Erittäin kivuliaat kuukautiset! Auttakaa minua...

Ravenau

Kärsin erittäin kivuliasta kuukautisista, joihin liittyy oksentelua, ripulia, pyörtymistä ja tunnon menettämistä käsistä ja jaloista. Viime kerralla tunto lähti myös kielestä jolloin mieheni soitti ambulanssin. Selviän särkylääkkeillä silloin kun menkat tulee odotettuun aikaan, mutta helvetti on taattu jos ne alkaa odotettua aiemmin, kuten viime kuussa alkoi viisi päivää etu ajassa ja loppui kahden päivän päästä kuin seinään. Gynellä käyty ja sanoi ettei ole endometrioosi, hormonaalinen ehkäisy ei tule kuuloonkaan koska tulen niistä täysin sekopääksi. Ambulanssi reissulla sairaalassa määrättiin vain lisää kipulääkkeitä. Olen varaamassa uutta aikaa gynelle tällä viikolla mutta kertokaa onko kenelläkään samankaltaisia oireita? Jos on niin mitä on diagnosoitu ja miten hoidettu. Tarvitsen apua...

14

341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täääläkans

      Et oo ainakaa yksin tän kans jos ees yhtää lohduttaa D: mulla ikää 18v ja oon kärsiny TODELLA kovista menkkakivuista koko menkkojen ajan mutta mullakaa ei oo endometrioosii... mut yläasteel ne paheni oli ihan hirveää tuskaa jos ja kun ne koulupäivän alettua alkoivat nii helvetti oli irti. Ehä mä kehannu kertoo opelle ku se oli mies nii menin ensin koulunvessaa itkee, ripuloin ja oksensin ja sit lähin aina kotia hirveissä tuskissa ja oksentelin bussissaki. Ja nykyään mä ihan pelkään sitä päivää ku menkat alkaa (ensviikolla taas jeee....) mikään särkylääke ei tehoa vaikka kuinka alan syömään niitä jo ennen aikoja.... se päivä sit meneeki kuumassa suihkussa kylppärin lattialla itkien ja kiroten miks oon elossa nyt (joo menkkojen alettua toivon kuolemaa tai et voisin vaa repii kohdun pois) ja oksentelen lavuaariin, huono puoli täs kuumas suihkus istues on et ku nousen sieltä lattialta silmissä pimenee ja huimaa kerran jopa pyörryin siihe kipuu... ja ei, multa ei ole löydetty mitään vikaa ja lääkäriki sano vaa et joo jotku kärsii kovemmista kivuista ku toiset plaaplaa.... ite en tunne ketää kellä ois yhtä pahat kivut ku mulla :/ sori pitkästi tekstiä mut halusin vaa kertoo, ku ymmärrän tuskas harmi etten osaa auttaa ku lääkärit ei oo auttanu mua...

      • Ravenau

        Kiitos! Helpottaa tietää ette ole ainoa tän tuskan kanssa. Mutta sen verran uskallan itse sanoa ettei ole täysin tervettä menettää tajua ja tuntoa raajoista menkka kivun takia. Itse olen nyt 23 v ja kivut alkoivat pahenemaan noin kolme vuotta sitten.


    • pilleritauttoivat

      Alkuperäiselle eivät käy e-pillerit, onko toinen kertoja kokeillut niitä?

      Vaatikaa lääkäriltänne kovempia särkylääkkeitä, kun apteekin lääkkeet eivät auta.

      Kotioloissa voi antaa lämpöhoitoa, joka rentouttaa. Sitähän se ammeessa lilluminen on. Vaihtoehto sille, on kuuma kääre vatsalla, esim. mikrossa lämmitetty kauratyyny tai kuumassa vedessä kastettu pyyhe.

      Luonnontuotteista parhaaksi kuukautiskivun lievittäjäksi olen kokenut fenkolin. Tippoja voi laittaa tuoksulamppuun. Koulussa niitä voi olla vaikka nenäliinassa, jota haistelee tai sitten laittaa puseronhihaan. Kyseinen tuoksu ei tunnu oikein miltään tai ehkä vähän tympeältä silloin, kun ei ole kuukautisia, mutta kuukautisten aikaan se on taivaallinen.

      Kannattaa miettiä ruokavalio ja tehdä erilaisia kokeiluja. Onko makea haitallista kuukautisten aikana tai gluteiini tai kahvi tai joku muu ruoka-aine.

      Erilaiset rentoutus- ja vaihtoehtohoidot voivat auttaa. Apu tulee, vaikka hoitoa ei tekisi kuukautisten aikaan. Akupunktio, shiatsu, kalevalainen jäsenkorjaus, aromaterapia, vyöhyketerapia... Muutenkin kannattaa opetella rentouttamaan itsensä, vaikka se voikin olla tosi vaikeaa kivun iskiessä.

      Säännöllinen liikunta on hyväksi, mutta oman kokemuksen mukaan sitä höllätään kuukautisten aikaan tai lisätään... Siis kuunnellaan omaa kehoa. Venyttely kannattaa opetella.

    • Täällämyös

      Ja tiedoksi että endometrioosia ei voi pois sulkea pelkällä ultralla, vaatii tähystyksen.

      Ja onko aloittaja kokeillut kierukkaa?
      Minulle ei pillerit sovi, kun pää menee sekaisin, mutta mirena kierukalla loppui vuodot ja kivut. Tosin vuodot loppui vasta vuoden päästä kierukan laitosta, mutta pikku hiljaa auttoi.

      • Endometrioosiasairastava

        Minulle ei kierukka sopinut mutta se ja ehkäisyrengas on tosiaan paikallisia hoitomuotoja, jotka vähentää sivuoireita. JOS ne riittää estämään endon. Riippuu aina vähän yksilöstä, iästä, onko synnyttänyt jne.


    • YksiVaihtoehto

      Migreenikohtaus?

      • terävähuomio

        Tuo migreeni vaihtoehto kannattaa selvittää, vaikka kumpikaan ei valita päänsärkyä. Pahoinvointi on osa migreeniä ja puutuminenkin voisi tulla sieltä, samoin huimaus.


    • kokeileainakin

      Migreeni aiheuttaa pahoinvointia.

      Endoa ei näe välttämättä vanhalla ultralaitteella.

      Voi olla myös PMS.

      Kokeile ruokavaliota ja Buranaa 800mg. Ota se ajoissa.

      Läheskään kaikki lääkkeet ei auta kuukautiskipuihin.

      Burana on kuulemma ainoa.

      Mulla oli endoa, joka tuli ilmi vasta kohdunpoiston myötä.

      PMS ?
      Kuuntele

      15.09.13
      Osa 1/5 (4:55)
      Osa 2/5 (5:11)
      Osa 3/5 (5:25)
      Osa 4/5 (5:03)
      Osa 5/5 (4:14)
      http://www.terveydentukipilarit.fi/radio-ohjelma/mediasali/

    • Endometrioosiasairastava

      Vaihda gyneä. Kuulostaa endometrioosilta. Gyne ei voi noin vain poissulkea diagnoosia, sillä endo diagnoosin voi tehdä vain laparoskooppisessa tähystysleikkauksessa. Endo ei yleensä näy ultrassa, MRI:ssä tai missään muissakaan kuvauksissa. Lähinnä munasarjakystan voi havaita ultrassa. Etsi endoon erikoistunut gyne alueeltasi. Endometrioosiyhdistyksen vertaistukiryhmistä somessa pitäisi löytyä suosituksia. Endo on todella yleinen, väärin ymmärretty, väärin hoidettu ja alidiagnosoitu sairaus. Se alkaa yleensä jo nuorilla tytöillä. Diagnoosin saamisen viive on traagisesti n. 7-9 vuotta. Itsellä meni melkein 20v saada diagnoosi ja hoitoa. Älä sinä odota ja kärsi enempää. ETSI lääkäri joka tietää asiasta.

      Endoa hoidetaan leikkauksilla, korkeahormonisilla e-pillereillä(tavalliset pilsut ei käy; yasminelle, mercilon yms.), hormonikierukka tai ehkäisyrengas voi auttaa. Itselläkin reaktiot liian matalapitoisiin pillereihin on välillä olleet rajut, sillä ne eivät estä sairautta eivätkä juuri oireitakaan. Pillerien pitää olla sellaiset että kuukautiset jäisivät pois tai niitä olisi vain harvoin. Matalahormonisilla ei onnistu.

      • Endometrioosiasairastava

        Niin ja oireet siis pahenee iän myötä. Varsinkin hoitamattomana. Endo voi ihan hyvin aiheuttaa kroonista kipua, väsymystä ja pahoinvointia yms. ja tästä ihan normaalina seurauksena epätoivo ja masennus! Endo ylläpitää tulehdusreaktiota kehossasi siellä missä pesäkkeet kasvaa, turpoaa ja vuotaa. Siksi burana voi tosiaan joskus auttaa. Kipuhoito ja särkylääkkeet kuuluvat myös endon hoitoon mutta endo kipu on sellaista ettei siihen kauhean hyvin kipulääkkeet tehoa muutenkaan. Tarkoitus lähinnä poistaa kivuista pahin kärki ja ylläpitää toimintakyky. Ymmärrän hyvin tuon että jos kivut iskee päälle, on jo liian myöhäistä eikä särkylääkkeet enää tehoa. Itsellä ainakin näin.


      • jhjkhjk

        Mulla oli nuorena samantyppistä kipuilua. Burana auttoi. Buranan lisäksi voi ottaa Panadolia, eri vaikuttavat lääkeaineet. Clotam oli yht tyhjän kanssa.


      • ei_riitä
        jhjkhjk kirjoitti:

        Mulla oli nuorena samantyppistä kipuilua. Burana auttoi. Buranan lisäksi voi ottaa Panadolia, eri vaikuttavat lääkeaineet. Clotam oli yht tyhjän kanssa.

        Tulehduskipulääkkeet voi lieventää endon aiheuttamaa tulehdusreaktiota, mutta en suosittelisi pelkäksi lääkkeeksi. Endo kuitenkin jatkaa yleensä kasvuaan ja ihminen tulee kokoajan kipeämmäksi ellei käytössä ole myös jokin hormonaalinen estohoito.


    • Anonyymi

      Hei olen 15v tyttö ja minulla on tosi kipeet menkkakivut oksentelua ja joskus aika heikko olo ja maistuu ihan kuin olisi kaadettu suolavettä suuhun kattilallinen kipulääkkeet eivät tunnu auttavan onko neuvoja

    • Anonyymi

      Moi! En ole lääkäri, mutta kovat invalidisoivat kivut ja muu oireilu (hartiapistot, yhdyntäkivut, pyörtyily) eivät ole normaalia menkkojen aikana. Endometrioosi on vaikeasti tunnistettava sairaus ja alidiagnosoitu Suomessa, koska kaikki lääkärit eivät tunnista sitä. Monesti endopotilas joutuu käymään monella lääkärillä ennenkuin tauti tunnistetaan. Diagnoosiin voi mennä yli 10 vuotta. Monesti endometrioosi tunnistetaan ensimmäisessä laparoskopialeikkauksessa, kun leikataan kysta tai myooma pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      3338
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1935
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1361
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe