Hiihtopuvun ostoa suunnittelen. Kaupasta löytyy ainakin Futurea, Rukkaa, Haltia ja Craftia. Suositelkaa jotakin ja kertokaa oma suosikkinne!
Hiihtopuvun hankinta
26
4918
Vastaukset
- Tero
Nuo ovat kaikki todella hyviä merkkejä, mutta ehkäpä se eniten craftin tai haltin pukuun kallistuis.
- rukkalainen
Kaikki hyviä. Itse ostin pari viikkoa sitten. Kun ei kroppa ole ihan sutjakkaa mallia, unohdin craftin, joka tuntui nuolevan joka mutkaa (suunniteltu pitkille ja hoikille). Muuten materiaaliltaan ehdottomasti paras. Future oli enemmän "tavallisen ihmisen" vaate, mutta takki housuihin nähden ylisuuri. Haltia en kokeillut ja Rukan ostin. Hyvä on.
- kaukovalo
Ota se mistä saat parhaat alennukset, ei niissä mitään kovin suurta eroa ole.
Näkö havainto tuolta purtsilta kertoo, että mitä kovempi menijä niin sitä toden näköisemmin hänellä on futuren asu. Rukka on enempi sunnuntai hiihtelijän käyttämä asu.
Jos sä hiihdät lujaa niin, ehdottomasti sellainen asu missä EI ole mitään kalvoa.
Minulla on futeren vello, toimii erin omaisesti.- Petri
Ostin itse Futuren kalliin mallin 260 eskoo? kun sen windstopper materiaali (sympatex) oli paljon paremman oloista kuinkilpailijoilla ---> se on elastista. Aiemmin kun en juurikaan käynytlenkillä vedin vanhoilla rukan Goreilla joissa jousto onneton.
En oo katunut. Olo on "kuin ei olisikaan" kun on lenkillä. - Hikoilija
Petri kirjoitti:
Ostin itse Futuren kalliin mallin 260 eskoo? kun sen windstopper materiaali (sympatex) oli paljon paremman oloista kuinkilpailijoilla ---> se on elastista. Aiemmin kun en juurikaan käynytlenkillä vedin vanhoilla rukan Goreilla joissa jousto onneton.
En oo katunut. Olo on "kuin ei olisikaan" kun on lenkillä.249 eskoo. Olisit ostanut sen futuren vellon, niin olisit saanut paremmin hengittävän.
Kaikki ne asut joissa on jokin kalvo, eivät toimi kovassa menossa. Ne ei yksin kertaisesti hengitä riittävästi.
Kalvolla varustettu puku sopii kyllä rauhallisempaan menoon oikein hyvin.
Minulla oli tuollainen sympatex puku viikon. Totesin huonosti hengittäväksi kovassa menossa. Vaadin rahat takaisin, ja sain . - Keimo
Hikoilija kirjoitti:
249 eskoo. Olisit ostanut sen futuren vellon, niin olisit saanut paremmin hengittävän.
Kaikki ne asut joissa on jokin kalvo, eivät toimi kovassa menossa. Ne ei yksin kertaisesti hengitä riittävästi.
Kalvolla varustettu puku sopii kyllä rauhallisempaan menoon oikein hyvin.
Minulla oli tuollainen sympatex puku viikon. Totesin huonosti hengittäväksi kovassa menossa. Vaadin rahat takaisin, ja sain .Ostin viime keväänä alennusmyynnistä tommoisen Future Loppet - puvun 120 €:llä (malli ei juuri ole sanottavammin muuttunut tälle vuodelle) ja olen oikein tyytyväinen. Hintaisekseen hyvä ostos.
Kangas on joustava ja puku mukava päällä (hoikahko mitoitus).
Ei se Sympatex Windmaster tai Gore Windstopper (käytössäni myös näitä varusteita) hengitä kovassa menossa mutta ei ne sentään mitään muovipussejakaan ole. Mieluummin hikoilen kunnolla kun annan laskuissa ja avopaikoilla kylmän ilman mennä vaatteista läpi. Hikoamisen tunnetta voi avittaa käyttämällä hiihtopuvun alla teknistä aluasusettiä (polypropyleeni tms.) ja ohutta juoksupaitaa jolloin hiki ei jää kiinni ihoon vaan imeytyy tuohon päällysasuun joka usein hiihdon jäljiltä (etenkin takki) on läpimärkä. Futuren takki on hyvä myös kylmällä ilmalla juostessa.
Toki väljemällä neuloksella tai ilman kalvoja olevat asusteet hengittävät paljon paremmin, sitä ei käy kieltäminen. Jos meno on tosi kovaa niin sitten kisa-asuste päälle. - Petri
Keimo kirjoitti:
Ostin viime keväänä alennusmyynnistä tommoisen Future Loppet - puvun 120 €:llä (malli ei juuri ole sanottavammin muuttunut tälle vuodelle) ja olen oikein tyytyväinen. Hintaisekseen hyvä ostos.
Kangas on joustava ja puku mukava päällä (hoikahko mitoitus).
Ei se Sympatex Windmaster tai Gore Windstopper (käytössäni myös näitä varusteita) hengitä kovassa menossa mutta ei ne sentään mitään muovipussejakaan ole. Mieluummin hikoilen kunnolla kun annan laskuissa ja avopaikoilla kylmän ilman mennä vaatteista läpi. Hikoamisen tunnetta voi avittaa käyttämällä hiihtopuvun alla teknistä aluasusettiä (polypropyleeni tms.) ja ohutta juoksupaitaa jolloin hiki ei jää kiinni ihoon vaan imeytyy tuohon päällysasuun joka usein hiihdon jäljiltä (etenkin takki) on läpimärkä. Futuren takki on hyvä myös kylmällä ilmalla juostessa.
Toki väljemällä neuloksella tai ilman kalvoja olevat asusteet hengittävät paljon paremmin, sitä ei käy kieltäminen. Jos meno on tosi kovaa niin sitten kisa-asuste päälle.kllä se Futuren Sympatex toimii vaikka vetäis 170-180 sykkeillä. Ei mitään ongelmia. Hassua kun puhutte hengittävyydestä puvuissa joista on perspuoli kokonaan auki. KAi se on melkein sama vaikka olisi jätesäkkiä koko etuosa noin hengittävyyden suhteen.
Mulla on alla -10 asti pelkkä polypropeleeni alusasu ja -10 ja -16 llisäksi ohut fleesepaita. Kun kelit menee plussalle voi alle laittaa lyhythihaista. Ei mitään ongelmia... juuri sopivat lämmöt, hengittävyydet, vedenpitävyys ja tuulenpitävyys. - hikoilija
Petri kirjoitti:
kllä se Futuren Sympatex toimii vaikka vetäis 170-180 sykkeillä. Ei mitään ongelmia. Hassua kun puhutte hengittävyydestä puvuissa joista on perspuoli kokonaan auki. KAi se on melkein sama vaikka olisi jätesäkkiä koko etuosa noin hengittävyyden suhteen.
Mulla on alla -10 asti pelkkä polypropeleeni alusasu ja -10 ja -16 llisäksi ohut fleesepaita. Kun kelit menee plussalle voi alle laittaa lyhythihaista. Ei mitään ongelmia... juuri sopivat lämmöt, hengittävyydet, vedenpitävyys ja tuulenpitävyys.Jos taka osa on auki, niin se on vasta alle puolet pinta-alasta. Ei se riitä jos on tottunut kunnolla hangittävään asuun.
Jos Windy Pro asu hengittää hyvin, niin miten on mahdollista että lenkin aikana ja jälkeen iho on aivan märkä. Alus asu on niin märkä että siitä pyrtyy kiertämään hikeä reilusti. Asun sisä pinnalla on hikeä isoina pisaroina. Koko suorituksen ajan on lämpöhalvauksen partaalla.
Futuren vello päällä ja rukan rvp technica alla ei muuta, oli sitten lämpötila mitä tahansa 2 ja -20 väliltä. Koskaan ei ole ollut kylmä eikä kuuma, ei alamäessä eikä ylämäessä. Iho ja alusasu pusyvät kuivina kun puku hengittää hyvin.
Rukan netti sivuilla sanotaa, että kalvo asut on tarkoitettu rauhallisempaan menoon ja näinhän se on. - mukaan
hikoilija kirjoitti:
Jos taka osa on auki, niin se on vasta alle puolet pinta-alasta. Ei se riitä jos on tottunut kunnolla hangittävään asuun.
Jos Windy Pro asu hengittää hyvin, niin miten on mahdollista että lenkin aikana ja jälkeen iho on aivan märkä. Alus asu on niin märkä että siitä pyrtyy kiertämään hikeä reilusti. Asun sisä pinnalla on hikeä isoina pisaroina. Koko suorituksen ajan on lämpöhalvauksen partaalla.
Futuren vello päällä ja rukan rvp technica alla ei muuta, oli sitten lämpötila mitä tahansa 2 ja -20 väliltä. Koskaan ei ole ollut kylmä eikä kuuma, ei alamäessä eikä ylämäessä. Iho ja alusasu pusyvät kuivina kun puku hengittää hyvin.
Rukan netti sivuilla sanotaa, että kalvo asut on tarkoitettu rauhallisempaan menoon ja näinhän se on.itse käytän craftin asuja.. kokemusta on jo usean vuoden ajalta ja ei ole valitamista.
katsokaa: www.craft.se
esim. elofsson line treenipuku tosi hyvä.. kevyt päällä.. tuulisuoja edessä ja mukavan vartalonmyötäinen eli ei haittaa liikeitä hiihtäessä.
Ainakaan hikoilusta ei tule ongelmaa kun käyttää craftin aluskerrastoja (layer1) .. ei pöllömpiä tuotteita vaikka länsinaapurista ovatkin peräisin
terv. kilpahiihtäjä - Petri
hikoilija kirjoitti:
Jos taka osa on auki, niin se on vasta alle puolet pinta-alasta. Ei se riitä jos on tottunut kunnolla hangittävään asuun.
Rukan netti sivuilla sanotaa, että kalvo asut on tarkoitettu rauhallisempaan menoon ja näinhän se on.... on se mun puvun nimi.
http://www.tt-future.fi/winter0405_02.htm
Hikoilija... puhuit että on tarkoitettu rauhalliseeen lenkkiin. Mikä on rauhallinen lenkki? Jos sykkeet on 170-180 niin onko se rauhallinen lenkki. Entä 150-160 hyväkuntoisella kaverilla?
Et kai itsekään vedä kisavauhdeilla jokaista treeniä? En väitä että toi puku on mikään kisa-asu mutta hengittävyydenkin suhteen mulla toimii todella hyvin.
JOs ei hikeä tule hiihtolenkillä asusteisiin lainkaan (siis ei yhtään) niin se tarkoittaa sitä että sillon suorituksen aikana on liian kylmä. - hikoilija
Petri kirjoitti:
... on se mun puvun nimi.
http://www.tt-future.fi/winter0405_02.htm
Hikoilija... puhuit että on tarkoitettu rauhalliseeen lenkkiin. Mikä on rauhallinen lenkki? Jos sykkeet on 170-180 niin onko se rauhallinen lenkki. Entä 150-160 hyväkuntoisella kaverilla?
Et kai itsekään vedä kisavauhdeilla jokaista treeniä? En väitä että toi puku on mikään kisa-asu mutta hengittävyydenkin suhteen mulla toimii todella hyvin.
JOs ei hikeä tule hiihtolenkillä asusteisiin lainkaan (siis ei yhtään) niin se tarkoittaa sitä että sillon suorituksen aikana on liian kylmä."Rukan netti sivuilla sanotaa, että kalvo asut on tarkoitettu rauhallisempaan menoon ja näinhän se on."
Tuotako tarkoitit: Sunnuntai hiihtäjille.
"En väitä että toi puku on mikään kisa-asu mutta hengittävyydenkin suhteen mulla toimii todella hyvin."
Minulla ei toiminut ollenkaan, Viikon käytin, se riitti. Kävin purkamassa kaupan ja sain rahat takaisin(valmistajan suostumuksella).
"JOs ei hikeä tule hiihtolenkillä asusteisiin lainkaan (siis ei yhtään) niin se tarkoittaa sitä että sillon suorituksen aikana on liian kylmä."
Ei tarkoita. Se tarkoittaa sitä, että alus asu pitää ihon kuivana ja siirtää hien tehokkaasti ulompiin kerroksiin jonka tehtävänä on siirtää kosteus puvun ulkopuolelle.
Tämä minun nykyinen asu (Future, Vello) on ollut käytössä vuosia ja sitä ennen samanlaisia vastaavia asuja. Yhteensä noin 12 vuotta. Aina minulla on ollut alus asuna rukan rvp technica, ei minkään laisia väliasuja koskaan. Oli ilman lämpötila sitten mikä tahansa 2 ja -20 väliltä, koskaan en ole palellut(paitsi sormet) tai ollut liian kuuma.
Hiihtolenkin aikana ja sen jälkeen, iho on aina ollut kuiva ja lämmin samoin alus asu on lähes täysin kuiva(Alus asu on hieman nehkeä, mutta hyvin vähän).
Jos alus asu on märkä se tarkoittaa sitä, että hiihto asu ei hengitä riittävästi.
Jos alus asu on märkä se tarkoittaa sitä, että
ihokin on märkä. Se puolestaan tarkoittaa sitä, että varmasti palelee jos pysähtyy tai on isommassa alamäessä tai muuten vaan kovassa tuulessa. - läpättää
hikoilija kirjoitti:
"Rukan netti sivuilla sanotaa, että kalvo asut on tarkoitettu rauhallisempaan menoon ja näinhän se on."
Tuotako tarkoitit: Sunnuntai hiihtäjille.
"En väitä että toi puku on mikään kisa-asu mutta hengittävyydenkin suhteen mulla toimii todella hyvin."
Minulla ei toiminut ollenkaan, Viikon käytin, se riitti. Kävin purkamassa kaupan ja sain rahat takaisin(valmistajan suostumuksella).
"JOs ei hikeä tule hiihtolenkillä asusteisiin lainkaan (siis ei yhtään) niin se tarkoittaa sitä että sillon suorituksen aikana on liian kylmä."
Ei tarkoita. Se tarkoittaa sitä, että alus asu pitää ihon kuivana ja siirtää hien tehokkaasti ulompiin kerroksiin jonka tehtävänä on siirtää kosteus puvun ulkopuolelle.
Tämä minun nykyinen asu (Future, Vello) on ollut käytössä vuosia ja sitä ennen samanlaisia vastaavia asuja. Yhteensä noin 12 vuotta. Aina minulla on ollut alus asuna rukan rvp technica, ei minkään laisia väliasuja koskaan. Oli ilman lämpötila sitten mikä tahansa 2 ja -20 väliltä, koskaan en ole palellut(paitsi sormet) tai ollut liian kuuma.
Hiihtolenkin aikana ja sen jälkeen, iho on aina ollut kuiva ja lämmin samoin alus asu on lähes täysin kuiva(Alus asu on hieman nehkeä, mutta hyvin vähän).
Jos alus asu on märkä se tarkoittaa sitä, että hiihto asu ei hengitä riittävästi.
Jos alus asu on märkä se tarkoittaa sitä, että
ihokin on märkä. Se puolestaan tarkoittaa sitä, että varmasti palelee jos pysähtyy tai on isommassa alamäessä tai muuten vaan kovassa tuulessa.Minun mielestäni näistä Futuren asuista Vello on enemmän ns. sunnuntaihiihtoasu. Näin minusta Futuren sivuillakin sanotaan. Lisäksi Vello vaikuttaa aika väljältä, joka tietenkin aiheuttaa alamäissä korvillakin kuultavan ns. läpätysilmiön ja vauhdin hidastumisen.
Windy Pro ja Loppet on tarkoitettu ns. vakaville kuntoilijoille. Loppetia mainostetaan myös kisa-asuna pitkämatkan hiihtoihin. - Petri
läpättää kirjoitti:
Minun mielestäni näistä Futuren asuista Vello on enemmän ns. sunnuntaihiihtoasu. Näin minusta Futuren sivuillakin sanotaan. Lisäksi Vello vaikuttaa aika väljältä, joka tietenkin aiheuttaa alamäissä korvillakin kuultavan ns. läpätysilmiön ja vauhdin hidastumisen.
Windy Pro ja Loppet on tarkoitettu ns. vakaville kuntoilijoille. Loppetia mainostetaan myös kisa-asuna pitkämatkan hiihtoihin.Noin minäkin asiaa tulkitsin ennen hikoilijaa... Eihän puvun hengittävyys/kuumuus mikään ongelma ole. Kyllä taatusti löytyy pukuja jotka hengittää... eri asia on lötyykö pukuja jotka pitää riittävän hyvin sadetta, hyvin tuulta, istuu hyvin, joustaa ei kahise eikä lepata ja kaiken kukkuraksia vielähengittää. Noilla kriteereillä ainakin Futuren Wind Master on loistovalinta. KOkeilin ennen ostamista kymmentä eri merkkiä ja jousto, istuvuus ja lepatus kriteerein oli helppo valita toi WInd MASter.
mm HAltin puku (paksumpi windstopper) on oikein hyvännäköinen... vaitettavasti ei jousta lahkeesta ja sen harmiosa on sellainen liian tiukaksi leikattu että ainakin mun pallit muljahtelis puolelta toiselle koko ajan hiihdettäessä... - jee
Petri kirjoitti:
Noin minäkin asiaa tulkitsin ennen hikoilijaa... Eihän puvun hengittävyys/kuumuus mikään ongelma ole. Kyllä taatusti löytyy pukuja jotka hengittää... eri asia on lötyykö pukuja jotka pitää riittävän hyvin sadetta, hyvin tuulta, istuu hyvin, joustaa ei kahise eikä lepata ja kaiken kukkuraksia vielähengittää. Noilla kriteereillä ainakin Futuren Wind Master on loistovalinta. KOkeilin ennen ostamista kymmentä eri merkkiä ja jousto, istuvuus ja lepatus kriteerein oli helppo valita toi WInd MASter.
mm HAltin puku (paksumpi windstopper) on oikein hyvännäköinen... vaitettavasti ei jousta lahkeesta ja sen harmiosa on sellainen liian tiukaksi leikattu että ainakin mun pallit muljahtelis puolelta toiselle koko ajan hiihdettäessä...Jos haluat suosia suomalaista, osta halti. Rukan puvut on ainakin aikanaan olleet tosi onnettomia, nykyään kai vähän parempia.
craft on varmaan ihan ok, brikon vaatteet toivottoman paksuja.
Mun propsit kuitenkin björkan kuteille, näyttää hyvältä ja todellakin suunniteltu toimiviksi! - Hikoilija
Petri kirjoitti:
Noin minäkin asiaa tulkitsin ennen hikoilijaa... Eihän puvun hengittävyys/kuumuus mikään ongelma ole. Kyllä taatusti löytyy pukuja jotka hengittää... eri asia on lötyykö pukuja jotka pitää riittävän hyvin sadetta, hyvin tuulta, istuu hyvin, joustaa ei kahise eikä lepata ja kaiken kukkuraksia vielähengittää. Noilla kriteereillä ainakin Futuren Wind Master on loistovalinta. KOkeilin ennen ostamista kymmentä eri merkkiä ja jousto, istuvuus ja lepatus kriteerein oli helppo valita toi WInd MASter.
mm HAltin puku (paksumpi windstopper) on oikein hyvännäköinen... vaitettavasti ei jousta lahkeesta ja sen harmiosa on sellainen liian tiukaksi leikattu että ainakin mun pallit muljahtelis puolelta toiselle koko ajan hiihdettäessä...Lainaus rukan netti sivulta:
"Valitse oikea asu aktiivisuustason mukaan: Gore-Tex rauhallisempaan hiihtoon & vaativiin sääoloihin, windstopper aktiivisempaan menoon."
Sympatex on kopio Gore-Tex kalvosta.
Vai lepattaa, kaikkee sitä kuuleekin. Ja vielä jarrutta menoakin, pitäähän sitä vähän muille tasoitusta antaa.
"Eihän puvun hengittävyys/kuumuus mikään ongelma ole".
No, mikäs se sitten on jos se ei ole ongelma?
Jos puku ei hengitä riittävästi, niin se ei siitä parane kuin saksilla.
Jokainen rätti pitää sen verran lumisadetta kun tarviikin, kuinkakohan monta kertaa meinaat vesisateessa hiihdellä?
Sinä vaan luulet sen Windy Pro asun olevan joku erikoinen kun et paremmasta tietää.
Ihan vaan tiedoksi, että yhdistetyn maajoukkue käyttää Haltin Gonqueror pukua harjoitus asuna. Futuren Vello on samasta materiaalista. - hikoilija
läpättää kirjoitti:
Minun mielestäni näistä Futuren asuista Vello on enemmän ns. sunnuntaihiihtoasu. Näin minusta Futuren sivuillakin sanotaan. Lisäksi Vello vaikuttaa aika väljältä, joka tietenkin aiheuttaa alamäissä korvillakin kuultavan ns. läpätysilmiön ja vauhdin hidastumisen.
Windy Pro ja Loppet on tarkoitettu ns. vakaville kuntoilijoille. Loppetia mainostetaan myös kisa-asuna pitkämatkan hiihtoihin.Futuren myyntiedustajan sanoja lainaten: "Vello on ainoa meidän asuista, jonka uskallan luvata toimivan myös kovempi vauhtisessa hiihdossa".
"Lisäksi Vello vaikuttaa aika väljältä,"
Siis "vaikuttaa", mistähän sä tuollaisen arvauksen keksit.
Kyllä kai se väljä on jos M koon kaveri laittaa päälleen XXL kokoisen teltan.
"Windy Pro ja Loppet on tarkoitettu ns. vakaville kuntoilijoille".
Olet ihan oikeassa, nimen omaan kuntoilijoille. Vello onkin tarkoitettu aktiiviharrastajille. - läpättää
hikoilija kirjoitti:
Futuren myyntiedustajan sanoja lainaten: "Vello on ainoa meidän asuista, jonka uskallan luvata toimivan myös kovempi vauhtisessa hiihdossa".
"Lisäksi Vello vaikuttaa aika väljältä,"
Siis "vaikuttaa", mistähän sä tuollaisen arvauksen keksit.
Kyllä kai se väljä on jos M koon kaveri laittaa päälleen XXL kokoisen teltan.
"Windy Pro ja Loppet on tarkoitettu ns. vakaville kuntoilijoille".
Olet ihan oikeassa, nimen omaan kuntoilijoille. Vello onkin tarkoitettu aktiiviharrastajille.Minulla on viime vuonna hankittu Futuren Loppet. Minäkin lainaan tarkasti myyjän (=aktiivi kilpahiihtäjä) sanoja: "Jos et ihan kilpahiihto kortsua halua hankkia, niin se on sitten Loppet tai Windy Pro. Muut asut ovat enempi sitten sellaisille sunnuntaihiihtäjille tarkoitettuja."
Minulla oli aiemmin Rukan Velloa vastaa läpätin. Ja koska nykyisin suhtaudun hiihtoon vakavammin, niin minulla ei ole haluja antaa asunkaan takia tasoitusta muille tai kellolle. Isoissa, pitkissä laskuissa ja tuulisessa säässä vaikutus on uskomattoman suuri. Myös se läpättävä ääni häiritsi itseä. Nyt lähinnä naurattaa, kun joku tulee laskussa vastaan läpättimessä, joka kasvot tai selkä edellä.
Viime vuoden vapaan tyylin Pirkka meni muuten hitusen alle 6 tunnin. Arvioin, että aika vanhalla läpättimellä olisi ollut n. 6,5 timmaa! Joten asulla on todella merkitystä. Sen pitää siis olla tiukka, mutta elastinen. - Hiihto on Perseestä
läpättää kirjoitti:
Minulla on viime vuonna hankittu Futuren Loppet. Minäkin lainaan tarkasti myyjän (=aktiivi kilpahiihtäjä) sanoja: "Jos et ihan kilpahiihto kortsua halua hankkia, niin se on sitten Loppet tai Windy Pro. Muut asut ovat enempi sitten sellaisille sunnuntaihiihtäjille tarkoitettuja."
Minulla oli aiemmin Rukan Velloa vastaa läpätin. Ja koska nykyisin suhtaudun hiihtoon vakavammin, niin minulla ei ole haluja antaa asunkaan takia tasoitusta muille tai kellolle. Isoissa, pitkissä laskuissa ja tuulisessa säässä vaikutus on uskomattoman suuri. Myös se läpättävä ääni häiritsi itseä. Nyt lähinnä naurattaa, kun joku tulee laskussa vastaan läpättimessä, joka kasvot tai selkä edellä.
Viime vuoden vapaan tyylin Pirkka meni muuten hitusen alle 6 tunnin. Arvioin, että aika vanhalla läpättimellä olisi ollut n. 6,5 timmaa! Joten asulla on todella merkitystä. Sen pitää siis olla tiukka, mutta elastinen.HeMohes puku!!
- tasoa
Hiihto on Perseestä kirjoitti:
HeMohes puku!!
syö kuitua se rauhottaa
- Ex-Pertsa
Hikoilija kirjoitti:
Lainaus rukan netti sivulta:
"Valitse oikea asu aktiivisuustason mukaan: Gore-Tex rauhallisempaan hiihtoon & vaativiin sääoloihin, windstopper aktiivisempaan menoon."
Sympatex on kopio Gore-Tex kalvosta.
Vai lepattaa, kaikkee sitä kuuleekin. Ja vielä jarrutta menoakin, pitäähän sitä vähän muille tasoitusta antaa.
"Eihän puvun hengittävyys/kuumuus mikään ongelma ole".
No, mikäs se sitten on jos se ei ole ongelma?
Jos puku ei hengitä riittävästi, niin se ei siitä parane kuin saksilla.
Jokainen rätti pitää sen verran lumisadetta kun tarviikin, kuinkakohan monta kertaa meinaat vesisateessa hiihdellä?
Sinä vaan luulet sen Windy Pro asun olevan joku erikoinen kun et paremmasta tietää.
Ihan vaan tiedoksi, että yhdistetyn maajoukkue käyttää Haltin Gonqueror pukua harjoitus asuna. Futuren Vello on samasta materiaalista.Niin, täällä pääkaupunkialueella varsin usein hiihdetään keinolumella vesi- tai räntäsateessa. Siksi kalvolliset puvut ovat täällä mukavia- tuosta Futuren Loppetista ei vesi tullut kovin helposti läpi viimeeksi sateessa hiihtäessäni puolitoista tuntia. Toki mieluummin sitä hiihtelis lumisateessa mutta minkäs teet kun lämpötila keikkuu koko ajan 2-3 astetta plussan puolella ja kaikki taivaalta tuleva on märkää joka kastelee takuuvarmasti. Erityisesti räntäkelit ovat kaikkein pahimpia.
Ja noita kalvojahan (Gore, Sympatex, eVent) on varsin erilaisia eri käyttötarkoitukseen. Loppetin kalvo on Sympatex Windmaster joka vastaa Goren Windstopperia ja ei ole varsinaisesti siis vedenpitävä mutta hengittävämpi kun esim Gore 2L, 3L tai XCR. Perinteisessä hiihdossa nämä jälkimmäiset ovat aivan liian tiiviitä mutta esim. mutkamäenlaskussa kovilla lumisateilla toimivat erinomaisesti. Osittaista vedenpitävyyttä voi hankkia kalvottomiinkin asuihin erilaisilla kyllästeillä, kuten esim. NikWaxilla jos kalvot eivät miellytä ja jonkinlaista vedenkestävyyttä halutaan. Omien havaintojen mukaan Sympatex Windmaster/ Gore Windstopper kylläste on aika mukava kompromissi hengittävyyden ja vedenpitävyyden osalta.
Varmasti sopivan hiihtopuvun valinta siis riippuu olosuhteista ja harrrastajan hiihtovauhdista.
- sinua vedätetään..
Näin epäilen.
Mutta kiitoksia vuoden parhaimmista nauruista, jotka sain lukiessani tämän ketjun viestejä :-)
Muuten niilo, saitko hyviä vinkkejä ja joko sinulla on jopa uusi hiihtopuku hankittuna? Itse taidan jatkaa vanhalla :-)- hikoilija
Hyvä jos on naurut irronnut, täällä ainakin on hekoteltu.
Paras oli toi yks kun alkoi väittämään että kuiva vaate on kylmä. Höh kaikkee sitä kuuleekin.
Tää onkin ollut vähän tälläistä "jouto ajan vietettä".
Isot miehet kinastelee joistakin räteistä, ihan kuin akat. - Petri
hikoilija kirjoitti:
Hyvä jos on naurut irronnut, täällä ainakin on hekoteltu.
Paras oli toi yks kun alkoi väittämään että kuiva vaate on kylmä. Höh kaikkee sitä kuuleekin.
Tää onkin ollut vähän tälläistä "jouto ajan vietettä".
Isot miehet kinastelee joistakin räteistä, ihan kuin akat.Noh pitäähän sitä olla jotain hauskaa ajanvietettä hiihtolenkkien väliin. Alautumisen nopeuttamista;-)
Siis hiihdetään ainakin täällä Jyväskylässä.
Hikoilija... olisi alkuun pitänyt kysyä tota sun ruumiinrakennettas. Voi vauikuttaa pikkaisen siihen pystyykö hiihtämään shortseilla vai ei. En ole asiaasta väikkäriä tehnyt mutta kyllä kai on niin että jos ihminen liikkuu kuntoilumielessä niin jos pukeutuminen on optimi niin ihminen alkaa sopivasti hikoilla...
En ole thermodynamiikan huippuasiantuntija mutta yritetään...
Urheillessa ihmisen ihon lähelllä on kaikkein lämpimintä ja kosteinta. Mitä lämpimämpää sen enemmän hikeä ja vesihöyryä muodostuu. Toi kasvanut höyrynpaine hakee tietään ulos seuraavasta kerroksesta eli alusasusta matalamman höyrypaineen alueelle. jne... Kuitenkin mitä ulommas ihosta mennään niin sitä pienempi kosteusmäärä saa lämpötilan laskemisen johdosta aikaiseksi vesihöyryn tiivistymistä ääritilanteessa myös vedeksi. Valitettavasti.
Ok... miksemme siis ota vaatetta joka hengittää vielä paremmin... sellaista joka läpäisee veden myös sisäpuolelta? Käsittäkseni sitä ei ole keksitty. Siis vesimolekyyli nestemäisenä liikuisi vain yhteen suuntaan..?
Vettä läpäisevällä vaattella hiihdettäessä sitten kun ulkona sataa lunta/vettä ---> olet aivan läpimärkä pahimmassa tapauksessa. Juuri tämän estämiseksi tehdään kalvollisia hiihtoasuja!!!
Kalvollinen asu on siis ääriolosuhteissa pieni paha mutta ei suurin paha. Jos yhdellä asulla on tarkoitus hiihtää. Kerrospukeutuminen on onneksi keksitty mahdollistamaan yhdelläkin asulla hiihtäminen. Silloin oikealla kerrospukeutumisella (ei liina kuuma) estetään tuo äärimmäinen hikoilu ja veden liiallinen tiivistyminen vaatteen sisäpintaan. - hikoilija
Petri kirjoitti:
Noh pitäähän sitä olla jotain hauskaa ajanvietettä hiihtolenkkien väliin. Alautumisen nopeuttamista;-)
Siis hiihdetään ainakin täällä Jyväskylässä.
Hikoilija... olisi alkuun pitänyt kysyä tota sun ruumiinrakennettas. Voi vauikuttaa pikkaisen siihen pystyykö hiihtämään shortseilla vai ei. En ole asiaasta väikkäriä tehnyt mutta kyllä kai on niin että jos ihminen liikkuu kuntoilumielessä niin jos pukeutuminen on optimi niin ihminen alkaa sopivasti hikoilla...
En ole thermodynamiikan huippuasiantuntija mutta yritetään...
Urheillessa ihmisen ihon lähelllä on kaikkein lämpimintä ja kosteinta. Mitä lämpimämpää sen enemmän hikeä ja vesihöyryä muodostuu. Toi kasvanut höyrynpaine hakee tietään ulos seuraavasta kerroksesta eli alusasusta matalamman höyrypaineen alueelle. jne... Kuitenkin mitä ulommas ihosta mennään niin sitä pienempi kosteusmäärä saa lämpötilan laskemisen johdosta aikaiseksi vesihöyryn tiivistymistä ääritilanteessa myös vedeksi. Valitettavasti.
Ok... miksemme siis ota vaatetta joka hengittää vielä paremmin... sellaista joka läpäisee veden myös sisäpuolelta? Käsittäkseni sitä ei ole keksitty. Siis vesimolekyyli nestemäisenä liikuisi vain yhteen suuntaan..?
Vettä läpäisevällä vaattella hiihdettäessä sitten kun ulkona sataa lunta/vettä ---> olet aivan läpimärkä pahimmassa tapauksessa. Juuri tämän estämiseksi tehdään kalvollisia hiihtoasuja!!!
Kalvollinen asu on siis ääriolosuhteissa pieni paha mutta ei suurin paha. Jos yhdellä asulla on tarkoitus hiihtää. Kerrospukeutuminen on onneksi keksitty mahdollistamaan yhdelläkin asulla hiihtäminen. Silloin oikealla kerrospukeutumisella (ei liina kuuma) estetään tuo äärimmäinen hikoilu ja veden liiallinen tiivistyminen vaatteen sisäpintaan.Aina kun ihminen liikkuu niin se hikoilee ja mitä kovempaa mennään niin sitä enemmän hikoillan.
Mitä enemmän hikoillaan, niin sitä suuremmat vaatimukset asetetaan varusteille.Eikö ole ihan selvä homma.
Teknisen alusasun tehtävä on imeä iholta kosteus pois ja pitää iho kuivana ja olo mielyttävänä. Alusasun tehtävä on myös siirtää itseensä imemä kosteus ulompiin vaate kerroksiin.
Uloimman vaatekerroksen pitää olla niin hengittävä, että se pystyy siirtämään sisäpuolelta tulevan kosteuden asun ulkopuolelle.
Jos asussa on jokin kalvo, niin silloin kosteuden siirtyminen ei ole paras mahdollinen. Jos kosteus ei pääse asun sisältä pois riittävän tehokkaasti, niin lämpötila asun sisällä alkaa nousta ja hiihtäjälle tulee kuuma. Jos hiihtäjällä on liian kuuma, niin hiihto suorituksen teho laskee.
Tämä Vello asu pitää ilman kalvojakin lumisadetta tunteja, räntä sadettakin tunnin ja vesi sateessa ei minun tarvitse hiihtääkkään. Sateen loppumisen jälkeen menee 10-15 minuuttia, niin pääliasu on täysin kuiva. Sadekelin hiihtoja on ehkä kerran tai kaksi talvessa, niin ei siihen mitään kalvoa tarvita.
Mitäköhän tuo ruumiinrakenne vaikuttaa shortsien käyttöön?
Tosta ruumiinrakenteestani voin sanoa sen varran, että jos minulla olisi joskus ollut kaljamaha, niin se olisi sulanut pois jo ajat sitten. - Petri
hikoilija kirjoitti:
Aina kun ihminen liikkuu niin se hikoilee ja mitä kovempaa mennään niin sitä enemmän hikoillan.
Mitä enemmän hikoillaan, niin sitä suuremmat vaatimukset asetetaan varusteille.Eikö ole ihan selvä homma.
Teknisen alusasun tehtävä on imeä iholta kosteus pois ja pitää iho kuivana ja olo mielyttävänä. Alusasun tehtävä on myös siirtää itseensä imemä kosteus ulompiin vaate kerroksiin.
Uloimman vaatekerroksen pitää olla niin hengittävä, että se pystyy siirtämään sisäpuolelta tulevan kosteuden asun ulkopuolelle.
Jos asussa on jokin kalvo, niin silloin kosteuden siirtyminen ei ole paras mahdollinen. Jos kosteus ei pääse asun sisältä pois riittävän tehokkaasti, niin lämpötila asun sisällä alkaa nousta ja hiihtäjälle tulee kuuma. Jos hiihtäjällä on liian kuuma, niin hiihto suorituksen teho laskee.
Tämä Vello asu pitää ilman kalvojakin lumisadetta tunteja, räntä sadettakin tunnin ja vesi sateessa ei minun tarvitse hiihtääkkään. Sateen loppumisen jälkeen menee 10-15 minuuttia, niin pääliasu on täysin kuiva. Sadekelin hiihtoja on ehkä kerran tai kaksi talvessa, niin ei siihen mitään kalvoa tarvita.
Tosta ruumiinrakenteestani voin sanoa sen varran, että jos minulla olisi joskus ollut kaljamaha, niin se olisi sulanut pois jo ajat sitten.Tarkoitin sillä sitä että jos rasvaprosentti ( muut lämmöntuottoon vaikuttavat tekijät) on enemmän kuin jollakin toisella hiihtäjällä niin samassa kelissä toinen hiihtää fleeset päällä ja toinen ei...
Sun tapauksessasi hikoilija olen ihan varma että Windy Pro toimii kuin häkä jos puet oikein kun lähdet lenkille... saattaa olla että silloin kun minä paan alle pitkähihaisen alusasun niin sinulle riittäisi hyvin urheilubokserit ja t-paita... Niin aion itse pukeutua kun alkaa kevään aurinkokelit jäällähiihtoon (maalishuhtikuussa)
Tuon kalvon tarkoitus on pitää myös tuulta ja kyllä se on tosi tärkeää lajissa jossa tuuli voi tunkea asusteista sisään 70 km tuntivauhdilla... jos siis ei olisi tuulenpitävyyttä niin sitten hommaa olisi kompensoitava pukemalla lisää välikerroksia päälle... kaikki tietää miten siinä käy kun ylämäki osuus alkaa... ei toimi! - sade
hikoilija kirjoitti:
Aina kun ihminen liikkuu niin se hikoilee ja mitä kovempaa mennään niin sitä enemmän hikoillan.
Tosta ruumiinrakenteestani voin sanoa sen varran, että jos minulla olisi joskus ollut kaljamaha, niin se olisi sulanut pois jo ajat sitten.Täällä länsi-rannikolla ei kovin usein talvessa olisi ladulle asiaa jos ei vesisateessa viitsisi lähteä.. tänä talvena melkein puolet lenkeistä tullut vettä millon enemmän millon vähemmän. Iso kiitos niille insinööreille jotka keksi nämä sinun turhina pitämät kalvot. Taas on monet flunssat vältetty kun ei ole tarvinnut sadevedestä likomärkänä treenailla.
terv. kilpahiihtäjä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406993
- 323948
- 453330
- 402939
- 172726
- 372238
- 162196
- 412143
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482077- 402058