Mitä tarkoittaa akvaarion kypsytys?

Apua11

Miksi ja miten akvaario kypsytetään? Olen kuullut, että akvaarion kypsytys on pakollinen.

2

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalapurkki

      Aivan uusi akvaario on sen verran steriili, että siellä ei ole vielä typpiyhdisteitä (=kalankakkaa ja ruoanjäämiä) hajottavia bakteereja. Tämän hajottabakteerikannan käynnistystä kutsutaan akvaarion kypsyttämiseksi. Mikäli bakteeristo ei ole kunnossa, voi typpiyhdisteiden hajotessa altaaseen muodostua liikaa nitriittiä, joka on kaloille myrkyllistä jo suhteellisen pieninä pitoisuuksina ja uudet lemmikit kuolla heti alkuunsa. Bakteerit hajottavat nitriitin vaarattomammaksi nitraatiksi, jota sitten taas akvaarion kasvit voivat käyttää ravintonaan.

      Hajottajabakteerit elävät erilaisiin pintoihin kiinnittyneenä, ja jos on mahdollisuus esim ottaa jostain toimivasta akvaariosta pari kourallista hiekkaa tai kevyesti huuhdeltu suodatinpatruuna, ei kypsytystä sen kummemmin tarvita vaan toimivan bakteerikannan saa nopeasti alkuun tällaisella ympillä. Samoin kaupoista on saatavilla valmiita suodattimen toiminna käynnistäviä bakteeritiivisteitä, mutta nämä voivat säilytyksessä helposti menettää tehonsa, joten jos niihin luottaa kannattaa käyttää mahdollisimman tuoretta tavaraa. Näillä keinoin altaaseen voi heti bakteerikannan lisäyksen jälkeen laittaa myös ainakin osan sitkeimmästä päästä olevia kaloja, kunhan muistaa pitää ruokinnan alussa maltillisena ja lisätä ruoka- ja kalamäärää lopulliselle tasolle sitä mukaa kun bakteerikanta asettuu ja vahvistuu.

      PItkän kaavan kypsytys ihan puhtaassa altaassa sitten kestää jonkun aikaa, ja vaatii ensin bakteeriympin lisäämällä altaaseen esim hyppysellinen kukkamultaa. Sitten tyhjään altaaseen lisätään päivittäin kalanruokaa ja mittaillaan päivittäin akvaarioliikkeistä saatavilla vesitesteillä veden nitriitti- ja nitraattipitoisuuksia. Jossain vaiheessa ravinteiden hajotessa syntyy nitriittipiikki, joka tasaantuu bakteeritoiminna käynnistyessä, siinä vaiheessa kun altaassa syntyy nitraattia nitriitin sijaan, on allas kypsytetty ja reilun vedenvaihdon jälkeen voi tuoda kalat kotiin.

    • gfhfd5t5345

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe