli joskus vielä pari vuotta sitte, niin kyllä jos mies ei pääse minun peiton alle, niin siitä seuraavaa narinaa ja ilkeää kettuilua ei kyllä jaksa. Se narisee jopa siitä, kun mun kuukautiset on sattuneet lauantaille, enkä ole päästänyt.

        Vaikeeksi se menee varmaan teilläkin "Lapsenkasvatustyöohi", jos sinun pillereitten lopettamisen jälkeen seksi teiltä lopahtais. Veikkaan, että et kauan jaksaisi sitä miehen marinaa kuunella, niin jos miehesi, niinkuin minusta hiukan vaikuttaa, on vähääkään samaa sorttia kuin tuo minun köriläs.

        "Seksi on meillä miehelle sellainen asia, että vaikka se ei sitä enää viikolla vonkaa, niinkuin oli joskus vielä pari vuotta sitte, niin kyllä jos mies ei pääse minun peiton alle, niin siitä seuraavaa narinaa ja ilkeää kettuilua ei kyllä jaksa."

        On surullinen realiteetti miten useinkin naiset menettävät kiinnostuksen seksiin pidemmissä parisuhteissa, muuttuvat loukkaavan torjuviksi ja sitten alkavat miestä normaalista seksuaalisudestaan epäsuoraan tai suoraan syyllistää.

        Sitten sen aikansa jatkuessa mieskin harventaa lähetymisiään ja kärsii torjutuksi tulemisesta hiljaa, vaikka seksin tarve ja libido olisi edelleen aivan entisellään. Sitten jossakin vaiheessa tilanne saatta purkautua ei toivotulla tavalla (uskottomuus) kun loukkaava torjuminen alkaa etäännyttää ja luoda muitakin jännitteitä parisuhteeseen.

        Myös puoli-vastentahtoisesti seksiin lähtevä nainen riskeeraa ajan kuluessa tuntua jopa vastenmieliseltä ja seksin todellinen ei jakamattomuus loukkaavalta.

        Yhtä hyvin voisi maksaa escorteille seksistä, miten se muuttaisi seksin henkistä puolta? Sehän olisi jopa reilumpi ja rehellisempi kontakti, win-win.

        ***

        Aikapommi parisuhteelle:

        "Tuore tutkimus: Yli puolet varatuista suomalaismiehistä elää puutteessa"

        - http://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksi/2016041121369076_lz.shtml

        ***

        "Veikkaan, että et kauan jaksaisi sitä miehen marinaa kuunella, niin jos miehesi, niinkuin minusta hiukan vaikuttaa, on vähääkään samaa sorttia kuin tuo minun köriläs."

        Mies toki näkee ja aistii jo pelkästään tuon asenteen, eikä normimiestä ns. sääliseksi henkisesti edes mielytä ja ajan kanssa se riskeeraa koko parisuhteen.

        Josskain vaiheessa seksistä kiinnostuneet ja nautinnon jakavat muut naiset alkavat kiinnostaa, heitäkin riittää ja kodin "pakastin' menettää kokonaan kiinnostavuuden ja toisinaan ajan saatossa jopa ihmisenäkin, henkisesti ja tuneperäisesti.

        Seuraava etappi on raadollisen tilastollinen, eli noin 50% 'kyllä' toisilleen lausuneista eroaa, oli sitten lapsia tai ei. Osa miehistä on henkisesti eronneita melko pitkään ja vain odottaa olosuhteiden mahdollistavan eron, lasten ikä ymv. elementit.


    • Voihyväthyssykät

      Kyllä teistä tulee ennemmin mummoja kuin äitejä! Järki käteen!

      • Lapsenkasvatustyöohi4

        Kas, kun järjellä ei ole paljoakaan tekemistä tämän raskauspelko-tunteen kanssa.


      • Ajatelkaaoikeesti
        Lapsenkasvatustyöohi4 kirjoitti:

        Kas, kun järjellä ei ole paljoakaan tekemistä tämän raskauspelko-tunteen kanssa.

        Sitten kannattaa käväistä terapeutilla!


      • onoihimenevää
        Lapsenkasvatustyöohi4 kirjoitti:

        Kas, kun järjellä ei ole paljoakaan tekemistä tämän raskauspelko-tunteen kanssa.

        Todennäköisesti pelko tai toive nousee sieltä elimistön omista mekanismeista kun vaihdevuodet alkaa lähestyä, joko niin että kropassa on muistijälkiä aiemmista raskauksista tai pelkästään uuteen vaiheeseen siirtymisenä. Vaihdevuosien alkaminen voi tulla uniinkin voimallisesti.


    • Helppoakuinheinänteko

      Voi hyvänen aika näitä juttuja. Onko ikinä tullut mieleen hankkia sterilisaatio, joko itselle tai miehelle! Aika helppo juttu ja ei tarvitse kumien tai päivien laskemisten kanssa leikkiä. Päivän kivut / turvotus ja ei ole tarvinnut 10 vuoteen ehkäisystä huolehtia - joo ja rättikset edelleen.

      • 2p1km

        Sterilisaatio ei ole varma ehkäisy sekään vaan jokin minimaalinen % tulee raskaaksi. Ei siis auta "paniikinomaiseen raskaudenpelkoon"!
        Jokin julkimo (näyttelijärouva) tuli raskaaksi huolimatta pari vuotta aiemmin tehdystä sterilisaatiosta ja sen lehtijutun perusteella muistan asian. Sekin kersa on varmaan jo pitempi kuin minä. Naiselle on turha tehdä sitä tuossa 50-v, mutta 40-v kannattaa kyllä. Ajatelkaa niitä leikkauksesta toipumisia.
        Mieheni ei halunnut itselleen sterilisaatiota eikä se yli 50-v. muijan kanssa olisi viisastakaan. Nuoremmat miehet hyväksyvät asian kai paremmin.


    • Lapsenkasvatustyöohi6

      Mielenkiintoista, kuinka miehen nautinto on meille naisille tärkeämpi kuin oma hyvinvointimme. Saan ohjeeksi mennä terapiaan ja leikkaukseen. Mitä vaan kunhan miehen ei tarvitse tinkiä mistään.

      • 2p1km

        Mikset komenna sitä miestäsi niks naks-operaatioon?
        Sanot, että sitten nautit..


      • Lastenkasvatjne

        Lähinnä ajattelin komentaa kortsunkäyttöön...


    • Kalle656

      Olen viisikymppinen mies ja viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut seksisuhteessa kolmen vaihdevuosi-ikäisen naisen kanssa. Minä olisin halunnut käyttää kortsua.Näissä tapauksissa, nainen on halunnut seksiä ilman kumia ja antanut laskea sisään. Vaikka heillä ei ole ollut käytössä ehkäisyä.varmistan ennen seksiä ehkäisy tarpeen. Kuitenkin kumppaneilla on ollut vielä jonkinlaiset menkat.

    • ikämamma

      Voihan tuon hormonitason testata verikokeella, en tosin tiedä kertooko se koko totuuden ehkäisyn tarpeesta. Itse synnytin lapsen 48- vuotiaana. Toivotun, vaikka en juurikaan uskonut enää raskauden mahdollisuuteen itse. Entisen kumppanin kanssa olin useasti ilman ehkäisyä monien vuosien ajan, oli tosin minua vanhempi, joten kai myös sillä voi olla merkitystä. Lapsen isä on nuorempi ja raskaaksi tulemiseni aikoihin emme kovin usein edes tavanneet, joten on tosiaan melkoinen täysosuma. Mitä tuohon trisomiaan tulee, niin sitähän ei tiedetä kummalta vanhemmalta se ylimääräinen kromosomi tulee ja luultavasti nuoria äitejä ei siltä osin liiemmin testata ellei seulassa näy tosi pieni suhdeluku.

      • Lapsenkasvatustyöohi

        Onneksi olkoon sinulle.

        Iltatähdestä on varmasti iloa ja lapsella kokenut äiti, joka ei varmastikaan turhia hötkyile. Itselläni oli myös vanhat vanhemmat verrattuna luokkatovereihin, enkä olisi heitä nuorempiin halunnut vaihtaa. Ne nuoremmat vanhemmat tuntuivat jotenkin kireiltä, eivätkä olleet niin viisaita ja avarakatseisia kuin omani.

        Itse vaan en vauvarumbaan enää halua. Nautin liikaa nykyisestä vapaammasta olotilasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      7955
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      180
      1767
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1036
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe