Monialainen yhteispalvelu TYP
Etsimme tapoja, joiden avulla voit parantaa elämänhallintaasi ja työelämävalmiuksiasi.
Selvitämme, tarvitsetko koulutusta tai kuntoutusta ja ratkomme elämäntilanteeseesi liittyviä pulmia kuten asumiseen tai taloudelliseen tilanteeseesi liittyviä ongelmia. Kartoitamme terveydentilasi ja ohjaamme sinut tarvittaessa lisätutkimuksiin tai hoitoon.
Meillä sinua palvelevat työhallinnon, sosiaalityön, terveydenhuollon ja Kelan asiantuntijat – saat kaikkien asiantuntijoidemme palvelut saman katon alta. Samalla sinulle annetaan nimetty työntekijä, jonka puoleen voit aina kääntyä!
TYPin asiakkaaksi voit päästä työ- ja elinkeinotoimiston tai sosiaalitoimiston lähetteellä, kun työllisyyttä edistävän monialaisen yhteispalvelulain säädetyt edellytykset kohdallasi täyttyvät. Lähetämme sinulle kirjeitse kutsun, jossa kerrotaan palvelun alkamisesta.
https://www.vantaa.fi/hallinto_ja_talous/tyo_ja_elinkeinot/apua_tyonhakuun/monialainen_yhteispalvelu_typ?
Onko kenelläkään kokemusta Vantaan MOPA TYPistä. Yritetäänkö tuossa palvelussa leipoa työttömästä esim. mielenterveysongelmaista tai muuten leimata sairaaksi. Ja kuuluuko tuolla käydä useinkin paikanpäällä aivopestävänä.
Monialainen yhteispalvelu TYP
49
3609
Vastaukset
- kartoittajatlekureita
Pääsee tarvittaessa hoitoon.Tätä sarjassamme maanlaajuista toimintaa ei pysäytä enää mikään.Vain suljettu osasto puuttuu vielä.
- Hieno_homma
Satsataankohan mihinkään muuhun ryhmään näin paljon voimavaroja kuin pitkäaikaistyöttömiin.
- tervetulemast
Ei varmaan satsata edes mielenterveys ja päihdetyöhönkään.Tosin toi palvelu ei ole vain pitkäaikaistyöttömille kun sinne pääseee tai joutuu jo vuoden työttömyyden jälkeen.
- KAIKKI.ORJIKSI
> Yritetäänkö tuossa palvelussa leipoa työttömästä esim. mielenterveysongelmaista tai muuten leimata sairaaksi. <
No tottakai koska terveitä työkykyisiä työttömi EI lain mukaan saa pakottaa sossun "kuntouttavaan" ORJAtyöpalveluun!
Siksi työttömille järjestetään ilmaisia terveystarkastuksia, jotta jokaisesta työttömästä löydettäisiin joku vika jonka perusteella voitaisiin väittää työttömän olevan viallinen.
Ainoa oikea korjaus tapa "vialliseen" työttömään on Typpiläisten/MoPalaisten mielestä on ORJAtyö!- Aino_Harhanen
Sen ymmärtää, että kun on vielä työssä niin pakotetaan käymään terveystarkastuksissa säännöllisesti. Mutta sitä on vaikea ymmärtää, että työttömän pitäs käydä terveystarkastuksessa. Kun on työtön, ei ole vaivoja eikä sairauksia, mitkään sairaudet ei pysty.
- TilastotKuntoon
täs on luokittelu systeemi, töissä ollessa on hyvä työterveyden huolto.
työttömmänä on gestapo tyylinen henkinen murskaus ( typ mopa), ja auswitz tyylinen terveyden luokittelu, mielenterveys luokittelu.....nimittely, moni ammatillinen syrjäytys.- tuhontietypmopa
merkonomit ja apuhoitajat esiintyy psykiatreina ja lääkäreinä typ mopassa, sosionoomi esiintyy herrana sebaotina, jne,,, kyykytys on moniammatillista,
- olkaatarkkoja
Minua oltiin typin mulkkutanttojen toimesta passitamassa v-2012 pykiatrin pakeille kun kuulemma minusta ei ole työtä tekemään. Lopetin nimitäin luvatta ilmaistyöharjoittelun kun selkä pamahti rikki.
Onneks löyty palkkatyötä ja sillä tiellä 3 v nyt.- Anonyymi
Ihan oikein olkatarkka kuntouttavassa työtoiminassa olevat työttömät kuuluvat hullujen huoneesee typin mulkkutantat on oikeassa mielenterveyspakeita tarvitaan te-toimiston vaikeassa työmarkkina asemassa oleville työttömille.
- kyftyiuhhjgjyfcj
Kokemusta on. Tai ei just Vantaalta, mutta Typistä kuitenkin. Jos sinua pikkuisenkaan harmittaa, että olet joutunut työttömäksi, ja myönnät sen kun ne kysyy millaiset fiilikset sulla on, niin se katsotaan masennukseksi. Jos sinua taas ei yhtään harmita, että olet työtön, niin se katsotaan sellaiseksi käytöksesi, että sinulla ei ole realistista käsitystä todellisesta elämästä ja että päässäsi on joku vika, kun työttömyys on sulle ok. Eli susta yritetään löytää joku vika vaikka väkisin. Sellainen vaihtoehto ei tule kysymykseenkään, että sinä olet kaikin puolin terve ja työtön vain siksi, koska töitä ei vain riitä kaikille. Pahimmin ne kostaa lapsiperheille, jotka ovat työttömänä. Sieltä voi tulla sossuntäti kotikäynnille, vaikka et olisikaan ikinä ollut sossun asiakas. Typin virkailijoiden asenne on katsoa sellainen, että sinä olet lähes rikollisen asemassa, koska olet työtön. Anteeksi, korjaan, rikollisiakin kohdellaan Suomessa paremmin.
- Anonyymi
päänuppi on vialla tarvitsee kuntoutusta ja elämänhallintaa tarvittaisiin ELÄMÄNHALLINTA OHJAAJA työttömille. työnohjaaja, työvalmentaja sosiaalitätejä tarvitaan kotikäynteihin kodin hoitaminen on retuperällä elämänhallinta ohjaaja voi auttaa siivouksessa, rahaasioiden hoito, ruuan valmistus vaatteiden korjaaminen, jne.
Päänuppiin pitäisi olla paikannus mistä se viiraa jos työttömän järki kun ei saa työsuhteista palkkatyötä työpaikkoja on runsaasti avoinna työtaido tosaaminen ei riitä
- enoleorja
Minä olen kieltäytynyt typin tapaamisista jo viisi kertaa. Tasaiseen tahtiin sieltä tulee silti muutaman kuukauden välein kutsu ensimmäiseen tapaamiseen. Olen laittanut sinne viestiä, missä olen rehellisesti suoraan sanonut, että en aio koskaan tulla paikanpäälle yhteenkään tapaamiseen. (Syynä on se, että en halua tehdä työtä ilman palkkaa.)Virkailijat eivät kuitenkaan voi tehdä mitään. He vain tekevät työtään, ja lähettelevät kutsukirjeitä aina, kun järjestelmän mukaan on minun vuoroni. Huomaan että kutsuissa on ollut eri virkailijoita. (Kahdella ensimmäisellä kerralla sama, kolmella viimeisimmällä eri). Ikäänkuin olisin joku "ongelma" tapaus, jota yritetään "siirrellä" virkailijalta toiselle. On varmasti jo typin virkailijoidenkin mielestä turhauttavaa lähetellä kokoajan niitä kutsuja, kun tietävät, että en kuitenkaan tule paikalle.
Oikeuteni työttömyysturvaan olen luonnollisesti menettänyt ajat sitten. Elän alennetulla toimeentulotuella. Muutama kuukausi sitten tapahtui jotain todella outoa ja erikoista. Nimittäin tavallisesta työkkäristä soitettiin minulle ja sanottiin, että enkö ymmärrä että typin tapaamisiin KUULUU osallistua! Sanoin siinä työkkärin tyypille suorat sanat, että mikään laki ei minua velvoita sinne menemään, ja sillä hyvä. Työkkärin tyyppi yritti sitten toisenlaista lähestymistapaa. Hän kysyi, että suostuisinko minä menemään sinne Typin tapaamiseen, jos hän palauttaisi oikeuteni työttömyysturvaan saman tien, saman päivän aikana. Sanoin että en mene! Minulle tuli sellainen outo olo, että mikä ihmeen hätä niillä on saada väkipakolla minut sinne typpiin? Ovatko ilmaiset orjat loppumassa? Vai saako työkkäri jonkun sanktion, kun ei ole saanut tiettyä määrää asiakkaita siirrettyä sinne? Siis häh? Luulisi että kun olen tippunut alennetulle toimeentulotuelle ei ketään sen jälkeen enää kiinnostaisi mihin seuraavaksi menen, mutta hätä tuntuu olevan kova, kun minutkin nyt sitten pitäisi saada lykättyä sinne typpiin. Mä en vaan tajuu.- sasaasasas
Miten käytännössä tuo homma menee kun et ole työkkärirahaan oikeutettu eli meneekö työnhaku aina poikki kun et mene tapaamiseen ja senjälkeen laitat sen sitten itse päälle uudestaan?
- nääääääääääääääs
Miten perusosaa voidaan alentaa, jos on työttömänä työnhakijana?
Täytyy muistaa, että kun saa sanktion, niin sen jälkeen vain kahden kuukauden ajalta saa alentaa perusosaa ja sen jälkeen tarvitaan uusi kieltäytyminen, jotta alentamista voidaan jatkaa.
Aika v*ttumaista lupailla työmarkkinatukea heti maksuu, koska lakien pitäisi sitoa virkailijaa eikä tuollainen lupaus ole mahdollista. Ellei sitten TYPin asiakkuus ole automaattinen oikeus työttömyyskorvauksiin, mitä todella epäilen, sillä kaikkihan menisi TYPin asiakkaaksi osallistumatta kyykytyksiin.
Oletko yrittänyt valittaa alennetuista perusosista? THL on todennut, että noin 40 %:ia täyttä perusosaa isommat tulot riittävät välttämättömään toimeentuloon, joten tuo täysi perusosa on jo 40 %:lla alennettu, joten lisäalentamiseen ei pitäisi olla varaa.
- kfjfhfvdkdlsl
TE-toimiston virkailijan käytös kertoo siitä,että Typ/Mopan tätsyjen hermot ovat siellä kiristyneet sinun suhteesi äärimmilleen,ja kohta he kyllästyvät lopullisesti ja siirtävät sinut takaisin tavalliseen TE-toimistoon. Ja siellä virkailija joutuu haastattelemaan lain mukaan sinua kolmen kuukauden välein. Yrittävät selvästi päästä nyt siis sinusta eroon. Typ/Mopa on siis ilmeisesti katkaissut työnhakusi toistaiseksi,oletan.He eivät kuitenkaan voi jättää sinua kokonaan heitteille,vaan heidän on pakko kokoajan lähetellä sinulle niitä kutsuja,ja tarjota mahdollisuutta työnhaun uusimiseen.Jos he päättävät siirtää sinut takaisin tavalliseen TE- toimistoon,se tarkoittaa sitä,että tavallisen TE-toimiston on kutsuttava sinut työnhaun uusimiseen.
- Lawetorder
Huomioni kiinnittyi siihen, että miten joku TYP/MOPvirkailija VOI katkaista jonkun henkilön työnhaun, kun se työnhaku on henkilökohtainen ja lisäksi työnhaun katkaisu voi tapahtua voin yhdellä perusteella eli työnhakija ei ole enään työtön vaan työllistynyt?
Lisäksi kaikkien on hyvä muistaa 9 perustuslain pykälää ja ne ovat PL 1lku 2§ 3mom, PL 2lku 7§, 9§, 10§, 18§, 19§, 22, 23§ ja kaikista parhain 10lku 118§.
Lukekaa nuo ja ymmärtäkää oikein, koska missään noissa pykälissä ole mitään, että "lailla voidaan säätää välttämättömiä rajoituksia, lailla määritellään, säädetään tarkemmin lailla" tai muuta vastaavaa ja vaikka olisi, niin huomioikaa mitä kohtaa pykälässä voidaan rajoittaa, esim, 9§ missä voidaan lailla rajoittaa maasta lähtemisoikeutta, siis huomioikaa, VAIN MAASTA LÄHTEMISOIKEUTTA ja lisäksi se, että perustuslain antamaa perusoikeutta ei voida rajoittaa kuin ainoastaan PL 2lku 23§ perusteella, ei millään perustuslakia alemmalla lailla, koska PL 6lku 73§ mukaan voidaan rajoittaa vain perustuslakiin tehdyllä rajoituksella, eikä niin, että säädetään (79§) perustuslakia alempi laki rajoittamaan ja säädetty se perustuslain säätämisjärjestyksessä, kun tuo ei onnistu PL 73§ mukaan.
Jos joku muuta väittää, ei ole opiskellut a) suomenkielen kielioppia, b) on luistanut noilta tunneilta, c) ei ymmärrä lukemaansa oikein.
- sasaasasas
Itse olen sitä mieltä että kyllä siellä kerran voi käydä sillä sen verran kuulemma käytännöt vaihtelee alueittain ja muutenkin olen sitä että arvostellen vasta kun on koettu.
Itse kävin ja kuntouttavaan jouduin eli peruskaavalla meni. kuukauden kävin pajalla ja kuullostelin että mikä homman nimi. Oli hemmoja jotka oli ollut useampia vuosia ja aina siis uusittu sopparia. itse päätin kuukauteen josta tietysti tuli selvityspyyntö. Jotakin sinne sitten rustailin ja päätöstä on jo haudottu toista kuukautta että oliko oikeutettua erota vai ei..
Syyt miksi erosi virallisesti niin en tässä avaamaan mutta pykälien mukaan hyvästä syystä voi lopettaa ja kaikkia "hyviä syitä" ei laissa ole eli viranomaisilla on aika harkinta tässä.- näääääääääääääs
Ei kannata suostua edes tuohon "yhden kerran" käyntiin, sillä se on sama kuin antaisi pirulle pikkusormen - ellei sitten suostu eläkeikään saakka hyppimään virkailijan pillin mukaan. Kun kieltäytyy heti, niin saavutetaan ihan sama lopputulos, mutta nöyryyttäminen jää pois.
Sinun ei kannata jännittää päätöstä, sillä todennäköisesti saat sanktion ja todennäköisesti määrätään ankarin mahdollinen sanktio.
- Pötyätaas
" Hän kysyi, että suostuisinko minä menemään sinne Typin tapaamiseen, jos hän palauttaisi oikeuteni työttömyysturvaan saman tien, saman päivän aikana."
Ei mahdollista. Tässä valehtelee joko kirjoittaja tai te-ihminen. Lukijat voivat arvailla kummin päin. Itse veikkaan että haluttiin värittää tarinaa.- ghiuhuhiuu
Kyllä homma menee yleensä niin päin, että työvoimavirkailija uhkailee olemattomilla lakimääräyksillä ja lupailee kuut taivaalta, mutta jälkikäteen työvoimavirkailija ei muista yhtään mitään ja asiat selitetään ihan toisin.
Kannattaa aina äänittää keskustelut työvoimavirkailijan kanssa...
- entinen_vantaalainen
Minä olen ollut Vantaan monialaisessa typissä. Ja näyttäisi olevan niin, että he toivoisivat että pitkäaikaistyötön vapaaehtoisesti haluaisi itse mennä kuntouttavaan työtoimintaan. Minun kohdalla tuo ei vaan toiminut, koska katsoin, että työkykyisen paikka ei ole kuntouttavassa vaan te-toimistossa työnhakijana. Tuohon löytyy vahvistusta STM:n ministerin paimenkirjeestä kuntiin, jossa todetaan yksiselitteisesti, että työkykyisiä ei saa laittaa kuntouttavaan työtoimintaan.
- Anonyymi
" Tuohon löytyy vahvistusta STM:n ministerin paimenkirjeestä kuntiin, jossa todetaan yksiselitteisesti, että työkykyisiä ei saa laittaa kuntouttavaan työtoimintaan. "
Tuohon kun vetoaa niin ei pitäisi joutua typpiin - löytyy netistä kun googlaa. Mutta nämä te-virkailijat keksivät tuohon pirunmoisen kiertokonstin nimittäin työttömille ryhdyttiin hyvin kepoisesti kirjoittamaan B-todistuksia ja työtön luuli tuolla välttyvänsä kaikelta ikävältä. Mutta toisin kävi. B-todistus onkin lähetedokumentti kuntouttavaan työtoimintaan.
Nimimerkki: Vanda-Vantaa
- Entinentyötön
Nuo typit yms ei liity yhtään millään lailla työttömien työnsaantiin, vaan ne ovat olemassa sen takia että erilaisilla virkailijoilla,toimijoilla, firmoilla jne jne olisi työpaikka ja hyvät tulot :D. Eli kaikki tollaiset virastot,firmat ja työpaikat ovat vain ja ainoastaan työttömien ansiosta olemassa :D.
Mun mielestä noitten työkkärin,typin,kurssitus firmojen jne jne työntekijöiden ja virkailijoiden pitäisi ihan ensimmäiseksi kun tapaavat työttömän, kiittää työtöntä siitä että heillä on työpaikka ja hyvä palkka joka maksetaan verorahoista! ja vasta sitten alkaa ehdotteleen toimenpiteitä - Toniili
Tämä TYP pitäisi nyt ensi hallituskaudella lopettaa kokonaan. Se vaan lisää ihmisten mielenterveysongelmia ja pitää palkat alhaalla,kun työnantajan ei tarvitse maksaa,kun tuo 9€/pvä typ orjalle ja sen jälkeen ottaa tilalle uusi typ orja.
- työttömyystoimet
Ei työttömät tarvitse mitään valvontaa tai yhteiskunnan taholta elämään puuttumista ,eikä työttömyys myöskään ole syy sellaiselle ,eikä näin ollen anna oikeutusta yhteiskunnalle toimiin tuonsuhteen työttömyyteen perustuen. Kaiken lainen työpalvelu on rangaistuslain alaista toimintaa.
Osallistumisen toimiin tulee olla vapaa ehtopista ei pakoittaavaa tai sanktioivaa.Jos on tällöin puututaan vahvasti yksilön vapauteen, joka ei kuulu länsimaisen demokratian toimitapoihin. Palveluiden tarjoaminen tulee aina perustua palvelujen tarpeessa olevan harkintaa ja tarpeeseen saada palveluja ei päinvastoin.
Työhön ja sen saamiseen tulee panostaa.Kunnat näin jo tekevätkin rahoittaen työöllisyyden hoitoa:
https://yle.fi/uutiset/3-10723920
Koska työttömillä ei ole niitä töitä on aktiivimalli käytänössä osoittautunut flopiksi ja pelkäksi rankaisumuodoksi työttömille.
https://yle.fi/uutiset/3-10524820
Syytä olisikin palata kuntien työllistämisvelvoitteisiin ja käytäntöön jossa työttömälle oli taattava työpaikka kunnallisektorilla näiden leikkaavien vaatimusten sijaan. Toimet voidaan aluksi mahdollisuuksien rjallisuuden vuoksi kohditaa pitkäaikaistyöttömille ,jolloin heille taataan palkkasuhteinen työ määräajaksi ja helpoitetaan akuutisti heidän tilanettaan, jotka koviten työttömyydestä ovat kärsineet. - Anonyymi
Typpiin ohjataan ilmeisesti kaikki tietyn ajan työttömänä olleet vaikka olisivatkin täysin normaaleja työkykyisiä ongelmattomia kansalaisia eikä kieltäytyminen ole mahdollista muuta kuin karenssin ja työmarkkinatuen menettämisen kautta.
Tervejärkistenä yritän kyseistä "pakkohoitoa" välttää mutta onko mitään keinoa, jos kutsu kartoitukseen on jo saapunut ja päivämäärä on tiedossa? Kohtelias kieltäytyminen ja keskustelu ei tuottanut tulosta, vaan kasvoton virkailija tiesi minua koskaan tapaamatta, että tarvitsen tuollaista palvelua pelkästään työttömyysajan perusteella. En ole ollut sossun asiakas koskaan, enkä mikään juoppo tai sosiaalitapaus millään muullakaan kriteerillä.
Mietin sellaista, että mitä tapahtuu, jos lopettaisin työnhaun esimerkiksi kutsupäivän ajaksi tai vaikka muutamaksi päiväksi jo sitä ennen-jälkeen ja ilmoittautuisin sen jälkeen uudelleen työttömäksi? Osaako joku sanoa miten tuollaista tilannetta käsitellään ja palautuuko oikeus työttömyysetuuteen uudelleen ilmoittautumisen jälkeen? Tietysti tuossa menetän tuen kyseisiltä päiviltä ja ilmeisesti 5 päivän omavastuulta mutta sääsyykö tuolla tavalla 3 kk karenssilta tai jopa oikeuden työttömyysetuuteen moitittavan käytöksen vuoksi vai onko tuollainen kikkailu estetty jotenkin jo laissa?- Anonyymi
oikeuteen nämä pitää viedä .Ei ihmisiä voi pakkotoimin osalistutta ihan mihin tahansa uhkaamalal viedä viimesijainen perustuslailline toimeentulo. Rikoshan tuo jo on jos noin toimitaan eikö tuosta kannata tehdä poliisille rikosilmoitusta? Ei tuollainen voi olla laillista ? Se pantava hanttii keinolla millä hyvänsä tuollaista mielivaltaa vastaan josko sellaista on .
- Anonyymi
Olen samaa mieltä mutta käytännössä valittaminen ja oikeuden saaminen on hyvin vaikeaa, hidasta ja kallista, jos haluaa tehdä valituksen siten, että sitä ei suoraan hylätä jonkin muotoseikan tai vastaavan vuoksi.
Tuon takia etsin yksinkertaisinta keinoa, vaikka siten, että työmarkkinatuki katkeaa hetkellisesti itse keskeyttämistä/katkaisemista pyytämäkseni ajaksi mutta ettei tulisi 3 kk karenssia, jopa työssäoloehtoa tai vastaavaa rangaistusta?
Mahdollinen 5 vrk:n omavastuuaika ei haittaa mutta sen isommilta "tuomioilta" haluaisin välttyä.- Anonyymi
Oikeus ja kohtuus:
Ei tuollain toiminta kuulu sivistysvaltion toimitapoihin, eikä ole ykleisen oikeustajun mukaista toimia siten että viimesijaista toimeentuloa käytetään kiristyskeinona palveluihin osallisumiseen,joita henkilöt eivät itse katso tarpeelliseksi tai pidä hyväksyttävinä toimina työttömyyteen perustuen. Jos ihmiset joutuvat vaikeuksiiin valtion hallinnollisien toimien kautta on jotain pahasti vialla ja asia vaatii oikaisun eui myötä elämistä kärsimällä vääryyyttä. jollain lailla tilanne on satava korjatuksi ,niin että työllisyyden pohjalta tehdyt toimet koetaan oikeudenmukaiseksi ja tarpeelliseksi .Tosioloja vastaaviksi. Työttömät ovat työvoima tarvetilanteen uhreja ,eikä heitä tule rakaisat enäää enepää kuin heitä on rankaistu langettamalla työttömyys ja toimeentulovaikeudet heidän kannettavakseen työpaikan menetyksen kautta. Toivotaan että asia saa uutta valoa myös sinun kohdallasi etkä tuollaisen kohtelun kohteeksi joutuisi, Kuvittelisi että tässäkin maassa vielä tunnuistetaan ihmisen perus ja itsemääräämis oikeudet.
- Anonyymi
Ylimielisesti käyttäytynyt virkailija teki selväksi, että sanktioitta kieltäytyminen ei tule kyseeseen ja mitään harkintaa hän ei suostu käyttämään. Saavat varmaan jotain palkkioita tai vastaavia sulkia hattuunsa, että eivät tee harkinnanvaraisia poikkeuksia.
Tämän vuoksi yritän selvittää vaihtoehtoisia kiertokeinoja, joista virkailijat eivät varmasti omaehtoisesti suostu kertomaan ellei osaa kysyä jotain tiettyä tapaa, kuten nyt pohtimani työnhaun katkaisu/keskeyttäminen haluamakseni ajaksi. Olisi mukava kuulla, jos joku olisi sattunut samaan pohtimaan ja kokeilemaan miten käy?- Anonyymi
Mahtaako olla virkailijan omintakeinen asian esitys. Se jos tuollalailla asiaa esitetään näen asiaan niin,että tuo on selkeä kiritys ja toimessa käytetään työttömän alisteista asemaa hyväksi kiristäen viimesijaisen toimeentulon menetyksellä. Kyllä itse tulkitsisin niin ,että asia on syytä asettaa virkailijan osalta poliisi tutkintaan. Eikös tuon voi rikosilmoituksena tehdä netissä .Ei kai se anna jos ei otakkaan. Eihän se asia noin voi mennä.
- Anonyymi
Mikäli tuollainen olisi virallinen toimitapa täyttäsi se toimena yksioikoisesti valtiollisen orjuuttamisen tunnusmerkit, toimen taustalla kun on suora uhka viimesijaisen toimeentulon menettämisestä .Tällöin toimi on pakkotoimi,johon on otettu työttömyys syyksi ,jolloin ihminen on alisteisessa asemassa ja tuota asemaa käytetään hyväksi toimiin pakoitettaessa,kuvatulla tavalla.
- Anonyymi
TYP:n asiakkaaksi ei kannata mennä, jos aikoo koskaan työllistyä vapaille työmarkkinoille. Kuntouttava työtoiminta näyttää CV:ssä vielä pahemmalta kuin työttömyys, koska työnantajien silmissä on suunnilleen yksi ja sama, oletko ollut kuntouttavassa vai hullujenhuoneella.
Ainoa keino välttää TYP on mennä töihin (tämä ei ole v'*ttuilua). Ellei löydy töitä avoimilta markkinoilta, kannattaa etsiä joku palkkatukipaikka, vaikka osa-aikainenkin kunhan on väh. 18 h/vko. TE-toimisto saattaa lähettää tarjouksen palkkatukityöstä pitkään työttömänä olleelle, vaikkei palkkatukea olisi mainittu työllistymissuunnitelmassa, mutta saman tarjouksen saa vähintään kymmenen muutakin työtöntä. Valituksi tulemisen todennäköisyys on pieni. Useimmille työkkäri ei edes lähetä tarjousta palkkatukiduunista, vaan tyrkyttää työkokeilua tms. Siksi pitää nähdä hieman vaivaa, pyytää työkkärin eukkoa kirjaamaan palkkatukimahdollisuus suunnitelmaan ja etsiä paikka itse (palkkatukipaikan voi etsiä itse vain, jos siitä on maininta suunnitelmassa).
Kun on esim. vuoden palkkatukitöissä, työssäoloehto täyttyy ja pääsee ansiosidonnaiselle, jos kuuluu kassaan/liittoon. Palkkatukityö kerryttää myös eläkettä, samoin tekevät ansiosidonnainen ja peruspäiväraha, työmarkkinatuki tai toimeentulotuki sen sijaan ei. - Anonyymi
Jos on käynyt käsky mennä johonkin tilaisuuteen ollessaan työnhakija, niin ei tuolta välty jos katkaisee työnhakunsa ennen tilaisuutta ainakaan ilman pätevää syytä. Tosin en löydä vahvistusta tuolle näkemykselle, että jostain pitäisi löytää dokumentti asiaan. Useinhan nuo ovat työkkärin ohjeissa - saattavat löytyä finlexistä.
- Anonyymi
Kiitos asiallisesta kommentistasi! Nimenomaan mainitsemasi seikan takia en missään tapauksessa halua itseäni kirjoille Typpiin tai ainakaan sen kautta mihinkään ilmaistöihin.
Palkkatukimahdollisuus on tiedossa mutta juuri mainitsemasi asiat ja fakta, että paikkakunnallani tai vähänkään järkevien kulkuetäisyyksien päässä on työpaikat todella vähissä ja niihin on valtavat määrät hakijoita. Toinen juttu on vielä se, että kun saa korotettua palkkatukea vaaditaan tuplamäärä pituutta työjaksolle, että työssäoloehto täyttyy. Olin kerran jo yhden puolen vuoden pätkän mutta siitä noteerattiin vain 3kk työssäoloehtoon. Palkkatukirahan saannissakin on omat mutkansa määrärahojen suhteen, kun eivät riitä koko vuodelle, joten toisen jakson saanti pian on melkoisen vaikeaa.
Siksi edelleen olisin hyvin kiitollinen, jos jollakulla olisi tietoa mahdollisista kiertokeinoista Typille, että voisi lykätä sitä mahdollisimman pitkälle tarvittaessa, vaikka pienin tulomenetyksin, kunhan karenssilta tai työssäoloehdolta vain välttyy ettei viedä loppuakin ruokaa perheeltä pöydästä.
Edelliselle kommentoijalle. Ymmärrän, että voisi yrittää valittaa mutta tiedän myös sen kuinka nihkeää asian eteenpäin saaminen tulisi olemaan ja todennäköisesti tulosta odotellessa saa vain vielä pahempaa käsittelyä omalta viranomaiseltaan. Voiko virkailijaa muuten saada vaihtaa pyytämällä vai pitääköhän siihenkin tehdä, jokin valitus joka jonkun pitäisi mennä hyväksyä?- Anonyymi
1.1. 2017 asti palkkatukityöstä noteerattiin vain 50% työssäoloehtoon, mutta nykyisin 75%.
En ole keksinyt muuta keinoa TYP:n välttämiseksi kuin töiden löytämisen tai päätoimiseksi opiskelijaksi tai yrittäjäksi ryhtymisen. Periaatteessa voisi tietysti jättäytyä joksikin aikaa pois te-toimiston asiakkuudesta, mutta ei se mitään auta. Heti, kun palaa takaisin, saa luultavasti uuden lähetteen TYP:iin. - Anonyymi
Kyllä typin välttää kunhan rupeaa hieman väkivaltaiseksi.
- Anonyymi
kaikki työttömät rupee väkivaltaiseksi, niin eiköhän TYP sulje ovensa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kaikki työttömät rupee väkivaltaiseksi, niin eiköhän TYP sulje ovensa.
typ toimistossa on jo nyt ovet lukossa, ja vartijana ovimies.
Ilmeisesti pelkäävät asiakkaita !!
Ja tähän pelkoon viittaa se, että on 2kpl toimitsijoita, kun teet sitä typ suunnitelmaa.
Uhkaa siis halutaan vähentää.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
typ toimistossa on jo nyt ovet lukossa, ja vartijana ovimies.
Ilmeisesti pelkäävät asiakkaita !!
Ja tähän pelkoon viittaa se, että on 2kpl toimitsijoita, kun teet sitä typ suunnitelmaa.
Uhkaa siis halutaan vähentää....Niitä on vähintään kaksi sen takia, ettei vaan kumpikaan ryhtyisi inhimilliseksi ja puhuisi työttömälle rehellisesti tyyliin: "Menetän oman työpaikkani, jos en saa sinua tuohon 'mielenterveyskuntoukseen' ja leimatuksi epäkelvoksi. Olen vaikeassa välikädessä. Toisaalta inhottaa tehdä tällaista lähimmäisilleni, mutta minulla on isot velat juopotteluajoiltani, ja tämä virka on hyvin palkattu. Jään pian eläkkeelle. En halua nyt tehdä muuta kuin totella käskyttäjiäni. Jos et suostu tähän, joudun antamaan sinulle karenssin. Olen todella pahoillani. Ehdotan, että kirjoitat poliitikoille, lehtiin, virkamiehille, ammattiliitoille, tai minne vaan keksitkin. En haluaisi olla sinun osassasi. Anna minulle anteeksi, mutta tosiaan joudun kiristämään sinut 'kuntoutukseen' tai katkaisemaan tukesi. Saat toki sitten hakea toimeentulotukea, ja siitä leikataan myös, eli rangaistaan kahdesti samasta rikoksesta, eli yrityksestäsi säilyttää itsekunnioituksesi. Sori meit."
Kun heitä on kaksi, he kumpikin tarkkailevat toista Toveria oman virastonsa esimiesten antamalla mielivallalla ja ilmiantavat inhimillisyyteen sortuvan. Yhdessä he toistelevat sovittuja fraaseja ja kliseitä ja uhkailuja ja mitätöintejä. Yhdessä myös jaetaan bonukset ja palkkiot, kun taas yksi nujerretaan henkisesti ja/tai taloudellisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1.1. 2017 asti palkkatukityöstä noteerattiin vain 50% työssäoloehtoon, mutta nykyisin 75%.
En ole keksinyt muuta keinoa TYP:n välttämiseksi kuin töiden löytämisen tai päätoimiseksi opiskelijaksi tai yrittäjäksi ryhtymisen. Periaatteessa voisi tietysti jättäytyä joksikin aikaa pois te-toimiston asiakkuudesta, mutta ei se mitään auta. Heti, kun palaa takaisin, saa luultavasti uuden lähetteen TYP:iin.Nosta rahat pois tililtä, poista itsesi työttömien työnhakijoiden joukosta ja hae TT tukea.
Tukea saavat alentaa max 20% yhden syyn takia, MAKS 2kk kerrallaan eikä syitä saa ketjuttaa. Mielelläänhän ne viljelee sitä virhekäsitystä että tukia alennetaan 40% pitkäksi aikaa. Tuo 20% alennus ois omalla kohdalla noin sata euroo, että tuommoisista summista sitä puhutaan.
On vaan järkevää olla kuulematta työkkäriin niin ei tule sieltä mitään yhteydenottoja.
- Anonyymi
Ehti yksi uusi kommentti väliin, johon vastaan, että eikö periaatteessa voisi keskeytystä pyytää/vaatia ihan vaikka oman loman tai vastaavan takia? Voiko sellaisesta joutua selittämään tai toimittamaan todistuksia, jos kerran on keskeyttämässä omaan työnhakuaan ja luonnollisesti työmarkkinatuen maksua siksi ajaksi?
Ymmärrän, että virkailijan varmasti aivan v***umaisuuttaan laittaa uutta komennusta typin kuulusteluihin tuon jälkeen mutta pakollakin tulisi varmaan pari viikkoa tai enemmänkin uudelle ajalle siitä, kun työnhaun laittaa auki uudelleen netin kautta. Sitten vain toistaisi keskeytyksen ja avaisi haun myöhemmin uudelleen. - Anonyymi
"
Kuntouttavan työtoiminnan tavoitteena tulee olla asiakkaiden työ- ja toimintakyvyn parantaminen siten, että he voisivat osallistua julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön. Kuntouttava työtoiminta ei ole tarkoitettu niille työttömille, jotka kykenisivät osallistumaan julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön.
Kuntouttavaa työtoimintaa, kuten muutakin sosiaalihuoltoa toteutettaessa, on ensisijaisesti otettava huomioon asiakkaan toivomukset ja mielipide ja annettava hänelle mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa palvelujensa suunnitteluun ja toteuttamiseen.
https://stm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/ordnande-av-arbetsverksamhet-i-rehabiliteringssyfte-och-andringar-i-lagen-om-arbetsverksamhet-i-rehabiliteringssyfte-som-trader-i-kraft-1-1-2015
"
Noihin kun työkykyinen vetoaa, ei pitäisi olla mahdollista joutua typpiin. - Anonyymi
Mutta ilmeisesti Typ-kartoitukseen on pakko mennä, vai pitäisikö voida työvoimatoimiston virkailijalle nuo asiat perustelemalla voida perua Typ ehdottelut?
Yritin kyllä mutta virkailija tiesi kaiken paremmin ja pystyi minua koskaan edes kasvokkain tapaamatta määräämään tuonne. Perusteluita kysyessäni lytättiin vuosikymmenien työura oikeissa palkkatöissä kunnollisessa ammatissa, kun erillistä ammattikoulutusta vuosikymmeniä tekemääni työhön ei sattunut olemaan ja näin ollen olen siis täysin epäkelpo kansalainen ja vähintään jokin typ "koulutuksen" tarpeessa. Olisin saanut kieltäytyä kokonaan mutta virkailijalla oli sormi karenssinappulalla, kun tivasi siihen malliin, että menetkö vai et?- Anonyymi
Todennäköisesti joutuu lähtemään kartoitukseen mutta typissä sitten viimeistään virkailijan tulee tuntea asia, että työkykyisiä ei voida laittaa typpiin. Tosin te-virkailijankin tulee tietää, että täysin työkykyisiä ei voida laittaa typpiin. Mutta noita te-virkailijoita riittää joka lähtöön. Mutta jos on mennyt jotain terveydestään esittämään ongelmia te-talossa, niin typpiin vilahtaa kun virkailija voi vedota vajaakuntoisuuteen.
- Anonyymi
Lisään vielä että jos typin välttää niin ei välttämättä välty muulta palkattomalta työltä. Seuraavaksi te-talossa mahdollisesti painostavat menemään työkokeiluun. Työkokeilu on kaiketi jo hiukan lähempänä oikeaa työtä. Toisaalta Typin voi keplotella läpi olemalla siellä toiminnassa mukana vain 4 tuntia viikosssa. Eli suo siellä vetelä täällä. Ei auta kuin toivoa, että uusi hallitus nopeasti muuttaa työttömien työpanoksen varastamisen ja ryhtyy maksamaan palkkaa työstä joka myös kerryttää eläkettä ja kesälomaa.
- Anonyymi
selvästi on mielentervys ongelmaa.
Joten typ kuntouttava työtoiminta sinutkin parantaa.
Saa pois syrjätymästä.
Syrjäytymien on vakava ongelma nääs....
- Anonyymi
Minä olen ollut typ palvelussa jo,, varmaan yli 10v. Ja ei ole töitä palkalla ollenkaan löytynyt.
On vain harvakseltaan tehty typ suunnitelmia. Typ virkailijat siinä on työllistyneet hyvin.
Minä olen ollut työttömänä.
Hyvää aikaa oli korona aika, kun pelättiin kuolemaa ja typ haastattelut harveni olennaisesti. - Anonyymi
Totta kai mulla on sen kautta
Venlafaksin ja muutama muu lääke
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793