Todelliset siltojen alituskorkeudet ??

Tarkka

Onko jollakin (tai jossakin lähteessä) tietoja esim. saaristomeren siltojen todellisista alituskorkeuksista ?

Kokemus on osoittanut, että merikorttiin ja sillanpieleen on hakattu aikamoisia saaristolisiä - eli todelliset korkeudet ovat metrikaupalla ilmoitettua suuremmat.

10

4009

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jojo

Itseänikin kiinnostaisi esim. Särkänsalmen sekä Merimaskun uuden sillan todelliset alituskorkeudet. Karttoja silmäilemällä näyttäisi siltä, että karvan alle 17 metrin mastollamme ei Naantaliin enää pääsisi.

Toki nuo karttoihin ja siltoihin merkityt alituskorkeudet on valittu sen mukaisesti, että ne pitävät kutinsa myös silloin, kun merivesi on "tosi korkealla".

• ;-)=

Olen mennyt Naantaliin tuon ko. sillan ali
        FG33:lla, jonka maston korkeudeksi ilmoitetaan
        16m, mutta 0,2 vedenkorkeudella lähti kyllä
        hämähäkkien kutomat mukaan Cojotin antenniin (tämän korkeus n. 25 cm). Samalla vedenkorkeudella
        (joskaan näissä salmissa ei aina voi siihenkään
        luottaa) pääsin Nauvon ja Korppoon välisestä 16m sillasta.

• Tarkka
        ;-)= kirjoitti:

Olen mennyt Naantaliin tuon ko. sillan ali
        FG33:lla, jonka maston korkeudeksi ilmoitetaan
        16m, mutta 0,2 vedenkorkeudella lähti kyllä
        hämähäkkien kutomat mukaan Cojotin antenniin (tämän korkeus n. 25 cm). Samalla vedenkorkeudella
        (joskaan näissä salmissa ei aina voi siihenkään
        luottaa) pääsin Nauvon ja Korppoon välisestä 16m sillasta.

Juuri tuosta epätäsmällisyydestä lähti ensimmäinen kysymyksenikin...

tuo Särkansalmen silta on muistaakseni merkitty 15,5 m ja todellisuus onkin siten 16,5 m tai sinnepäin - tuskin kuitenkaan pääsit Kuparivuoren 11 metrisestä..

Mielestäni Metri on näissä asioissa aika paljon (eli muutama kymmenen tai sata veneilijää on jättänyt menemättä sen takia esim. Naantaliin)

Mitä muuten aikaisemmin mainostettu satamakirja antaa ko. siltojen alitukseksi?

• :-)=
        Tarkka kirjoitti:

Juuri tuosta epätäsmällisyydestä lähti ensimmäinen kysymyksenikin...

tuo Särkansalmen silta on muistaakseni merkitty 15,5 m ja todellisuus onkin siten 16,5 m tai sinnepäin - tuskin kuitenkaan pääsit Kuparivuoren 11 metrisestä..

Mielestäni Metri on näissä asioissa aika paljon (eli muutama kymmenen tai sata veneilijää on jättänyt menemättä sen takia esim. Naantaliin)

Mitä muuten aikaisemmin mainostettu satamakirja antaa ko. siltojen alitukseksi?

Molemmat opukseni (käyntisatamat ja merikortti) olivat niin vanhoja, että eivät näyttäneet koko siltaa. Täytynee kantaa se PC veneeseen ensi kesäksi. NAVIS (merenkulkuhallitus) rientää tulevaisuudessa avuksemme niin, että ajelemme näytöltä horisontissa, jonka ala- ja yläpuolella on tulevat matalat sekä luonnollisesti merimerkit).

• ossi

"Ilmoitettu korkeus lasketaan määräävästä vedenkorkeustasosta. Lisäksi on vielä aaltoilun ja alusten keinumisen johdosta tarvittava turvallisuusvara, joka vaihtelee 0,2-1,0m." Näin kerrotaan saaristonavigoinnin opuksessa. Lisäksi on muistettava että ilmajohtojen kohdalla turvaväli on huomattavasti suurempi riippuen johdon suurimmasta riippumasta helteessä ja läpilyöntivaarasta (turvaväli 1,5m-4,4m riippuen johtimen jännitteestä).

• pilotti

Satamakirja siinä on ainakin muutamia todellisia alituskorkeuksia ja leikkauskuva mistä kohdin voi alitttaa turvallisesti.

• Tarkka

Mikä satamakirja ?

Se paljon mainostettu Partiolaisten vai joku muu...

Ja onko sen todellisesta tarkkuudesta kokemusta, vai vieläkö on pari-kolme metriä turvavaraa ?

Mielestäni olisi parempi virallisesti ilmoittaa nettokorkeus keskivedellä ja jokainen saisi sitten itse vastata vedenkorkeudesta, aallokosta, kallistuksesta jne. "tarkistuslaskuista"

• riku
        Tarkka kirjoitti:

Mikä satamakirja ?

Se paljon mainostettu Partiolaisten vai joku muu...

Ja onko sen todellisesta tarkkuudesta kokemusta, vai vieläkö on pari-kolme metriä turvavaraa ?

Mielestäni olisi parempi virallisesti ilmoittaa nettokorkeus keskivedellä ja jokainen saisi sitten itse vastata vedenkorkeudesta, aallokosta, kallistuksesta jne. "tarkistuslaskuista"

Eiköhän ne normit ole juuri sitä varten ettei kaiken maailman tee se itse miehet mene alitteleen suurjännitekaapeleita 20cm marginaalilla. Siltojen kohdallahan ei ole kuin kolistelee meneen. Mastohan siinä vaan menee...kaapeleiden kohdalla saattaa kaki tulla pöksyyn...

• ei niihin yllä
        riku kirjoitti:

Eiköhän ne normit ole juuri sitä varten ettei kaiken maailman tee se itse miehet mene alitteleen suurjännitekaapeleita 20cm marginaalilla. Siltojen kohdallahan ei ole kuin kolistelee meneen. Mastohan siinä vaan menee...kaapeleiden kohdalla saattaa kaki tulla pöksyyn...

En muista, että olisin joutunut piuhoista murehtimaan ( < 16 m väylillä)
        , mutta tuon korkuisia ja matalampia siltoja on useita...

• Pilotti

Tietenkin tänä keväänä tulee uusi käyntisatama 2005
        Samassa kirjassa venepuhelinluettelo
        Julkaisijana toimii Päijätmark ky kirjaa saa kirjakaupoista ja veneliikkeistä
        Sisältää kaikki sumen käyntisatamat sisävesille omapainos
        Hinta taitaa olla siinä 25 e

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5150
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      2347
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      262
      2342
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2329
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1564
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      219
      1438
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      49
      1028
    8. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      996
    9. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      929
    10. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      927
    Aihe