Orkideassani on omituista seittiä ja öttiäisiä

Ottiainen

Moi!

Sain kukkansa pudottaneen orkidean joltain, joka ei jaksanut odottaa, että se kukkii uudestaan.

Kotona huomasin, että sen lehdissä on seittiä. Pyyhin ne pois, eikä uutta ole vielä tullut tilalle. Ne eivät olleet kuitenkaan tuon näköisiä, mitä olen täällä kuvista nähnyt villakilpikirvojen tekevän. Sitä oli vähän lehtien alla ja päällä, semmoista melko yhtenäistä, mutta hyvin haperoista. Ei mitään hienoa, mitä hämähäkit kutoavat. Se ei myöskään näyttänyt vihannespunkin tekemältä seitiltä.

Sitten katsoin ruukkuun. Ensin en nähnyt mitään, vaikka tarkasti katsoin, mutta jonkun ajan päästä näin liikettä. Jonkun vaalean, ei ehkä ihan valkoisen, melkein läpinäkyvän öttiäisen. Nyt kun olen tiiraillut tuota, niin len nähnyt ainakin viisi sellaista. Yhdellä näytti olevan sarvet. Ne ovat hyvin pieniä, alle millin ja todella ohuita. Ne liikkuivat aika ripeää vauhtia. Minulla ei ole suurennuslasia, niin en osaa tarkemmin sanoa, miltä ne näyttävät, mutta lehtien päällä tai vanassa en ole nähnyt sellaista kertaakaan, vain mullassa.

Luulen, että edellinen omistaja on kastellut kasvia liikaa ja lannoite olikin ihan märkä, kun sain sen. Siinä näkyy hieman hometta ja ehkä levääkin, vaikka kasvi on tietääkseni alle kuukausi sitten ostettu.

Minulla oli aikaisemmassa asunnossa parissa kasvissa ötököitä, jotka olivat valkoisia tai vaaleita ihan pikkuriikkisiä. En ikinä löytänyt miltään foorumilta vastausta. Joku oletti, että ne ovat tuleet mullan mukana ja lisääntyneet, koska kastelin kasvia liikaa. Jostain kasvikirjasta löysin vastaavanlaisen selityksen, tosin en muista öttiäisen nimeä. Sain ne häädettyä lieottamalla kasvit ja ruukut mäntysuopalioksessa ja vaihtamalla mullat.

Mitä minun pitäisi tämän orkidean kanssa tehdä? Kyseessä on siis perhoskämmekkä. Ostanko niitä puikkoja? Vaihdan lannoitteen rahkasammaleen, kilpikaarnaan ja hiileen? Käytänkö sammalen ja hiilenkin uunissa kaarnan, ettei niiden mukana tule uusia öttiäisiä?

Kasvi on muuten hyvässä kunnossa. Lehdet ovat terhakat kuten myös kukkavana, josta tosin on kukat tippuneet. Se on kuitenkin ihan vihreä ja päädyissä näyttää olevan sellaiset nuput tai jotkut nystyrät, joisa se voisi jatkaa kasvua.


Entäs mitä teen muiden kasvien kanssa, kuinka kauas ne pitäisi siirtää öttiäisorkideasta? Pahus kun on vain yksi ikkunanlauta. Kevätkaktukseni ehti olla ihan sen vieressä yhden päivän, mitä luulette, onko sekin myrkytyksen tarpeessa?

7

1764

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ottiainen

      Ja tiedän, että villakilpikirvat ja vihannespunkit tekevät seittiä, mutta tämä ei ollut sellaista seittiä ja lisäksi ne ötökät viihtyvät vain mullassa. Tietenkin se on vähän mysteeri, mistä se seitti tuli. Varmaan niiltä ötökäiltä, mutta ennen kuin menen ostamaan provodocare suiketta tai puikkoja, niin kannattaisi tietää, mitä nuo mönkijäiset ovat.

      Tuntomerkit:
      -Alle millin mittaisia ja sitäkin paljon ohuempia.
      -Yhdelä näin tuntosarvet
      -Väri on vaalea, veige tai valkoiseen taittuva
      -liikkuvat vikkelästi

      Lehtien seitti ei ollut mytyssä kuin sylkipallerot, vaan sitä oli tasaisesti joidenkin lehtien päällä ja yhdellä myös lehen alla. Se oli todella haperoista ja lähti helposti pois pyyhkimällä.

      Kellään kokemusta vastaavasta? Valitettavasti en hoksannut ottaa seitistä kuvaa ennen kuin menin pyyhkimään sen.

      Ei tämä muuten haittaisi, mutta en halua niiden leviävän muihinkin kasveihin. Kuinka kauas ne olisi hyvä siirtää ja voiko niitä pitää ikkunanlaudalla ollenkaan?

    • Hoitotoimia

      Kurkkaapa netistä tarkemmin, veikkaan kuitenkin harsosääsken toukkia. Niitä sain itsekin lahjaorkideastani. Kuivattelin kariketta, annoin olla kastelematta, orkideathan kestävät viikonkin ilman kastelua, sitten upotuskastelu. Voisit tietysti vaihtaakin karikkeet, huuhtele ensin juuret. Olen pelastanut tällä menetelmällä saamiani kasveja, myös muita kuin orkideoja.

    • viherpeukalokeskelkättä

      Itse suihkuttelin perhoskämmekkää mäntysuopaseoksella ja laitoin "karanteeniin" eli pidin kaukana muista kasveista. Oli hortensiaan ilmestynyt jotain öttiäisiä, jotka sitten olivat siirtyneen myös perhoskämmekkään.
      Kannattaa ainakin tarkkailla tarkasti sitä kevätkaktusta, jos ei halua alkaa myrkytyspuuhiin. Äkkiä leviävät muihin kasveihin.

    • tittim

      Veikkaan hyppyhäntäisiksi, ei vahingoita kasvia ja tulevat liikakastelun seurauksena. Voit toki ottaa orkidean ruukusta ja tarkistaa juurten kunnon, monet pitävät sitä nykyään ihan paljasjuurisena, siis ilman kariketta.
      Anna kuivahtaa nyt reilusti ja tosiaan tarkista, onko ruukussa mahdollisesti esim superlonia juurten keskellä.
      Noin kerran viikossa uppokastelu, varmista, että lehtihankoihin ei jää vettä, märäntyvät helposti

    • Ottiainen

      Kiitokset vastauksistanne. Noniin lehdet alkoivat mätänemään ja otin koko kasvin ruukusta. Minun rahkasammal-hiili-kilpikaarnaseokseeni oli tullut paikoitellen hometta. Mutta ne juuret... Nyt ei ole kuin yksi jäljellä, ja sekin näyttää surkealta. Lehdet vain jatkavat mätänemistään. Olen laittanut sen kuppiin, jonka pohjalla on vähän vettä ja ehkä jotain möllököitä on ilmestynyt juurten paikalle, alkaa siis ehkä tekemään uusia. Kasvi vaikuttaisi olevan elossa, sillä molempaan kukkavanaan on alkanut kasvamaan jotain. Toisessa on sentin mittainen uusi oksa tai keiki. Ötököitä ei ole enää näkynyt, tosin en ole muita kasveja tarkkaillut niin tarkkaan enää.

      Ja tosiaan vielä lannoitteesta. En tiedä mikä ihme se oli, mutta juuret olivat muovihäkin sisällä (pääsivät raoista läpi) ja se häkki oli tiheästi täytetty jollain mullan kaltaisella. Se vilisi niitä ötököitä kaikkein eniten. Mikä vitsi se on laittaa tuollaista orkidearuukkuun?

    • Ottiainen

      Ja jos ne olisivat olleet harsosääsken toukkia, niin eikö sitten pitäisi näkyä sääskiä? Asun yksiössä ja minä kyllä tiedän jokaisen täällä vilisevän öttiäisen ja listin niistä jokaisen. Jätän henkiin ainoastaan hämähäkit, sillä ne syövät hometta ja pieniä öttiäisiä, joita minä en välttämättä hoksaa.

      Joitain pieniä mustia kärpäsiä on aina välillä näkynyt, jotka saattavat käydä kasvin luona. Ovatkohan munineet toukkansa sinne? Mutta tietäkää: ne mitä näin, eivät olleet jalattomia toukkia vaan enemmänkin koppakuoriaismaisia, mutta tosi miniminikokoisia. En omista suurennuslasia, joten en ole varma.

    • juuristo

      Vaikutti kertomasi siltä, että istutusalusta on ollut liian märkä, jotkut orkideat selviävät ihan ilman karikettakin, jotkut vaativat tiheämpirakenteista kasvualustaa.
      Olen pelastanut ulkona kesällä elukoita saaneen orkidean pesemällä juuret. Leikkasin pois kaikki lahot, mädänneet, taisi jäädä pari nystyä parin lehden alun kanssa. Juuri ja juuri näkyi vihreää.
      Pidin sitä keittiön tiskipöydällä putkivalon alla kuukauden verran pienellä asetilla, jossa oli tilkkanen vettä. Kun eka nystyt ilmestyivät, siirsin sen uuteen karikkeeseen. Nyt on kymmensenttiset lehdet, hyvä kasvuvauhti.
      Kokeile, älä heitä pois, on mielenkiintoista nähdä miten olemattomasta alusta uusi elämä versoo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      981
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      980
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      976
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      974
    10. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      973
    Aihe