W107/R107

frenchie

Mahtaisikohan kenelläkään palstalaisella olla tarkempaa tietoa siitä että mikä kyseisessä mallissa oikein painaa niin paljon? Muistanko oikein, että "pikkukoneellakin" (2.8) SL/SLC painaa n.1500kg. Auto painaa siis about saman kuin w126 vastaavalla moottorilla, vaikka on (tai ainakin näyttää) reilusti pienempi, etten sanoisi olevan TODELLA pieni. Olen lukenut jostain että autoa sanottiin sen tullessa markkinoille "panssarivaunuksi",mutta mikä siitä tekee vielä W116/W126-malleja selkeästi tiiviimmän pakkauksen kokoonsa nähden?

13

1738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mese

      Hieman asian vierestä mutta mitä eroa on sl ja slc mallilla? Aina miettiny enkä netistä oikein löytäny..

      • frenchie

        ..SL ole rättikattoinen ja SLC kovakattoinen. Näin olen ymmärtänyt..


      • ilpo
        frenchie kirjoitti:

        ..SL ole rättikattoinen ja SLC kovakattoinen. Näin olen ymmärtänyt..

        SLC:n akseliväli on lisäksi n. 15 cm pidempi ja katto on kiinteä.


      • SL-dude
        frenchie kirjoitti:

        ..SL ole rättikattoinen ja SLC kovakattoinen. Näin olen ymmärtänyt..

        Lisaksi SLC on ruma ja SL kaunis - noin karkeasti sanottuna. On se toki makuasia, etta turha suuttua tasta. Mita siihen painoon tulee, niin avokoriset ovat aina painavia riippumatta siita etta SL tarkoitata erittain kevytta.


    • Silver

      niin huomaa, ettei se niin pieni olekaan.

      Siinä on vaan "ässä" pakattu linjakkaampaan muotoon. Painoa on yritetty säästellä, esim.
      konepelti on alumiinia, samoin auton alla olevat
      suojalevyt, ym. Mutta silti painoa kertyy..

      Tosiaan SL on avo ( R107) Roadster, ja
      sitten SLC on Coupe ( C107 ), noin tehtaan
      koodeilla.

    • Timo l.

      ..tulee varmaankin umpimallia vahvemmasta rakenteesta. Nääs kun autosta on katto poissa, koriin tarvitaan vääntöjäykkyyttä ym. parantavia elementtejä sitten muualle.
      Sama juttuhan on havaittavissa missä tahansa avoautossa, vaikka R129.

      • Kaapo

        Sitähän se tietää, että katoton/irtokattoinen rakenne vaatii reippaasti lisätukea alustaan ja koriin, SL:n tapauksessa muistin mukaan pitkästi toistasataa kiloa. Ilmeisesti kiinteäkattoiseen SLC-malliin on katsottu parhaaksi jättää osa näistä vahvistuksista varmuuden vuoksi. Aiempia ajokokemuksia muistellen targakattoisessa Firebirdissä tämä puoliavoinainenkin rakenne aiheutti korissa melkoista taipumista ja vetelyä. Jenkkipoika ei ollut malttanut tukevoittaa rakenteita riittävästi, ehkei ollenkaan, kiinteäkattoiseen verrattuna. Tästä opimme: kun poistaa katosta pari kpl vajaa kolmen kilon peltilevyä, tilalle pitäisi hitsata ainakin 15-kertainen massa lisätukia alusta- ja korirakenteisiin. Se jäi Ponchon sepiltä tekemättä.


      • Ilpo
        Kaapo kirjoitti:

        Sitähän se tietää, että katoton/irtokattoinen rakenne vaatii reippaasti lisätukea alustaan ja koriin, SL:n tapauksessa muistin mukaan pitkästi toistasataa kiloa. Ilmeisesti kiinteäkattoiseen SLC-malliin on katsottu parhaaksi jättää osa näistä vahvistuksista varmuuden vuoksi. Aiempia ajokokemuksia muistellen targakattoisessa Firebirdissä tämä puoliavoinainenkin rakenne aiheutti korissa melkoista taipumista ja vetelyä. Jenkkipoika ei ollut malttanut tukevoittaa rakenteita riittävästi, ehkei ollenkaan, kiinteäkattoiseen verrattuna. Tästä opimme: kun poistaa katosta pari kpl vajaa kolmen kilon peltilevyä, tilalle pitäisi hitsata ainakin 15-kertainen massa lisätukia alusta- ja korirakenteisiin. Se jäi Ponchon sepiltä tekemättä.

        Ajeltuani jonkin verran -75 280 SL:ä voin kyllä sanoa, että korin sivuittaisjäykkyyttä saisi olla siinäkin lisää, voi tietysti olla että kori on jo sen verran pehminnyt.
        SL on muuten rakenteiltaan läheisempää sukua W114 kuin W116.


      • Timo L.
        Ilpo kirjoitti:

        Ajeltuani jonkin verran -75 280 SL:ä voin kyllä sanoa, että korin sivuittaisjäykkyyttä saisi olla siinäkin lisää, voi tietysti olla että kori on jo sen verran pehminnyt.
        SL on muuten rakenteiltaan läheisempää sukua W114 kuin W116.

        W/R107 esiteltiinkin ennemmin kuin W116. Taka-akselisto taitaa olla aika pitkälti samalla periaatteella totetutettu kuin W114/5? Niinhän se kyllä on W116:ssakin.
        Mutta ei, nyt mie lähen Mersun pesuun! Kivaa pikkupakkasta kun pitää.


    • frenchie

      ..em. malleista. Onkohan mitään nettisivua, missä autojen mitat ja painot on koottuna. Jos slc painaa enemmän kuin sl, niin voinee olettaa että rakenteet ovat prikulleen yhtä tukevia vielä katto eli melko tiukka pakkaus lienee tuo slc ja kaiken lisäksi vanhimpia voi tuoda jo pikkuverolla. Mitenkähän olisi toimisi kakkosautona kesäisin? Muina aikoina voisi sitten ajella vaikka maasturilla, niin molemmat intohimot tulisi täytettyä..

      • Timo L.

        Painot löytyvät täältä.

        http://www.107sl-club.de/fr-technik.htm

        Omapainoero W:n ja R:n välillä näyttää olevan ainoastaan muutamia kymmeniä kiloja.

        Ulkomitathan olivat

        SL : 4750 x 1790 x 1290
        SLC: 4390 x 1790 x 1330

        Eli akseliväli kasvoi SLC:n n. 36 cm.


    • OEM

      Eikös W107=W114 mitä alustaan tulee? Muistelisin että eturunko on sama(?), takakelkka ainakin, paitsi alatukivarret,jotka ovat kevytmetallivalua (114:ssä ja muissa "pellistä prässätyt")
      Se etuakselirakenne ei ole ihan kevyin mahdollinen jos vertaa uudempiin. Vinkkelikone ei alukansiensa ja suhteellisen kevyen (jos ameriikanmoottoreihin vertaa) lohkonsa takia ole kauheasti raskaampi (?)

      • Silver

        Näitähän liikkuu ns. korinvaihtoautoja, joissa
        W107 kori ja W114/ 115 alusta.

        Esim. Helsingin suunnalla on ainakin ollut yksi
        tällainen korinvaihtoauto, jossa kanta-autona
        on ambulanssi, mutta muutaman omistajan vaihdon
        ja rakentelun jälkeen autosta syntyi w107 350SL.
        Tämä tapahtui '80-luvun puolivälissä, enää nykyisin tämä ei ole mahdollista, kun muutos
        prosentit kirjataan rek.otteeseen.

        Tuosta painosta vielä. Käytössäni oleva 2-tonnin hallitunkki alkaa hyytyä kun nostaa 350 SLC:n
        keulaa, muut autot nousee miten vaan. Eli painoa
        on...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt tajusin mitä haet takaa

      En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3067
    2. Kaksi tyttöä putosi

      Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      80
      2831
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

      Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      186
      2444
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

      En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2165
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

      Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      19
      1483
    6. Naiselle mieheltä

      Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

      Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1396
    8. Kaipaan niin....

      Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1274
    9. Eiii...

      Etkä! 😘
      Ikävä
      13
      1269
    10. Mikset vain

      Unohtaisi?
      Ikävä
      22
      1241
    Aihe