Sairastanko masennusta? 14v

Apukelpaa

Hei! Olen 14 vuotias tyttö seitsemännellä luokalla.(musiikkiluokka) viime aikoina olen ollut kovin yksinäinen ja väsynyt enkä ole jaksanut olla kenenkään kanssa tekemisissä. Harrastan tanssia ja minulla olisi 3 kertaa viikossa noin 3h treenit mutta torstai illan olen jättänyt kokonaan pois reeneistä. Olen musiikki luokalla joten minun täytyy soittaa jotain soitinta. Valitsin oboen. Käyn soittotunneilla, mutta ne kuitenkin ahdistavat minua ja en pidä oboen soittamisesta. Vanhempani ovat eronneet ja äitini on löytänyt uuden miehen. Mies on ihan mukava mutta hän ja hänen läsnäolo äitin kanssa tekee minut jo ahdistuneeksi. Koulussa en jaksa panostaa enää mihinkään ja aina kotona kun joku kaveri pyytää minua, keksin jonkun tekosyyn jättää tapaamisemme väliin koska en kykene nousemaan sohvalta pois. Olen pienestä asti asunut iskäni kämpässä joten se on tuttu ja turvallisin paikka jossa olen aina silloin kun ahdistaa. MENNÄÄN ASIAAN... haluaisin lopettaa tanssin, koska lajini on baletti ja en pärjää tai edisty siinä enää yhtään. Rakastan tanssimista mutta haluaisin pitää edes vuoden taukoa, että saisin lepo aikaa koska nykyään minua ei kiinnosta enää mikään siksi koska elämä on niin jatkuvaa stressiä ja masennusta. Vanhempani eivät ymmärrä minua ja väittävät että minulla pitää olla jokin harrastus jota jatkaa. Mutta mielummin lopetan baletin edes hetkeksi toisin kun teen itsemurhan. Aina kun menen kaverille yötä, ahdistus ottaa vallan. En tiedä miten selittäisin sen tunteen, mutta tuntuu kun seinät kastuisivat päälle eikä sieltä pääse pois. Välillä olen elämässäni ihan tyytyväinen mutta välillä halu tappaa itseni on suuri. En viiltele koska en kestä verta, enkä halua näkyviä arpia itseeni, mutta potkin jalkoja seiniin ja revin hiuksia ja muuta, jotta saisin pahan oloni pois. Olin viime viikolla koulu kuraattorin puheilla, ja tapaamme jälleen ensi viikolla, mutta haluan teiltäkin tieta, että mikä minulla on, ja onko tämä vaarallista. Jos suostuttelette puhumaan vanhemmilleni, niin sen voitte kokonaan unohtaa. En halua puhua heille ainakaan vielä mitään. Kysymyskeni on siis "" onko mulla pahakin masennus ja miten autan itteäni tän kanssa"" kärsinkö myös ahdistuksesta, ja mitem ahdistuksen saa kuriin?"" Voitteko selventää tilannettani minulle?

2

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksiteininäiti

      Hei nuori neito! Sulla on murros ikä ja tunteet velloo joka suuntaan. Käy kuraattorilla myös juttelemassa, jos helpottaa sun oloa. Juttele vanhemmillesi harrastuksen vaikeudesta ja itsehän päätät, haluatko jatkaa. Ei sua voi pakottaa. Sulla voi olla maasennusta ja ahdistusta ja voivat tuntua ikäviltä, mutta saat niihin apua koulun kautta. Olet vaan rehellinen asioistasi sinua kuunteleville aikuisille. Tsemppiä sulle ja mukavaa kesän odotusta. :)

    • Hei Apukelpaa!

      Ensinnäkin hienoa, että olet valinnut noin toiveikkaan nimimerkin itsellesi. Kun apu kelpaa, sitä myöskin pystyy hyödyntämään. Oletkin jo kertonut alkaneesi käydä kuraattorilla juttelemassa. Hyvä! Jatka sitä!

      Tunnet uupumista harrastukseen ja muutenkin sinulla on painostavia tunteita.
      Ne kuuluvatkin osittain elämään. Vanhempasi varmasti haluavat, että sinulla on hyvä harrastus, mutta sinusta ehkä tuntuu, etteivät he kuule sinua kun kerrot, että noin monet treenit uuvuttavat sinua. Voisitko rauhallisesti ja hyvillä mielin vielä ottaa harrastusasian äidin kanssa puheeksi: kerro, miltä sinusta tuntuu ja jutelkaa, millainen harrastus voisi olla paremmin jaksettava.

      Kerrot, että yökylässä kaverilla sinua jotenkin ahdistaa. Voisiko se liittyä itsenäistymiseen? Olet vielä tosi nuori, mutta kuitenkin jo kasvamassa aikuiseksi. Toisaalta kaipaat kodin turvaa ja voi olla, että ahdistuksesi on jonkinlaista koti-ikävää. Vaikka kaverilla on ehkä kivaa, yökylä jotenkin herättää sinulla turvattomuutta? Se on normaalia, eikä sinun tarvitse pakottaa itseäsi olemaan jotenkin reippaampi kuin olet.

      Sen sijaan kuoleman toiveesi kuulostavat todella murheellisilta. Elämänhalusi vaikuttaa jotenkin nyt rakoilevan. Mielestäni itsemurha-ajatukset tulee ottaa vakavasti. Kuraattorin lisäksi voit puhua niistä esim. lääkärille. Hän arvioi yhdess kanssasi tarvitsetko muutakin apua kuin kuraattorin kanssa keskustelut. Masennusajatuksia on jokaisella elämässä joskus, mutta joskus masennus myös muuttuu vallitsevaksi olotilaksi, mikä tietenkään ei ole tervettä.

      Usko elämään ja jatka avun hakemista ja niiden asioiden etsimistä, jotka auttavat sinua voimaan paremmin ja rakastamaan itseäsi


      Merja, diakoni

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      59
      5869
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3717
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1988
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1799
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1219
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1027
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      53
      970
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      899
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe