Olen 21 vuotias nuori nainen ja luultavasti kärsinyt jonkin asteisesta masennuksesta jo teini-iästä asti. Lukuisista avunhuutoyrityksistä en ole ikinä minkäänlaista ammattiapua saanut.
Teini-ikä ei ollut parasta mahdollista aikaa koska 14 vuotiaasta eteenpäin jouduin seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi, kotona oli vaikeaa siihen aikaan (perheväkivaltaa, alkoholismia). Aloitin itse juomaan viinaa jo 15 vuotiaana kun oli niin paha olla. Vanhempana päädyin kokeilemaan mietoja huumeita turruttaakseni pahan olon mutta lopetin parin kokeilun jälkeen. Olen jo lähemmäs 10 vuotta kärsinyt syömishäiriöstä eikä minulla ole halua edes parantua.
Elämä ei tunnu elämisen arvoiselta. Aamulla herätessä toivon että olisi jo ilta ja saisi nukkua ja illalla nukkumaan mennessä toivon etten heräisi enää. Opiskelen ammattia jota en halua harjoittaa ja pelkään hakea opiskelupaikkaan jossa oikeasti haluan olla koska en usko kykyihini. Tunnen itseni ulkopuoliseksi ja rajoittuneeksi ihmiseksi sosiaalisissa tilanteissa. Sorruin taas viiltelemään koska on niin paha olla. Toisinaan mietin kuinka hyvin tarvitsee viiltää että saisi valtimon kunnolla auki.
En jaksa enää yrittää saada apua. En kehtaa soittaa terveydenhoitajalle ja sanoa että mikään ei tunnu miltään, haluan kuolla. En kestä tätä ahdistusta. Joka päivä tuntuu siltä etten saisi henkeä. Yritän esittää reipasta vaikka voisin vain itkeä.
Onko itsekästä haluta kuolla vai itsekästä muilta haluta pitää hengissä ihminen joka ei halua elää ja on syvästi onneton?
En jaksa enää
53
1046
Vastaukset
- Late2805
Hae heti apua,se ei ole mikään häpeä.
Tosin se saattaa olla vaikeaa löytää henkilö kuka ymmärtää,mutta
Yritä jaksaa silti.
ÄLÄKÄ anna missään tapauksessa sulkea Sinua MIHINKÄÄN laitokseen! - posttraumaattista
Sinulla on posttraumaattinen stressitila, mikä johtuu siitä että sinua on hyväksikäytetty.
Voi sinua poloreppanaista, kun herkässä iässä joutuu käymään läpi kaikkea tuota! Ei ole yhtään ihme, että sinulla on kauheaa.
Sinun pitää nyt kuitenkin päästä eteenpäin.
Älä yksinäsi kanna kaikkea tuota, vaan mene juttelemaan psykologin kanssa.
On mahdollista toipua, ja tulet entistä vahvemmaksi.
Olisi tärkeää, että teet ilmoituksen tästä henkilöstä.
Ihan totta! Se on osa toipumista. On tärkeää, että teet itsellesi oikeutta!
Olipa hän sitten kuka hyvänsä, niin ilmoita!
Yritä saada käsiisi sellaisen kirja kuin Peter Rutter: Seksi kielletyllä alueella. Se kertoo luottamussuhteessa tapahtuneesta hyväksikäytöstä, mutta problematiikka on sama olipa tapahtunut sitten mitä tahansa. Lue se, siitä saa apua mahdottoman paljon. Selaa kirjastoluettelosta. Kirja on käännetty suomeksi, voi tilata myös englanninkielisenä netiltä.
Siinä käydään läpi kaikki ja myös se miten toivutaan. Just osa toipumista on tuo ilmoittaminen!
Moni muukin on joutunut samaan tilanteeseen, mutta on mahdollista toipua. Sun pitää vain mennä juttelemaan, ja saada apua.
Sinulla on parhaat vuodet edessä, käy tämä asia läpi ja sitten jatkat onnellisena eteenpäin.
Usko, että tämä tosiaan tulee onnistumaan!
Iso hali minulta! - hhtrjr
Oliko tämä hyväksikäyttäjä miten läheinen?
- Julia--
Hyväksikäyttäjä oli entuudestaan tuntematon mutta onnistui pitämään narussaan useita vuosia. Ja uskokaa tai älkää mutta 17 vuotiaana teinkin ilmoituksen tästä henkilöstä. Juttu meni niin että hän painosti minua perumaan koko homman ja sanomaan että keksin kaiken. Ja minä tein niin koska kyseinen ihminen on hyvin taitava manipuloimaan..jutun tutkinta lopetettiin ja mies sai jatkaa elämäänsä ihan rauhassa..
- Eteenpäinjahaleja
Teepä ilmoitus uudestaan.
Kerro tuo sama juttu, että hän manipuloi ja painosti sinua.
Olit silloin 17 vuotias, ja ei siinä iässä ja varsinkaan kun olit niin traumaattinen jaksa.
Nyt olet vanhempi ja jaksat.
Tee oikeutta itsellesi!
Ei tämän sinun elämäsipilaajan tartte ollenkaan jatkaa "elämäänsä rauhassa".
Miten vanha tämä mies oli silloin?
Mene vaikka asianajajan luo, etsi jokin reipas naisasianainen tai joku topakka ihminen puolellesi ja ota asia uudelleen esille. Sinullahan on kaikki faktat, ei hän voi luikerrella tilanteesta.
Sanot että olit silloin lapsi, hän painosti, manipuloi ja et jaksanut silloin.
Hyvät ihmiset! Hänhän teki RIKOKSEN, hyväksikäytti alaikäistä!
Mitenkähän monta nuorta tyttöä tämä mies on hyväksikäyttänyt jo?
Sun kannattaa mennä myös psykologille, kertoa kaikki ja niin saat psykologin arvion tilanteesta ilmoitukseesi. Tottakai jonkun tarttee ottaa sun asia vakavasti!
Soita vaan terveydenhoitajalle, ota vaikka kopio tästä viestiketjusta, jos et jaksa itse kertoa. Ei ole sinun vika, että perheessäsi on ollut perheväkivaltaa ja alkoholismia!
Sinun tarttee päästä nyt toipumaan ja jatkaa elämääsi. Olet nuori, löydät rakkauden ja voit perustaa perheen ja saada lapsia ja elää onnellisena!
Rutter kirjoittaa näin: "Naisten syvät haavat pääsevät paranemisen alkuun aina silloin, kun nainen korottaa äänensä pyytääkseen oikeutta, saapa hän sitä tai ei jne".
Sinun vain tarttee hoitaa tää juttu nyt.
Hoida se nyt.
Sen jälkeen jätä asia, ja keskity muuhun.
Älä anna tämän asian vaivata itseäsi loppuikää ja pitää sinua vallassaan!
Nyt on kevät ja ihana kesä tulossa.
Keksi kaikkea jännää, kyllä sinä tästä selviät!
Sinulla on oma elämäsi edessä.- Ryhtiä
Edellinen kirjoittaja antaa sinulle todella hyviä neuvoja,minä olen aivan samoilla linjoilla .Hae itsellesi apua nopeasti,terveydenhoitajalle vaikka ensin puhuisit,tai psykiatrille,varmasti saat apua.Hyväksikäyttäjäsi laita vastuuseen teoistaan,puhu sellaiselle henkilölle,joka laittaa asian eteenpäin.Poliisille voisit aivan hyvin puhua,he varmasti kuuntelevat sinua,ja laittavat elämäsi pilaajan vastaamaan teoistaan.Tsemppiä ja rohkeutta sinulle.
- washedout
Heippa! Tekstiski on melkeimpä kuin itseni kirjoittama. Erona vain, että jollain ihmeen kaupalla onnistuin kipuamaan tuosta maailman syvimmästä kuopasta. Täytän pian 25vuotta ja haavoja paranneltu yli kymmenen vuotta, ehkä tämä vielä joskus tästä.
Nyt vain rohkeasti soittoa vaikka ihan omalle lääkärille, peli ei todellakaan ole vielä menetetty! Onko sulla ystäviä, joilla on masennustaustaa? Kokemuksesta sanon, että samassa tilassa olleiden/olevien kanssa puhumisesta on oikeasti suuri apu.
Jos sua kiinnostaa jutella vaikka näin tuntemattomalle näistä asioista, niin täällä olisi ainakin yksi kuuntelija. :)- näin.kannattaa
Vertaistuella on hyvä aloittaa. Oikeusprosessi on liian paljon vaadittu tässä tilanteessa, myöhemmin.
- Julia--
En jaksaisi nyt mitään rikosilmoituksia ja poliisikuulusteluja. En oikeastaan välttämättä halua enää saattaa hyväksikäyttäjääni vastuuseen. Olen jo hyväksynyt että niin tapahtui ja yrittänyt jatkaa elämää. Haluan vain tämän masennuksen ja jatkuvan pahan olon pois. En vain tiedä onko siihenkään enää voimia. Ei mulla ole voimia soittaa terveydenhoitajalle. Tuntuu vain typerältä sanoa ettei jaksa enää. Vaikka psykologi voisi olla hyväkin juttu, minulla ei ole aikaa eikä rahaa ravata psykologilla.
- RikosJaRangaistus
Masennus ja pahan olon juurisyy on isolta osalta sen syytä, ettei rikollinen ole saanut rangaistusta. Tarvitset voimia siihen, että tämä tyyppi saadaan vastuuseen. Pidemmällä tähtäimellä sinun kannattaa alkaa orientoitumaan näin koko asiaan.
- uusipäiväuusijaksaminen
No tuo oli eilen illalla, tuo sinun tunne.
Tänään on uusi päivä.
itsekään en jaksa mitään iltaisin, mutta aamulla sitten oon taas pirteä. Sanopa aamulla itsellesi, että "tänään tulee hyvä päivä!" Ihan totta se auttaa!
Tiedätkö mitä, kyllä sinä jaksat soittaa terveydenhoitajalle.
Et sinä omin avuin saa pois tuota masennusta. Jonkun tarttee auttaa sinua.
Voithan käydä vaikka yhden kerran. - htdhtehet
Älkääkä naiset/tytöt uhreistako itseänne. Sille ei tietenkään mitään voi, jos joku suoraan raiskaa.
- NoIhanSamaSinne
No ihan sama teille miehille. Teette välillä ihan omaa maskua voimaanne käyttäen ties mitä hulluutta ja sitten kun joku uskaltaa sanoa, mitä puuhaatte niin uhriudutte alta aikayksikön! Tätä näkee joka päivä uutisissa (talousrikolliset, poliitikot) ja aivan varmasti lakituvissa esim. raiskaustapauksissa. Juuri oli uutinen esim. keski-ikäisestä taksikuskista joka otti suihinottona maksun humalaiselta tytöltä. Selitys oli, että naisen aloitteesta! Yeah, right. Uskoo, ken tahtoo. Onneksi ei oikeusistuin uskonut.
- kaikkeasitäkuulee
Höh!
Vai "uhreistako". Että joutuu vuosikausia kärsimään siitä, elämä menee pilalle ja sitten ei sais "uhraistua"!
Jos joku raiskaa, niin siitä pitää tehdä ilmoitus!
Sama juttu, jos sulta varastetaan jotain, niin tehdään ilmoitus.
Tai joku murhaa jonkun, niin muut tekee ilmoituksen.
Ei tässä oo ollenkaan kyse "uhraistumisesta"!
Ai sinua saa joku pahoinpidellä, aiheuttaa vaikka invaliditeetin - ja sinä et ilmoita siitä?- tyrkyr
Tarkoitan, että jos ette haluu panna jotain tyypiä, niin älkää panko. Raiskaaja ei taas kysy, vaan ottaa haluamansa.
Pointti on siis se, että jos meette suostumaan panemiseen, niin turha valitella myöhemmin. Se osoittaa luonteen heikkoutta. Ei oikeusjärjestelmä nii toimi, että jos alkaa kaduttaa, nii sitte se on raiskaus. - Huhhoijaa
Joojoojoo. Kuka hullu haluaa jonkun oikeusprosessin läpikäydä ilman että on ihan oikeasti pakottaminen ollut kyseessä. Ja sitä oikeutta saa yrittää hakea, vaikka vain kokisi tulleensa painostetuksi. Siellä sitä sitten setvitään, että mitä oikeus uskoo tapahtuneeksi. Joskus voi joku oikeusmurhakin käydä, totta, mutta ylivoimaisesti enemmän käy sitä, että kaameistakaan seksuaalirikoksista ei Suomessa saa juuri mitään tuntuvaa rangaistusta. Älkää miehet panko idiootteja pissiksiä, jos ette halua höpöjä raiskaussyytöksiä. Terve nainen ei mitään keksittyjä juttuja levitä.
- Botti33
Näinpä. Satuttaa muuten aika v#tusti ihan oikeasti raiskattuja naisia nuo kommentit "keksityistä raiskauksista, joissa naista alkaa vain jälkeenpäin kaduttaa känni-illan jälkeen". Ihan kuin se, että nainen oli humalassa jotenkin oikeuttaisi sen että hänet raiskattiin; "mitäs meni juomaan, huono nainen". Jotenkin ehkä vähän toivon, että kaltaistesi ihmisten läheinen raiskattaisiin ihan oikeasti, loppuisivat sitten ehkä nuo raiskattujen naisten valehtelijoiksi väittämiset.
Nimim. känni-iltana ihan oikeasti raiskattu nainen, joka todellakin muistaa kaiken tarkasti ja oikein, eikä valehtele
Ps. en ole ilmoittanut asiasta poliisille, vaikka tapahtuneesta jo 7,5 vuotta. Veikkaan että kaltaisiani on paljon enemmän kuin niitä jotka keksivät raiskauksen päästään.
- lopetakunetymmärrä
Ole hiljaa, kun et tiedä mitään psykologiasta.
Olet samanlainen syyllistäjä kuin muutkin miehet.
Ei 14- vuotiasta saa "panna", 14 vuotias on lapsi jota on helppo manipuloida, on rikos olla yhteydessä 14- vuotiaaseen.
Elä tule tänne syyllistämään, aloittaja on kärsinyt tarpeeksi. Jo oli typerä heitto sulta tuo "luonteen heikkous"! Ovatko insestinkin valtaan joutuneet "luonteeltaan heikkoja". Voi miten tyhmä oletus!
Painu toiselle palstalle viisastelemaan, kun sulla ei oo hajuakaan psykologiasta ja miltä 14-vuotiaasta lapsesta tuntuu kun hän jouttu hyväksikäytetyksi! - joiäkkäämpiihminen
Kyllä tuon pahan olon taustalla on tuo mitä julmin ja törkein loukkaus sinua kohtaan. Kyllä se trauma pitäisi käsitellä. Ei siitä pääse yli muuten kuin käymällä asiaa läpi asiaan perehtyneen ammattilaisen kanssa.
Kyllä kannattaisi tehdä uudelleen rikosilmoitus. Mitä jos tekisit sen yhdessä vaikka jonkun toisen, tukihenkilön kanssa. Ei tuota sinua loukannutta ja elämääsi vammauttanutta lurjusta saa päästää vastuutta kuin koiraa veräjästä. Sinulla on mahdollisuus vielä eheytyä ja oikeus ihan normaaliin elämään. Jätä arvoonsa nuo typerät narsistiset toljaukset, joita tällä palstalla sinulle suolletaan.
www.riku.fi/fi/palvelut/kenelle palvelut on tarkoitettu/- KomppaanEdellistä
Hyvä ja terve kommentti. Olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Narsismia sun muuta ehtii miettiä sitten, kun nämä isommat jutut on käsitelty alta pois (hoitoon hakeutuminen, oikeuden haku).
- ehdottomasti.ota.yhteys
"Mitä jos tekisit sen yhdessä vaikka jonkun toisen, tukihenkilön kanssa."
Oikeusavustajan saa jokainen suomalainen ilmaiseksi. Ota aloittaja yhteyttä Oikeusaputoimistoon!
Hyvä Late painu hornantuutiin noine tyhmine mielipiteinesi. näkee kilometrien päähän ettet tiedä mitään siitä mistä puhut. Ei suomessa suljeta mihinkään laitoksiin. Olen itse kärsinyt masennuksesta ja itsetuhoisuudesta . Olen ollut itsemurhan jälkeen Viikon tehohoidossa ja kaksi kuukautta sairaalassa mielialaosastolla. olen ikusesti kiitollinen lääkärille joka laittoi minulle lähetteen mielialaosastolle eikä tehohoidon jälkeen kotiuttanut minua. Siellä sain koottua itseni ja nyt olen asunut omillani yli kaksivuotta. Minusta pitäisi viranomaisten ottaa syytekäsittelyyn kaikki alaikäsiin liityvät raiskausepäilyt eikä antaa raiskaajien manipuloida alaikäsiä tyttöjä perumaan syytteitä koska ne ei ymmärrä millaisia traumoja raiskatuille jää koko elin iäksi.
- hteky
Sanoit, ettei Suomessa suljeta laitoksiin. mutta sitten heti sanot että sinut sujettiin "mieliosastolle". Se on laitos.
Toisekseen, tässä keskustelussa ei ollut kyse raiskauksesta. - Julia--
Jos haluan tehdä ilmoituksen uudelleen, minulla on vielä kolme vuotta aikaa ennen kuin rikos vanhenee. Eniten ehkä pelottaa se että ei ole riittävästi todisteita vaikka niitä kyllä on. Tämä samainen mies otti myös videokuvaa luvatta silloin kun olin edelleen alaikäinen.
Toisaalta jollain kierolla tavalla pidän sitä miestä hyvänä enkä haluaisi että hänen uransa ja elämänsä menee pilalle syytteen takia. Vaikka hän puoliväkisin teki asioita joihin sanoin ettei niin voi tehdä ja panosti minua, silti jotenkin olen oppinut elämään sen kanssa.
Tuntuu jotenkin että koko masennus on vaan miljoonien asioiden summa enkä osaa erikseen sanoa onko tuolla hyväksikäytöllä niin suuri vaikutus masennukseen. Painajaisia näen kyllä edelleen. Ja kun joku spede tuolla uhriutumisesta kitisi, niin minä kielsin monta vuotta asian. Pikkuhiljaa olen alkanut ymmärtämään että se oli todellakin väärin minua kohtaan. Ei ole normaalia että yli 30 vuotias vikittelee varhaisteiniä...- YksiUhriMyös
Hyväksikäyttäjät on taitavia näissä tunnepeleissä. Ne osaa pelata sen niin, ettet tunne oloasi tarpeeksi hyväksikäytetyksi vastustaaksesi ja myös ovat sen verran mukavia, että alat sympata. Se siinä niin julmaa onkin ja vaikea vastustaa, kun eivät suoranaisesti lyö tai pahoinpitele fyysisiä jälkiä jättäen. Henkiset silti jää.
En tiedä mikä sulle olisi parasta nyt. Pitkässä juoksussa ehkä oikeusprosessi kuitenkin? Ei tuo tapahtunut meinaan koskaan täysin unohdukaan. Voimia! Terveisin yksi uhri myös - YksiUhriMyös
Sen verran vielä, ettei sun oikeastaan tarvitse sääliä häntä ja hänen elämäänsä liioin, vaikka myötätunto onkin kaunis piirre sinussa. Ei hänkään sinua ja sinun elämääsi säälinyt ja kunnioittanut. Kosto ei silti ole hyvä motiivi vaan kunnioitus omaa elämääsi kohtaan. Jotenkin noin.
- Kiinnostunutff
Miten tutustuit häneen?
- joiäkkäämpi
Saattaa se hyväksikäyttäjä olla monessa suhteessa ihan hyvä tyyppi ja varmaan onkin, mutta se ei ole vapauttava peruste sille, että hän käytti tärkeästi hyväksi nuoruuttasi ja kypsymättömyyttäsi. Ei ole puolustava tekijä sekään vaikka olisit ollut ihastunut ja tykästynyt tyyppiin. Puoliväkisin ja manipuloiden ei saa silloinkaan toimia. Ja tietenkin itsetuntoosi on heittänyt jälkensä myös perheen muut ongelmat.
Ja ei se mieskään ole koskaan onnellinen, jos kantaa sisimmässään tekoa, jolla on loukannut ja vaurioittanut vakavasti toisen elämää. Totuus tekee vapaaksi. - jyuj
YksiUhriMyös kirjoitti:
Hyväksikäyttäjät on taitavia näissä tunnepeleissä. Ne osaa pelata sen niin, ettet tunne oloasi tarpeeksi hyväksikäytetyksi vastustaaksesi ja myös ovat sen verran mukavia, että alat sympata. Se siinä niin julmaa onkin ja vaikea vastustaa, kun eivät suoranaisesti lyö tai pahoinpitele fyysisiä jälkiä jättäen. Henkiset silti jää.
En tiedä mikä sulle olisi parasta nyt. Pitkässä juoksussa ehkä oikeusprosessi kuitenkin? Ei tuo tapahtunut meinaan koskaan täysin unohdukaan. Voimia! Terveisin yksi uhri myösMiten sinä tutustuit hyväksikäytäjääsi?
- YksiUhriMyös
Haista sinä pervo huilu ja mee muualle tirkistelemään. Yök.
- otatukihenkilö
Tää kuuluu just tähän kuvaan "Toisaalta jollain kierolla tavalla pidän sitä miestä hyvänä enkä haluaisi että hänen uransa ja elämänsä menee pilalle syytteen takia."
Sinun elämä on siis mennyt pilalle, mutta ajattelet että "hän kärsii", huh huh!
Ei ole kyse "kostosta", vaan siitä että sinä saat oikeutta itsellesi ja pystyt jatkamaan ja tunnet itsesi arvokkaaksi naiseksi.
Ajattele nyt, että 30-vuotias manipuloi 14 vuotiaan lapsen omien halujensa takia.
Yhdellä tutulla oli samantapainen juttu, empi että ilmoittaako. Ilmoitti sitten, oli kuin olisi kivi pudonnut harteilta, itki kolme päivää yhtäjaksoa. Niin kova paine oli ollut. 'Siitä se toipuminen alkoi.
Ota tukihenkilö itsellesi.
Tää inho joutuu maksamaan sinulle kärsimyksestä ja kivusta.
Vai videofilmasi! Kauheeta! Tosi roisto!
Ja sinä "säälit" tätä, joka on pilannut elämäsi. Ajattelehan vähän itsekin.
Just toi "sympatian tunteminen" kuuluu pelin sääntöihin.
Ota tukihenkilö ja elä jää yhtään juttusille sen hyväksikäyttäjän kanssa, joka aiheutti 14-vuotiaalle lapselle noin pahat haavat!
Ajattele että joku "murhaa" jonkun ja sitten vain ajateltaisiin että tään "murhaajan" elämä ei saa mennä pilalle.
Sovittakoon tekonsa. On opiksi muillekin. Miksi annetaan miesten alistaa itsekkäästi ja manipuloida alaikäisiä tyttöjä, joilla pitäisi olla parhaimmat nuoruusvuodet edessä?- OnIlmainen
Oikeusavustaja.
- Julia--
Kiitos kaikista asiallisista neuvoista, jotka ovat saaneet minut ajattelemaan hyväksikäyttöasiaa uudesta näkökulmasta. Olen jo pitkään punninnut, kumpi satuttaa enemmän, jatkaa eteenpäin ja yrittää unohtaa vai tehdä ilmoitus ja repiä kaikki haavat auki uudestaan.
Rikun tukihenkilöä tapasin muutaman kerran viimeksi kun ilmoituksen tein, ja jotenkin on sellainen olo ettei kehtaisi ottaa uudelleen yhteyttä enää kun viimeksi koko homma meni ihan puihin.- xxxgroovy
Tutustuitko häneen netissä?
- Julia--
Onko sillä niin väliä missä on tutustuttu...
- xxxgroovy
Julia-- kirjoitti:
Onko sillä niin väliä missä on tutustuttu...
On sillä paljonkin. Sillä on väliä laillisen prosessin kannalta. Missäs siis tutustuitte?
- YksiUhriMyös
Edelleenkin. Se on ihan samantekevää tän keskustelun kannalta missä ihmisetkin tutustuu. Sä haluaisit varmaan muutkin yksityiskohdat tietää, etkös. Hyi että oot ällöttävä.
- Late2805
Moi,sun tarina kosketti mua,hae apua,unohda syyllisyys ja kaikki vastaava.
Kirjoittele tänne,miten sulla menee ja miten voit!
Mun kihlatulla melkein sama historia ja tunnen 2muutakin.
Uskonnolla mitään tekemistä tämän kanssa? - Elän_koska_olen
Ei ole itsekästä ajatella sitä mikä on itselle parasta. Siitä huolimatta suosittelen ammattiapua ennen kuin teet mitään korjaamatonta - elämä on kuitenkin aika ainutkertainen asia, eikä ole mitään takeita siitä, että kuoleman jälkeen olisi yhtään mitään. Itse oletan, että on vain yksi elämä ja sen oli sen jälkeen siinä.
- Apuasaanut
Minusta sinun kannattaisi ottaa pikaisesti yhteyttä psykiatrian poliklinikan yhteydessä toimivaan akuuttityöryhmään. Jokaisessa kaupungissa on käsittääkseni tällainen keskussairaalan yhteydessä, ja sinne voi ottaa yhteyttä soittamalla. Hakusanalla akuuttityöryhmä oman kaupungin nimi löytyvät yhteystiedot. Siellä olevat ammattilaiset joko kutsuvat sinut käymään nopealla aikataululla ja kartoittavat tilanteesi tai ohjaavat sinut omalle lääkärille omaan terveyskeskukseesi. Näin se meni ainakin omalla kohdallani, kun tytär tarvitsi akuuttia apua pitkäkestoiseen masennukseensa. Nyt jälkeenpäin sitä on miettinyt että miksi ihmeessä ei haettu hoitoa jo paljon aiemmin vaan päästettiin tilanne aivan liian pitkälle... masennus on salakavala sairaus, kun sen kanssa luulee pärjäävänsä vaikka oikeasti on henkisesti jo aivan loppu. Älä please anna tilanteen enää pitkittyä vaan hae itsellesi oikeasti apua, kunnollista pitkäkestoista Kelan kustantamaa psykoterapiaa sekä lääkehoitoa. Ajan myötä sitten pystyt itse päättämään nostatko kanteen vai etkö nosta. Tärkeintä on nyt saada sinut ammattiavun piiriin.
- Julia--
Puhut ihan asiaa mutta on vaan niin suuri kynnys soittaa minnekään ja hankkia apua itse. Aina ajattelen että katson vielä vähän aikaa tilannetta ja yhtäkkiä huomaankin kulkeneeni samassa sumussa vuosikausia.
Löysin tänään yhdet lääkkeeni mitä määrättiin joskus jonkun leikkauksen takia ja lueskelin ohjetta jossa sanottiin että kyseistä lääkettä käytetään ahdistuneisuushäiriön hoidossa. Ajattelin että helpotan elämääni pienen hetken ja kokeilen kyseistä lääkettä tähän järkyttävään ahdistukseen. Voi olla että siitä on hetkellistä apua tai sitten ei mutta ainakaan minulla ei ole mitään menetettävää. - Oikeusapua
Julia-- kirjoitti:
Puhut ihan asiaa mutta on vaan niin suuri kynnys soittaa minnekään ja hankkia apua itse. Aina ajattelen että katson vielä vähän aikaa tilannetta ja yhtäkkiä huomaankin kulkeneeni samassa sumussa vuosikausia.
Löysin tänään yhdet lääkkeeni mitä määrättiin joskus jonkun leikkauksen takia ja lueskelin ohjetta jossa sanottiin että kyseistä lääkettä käytetään ahdistuneisuushäiriön hoidossa. Ajattelin että helpotan elämääni pienen hetken ja kokeilen kyseistä lääkettä tähän järkyttävään ahdistukseen. Voi olla että siitä on hetkellistä apua tai sitten ei mutta ainakaan minulla ei ole mitään menetettävää.Käytä vaan näitä ahdistuslääkkeitä, mutta ota myöhemmin yhteyttä Oikeusaputoimistoon. Muistaakseni ensimmäinen käynti siellä on ilmainen, kun sanoo ettei omat varat riitä asianajajaan. Ja ehkä sinun kannattaa hommata hyvät rauhoittavat lääkkeet koko oikeusprosessin ajaksi, itselläni oli samalla tavalla kun raskaan avioeroprosessin jouduin käymään läpi asunnon ja muiden irtaimiston jakamisten takia. Mutta homma kannatti, ei vaivaa enää tippaakaan asia. Oikeusaputoimistossa sitten kartoitetaan sinun tulosi, ja tämän mukaan saat ilmaisen oikeusavun koko tämän prosessin ajaksi. Saat jatkossakin ilmaisen oikeusavun jos tulee tarvista, jokainen pienituloinen tai varaton Suomen kansalainen on oikeutettu ilmaiseen oikeusapuun Suomessa.
Mutta luultavasti sinun kannattaa aloittaa lääkärillä käynnillä, luin koko ketjun, tältä vaikuttaa. Voimia.
- iäkkäämpiihminen
Kannattaa ensin hankkiutua käsittelemään painolastia psykologin kanssa. Sitten voitte miettiä, miten sen rikosilmoituksen kanssa menettelette. Ja kun perheessä on ollut alkoholismia ja nuoruus on ollut turvaton, niin alitajunnassa muhii. Kun sinulla on paha olla, niin se merkki siitä että asioita pitää käsitellä.
- puhelinkäteenvaan
EI SE NYT NIIN VAIKEETA OO OTTAA YHTEYTTÄ AMMATTIAUTTAJAAN!
Puhelinluuri vain käteen ja soitto.
Täällä me muut yritetään auttaa, mutta itse et viitsi auttaa yhtään!
Onko se parempi että vuosikausia haikailet vaan?
Ei oo.- Julia--
Kun ihminen on riittävän kauan vakavasti masentunut edes sängystä nouseminen ei ole itsestäänselvyys puhumattakaan avun hankkimisesta. Olen jo todennut olevani toivoton tapaus.
- ÄläLannistu
Et tietenkään ole toivoton tapaus. Masennus sinussa puhuu nyt. Kun olet siitä niskan päällä niin silloin voit toimia. Niinä parempina hetkinä. Niinä hetkinä tee työtä sen eteen, että ne alakulot hoidettaisiin parempaan kuntoon. Eli hoida itseäsi ja anna muidenkin hoitaa, jos luotat. Toivoa on.
- Julia--
Yritän sinnitellä vielä kesätyöt ja jos omin voimin olo ei kohennu kesän aikana niin sitten hankin apua. Tässä tilanteessa muutamalla kuukaudella tuskin on enää väliä kun ei ole tällä hetkellä itsetuhoisuuttakaan niin ehkä tämä ei ole akuuttia vaikka olenkin hyvin uupunut. Voisin vain nukkua kaiken aikaa mutta eiköhän tämä tästä kun työt alkavat ja tulee paremmat päivärutiinit.
Olen yllättynyt kuinka asiallisia ja kannustavia kommentteja olen saanut ja kiitos siitä. :)
Ja sinulle y5y4ueu, ei todellakaan ole relevanttia tämän masennukseni kannalta missä olen hyväksikäyttäjäni tavannut. Eikä se muutenkaan kuulu sinulle. :)- vitun_huora
Ikävä kuulla ettei ole itsetuhoisuutta. Toivottavasti tulee tulevaisudessa.
- Hohhoijaah
Puhut ilmeisesti kokemuksesta. Onko kivaa hommaa omasta kokemuksestasi?
- NytEikäHuomenna
Ymmärrän, että susta tuntuu tuolta. Haluaisit vain nukkumalla saada asian menemään pois ja sinnittelet arkea. Hyvää sekin tekee, että lepää ja nukkuu, mutta oikeasti tuntuu siltä, että olisi hyvä tehdä muutakin. Jatkoelämäsi kannalta sinun on jossain vaiheessa joka tapauksessa tämä selvitettävä. Kuinka paljon sua joskus kaduttaa, jos annat ajan kulua niin, että rikos on vanhentunut, sulla edelleen on paska olo ja alat iän myötä enemmän ja enemmän tajuta kuinka paljon pahaa sulle on tehty! Please, tee se nyt!! Sun mieli yrittää suojautua kivulta, mutta ei se mee itsekseen pois vaan pitkittyy! Paha on pahaa. Sen pitää tulla julki. Sun pitää ottaa se askel. Ei se mies sitä päätä vaan Sinä, nyt sinä päätät mitä tapahtuu! Jos sen miehen elämä mutkistuu niin mitä sitten? Se tiesi kyllä tekevänsä rikoksen ja otti tämän riskin. Nyt se sitten realisoituu, itsepä päätti sen ottaa. Se luottaa, että oot niin nöösö ja taivuteltavissa, ettet puolustaudu, prove him wrong!
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!
Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v58895Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään
HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh4142272Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2761799Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku351776Kimmo Kiljunen
"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa3021464- 781207
- 731093
Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen68888- 47846
Miksi teet tästä niin vaikeaa?
Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p26834