W107/R107

frenchie

Mahtaisikohan kenelläkään palstalaisella olla tarkempaa tietoa siitä että mikä kyseisessä mallissa oikein painaa niin paljon? Muistanko oikein, että "pikkukoneellakin" (2.8) SL/SLC painaa n.1500kg. Auto painaa siis about saman kuin w126 vastaavalla moottorilla, vaikka on (tai ainakin näyttää) reilusti pienempi, etten sanoisi olevan TODELLA pieni. Olen lukenut jostain että autoa sanottiin sen tullessa markkinoille "panssarivaunuksi",mutta mikä siitä tekee vielä W116/W126-malleja selkeästi tiiviimmän pakkauksen kokoonsa nähden?

13

1746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mese

      Hieman asian vierestä mutta mitä eroa on sl ja slc mallilla? Aina miettiny enkä netistä oikein löytäny..

      • frenchie

        ..SL ole rättikattoinen ja SLC kovakattoinen. Näin olen ymmärtänyt..


      • ilpo
        frenchie kirjoitti:

        ..SL ole rättikattoinen ja SLC kovakattoinen. Näin olen ymmärtänyt..

        SLC:n akseliväli on lisäksi n. 15 cm pidempi ja katto on kiinteä.


      • SL-dude
        frenchie kirjoitti:

        ..SL ole rättikattoinen ja SLC kovakattoinen. Näin olen ymmärtänyt..

        Lisaksi SLC on ruma ja SL kaunis - noin karkeasti sanottuna. On se toki makuasia, etta turha suuttua tasta. Mita siihen painoon tulee, niin avokoriset ovat aina painavia riippumatta siita etta SL tarkoitata erittain kevytta.


    • Silver

      niin huomaa, ettei se niin pieni olekaan.

      Siinä on vaan "ässä" pakattu linjakkaampaan muotoon. Painoa on yritetty säästellä, esim.
      konepelti on alumiinia, samoin auton alla olevat
      suojalevyt, ym. Mutta silti painoa kertyy..

      Tosiaan SL on avo ( R107) Roadster, ja
      sitten SLC on Coupe ( C107 ), noin tehtaan
      koodeilla.

    • Timo l.

      ..tulee varmaankin umpimallia vahvemmasta rakenteesta. Nääs kun autosta on katto poissa, koriin tarvitaan vääntöjäykkyyttä ym. parantavia elementtejä sitten muualle.
      Sama juttuhan on havaittavissa missä tahansa avoautossa, vaikka R129.

      • Kaapo

        Sitähän se tietää, että katoton/irtokattoinen rakenne vaatii reippaasti lisätukea alustaan ja koriin, SL:n tapauksessa muistin mukaan pitkästi toistasataa kiloa. Ilmeisesti kiinteäkattoiseen SLC-malliin on katsottu parhaaksi jättää osa näistä vahvistuksista varmuuden vuoksi. Aiempia ajokokemuksia muistellen targakattoisessa Firebirdissä tämä puoliavoinainenkin rakenne aiheutti korissa melkoista taipumista ja vetelyä. Jenkkipoika ei ollut malttanut tukevoittaa rakenteita riittävästi, ehkei ollenkaan, kiinteäkattoiseen verrattuna. Tästä opimme: kun poistaa katosta pari kpl vajaa kolmen kilon peltilevyä, tilalle pitäisi hitsata ainakin 15-kertainen massa lisätukia alusta- ja korirakenteisiin. Se jäi Ponchon sepiltä tekemättä.


      • Ilpo
        Kaapo kirjoitti:

        Sitähän se tietää, että katoton/irtokattoinen rakenne vaatii reippaasti lisätukea alustaan ja koriin, SL:n tapauksessa muistin mukaan pitkästi toistasataa kiloa. Ilmeisesti kiinteäkattoiseen SLC-malliin on katsottu parhaaksi jättää osa näistä vahvistuksista varmuuden vuoksi. Aiempia ajokokemuksia muistellen targakattoisessa Firebirdissä tämä puoliavoinainenkin rakenne aiheutti korissa melkoista taipumista ja vetelyä. Jenkkipoika ei ollut malttanut tukevoittaa rakenteita riittävästi, ehkei ollenkaan, kiinteäkattoiseen verrattuna. Tästä opimme: kun poistaa katosta pari kpl vajaa kolmen kilon peltilevyä, tilalle pitäisi hitsata ainakin 15-kertainen massa lisätukia alusta- ja korirakenteisiin. Se jäi Ponchon sepiltä tekemättä.

        Ajeltuani jonkin verran -75 280 SL:ä voin kyllä sanoa, että korin sivuittaisjäykkyyttä saisi olla siinäkin lisää, voi tietysti olla että kori on jo sen verran pehminnyt.
        SL on muuten rakenteiltaan läheisempää sukua W114 kuin W116.


      • Timo L.
        Ilpo kirjoitti:

        Ajeltuani jonkin verran -75 280 SL:ä voin kyllä sanoa, että korin sivuittaisjäykkyyttä saisi olla siinäkin lisää, voi tietysti olla että kori on jo sen verran pehminnyt.
        SL on muuten rakenteiltaan läheisempää sukua W114 kuin W116.

        W/R107 esiteltiinkin ennemmin kuin W116. Taka-akselisto taitaa olla aika pitkälti samalla periaatteella totetutettu kuin W114/5? Niinhän se kyllä on W116:ssakin.
        Mutta ei, nyt mie lähen Mersun pesuun! Kivaa pikkupakkasta kun pitää.


    • frenchie

      ..em. malleista. Onkohan mitään nettisivua, missä autojen mitat ja painot on koottuna. Jos slc painaa enemmän kuin sl, niin voinee olettaa että rakenteet ovat prikulleen yhtä tukevia vielä katto eli melko tiukka pakkaus lienee tuo slc ja kaiken lisäksi vanhimpia voi tuoda jo pikkuverolla. Mitenkähän olisi toimisi kakkosautona kesäisin? Muina aikoina voisi sitten ajella vaikka maasturilla, niin molemmat intohimot tulisi täytettyä..

      • Timo L.

        Painot löytyvät täältä.

        http://www.107sl-club.de/fr-technik.htm

        Omapainoero W:n ja R:n välillä näyttää olevan ainoastaan muutamia kymmeniä kiloja.

        Ulkomitathan olivat

        SL : 4750 x 1790 x 1290
        SLC: 4390 x 1790 x 1330

        Eli akseliväli kasvoi SLC:n n. 36 cm.


    • OEM

      Eikös W107=W114 mitä alustaan tulee? Muistelisin että eturunko on sama(?), takakelkka ainakin, paitsi alatukivarret,jotka ovat kevytmetallivalua (114:ssä ja muissa "pellistä prässätyt")
      Se etuakselirakenne ei ole ihan kevyin mahdollinen jos vertaa uudempiin. Vinkkelikone ei alukansiensa ja suhteellisen kevyen (jos ameriikanmoottoreihin vertaa) lohkonsa takia ole kauheasti raskaampi (?)

      • Silver

        Näitähän liikkuu ns. korinvaihtoautoja, joissa
        W107 kori ja W114/ 115 alusta.

        Esim. Helsingin suunnalla on ainakin ollut yksi
        tällainen korinvaihtoauto, jossa kanta-autona
        on ambulanssi, mutta muutaman omistajan vaihdon
        ja rakentelun jälkeen autosta syntyi w107 350SL.
        Tämä tapahtui '80-luvun puolivälissä, enää nykyisin tämä ei ole mahdollista, kun muutos
        prosentit kirjataan rek.otteeseen.

        Tuosta painosta vielä. Käytössäni oleva 2-tonnin hallitunkki alkaa hyytyä kun nostaa 350 SLC:n
        keulaa, muut autot nousee miten vaan. Eli painoa
        on...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

      Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      256
      8568
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      286
      5817
    3. Haluaisitko enemmän ?

      Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      176
      1925
    4. Vihjeitä kaivatusta

      Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)
      Ikävä
      76
      1800
    5. Niin pettynyt

      Olen suhun ja siihen ettet koskaan kohdannut reilusti
      Ikävä
      190
      1372
    6. Rakas mussukka

      anna joku merkki itsestäsi. Pyydän.
      Ikävä
      78
      1334
    7. Mira Luoti, Vain Elämää

      kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1217
    8. Verinen koira

      Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      55
      1114
    9. Martina Jeopardyssa

      Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy
      Kotimaiset julkkisjuorut
      219
      1053
    10. Faktat kehiin!

      kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      109
      1041
    Aihe