Harjavallan kirjasto

Harjavaltalainenäiti

Minun piti alkaa poikaa motivoimaan että suorittaisi lukudiplomin.
Menin Harjavallan kirjaston sivuille katselemaan ja silmiin pisti "Nuorten nurkassa" tämän kuukauden nuorille suositeltu kirja.

Kuukauden kirja (huhtikuu 2016) Sara Saarela: Kanssasi en tarvinnut sanoja (2016), Nuoret aikuiset

Kustataja oli Kharos niminen. Googlasin ja järkytyin kun tulos oli että kirja oli Suomen babtistikirkon julkaisu. Kirjaston sivuilla ei missään sanottu että se on babtistikirkon julkaisu tai se on uskonnollinen kirja. Ei edes kustantajaa sanottu esittelyssä. Se piti itse selvittää.
Onko tällainen yleinen käytäntö? Tarjotaan herkässä iässä nuorille uskontokuntien propakandaa etukäteen ilmoittamatta. Ei kai kirjasto tee lähetystyötä.
Jos Harjavallassa vielä on joku kulttuurilautakunta niin sillä on selvittämistä tässä asiassa.

Terveisin: Harjavaltalainen äiti

21

1352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuhansialukenut

      Kyllä Harjavallassa varmasti on jonkinmoinen lautakunta, mutta et kai ole tosissasi?
      Kirja ja tarina voi olla suositeltava ja hyvä, vaikka sen julkaisija olisi mikä. Valikoitko ja sensuroitko kaiken mitä poikasi lukee, vai annatko hänen seikkailla kirjojen maailmassa hankkien monipuolisesti elämyksiä avartaen maailmankuvaa, ymmärrystä ja mielikuvitusta?
      Aika monet jo lastenkirjoista käsittelevät arkoja aiheita, on kirjoja kahden äidin perheistä, uusperheistä ym. Lukemalla kirjoja eri aihepiireistä, eri näkökulmista ja eri tyyppisiä kirjoja, oppii käsittämään asioita laajemmin, muidenkin näkökulmasta, eikä vain omastaan.
      En usko että herkässä iässä olevat nuoretkaan ryhtyvät sankoin joukoin babtisteiksi, vaikka kirjan lukevat. Todennäköisesti he peilaavat kirjan tapahtumia ja maailmankuvaa omaansa ja löytävät siitä yhtymäkohtia ja eroavaisuuksia. Tuskin harry potterien lukijatkaan tahtovat tosissaan velhokouluun tylypahkaan, vaikka kirjoja fanittaisivatkin.

      • aikamediaonaikamedia

        Olen lukenut "vapaitten suuntien" nuortenkirjoja. Alussa kerrotaan lapsesta, jolla on monenlaisia ongelmia elämässä. Sitten hän tapaa jonkun erityisen ihmisen, joka kertoo hänelle Jumalasta ja Jeesuksesta. Sen jälkeen rukoillaan ja kaikki ongelmat häviävät kun lapsi tulee uskoon ja käy kasteella. Hän on löytänyt seurakunnasta "ihanan yhteisön", jossa ei ole ongelmia.
        Sen jälkeen tulevat seurakunnan muut opit kuten "homouden synti", josta voi parantua Jumalan avulla yms. Mutta niistä ei kirjoissa enää puhuta.
        Nuo kirjat ovat uskonnollista propakandaa. Niiden tarkoitus on käännyttää lapsia seurakunnan jäseniksi ja nimenomaan niitä kaikkein haavoittuvampia lapsia.


      • nuorillakinonaivot
        aikamediaonaikamedia kirjoitti:

        Olen lukenut "vapaitten suuntien" nuortenkirjoja. Alussa kerrotaan lapsesta, jolla on monenlaisia ongelmia elämässä. Sitten hän tapaa jonkun erityisen ihmisen, joka kertoo hänelle Jumalasta ja Jeesuksesta. Sen jälkeen rukoillaan ja kaikki ongelmat häviävät kun lapsi tulee uskoon ja käy kasteella. Hän on löytänyt seurakunnasta "ihanan yhteisön", jossa ei ole ongelmia.
        Sen jälkeen tulevat seurakunnan muut opit kuten "homouden synti", josta voi parantua Jumalan avulla yms. Mutta niistä ei kirjoissa enää puhuta.
        Nuo kirjat ovat uskonnollista propakandaa. Niiden tarkoitus on käännyttää lapsia seurakunnan jäseniksi ja nimenomaan niitä kaikkein haavoittuvampia lapsia.

        Samanmoisia "happy end"ejä on kaikissa muissakin kirjoissa. Älkää aliarvioiko nuorten omaa ajattelukykyä.


      • aikamediaaimomedia
        nuorillakinonaivot kirjoitti:

        Samanmoisia "happy end"ejä on kaikissa muissakin kirjoissa. Älkää aliarvioiko nuorten omaa ajattelukykyä.

        Nuoret ovat niin fiksuja, että eivät ala lukea uskonnollisia käännytyskirjoja jos heille etukäteen paljastetaan kirja sellaiseksi. Siksi ei paljasteta.


    • varovaan

      Viisaampi on ku et anna poikasi lukea mitään mikä ei ole itses kirjoittamaa! Kaikki kirjaston kirjathan on propagandaa! Mitä siitäkin tulisi jos lapses yhtäkkiä alkais ajatella ihan omilla aivoillaan ja huomais, että äidin ahdasmielinen ajatusmaailma ei ookkaan se ainoo tapa ajatella.

      • ongelma

        Sinä taidat olla itse kontrolloiva ja asioita vääristelevä kiihkouskis. tietysti on sanottava esittelyssä että kirja on uskonnollinen.
        Eniten surettaa kiihkouskisten nuorille tarkoitetut seksioppaat asiantuntijoiden oppaiden kanssa samassa hyllyssä.
        Kuinka moni lapsi tai nuori on menettänyt mielenterveyden tai tehnyt itsemurhan niiden vuoksi


      • varovaan
        ongelma kirjoitti:

        Sinä taidat olla itse kontrolloiva ja asioita vääristelevä kiihkouskis. tietysti on sanottava esittelyssä että kirja on uskonnollinen.
        Eniten surettaa kiihkouskisten nuorille tarkoitetut seksioppaat asiantuntijoiden oppaiden kanssa samassa hyllyssä.
        Kuinka moni lapsi tai nuori on menettänyt mielenterveyden tai tehnyt itsemurhan niiden vuoksi

        Aika kaukana siitä! Ainoa uskonnollinen kirja minkä oon lukenut, on juokse poika juokse, koska oli koulussa pakko. Mutta en silti ryhtyny uskikseks enkä narkkariks. Enkä menettäny mielenterveyttäni enkä tehny itsarii. Kirjan takakansitekstissä yleensä kyl kerrotaan uskonnollisuudestakin, nyt oli kyse vaan nettisivulla olleesta esittelystä. Sinne tuskin laitetaan kovin pitkää selostusta. Eikä se vielä tarkota et joku lainais sen kirjan.


      • ongelma

        Yksi lause olisi riittänyt alkuun. "Tämä on Suomen babtistikirkon julkaisema"
        Ahdasmielisten uskisten syystä moni on menettänyt mielenterveytensä ja tehnyt itsarin.


    • pekka545

      kannattaisi varmaan laitta poika lukemaan Saarelan nimeä minut uudelleen niin vois soveltua paremmin jos näin kapeasti haluat maailmaa katsoa.

    • Aivotonnuoriko

      On sullaki ongelmat!! Kaiken maailman sontaa siellä kansien väleissä kirjaston hyllyissä lojuu.... Nuorillakin on aivot ja jättävät varmasti kirjan lukemisen kesken, jos aihe ei kiinnosta tai kokevat sen propagandana. Nykyajan nuoret ovat erittäin valveutuneita!

    • Suvikhj89

      No huh huh itse lukenut kyseisen Saran kaikki kirjat ja voin huoletta sanoa että mitään propagandaa en siinä näe ja kerrankin kirjoittaja joka saa paljon ajatuksia ja hyviä tunteita heräämään . Ja sillä ei pitäisi olla väliä kuka tekee ja millainen on, jokainen on arvokas ja jokaisella on tärkeä tehtävä. Kiitos Sara

    • paperi-t

      Enemmän oliisin huolissani sen musiikin arvomaailmasta, mitä nuoriso kuuntelee. Nää tippa-T:t, mäkkälisit sun muut.

    • Aamen007

      "Vaikka tuhat ihmistä uskoisi hölynpölyyn, se on silti hölynpölyä".
      kiinalainen sananlasku

      "Et voi todistaa, ettei jumalaa ole olemassa".

      En. En voi todistaa sitäkään, ettei sinun päässäsi ole näkymättömiä keijukaisia. Se, ettemme voi todistaa, ettei jumalaa ole olemassa, ei merkitse sitä, että jumala olisi olemassa.

      Voidaan keksiä miten suuri määrä tahansa väitteitä, joita ei voida osoittaa vääräksi ja joita jokainen, jolla on ylenpalttinen usko, saattaa pitää oikeina. Kukaan ei kuitenkaan väitä, että niihin kaikkiin kannattaa luottaa niin kauan kuin niiden perättömyyttä ei ole osoitettu. Ja jos ainoastaan joihinkin väitteisiin kannattaa luottaa niin törmäämme jälleen totuuden kriteereihin. Vain tieteellä - julkisella järjen käytöllä - on olemassa menetelmiä erottaa totuutta ja erhettä toisistaan.

      Vapaa-ajattelijat lähtevät liikkeelle todistamistaakan periaatteesta. Se, joka esittää väittämän totuuden vaatimuksin (eli esim. "jumala on olemassa"), on velvollinen todistamaan väitteensä tai edes perustelemaan sen tieteellisesti koeteltavalla ja loogisella tavalla. Filosofisia perusteluja voidaan arvioida filosofian keinoin.

      "Tarkoitin, että on mahdollista, että jumala on olemassa".

      Meillä ei ole todistusaineistoa edes siitä, että jumaluuksien olemassaolo on mahdollista. Jotkut asiat ovat kylläkin mahdottomia (emme voi esim. tehdä vesipalloja). Ihmisen on mahdollista mieltää ajattelunsa tuotteet maailmasta erillisiksi olioiksi. Ihminen voi kuvitella kaikenlaista ja antaa ajattelunsa tuotteille olemassaolon muuallakin kuin omassa subjektiivisessa todellisuudessaan; sisäisessä mentaalisten tilojen maailmassa.

      "En voi järjellä todistaa, että jumala on olemassa mutta jumalan olemassaolo ei ole järjen, vaan uskon asia".

      Mutta entäpä, jos uskosi on pelkkä ennakkoluulo, kuten käsitys että valkoiset ovat mustia parempia tai miehet naisia parempia tai että ne, joilla on silmälasit, ovat muita viisaampia? Uskonnollinen usko tarkoittaa lujaa luottamusta jonkin sellaisen olemassaoloon tai vaikutukseen, mistä ei ole saatavissa mitään todisteita. Se on uskoa ilman todisteita tai jopa vastoin todisteita.

      Usko on periaatteessa mieletön asenne. Jollei asioista tiedetä mitään, uskolta puuttuvat järjelliset perusteet. Jos taas asiat tiedetään ja tunnetaan, ei ole mitään syytä vaatia pelkkää uskomista.

      Kun tiedemies sanoo uskovansa, että uusi teoria on tosi, hän tarkoittaa silloin, että teoria on vahvasti perusteltu ja havainnot tai testit tukevat sitä. Kyse on rationaalisesta totena pitämisestä. Myös monet arkipäivän elämänkokemukseen perustuvat uskomuksemme edustavat sitä. Sen sijaan uskonnollinen usko - perusteeton, sokea usko - edustaa irrationaalista (=järjenvastaista) totena pitämistä.

      "Mutta jumala on vajavaiselle ihmisjärjelle käsittämätön".

      Tämä väite on jo sinänsä mieletön. Olemassaololause on mielekäs (tosi tai epätosi) vasta kun olemassa olevaksi väitetty olio/ilmiö on määritelty, kun sen ominaisuudet on annettu. "Käsittämättömyys" ei ole mikään ominaisuus. Se tarkoittaa samaa kuin lause: "ei kyetä määrittelemään". Väitetyn olion ominaisuuksista ei siis tiedetä mitään, eikä siis tiedetä edes mistä puhutaan. Todellakin; jos ainoa todisteemme on usko silloin emme voi edes tietää mihin uskomme!

      "Minä olin epätoivoinen ja itsemurhan partaalla. Uskonto pelasti minut ja saattoi elämäni oikeille raiteille".

      Kyllä, uskonto teki sen. Mutta esim. partiopojat ja Freud olisivat tehneet sen myös, jos olisit uskonut heihin. Itse asiassa mikä hyvänsä tosi tai epätosi uskomus voi panna ihmisen elämän järjestykseen.

      Jos puhutaan uskon hedelmistä niin todettakoon, että mikä tahansa aito vakaumus voi olla runkona myönteisten hedelmien syntymiselle. Ne ovat pääasiassa eettisen ajattelun luomuksia.

      Lisäksi on muistettava, että uskon hedelmät eivät ole lähestulkoonkaan aina myönteisiä. Ihmiskunnan historia ja tämän päivän todellisuus kertovat siitä yllin kyllin. Ajatellaanpa vaikka kerettiläis- ja noitavainoja, ristiretkiä ja uskonsotia. Eri puolilla maailmaa käydään tälläkin hetkellä sotia, jotka ovat osaltaan uskonsotia. Hyvä esimerkki tästä on tämän päivän (1993) tilanne entisessä Jugoslaviassa. Vielä jos muistetaan esim. Salman Rushdien tappotuomiota ja naisten pääsyä aborttiklinikoille estäviä fundamentalistikristittyjä USA:ssa, niin eiköhän kielteiset hedelmät ala hahmottua.

      Yksilötasollakin usko tekee ihmisen usein älyllisesti sokeaksi, ennakkoluuloiseksi, vanhoilliseksi, suvaitsemattomaksi ja tietenkin epätieteelliseksi (kts. Albert Ellis: Uskonto henkisenä sairautena, 1986). Liberaali uskonnollisuus on lähinnä emotionaalista lapsellisuutta.

      Täältä lisää:
      http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kasikirja/vastauks.html
      Jo kaksi miljoonaa suomalaista on eronnut kirkoista:
      http://www.eroakirkosta.fi/
      Säästä rahasi johonkin parempaan.

      http://www.uskontojenuhrientuki.fi/

      • PoriHelluntailaiset

        Monet uskonnottomat ajattelijat ovat esittäneet, että tiede ei jätä tilaa uskonnoille muuna kuin ”historiallisesti ja kulttuurisesti tärkeänä todellisuuspaon muotona”. Ateististen arvostelijoiden mukaan uskonto on säilynyt yhteiskunnassa jäänteenä ajoilta, jolloin ihmisten tieto todellisuudesta oli rajoittuneempaa.

        Esimerkiksi filosofi Kai Nielsenin mukaan on suorastaan uskomatonta, että eräät oppineet ajattelijat saattavat kannattaa jumalauskoa. Nielsenin mielestä luonnolliseen, naturalistiseen todellisuuskäsitykseen luontevasti liittyvä ateismi on nykyajan järkevän ihmisen valinta ja osa yleissivistystä. Kukaan järkevä ihminen ei yksinkertaisesti voi enää suhtautua jumalauskoon tosissaan. Nielsenin mukaan ateismia ei kuitenkaan pitäisi omaksua pelkkänä itsestäänselvyytenä, vaan sen puolesta tulisi käydä kamppailuun älyllisesti vahingollisia uskonnollisia harhoja vastaan.

        Filosofi Ilkka Niiniluodon mielestä uskontojen pyhiin kirjoituksiin nojautuva käsitys todellisuutta koskevan tiedon hankkimisesta ja perustelemisesta on ristiriidassa tieteen menetelmän kanssa.Tiede pyrkii kertomaan millainen todellisuus on, etsimään totuutta, hankkimaan tietoa todellisuudesta. Tieteellinen menetelmä, jossa tietoa tavoitellaan avoimesti, arvostelevasti ja julkisesti koeteltavin havainnoin, on tieteen puolestapuhujien mielestä tehokkain ja järkiperäisin käsitysten muodostamisen menetelmä. Esimerkiksi Charles S. Peirce korosti itseäänkorjaavan tieteellisen menetelmän ylivertaisuutta ”itsepäisyyden”, ”arvovallan” ja ”apriorisen” eli kokemuksesta riippumattoman käsitysten muodostamisen menetelmään nähden.

        Ilkka Niiniluodon mukaan käsitys todellisuudesta on uskonnollinen, jos siihen sisältyy väitteitä, joiden ainoana tukena on vetoaminen joihinkin uskonnollisiin arvovaltoihin (esimerkiksi uskonnollisiin kirjoituksiin) tai henkilökohtaisiin uskonnollisiin kokemuksiin. Vaikka tieteessä ei olekaan ehdottomia takeita totuudesta, tieteellisten ja uskonnollisten väitteiden ristiriitatilanteessa on Niiniluodon mukaan järkiperäisempää hyväksyä tieteen tulokset. Näin ei tule menetellä siksi, että ne välttämättä olisivat tosia, vaan siksi, että ne on saavutettu kriittisen ja julkisesti valvottavissa olevan menetelmän avulla. Arvovaltoihin tai elämyksiin vetoavia perusteluja ei voi Niiniluodon mukaan pitää todistusvoimaisina, sillä ne rikkovat kriittisyyden ja puolueettomuuden menetelmällisiä vaatimuksia. Niiniluodon mukaan mikään arvovalta ei voi vaatia tieteessä itselleen ikuista asemaa. Vetoaminen uskonnollisiin arvovaltoihin sisältää lisäksi kehäpäätelmän. Yksityisten henkilöiden omat kokemukset ja elämykset eivät ole sisällöltään julkisesti koeteltavissa, joten ne eivät kelpaa todistusaineistoksi niiden kohteen olemassaolosta. Nämä elämykset voidaan kyllä asettaa psykologian tutkimuskohteeksi ja niiden syntytavalle voidaan pyrkiä antamaan tieteellinen selitys.

        Uskontoa vastaan on esitetty arvostelua myös moraalisin perustein: uskonnot saavat aikaan sotia, tappamista ja kärsimystä. Uskonnottomat moraalifilosofit kuten Mario Bunge ovat esittäneet, että monet uskonnolliset näkemykset uskonnon oppien mukaan elämisen palkitsemisesta ikuisessa elämässä edustavat itsekästä nautinnontavoittelua. Uskonnon arvostelijoiden mielestä on vaarallista, että kärsimyksen tuottaminen tai tappaminen eivät ole ikuiseen, ei-ruumiilliseen elämään uskovalle moraalisesti kauhistuttavimpia asioita. Arvostelijoiden mukaan kyseenalaistamaton usko on johtanut liian usein siihen, että ihmiset ovat tuhonneet ja tappaneet. Esitetyistä historiallisista esimerkeistä tunnetuimpia ovat ristiretket, uskonnolliset sodat, inkvisitio ja noitavainot.

        Uskontotieteilijä Ilkka Pyysiäisen mukaan uskonto on osa arkiajattelua, joka on ristiriidassa tieteen kanssa. Pyysiäisen mukaan ihmislaji on kehittynyt ympäristössä, joka ei ole suosinut nimenomaan tieteellisen ajattelun kehitystä. Monien ihmisten on edelleen helpompi uskoa esimerkiksi ihmeisiin kuin suhtautua arvostelevasti omiin käsityksiinsä. Siksi uskonnottomat ovat monissa maissa vähemmistö. Nykyisin ihmisen ympäristö on kuitenkin erilainen. Kun tieteellinen tieto leviää hyvin laajalle ihmisten keskuuteen, siitä tulee eräänlainen normi: tietämättömien alkaa olla vaikeaa saada muiden luottamusta ja menestyä yhteisössä.

        https://www.youtube.com/watch?v=n1V27a2Pk7c


    • Vapauteenhän

      Ei saa mainita etukäteen että kirja on Jumalan seurakunnan julkaisu! Silloin ateistienkin lapsilla on mahdollisuus löytää Jumala ja oikea seurakunnan yhteys. Oikein olisi vaatia kaikkiin syntisiin kirjoihin varoitus synnistä. Hyvä kun joillakin kirjastoilla on rohkeutta laittaa Jumalan sanaa lapsille kuukauden kirjan muodossa! Siunausta!

    • Anonyymi

      Hoh hoijaa, pikkuvika. Suurin kakaroiden päänsekoittaja on prideagenda kaikkine ilmiöineen, yrittävät huolella sekoittaa jo sekaisin olevia päitä. Alaikäiselle ei saa antaa koulussa päänsärkylääkettä ilman sataa lomaketta ja vanhempien lupaa kolmeen kertaan mutta alaikäinen saa, tultuaan tarpeeksi aivopestyksi, päättää OMAN KEHONSA SILPOMISESTA, TUHOAMISESTA. Biologiset faktat yritetään muunnella joksikin aivan absurdiksi. Kaiken karsein homma tähän liittyen on näiden friikkien yritys laillistaa pedofilia kieroilla keinoilla. Kyllä tässä jotain Jumalaa kohta tullaan tarvitsemaan, ilman kirkkoa tosin joka on myös tätä nykyä huolella mädätetty. Älkää jaksako vinkua jostain uskontokunnista kun pahin niistä, saatananpalvonta, valtaa alaa synkillä varjoillaan. Rauhaa ja rakkautta.

      • Anonyymi

        Olet tiede uskonnon hihhuli. Oliko se jotain 90% prosenttia tai jotain sitä luokkaa tiedejulkaisuista kun ei voida todentaa toista kertaa nykypäivänä. Olet kriittinen auktoriteettia (jumala) kohtaan, mutta palvot auktoriteettia (diplomi). Miksi nää niin kutsutut ateistit ei koskaan puutu juutalaisten vauvojen genitaalisilpomisiin tai puolousta ilmaisunvapautta kuten koraanin polttaminen, jännää.


    • Anonyymi

      En ymmärrä ongelmaa. Kansakunnan tilassa selvästi näkee kuinka hengettömyys on rapauttanut ihmiset.

    • Anonyymi

      Harjavallassa on kaikki paskaa saastuneesta juomavedestä alkaen.

    • Anonyymi

      Kirjastotädit suosivat oman uskonnollisen ja poliittisen ajattelun mukaisia kirjoja.

    • Anonyymi

      Pahempaa propagandaa on 'sateenkaari'vähemmistön joka paikkaan tuputtamat julkaisut ja kirjat siitä, että olisi muka monia sukupuolia. Se on täysin tieteen vastaista höpinää, joka on valitettavasti saanut potkua alleen naistutkimuksessa vaikuttaneiden lesb0jen ja h0mojen kehittelemistä päättömistä teorioista. Kirjastoissa on jo omat hyllytkin tuolle lapsiin kohdistetulle sukupuolipropagandalle ja lesb0perheessä varttunut Sanna Marinin hallituksineen laittoi propagandan joka paikkaan. Ei saa enää olla naiset pukuhuoneissa ja vessoissakaan rauhassa, kun vastaan saattaa tulla mies, joka kertoo kokevansa olevansa nainen. Pedof_ileille aukesi ovet helppoon tyttöjen vikittelyyn ja ahdisteluun. Mielummin siis baptisteja kuin monisukupuolisia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9303
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      43
      2737
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2503
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1350
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe