W107/R107

frenchie

Mahtaisikohan kenelläkään palstalaisella olla tarkempaa tietoa siitä että mikä kyseisessä mallissa oikein painaa niin paljon? Muistanko oikein, että "pikkukoneellakin" (2.8) SL/SLC painaa n.1500kg. Auto painaa siis about saman kuin w126 vastaavalla moottorilla, vaikka on (tai ainakin näyttää) reilusti pienempi, etten sanoisi olevan TODELLA pieni. Olen lukenut jostain että autoa sanottiin sen tullessa markkinoille "panssarivaunuksi",mutta mikä siitä tekee vielä W116/W126-malleja selkeästi tiiviimmän pakkauksen kokoonsa nähden?

13

1676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mese

      Hieman asian vierestä mutta mitä eroa on sl ja slc mallilla? Aina miettiny enkä netistä oikein löytäny..

      • frenchie

        ..SL ole rättikattoinen ja SLC kovakattoinen. Näin olen ymmärtänyt..


      • ilpo
        frenchie kirjoitti:

        ..SL ole rättikattoinen ja SLC kovakattoinen. Näin olen ymmärtänyt..

        SLC:n akseliväli on lisäksi n. 15 cm pidempi ja katto on kiinteä.


      • SL-dude
        frenchie kirjoitti:

        ..SL ole rättikattoinen ja SLC kovakattoinen. Näin olen ymmärtänyt..

        Lisaksi SLC on ruma ja SL kaunis - noin karkeasti sanottuna. On se toki makuasia, etta turha suuttua tasta. Mita siihen painoon tulee, niin avokoriset ovat aina painavia riippumatta siita etta SL tarkoitata erittain kevytta.


    • Silver

      niin huomaa, ettei se niin pieni olekaan.

      Siinä on vaan "ässä" pakattu linjakkaampaan muotoon. Painoa on yritetty säästellä, esim.
      konepelti on alumiinia, samoin auton alla olevat
      suojalevyt, ym. Mutta silti painoa kertyy..

      Tosiaan SL on avo ( R107) Roadster, ja
      sitten SLC on Coupe ( C107 ), noin tehtaan
      koodeilla.

    • Timo l.

      ..tulee varmaankin umpimallia vahvemmasta rakenteesta. Nääs kun autosta on katto poissa, koriin tarvitaan vääntöjäykkyyttä ym. parantavia elementtejä sitten muualle.
      Sama juttuhan on havaittavissa missä tahansa avoautossa, vaikka R129.

      • Kaapo

        Sitähän se tietää, että katoton/irtokattoinen rakenne vaatii reippaasti lisätukea alustaan ja koriin, SL:n tapauksessa muistin mukaan pitkästi toistasataa kiloa. Ilmeisesti kiinteäkattoiseen SLC-malliin on katsottu parhaaksi jättää osa näistä vahvistuksista varmuuden vuoksi. Aiempia ajokokemuksia muistellen targakattoisessa Firebirdissä tämä puoliavoinainenkin rakenne aiheutti korissa melkoista taipumista ja vetelyä. Jenkkipoika ei ollut malttanut tukevoittaa rakenteita riittävästi, ehkei ollenkaan, kiinteäkattoiseen verrattuna. Tästä opimme: kun poistaa katosta pari kpl vajaa kolmen kilon peltilevyä, tilalle pitäisi hitsata ainakin 15-kertainen massa lisätukia alusta- ja korirakenteisiin. Se jäi Ponchon sepiltä tekemättä.


      • Ilpo
        Kaapo kirjoitti:

        Sitähän se tietää, että katoton/irtokattoinen rakenne vaatii reippaasti lisätukea alustaan ja koriin, SL:n tapauksessa muistin mukaan pitkästi toistasataa kiloa. Ilmeisesti kiinteäkattoiseen SLC-malliin on katsottu parhaaksi jättää osa näistä vahvistuksista varmuuden vuoksi. Aiempia ajokokemuksia muistellen targakattoisessa Firebirdissä tämä puoliavoinainenkin rakenne aiheutti korissa melkoista taipumista ja vetelyä. Jenkkipoika ei ollut malttanut tukevoittaa rakenteita riittävästi, ehkei ollenkaan, kiinteäkattoiseen verrattuna. Tästä opimme: kun poistaa katosta pari kpl vajaa kolmen kilon peltilevyä, tilalle pitäisi hitsata ainakin 15-kertainen massa lisätukia alusta- ja korirakenteisiin. Se jäi Ponchon sepiltä tekemättä.

        Ajeltuani jonkin verran -75 280 SL:ä voin kyllä sanoa, että korin sivuittaisjäykkyyttä saisi olla siinäkin lisää, voi tietysti olla että kori on jo sen verran pehminnyt.
        SL on muuten rakenteiltaan läheisempää sukua W114 kuin W116.


      • Timo L.
        Ilpo kirjoitti:

        Ajeltuani jonkin verran -75 280 SL:ä voin kyllä sanoa, että korin sivuittaisjäykkyyttä saisi olla siinäkin lisää, voi tietysti olla että kori on jo sen verran pehminnyt.
        SL on muuten rakenteiltaan läheisempää sukua W114 kuin W116.

        W/R107 esiteltiinkin ennemmin kuin W116. Taka-akselisto taitaa olla aika pitkälti samalla periaatteella totetutettu kuin W114/5? Niinhän se kyllä on W116:ssakin.
        Mutta ei, nyt mie lähen Mersun pesuun! Kivaa pikkupakkasta kun pitää.


    • frenchie

      ..em. malleista. Onkohan mitään nettisivua, missä autojen mitat ja painot on koottuna. Jos slc painaa enemmän kuin sl, niin voinee olettaa että rakenteet ovat prikulleen yhtä tukevia vielä katto eli melko tiukka pakkaus lienee tuo slc ja kaiken lisäksi vanhimpia voi tuoda jo pikkuverolla. Mitenkähän olisi toimisi kakkosautona kesäisin? Muina aikoina voisi sitten ajella vaikka maasturilla, niin molemmat intohimot tulisi täytettyä..

      • Timo L.

        Painot löytyvät täältä.

        http://www.107sl-club.de/fr-technik.htm

        Omapainoero W:n ja R:n välillä näyttää olevan ainoastaan muutamia kymmeniä kiloja.

        Ulkomitathan olivat

        SL : 4750 x 1790 x 1290
        SLC: 4390 x 1790 x 1330

        Eli akseliväli kasvoi SLC:n n. 36 cm.


    • OEM

      Eikös W107=W114 mitä alustaan tulee? Muistelisin että eturunko on sama(?), takakelkka ainakin, paitsi alatukivarret,jotka ovat kevytmetallivalua (114:ssä ja muissa "pellistä prässätyt")
      Se etuakselirakenne ei ole ihan kevyin mahdollinen jos vertaa uudempiin. Vinkkelikone ei alukansiensa ja suhteellisen kevyen (jos ameriikanmoottoreihin vertaa) lohkonsa takia ole kauheasti raskaampi (?)

      • Silver

        Näitähän liikkuu ns. korinvaihtoautoja, joissa
        W107 kori ja W114/ 115 alusta.

        Esim. Helsingin suunnalla on ainakin ollut yksi
        tällainen korinvaihtoauto, jossa kanta-autona
        on ambulanssi, mutta muutaman omistajan vaihdon
        ja rakentelun jälkeen autosta syntyi w107 350SL.
        Tämä tapahtui '80-luvun puolivälissä, enää nykyisin tämä ei ole mahdollista, kun muutos
        prosentit kirjataan rek.otteeseen.

        Tuosta painosta vielä. Käytössäni oleva 2-tonnin hallitunkki alkaa hyytyä kun nostaa 350 SLC:n
        keulaa, muut autot nousee miten vaan. Eli painoa
        on...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1536
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      21
      1035
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe