TE-toimiston omiin tietoihin: en omista puhelinta

30alennuss

Onko kukaan laittanut työkkärin omiin tietoihin, että "en omista puhelinta" ja jättänyt myös sähköposti kentän tyhjäksi. Tämän jälkeen tädit ovat vain pelkän osoitteen varassa, jättäävätköhän nuo rauhaan sen jälkeen?

Ajattelin ottaa sieltä myös oman puhelinnumeron pois, email kenttä on jo tyhjänä. Miten sitten kun tiedoissa lukee, että TE-toimisto ottaa sinuun yhteyttä sinä ja sinä päivänä. Lähettääköhön nuo "mitä kuuluu" kirjeen kotiin, kun henkilöllä ei satu olemaan puhelinta tai emailia??

50

2740

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väsyttäää

Kutsutaan paikan päälle, ei oikein viittis ravata. Työtarjoukset tulee tavallisena kirjeenä. Tai joku e-posti, mutta siis perille tulee tavallisena. Tai kun kirje katoaa sitten ilmestyy omiin tietoihin josta pitää hoksata.

• Anonyymi

minulla ei ole ollut koskaa puhelinliittymää enkä saa kun olen yksinäinen ja työmarkkinatuella elävä piika sähköposti on kirjaston koneella tietokonetta ja nettiliittymää ei ole millä maksaa liittymän käytöstä

• VanhaJaViisas

Joo kirje tulee kotiin mutta samalla tulee tarkkaille omia tietoja, josko kertovat kirjeen lähettämisestä. Nääs kirje saattaa kadota.

• 33255235325235

Mulla on "kadonnu" jo 2kertaa kotkan te keskuksen lähettämä kirje. Molemilla kerroilla täysin aiheeton karenssi jota vastaan taisteltu kaikilla keinoilla mutta eihän tuota paska"firmaa" voi voittaa. Jatkossa lähettävät kirjattuna, näin ainakin käskin tehdä.

• sdfsfdddd

Kirjeet harvoin katoaa 99% tulee perille.

• exposti

Enemmän kuin 99 %.

• eipahahomma

älkää laittako sähköpostia !
      minulle tulee kirjeenä !

• Tiatre

Työttömällä ei lain mukaan tarvitse olla puhelinta sähköpostia tietokonetta eikä ole polkupyörää autoa ei tarvitse hankkia olen kuntouttavassa työtoiminassa ollut 8 vuotta kunnan antama kuntouttava työtoiminta on paras tehdä työtä. Eikä makseta sosiaalitoimistosta työnhakuun näitä työvälineitä vain välttämättömät.olen 61 vuotias joten siirryn kansaneläkkeelle

• YRTG4

JUURI NOIN. TS-TOIMISTELLO VAAN EI PUH,EI MAIL.EI AUTOA

• TYÖTÖNMIES44

Vuokrafirmat eivät ota töihin ,jos ei ole työturvallisuuskorttia !

• HuijjausSeis

en koskaan menisikään jollekin vuokra- välitys firmalle töihin. Kun En halua elättää loisia.

• vuokratyössä
        HuijjausSeis kirjoitti:

en koskaan menisikään jollekin vuokra- välitys firmalle töihin. Kun En halua elättää loisia.

Teet sinä sitten työtä vuokrafirmojen kautta tai et niin siitä huolimatta sinä elätät loisia. Aika huvittavia ovat nuot ennakkoluulot vuokrafirmoja kohtaan. Itse olin neljä vuotta vuokrafirman listoilla ja vakkaripaikkaa minulle tarjottiin kahdeksasti, mutta jäin mieluummin vuokratyöläiseksi koska: 1.) Halutessani sain tehdä vaikka pari viikkoa putkeen ja pidin sitten vapaata seuraavat kaksi viikkoa. 2.) Työ pysyi vaihtelevana ja mielenkiintoisena. 3.) Useimpien meistä kohdalle taatusti tulee niitä v-mäisiä työpaikkakiusaajia yms. vuokratyöntekijänä on vapaus valita minne lähdet eikä stressata vuosi tolkulla työpaikassa josta jo ajatteleminen alkaa oksettaa. Vapaus sanoa, en mene enää! Kiitos! 4.) Samoin jo vuokratoimistossa haastattelutilanteessa kysytään, mitä työtä Et lähde tekemään. Ja sitä ei sinulle tulla ehdottamaan myöhemmin, mutta samaa et voi sanoa työkkärissä. 5.) Lomaraha ja sairausajanpalkka tulevat normaalisti ja on työpaikkalääkärin vastaanotolle mahdollisuus. 6.) Useimmilla on niitä omiakin projekteja ja haaveita jotka työelämän tähden jäävät toteutumatta ja sitten puurolusikkaa nakatessa alkaa harmittamaan. Vuokrafirmasssa merkitset kalenteriisi jakson jolloinka et ole käytettävissä ja alat toteuttamaan sitä mitä haluat tehdä. Eräs muusikkotuttavani oli vuokrafirmassa työssä. Otti puoli vuotta vapaata ja keikkaili ja tuli sitten välillä takaisin. Teeppäs sama vakituisessa työssä ei taida onnistua kuin harvoilla.
        7.) Kuten aluksi totesinkin, vuokrafirman listalla ollessani minulle tarjottiin useasti vakityötä eri työnantajilta. Monet vuokratyöntekijöistä ottavatkin tarjouksen vastaan ja näin työllistyvät vakituisesti. Kumpi parempi 9 e nälkäpalkalla työharjoittelua. Vai, täysipalkkaisena vuokratyöntekijänä?
        8.) On myös harhaluulo, että työpaikat vaihtuisivat jokainen keikkakerta. Näin se ei ole, vaan mennään vuokratyontekijän tahdon mukaan. Jos haluat kokeilla eri paikkoja saat sen tehdä, mutta useimmilla on vain yksi-kaksi vakipaikkaa joissa tuurataan.
        9.) Esteen sattuessa työtä ei tarvitse ottaa vastaan ja vuoron saa perua.

Niin, ja palkka tulee kaksi kertaa kuussa ja ajallaan.

• Anonyymi

Työt on suojeltu kortilla, siksi ne on niin turvallisia.

• gsdgdfgdgdgd

Itse olen saanut olla 30 vuotta suhteellisen rauhassa tosin. Olen ilmoittanut, että ei ole puhelinta eika numeroa, ei sähköpostia, ei nettiä, ei autoa. Toki kaikki on mutta puhelinnumero on salainen ja niitä ei sossu, kela, te-toimisto saa.

Jos te-toimistolla, sossulla, kelalla on asiaa niin aina kirjettä postiin. Näin kun hoitaa asiat pääsee todella paljon helpommalla.

Tutkimusten mukaan sähköpostiosoitteen ja puhelinumeron antaneet työttömät saavat 30 kertaa enemmän kutsuja kuntouttavaan, työkokeiluun, kurseille yms. Kuin ne jotka eivät anna sähköpostiosoitetta ja puhelinnumeroa.

Eli jos haluatte monta kertaa helpomman elämän noiden virastojen asiat toimii aina kirjettä postiin, jos on asiaa.

• ikityötönd

Varma keino siihen, että ei saa töitä on tehdä mahdollisimman huono työhakemus. Muistaa mainita ettei omista autoa, puhelinta, nettiä, työturvallisuuskorttia. Lisäksi pitää valehdella, että on alkoholisti huumeiden käyttäjä ja rikollinen ja ikityötön. CV on tyhjä paperi. Näin toimimalla ei pääse töihin koskaan :)

• ikityötönd kirjoitti:

Varma keino siihen, että ei saa töitä on tehdä mahdollisimman huono työhakemus. Muistaa mainita ettei omista autoa, puhelinta, nettiä, työturvallisuuskorttia. Lisäksi pitää valehdella, että on alkoholisti huumeiden käyttäjä ja rikollinen ja ikityötön. CV on tyhjä paperi. Näin toimimalla ei pääse töihin koskaan :)

Paras on näyttää vanhoja todistuksia, koulutodistukset jne jne josisa on vanha etu. ja sukunimi ja kun tulee kysymys nimen vaihdosta , niin vastaukseksi "Silloin oli vähän hankalaa"

Jos asepalveluksesta kysytään kerrotaan että vapautettu ja näytetään vapautus todistus (vanhalla nimellä)

Hakemuksessa kannatta mainita myös kaikki työpaikat, siis ihan kaikki kesätöistä lähtien

Itse olen ollut YTK:n asiakkaana 3-4 vuotta ja edellleen rahaa tulee, kerran tullut vain työtarjous

• Anonyymi

Olet siis kotisi vanki. Et pääse etkä halua sieltä pois. Jos haluaisit, saattaisi kirje tulla kotiin sinä aikana kun olet muutaman päivän poissa ja kirjeessä ilmoitettu tapaamisaika meni ohi ennenkuin olet taas kotona. Sähköisesti olisit saanut tiedon ajoissa ja olisit tullut kotiin aiemmin.

Toiminnan tarkoitus on eristää suomalainen kotiin ja rajoittaa hänen liikkumisvapautta. Vähän liikkuva menettää kiinnostuksen uusiin sosiaalisiin kontakteihin, ja vanhojen yhteyksien vähetessä ihminen pikkuhiljaa syrjäytyy.

Syrjäytymisen seurauksena tulee tarve sosiaali- ja terveyspalveluille ja sen jälkeen jo harkitaan mielenterveydellisiä sairauksia. Ihminen syrjäytyy yhä enemmän ja hänestä tehdään kuntoutettava.

Jos tällainen menettää vielä malttinsa poliisin kanssa, alkaa vieläkin pidemmälle suuntautuva syrjäytyminen. Lopuksi kunta hakee holhoukseen koska henkilö ei osaa enää huolehtia itsestään. Sitten päästään laitoshoitoon ja ihminen on lopullisesti eristetty mahdollisuuksistaan. Lääkkeet 3 kertaa päivässä ja osastolla tarkkailut. Senjälkeen kun pääsee tuettuun asumiseen, sossu käy tarkistamassa että henkilö pysyy hänelle määritetyssä roolissa, syö lääkkeet ja että astiat on tiskattu.

Onnea vaan, Suomi!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet siis kotisi vanki. Et pääse etkä halua sieltä pois. Jos haluaisit, saattaisi kirje tulla kotiin sinä aikana kun olet muutaman päivän poissa ja kirjeessä ilmoitettu tapaamisaika meni ohi ennenkuin olet taas kotona. Sähköisesti olisit saanut tiedon ajoissa ja olisit tullut kotiin aiemmin.

Toiminnan tarkoitus on eristää suomalainen kotiin ja rajoittaa hänen liikkumisvapautta. Vähän liikkuva menettää kiinnostuksen uusiin sosiaalisiin kontakteihin, ja vanhojen yhteyksien vähetessä ihminen pikkuhiljaa syrjäytyy.

Syrjäytymisen seurauksena tulee tarve sosiaali- ja terveyspalveluille ja sen jälkeen jo harkitaan mielenterveydellisiä sairauksia. Ihminen syrjäytyy yhä enemmän ja hänestä tehdään kuntoutettava.

Jos tällainen menettää vielä malttinsa poliisin kanssa, alkaa vieläkin pidemmälle suuntautuva syrjäytyminen. Lopuksi kunta hakee holhoukseen koska henkilö ei osaa enää huolehtia itsestään. Sitten päästään laitoshoitoon ja ihminen on lopullisesti eristetty mahdollisuuksistaan. Lääkkeet 3 kertaa päivässä ja osastolla tarkkailut. Senjälkeen kun pääsee tuettuun asumiseen, sossu käy tarkistamassa että henkilö pysyy hänelle määritetyssä roolissa, syö lääkkeet ja että astiat on tiskattu.

Onnea vaan, Suomi!

Ylläoleva on esimerkki "monialaisesta yhteistyöstä".

Eli Suomessa käytännössä on epämääräisten lakien ja ilmaisujen taakse piiloteltu koneisto, jolla käytännössä työmarkkinajärjestöt ja eturyhmät keskenään päättää, ketkä "pudotetaan" ensin työstä ulos, ja sitten työnnetään ne tuohon edellämainittuun kiusaamiskoneistoon. Jokainen em. koneistossa töissä oleva saa verovaroista palkkansa tavalla tai toisella.

En edes aavistanutkaan joskus vähän alle 40-vuotiaana, miten sairas systeemi Suomessa on, mutta siitähän se alkoi valkenemaan kun kuuli ensin huhuja työpajalla olevien kohtelusta, ja sittemmin onkin vuosien varrella alkanut avautumaan koko kammottava ihmisten syrjäyttämiseen pakottava systeemi mikä Suomessa tänä päivänä on.

• linssiirtos

en saa töitä kun ei oo hykienia korttia vaikka mulla on bakteeri kammo

• voihaspekules

Minä en ole juurikaan tajunnut seurata tuota nettiä. Töitä olen hakenut kyllä aina vaan, kun olen huomannut Mol.fi sivustolla avoinna ja mielelläni ottaisin esim. osa-aikaista vastaan. Nyt sitten olin parin päivän koulutuksessa ja aukaisin tuon cv-netin ja huomasin sinne pompsahtaneen ilmoituksen paikasta jollaiseen minulla ei ole kokemusta, alalta on, mutta ei vastaavasta työstä josta työnantaja vaatii kuukausien kokemusta. Lisäksi asun yli kymmenen kilometrin päässä. Minulla ei ole autoa, pyörällä en voi kulkea, bussivuorot kaupunkiin vähenevät rajusti kesän alussa esim. iltavuorosta lähtiessä joutuisin kupsehtimaan kaupungilla 3 tuntia ennen kuin keskiyön jälkeen lähtisi bussi kotiin päin ja samaten aamulla ei pääsisi ajoissa töihin. Mitä teen? Pakko kait mun on tuohon vastata? Työnantaja haluaa sähköpostiinsa hakemuksen, saan kai minä olla rehellinen ja kertoa miten tulisin työhön kulkemaan ja kuinka hankalaa se olisi?
      Ikäni, olen jo 50v ohittanut ( tarjottu työ on erittäin nopeatempoista ja yleensä näkee nuoria tuolla alalla tai maahanmuuttajia.) Eri alalta olevan kokemukseni ja mainita ettei minulla ole lainkaan kokemusta tarjotusta työstä?
      Mainittakoon, että olen hakenut itsenäisesti viiteen muuhun työpaikkaan, joihin jo muutenkin minulla olisi muuten paremmat mahdollisuudet päästä. Sekä lähettänyt hakemuksia kaupungille työnelämän valmennusta varten.

Siis, minäkin mietin tuota, soitteleeko täti tuonne työpaikkaan ja kyselee perääni ja lätkäisee karenssin rehellisesti kertomieni rajoitteiden takia.
      Entisessä asuinkaupungissani tuli karenssia jo siitä ettei työnantaja muistanut tarkkaan olinko minä soittanut vaiko en. Työnantaja oli epämääräisesti vastannut, että eiköhän se soittanut?
      Täti laittoi välittömästi lappua tulemaan, miksi et ole ottanut yhteyttä.
      Jos nyt kuunvaihteessa jokin tutkinta on tulossa niin pysäyttääkö liitto päivärahanmaksun välittömästi? Se olisikin sitten kusinen paikka.

• kasarialoitus

Tuskin täti ehtii enää soitella ja kysellä tekemistesi/tekemättömyytesi perään. Lähetät hakemuksen cv:n s-postilla ja tärkeintä on laittaa työkkärin nettiin, milloin olet työtä hakenut ja ruksia oikea vaihtoehto (eli et vielä tiedä valinnastasi).
        Kyllä hakemus cv saa kertoa totuuden! Pomo näkee, että eka työsuhteesi on ollut 80-luvulla ! Ei valitse vikkelien ja vahvojen sekaan vanhaa pierua hidastamaan! Ei tarvi korostaa ikäänsä eikä muutakaan kielteistä.
        Jäähän puhelimeenkin numero talteen, kun soittaa, mutt netti tallentaa todisteet paremmin.

• voihaspekules

Kiitos vastauksesta. Joo, en ajatellutkaan alleviivata ettei minulla ole juuri tuota työnantajan vaatimaa työkokemusta, vaan kehua vahvuuksiani ja työkokemusta toisella alalla joka myös on totta. Eli aloitan heti sen kertomalla. Mietityttää nyt kyllä, kun tässä yli vuoden olen ollut tuota nettiä käyttämättä, että josko sinne on jo aikaisemminkin näitä ilmoituksia tullut? Olen vain itse etsinyt työtä ja odotellut etanapostia työkkäristä. Kyselyitä perään minulle ei ainakaan ole tullut, vaan eihän jokainen koko aikaa tuolla cv-netissä istu odottamassa. Nyt en kuitenkaan uskalla olla vastaamatta tuohon ja ajattelin varmuudeksi vielä laittaa vastaukseeni työpaikat joihin olen ollut yhteydessä ja joihin soitan vielä ensiviikolla.

• kasarialoitus

Cv-netin kautta tulleseen juttuun ei tarvi vastata. Voi ottaa firmasta selvää ym. Siinähän työkkäri varoittaakin, että vastatessa s-postiosoite näkyy toisessa päässä.
        Sen sijaan työtarjoukseen pitää reagoida ja ajattelin sitä, kun rustasin vastausta. Jos työtarjoukseen ei vastaa, siitä lähtee automaattisesti selvityspyyntö ja rahat menee poikki kunnes on selvitetty. Mulle kävi niin, kun taisin toheloida vastauksen kanssa. Siitä paikasta oli tullut kuittaus, ett hakemus oli tullut perille, joten oli helppo kääntää toi ilmoitus tätille!

• voihanpekules

Laitoin työnantajalle sähköpostiin hakemuksen. Aloitin esittelemällä itseni ja kertomalla ikäni :D Ikäähän ei kuulemma enää tarvitse laittaa, vaikka takavuosina se piti laittaa, että ta saisi tietää. Painotin työnetsintääni alueella. Sitten kerroin pilkuntarkasti työkokemuksista viimeisten kahdenkymmenen vuoden ajalta, jossa ei ole päivääkään tuota kokemusta jota kyseinen ta vaatii hakijoilta. Lisäksi kehuin kuinka hyvin pääsen ja mihin aikaan kulkemaan bussilla työhön, tosin aikataulut eivät natsaa tuon työpaikan työvuorojen kanssa ja kesällä bussivuorot harvenevat. ( Mutta ei haittaa, kun pääsen niin hyvin aikaan kulkemaan kuitenkin! ;) )
        Ei ole tullut soittoja eikä vastausta sähköpostiin.
        Enkä ihmettele. Sen sijaan kummastelen tämän työkkärin tädin ideaa laittaa mulle tarjousta tuosta paikasta johon ei ole kokemusta, muutoin kuin, että 1990 opiskellessani tein 1 kk mittaisen harjoittelun firmassa jossa piti kokeilla kyseistä työtä, mutta siitä tuskin hän tietää. 2000 opiskelin itseni toiselle alalle josta minulla on nyt sitten vahvaa näyttöä, mutta eipä ole tullut ainuttakaan työehdotusta työkkäristä näihin paikkoihin, vaikka avoimia paikkoja on nytkin joihin itsenäisesti olen hakenutkin.

Ainut kriteeri ilmeisesti onkin englanninkielentaito, työnantaja oli maahanmuuttaja ja vaatii sen hallitsemista. Mutta englanninkieltä on opetettu Suomessa vähintään 1950-luvulta alkaen ja sitä tulee joka tuutista. Kyllähän nyt jokaisen suomalaisen luulisi sen verran kieltä osaavan, että tulee toimeen englannillaan ihan normi päivittäisessä toiminnassa, kun ei sentään liity mihinkään teknilliseen jne..
        Nyt vaan mietityttää, alkaakohan työkkäristä minulle virtaamaan lisääkin vieraaseen ammattiin avoimia olevia "tarjouksia", kun tuohonkin vastasin. Toivottavasti ehdin ennen sitä löytää jotakin muuta kesälle.

• TE-tsto_vinkit

Joo, eipä kannata antaa sähköpostiosoitetta, eikä puhelinnumeroa. Kannattaa myös kieltää TE-tstoa antamasta sinun yhteystietoja työnantajille/TE-tston yhteistyökumppaneille. Oletuksena ne antaa ne tiedot, jos ei eriksene kiellä. Kieltäminen on helppoa ja voi tehdä osoitteentarkastuksen yhteydessä. Raksi ruutuun ja asia selvä.

Vielä pitää sanoa CV-netistä, että sitä ei kannata tehdä. Jos kuuluu pakollisena johonkin TE-tston kurssiin niin tee vain päiväksi näkymään, todella epäselkeä ja sähköpostiosoitteeksi joku [email protected].

Kun nämä toimenpiteet tekee, niin asioiminen TE-tston kanssa tapahtuu vain postitse ja netissä päivittyy aina seuraava aika, milloin työkkäri ottaa yhteyttä kirjeitse tai sitten vaan siirtää aikaa eteenpäin.

• Anonyymi

Laitanpa tähän vanhaan ketjuun, kun tässä oli järkevää keskustelua kiinnostavasta aiheesta. TE-toimiston "verkkoportaalin" omat tiedot ja kohta "en omista puhelinta".

Hoidan yleensäkin kaikki (viranomais)asioinnin sähköpostitse - silloin kun ehtii ja on hyvä hetki arvioida asia ja laatia harkittu vastaus. TE-toimiston virkailija on soitellut muutaman kk välein, ja joka kerta on vaikuttanut siltä, ettei se ole vaivaantunut lukemaan aiemmin sovittua/kirjattua suunnitelmaa tai mitään muutakaan esitietoja minusta. Siinä sitten kesken kaiken joutuu esittäytymään, muistelemaan mitä olen te-sivuille kirjoittanut ja muistuttamaan siitä häntä.

Summa summarum - tuntuu, että tällainen ei hyödytä ketään ja se saa riittää. Kysymys kuuluu: jos nyt laitankin raksin tuohon "en omista puhelinta" ruutuun, niin meneekö tämä "soittokieltona" TE järjestelmään. Eli vaikka heillä onkin minun numero, niin he eivät soita enää - ja mikä tärkeintä: minun ei tarvitse noteerata heidän soittoja (?) Kun jätän s-postiosoitteen näkyviin, niin ottavat yhteyttä sitä kautta (?) ja tietenkin työtarjoukset tulee edelleenkin sekä sähköiseen mol.fi palveluun että kirjeenä.

Kiitokset kokemusperäisistä vastauksista!

• Anonyymi

Ei puhelinta, ei nettiä. Työttömällä köyhällä ei ole varaa koneisiin ja liittymä maksuihin !!

Nyt ei onnistu pankkiasiointikaan enää. On pitänyt siirtyä käteistalouteen !!

• Anonyymi

Kysyin tosiaan ihmisten kokemuksia tuosta "en omista puhelinta" valinnasta mol.fi:n sähköisessä palvelussa. Pysytäänkö tässä ketjun aloituspostauksessakin mainitussa asiassa, turhanpäiväisen höpinän sijaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kysyin tosiaan ihmisten kokemuksia tuosta "en omista puhelinta" valinnasta mol.fi:n sähköisessä palvelussa. Pysytäänkö tässä ketjun aloituspostauksessakin mainitussa asiassa, turhanpäiväisen höpinän sijaan?

Kun puhelin-täpän poistaa, ei siitä tule mitään muuta kuin tieto URA-rekisteriin, että perustietoja on päivitetty. Sama sähköpostin ja muittenkin perustietojen suhteen. Eivät talleta numeroasi post it-lapulle tai kysele perään.

Saat tulostettua omat URA-henkilörekisteriin tallennetut tiedot kun kirjaudut Omille sivuille. En enää muista mistä sieltä.

TE-palvelut siirtyi suomi piste fi -viestipalveluun, eivätkä enää lähetä Postin ylläpitämän palvelun kautta viestejä, vaikka sopimus taitaa vieläkin olla voimassa Postin ja TE-palveluitten kesken. Suomi piste fissä on ollut ongelmia, eli saattavat kuitenkin lähettää paperipostia.

Sähköpostin jos Työkkärille antaa, saattaa tulla jotain ei-velvoittavia viestejä kursseista tms. Itse hoidan kaikki asiat mieluiten sähköisesti sen laitoksen kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun puhelin-täpän poistaa, ei siitä tule mitään muuta kuin tieto URA-rekisteriin, että perustietoja on päivitetty. Sama sähköpostin ja muittenkin perustietojen suhteen. Eivät talleta numeroasi post it-lapulle tai kysele perään.

Saat tulostettua omat URA-henkilörekisteriin tallennetut tiedot kun kirjaudut Omille sivuille. En enää muista mistä sieltä.

TE-palvelut siirtyi suomi piste fi -viestipalveluun, eivätkä enää lähetä Postin ylläpitämän palvelun kautta viestejä, vaikka sopimus taitaa vieläkin olla voimassa Postin ja TE-palveluitten kesken. Suomi piste fissä on ollut ongelmia, eli saattavat kuitenkin lähettää paperipostia.

Sähköpostin jos Työkkärille antaa, saattaa tulla jotain ei-velvoittavia viestejä kursseista tms. Itse hoidan kaikki asiat mieluiten sähköisesti sen laitoksen kanssa.

Kiitos paljon näistä tiedoista!

Eli kun poistan "puhelin-täpän" niin TE-toimisto ei enää soita totuttua tilannetarkastuspuhelua 2-3kk välein?

Tuo mainitsemasi "Työnhakijan Suomi.fi-viestit" oli ihan uusi juttu minulle. TE siirtyi siihen jo 9.9.2019...
        Kun jokin tärkeä, toimenpidettä vaativa viesti TE toimistolta tulee tuonne Suomi piste fi palveluun, niin saanko jonkun ilmoituksen asiasta. Kenties sähköpostiin?
        Jos te-toimiston omilla sivuillani poistan puhelinnumeron lisäksi myös sähköpostiosoitteeni, niin tuleehan ne tärkeät suomi piste fi viestit silti perille?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos paljon näistä tiedoista!

Eli kun poistan "puhelin-täpän" niin TE-toimisto ei enää soita totuttua tilannetarkastuspuhelua 2-3kk välein?

Tuo mainitsemasi "Työnhakijan Suomi.fi-viestit" oli ihan uusi juttu minulle. TE siirtyi siihen jo 9.9.2019...
        Kun jokin tärkeä, toimenpidettä vaativa viesti TE toimistolta tulee tuonne Suomi piste fi palveluun, niin saanko jonkun ilmoituksen asiasta. Kenties sähköpostiin?
        Jos te-toimiston omilla sivuillani poistan puhelinnumeron lisäksi myös sähköpostiosoitteeni, niin tuleehan ne tärkeät suomi piste fi viestit silti perille?

Kun ilmoitat, että sulla ei ole puhelinta, niin eivät soita enää. Yhteydenotot tapahtuvat sen jälkeen kirjeitse, mutta kutsunevat sinut paikan päälle haastateltavaksi.

Suomi piste fissä voit itse säätää, että saat halutessasi spostin, kun sinulle on uusi viesti. Kannattanee ottaa varmuuden vuoksi myös Postin Omaposti -palvelu.

Jos et halua mennä paikan päälle haastateltavaksi, niin katkaise työnhaku päiväksi Työkkärin Omien sivujen kautta, ja päättymissyyksi vaikka ’Muu syy’. Määräaikaishaastattelut koskevat vain heitä, jotka ovat olleet työttöminä yhtäjaksoisesti 3 kk. Huomioi kuitenkin että Työvoimapoliittisen lausunnon laatiminen vie jonkun päivän, mutta jos taloutesi kestää katkoista aiheutuneet käsittelypäivät, niin eipä tartte käydä ollenkaan haastateltavana.

Voit ilmotttautua työttömäksi myös alle kolmeksi kuukaudeksi, ja silloin päättymissyyksi voi valita vaikka vankilaan menon. Eivät kutsu haastatteluun. Muuta päättymissyy päivää paria ennen muotoon ’Muu syy’. Tässä on muitakin etuja, eli lue lisää jos kiinnostuit.

Kannattaa lukea TE-toimiston ohjeet, niin tiedät miten toimia. Tai löydät keinot, jotka sinulle parhaiten sopii.

Maksettujen työmarkkinatukipäivien määrää kannattaa Kelan sivuilta seurata, eli se montako päivää sinulle on maksettu, määrittelee (laki määrää) mitä toimenpiteitä sinuun kohdistetaan. 180 päivää (vaihtelee iän yms. myötä) kun maksettu, tulee lakisääteinen kutsu aktivointisuunnitelman tekoon. Tuolloin yritetään kirjata mm. kuntouttava, mutta ei silloin jos työttömyysjakso on alle 3kk. 300 päivää on sakkoraja ja Typ/MoPa, mutta silloinkin selviää kun työttömyysjakso alle 3 kk ja työttömyyden päättymisen syy ’Aloitan yritystoiminnan’ jne.

Kaikki löytyy netistä, eli julkisia asioita, joihin perehtymällä säästyy viranomaisten kyykytykseltä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun ilmoitat, että sulla ei ole puhelinta, niin eivät soita enää. Yhteydenotot tapahtuvat sen jälkeen kirjeitse, mutta kutsunevat sinut paikan päälle haastateltavaksi.

Suomi piste fissä voit itse säätää, että saat halutessasi spostin, kun sinulle on uusi viesti. Kannattanee ottaa varmuuden vuoksi myös Postin Omaposti -palvelu.

Jos et halua mennä paikan päälle haastateltavaksi, niin katkaise työnhaku päiväksi Työkkärin Omien sivujen kautta, ja päättymissyyksi vaikka ’Muu syy’. Määräaikaishaastattelut koskevat vain heitä, jotka ovat olleet työttöminä yhtäjaksoisesti 3 kk. Huomioi kuitenkin että Työvoimapoliittisen lausunnon laatiminen vie jonkun päivän, mutta jos taloutesi kestää katkoista aiheutuneet käsittelypäivät, niin eipä tartte käydä ollenkaan haastateltavana.

Voit ilmotttautua työttömäksi myös alle kolmeksi kuukaudeksi, ja silloin päättymissyyksi voi valita vaikka vankilaan menon. Eivät kutsu haastatteluun. Muuta päättymissyy päivää paria ennen muotoon ’Muu syy’. Tässä on muitakin etuja, eli lue lisää jos kiinnostuit.

Kannattaa lukea TE-toimiston ohjeet, niin tiedät miten toimia. Tai löydät keinot, jotka sinulle parhaiten sopii.

Maksettujen työmarkkinatukipäivien määrää kannattaa Kelan sivuilta seurata, eli se montako päivää sinulle on maksettu, määrittelee (laki määrää) mitä toimenpiteitä sinuun kohdistetaan. 180 päivää (vaihtelee iän yms. myötä) kun maksettu, tulee lakisääteinen kutsu aktivointisuunnitelman tekoon. Tuolloin yritetään kirjata mm. kuntouttava, mutta ei silloin jos työttömyysjakso on alle 3kk. 300 päivää on sakkoraja ja Typ/MoPa, mutta silloinkin selviää kun työttömyysjakso alle 3 kk ja työttömyyden päättymisen syy ’Aloitan yritystoiminnan’ jne.

Kaikki löytyy netistä, eli julkisia asioita, joihin perehtymällä säästyy viranomaisten kyykytykseltä.

Työkkäri ei käytä Työkkärin Omille sivuille tallentamaasi spostiosoitetta mihinkään, kun eivät käytä turvapostia. Spostisi kyllä antavat ’yhteistyökumppaneilleen’, eli niille jotka järjestävät työttömille kurssitusta.

Työkkärin sivuille ei välity sähköpostiosoite, kun kirjaudut sinne pankkitunnuksillasi, eli vaikka olisit ilmoittanut spostioitteesi omiin väestötietojärjestelmän tietoihisi, josta tiedot muuten kirjautumisen yhteydessä välitetään. Eli ei toimi TE-palveluitten palvelut tuolta(kaan) osin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lähes 3000 päivää työmarkkinatukea, ei ole aktivointisuunnitelmia suunnitelmiin tehty.

Eikä ole pienintäkään aikomusta tehdä jatkossakaan. Työllistymissuunnitelmaankin vain itseäni kiinnostavia asioita, käytännössä oman alan töiden haku, mahdolisesti itseäni kiinnostavat kouluttautumiset ja kurssit, ja jotain muita vastaavia. Jopa tiettyyn rajaan jonkinlainen yritystoiminta, joka ei kuitenkaan aiheuta työttömyysturvan katkaisua - eli lyhyet keikkatyöt lähinnä.

Lähtökohtaisesti katselen asioita perustuslain kannalta, siellä sanotaan aivan selkeästi että minä valitsen ja hyväksyn oman ammattini, ja muitakin lakeja löytyy jolla turvataan myös neuvottelut sopimuksista.

Jos te-toimistolle ei kelpaa näin, niin sitten se on hei hei, en minä ainakaan ala perustuslakiin kuuluvista oikeuksistani luopumaan vain jonkin te-toimiston mielipiteiden takia.

• Anonyymi

Puhelinnumeron poistin ihan sillä perusteella, että haluan perehtyä kaikkiin TE-toimiston kanssa käytäviin asiointeihin ajan kanssa, syynä lukuisat erilaiset epäselvyydet ja myös julkisuudessa poliisitutkinnassa olevat TE-toimiston "palvelut" nimellä kuntouttava työtoiminta.

Kirjallisesti asioin mielelläni, samoin voin käydä paikan päälläkin jos haluavat, vaikka on vähän pitkä matkakin.

Puhelinta en halua käyttää siksi, koska siinä käy niin että TE-toimiston virkamies yrittää kapulakielellään harhauttaa minua johonkin ilman että ehdin todella perehtyä, mistä on kyse. Näin on yritetty aiemminkin, eli joka kerta jos on kiire saada suostumus johonkin x-y-z hommaan mistä et tiedä, OTA AINA AIKALISÄ välittömästi. Allekirjoituksia ja suostumuksia ne hakee milloin mihinkin, ja puhelin on nimenomaan sellainen väline jossa puhelias virkamies voi päästä helpolla vedättämään asiakastaan, ja ne myös tietää sen.

Tuo puhelinnumero te-toimistolla olisi voinut pahassa tapauksessa systeemiä eteenpäin vietäessä johtaa jonkinlaiseen automaattivalvontaan, eli puhelimet pirisee sitten koko ajan että missä olet, jos et vastaa heti, sitten saman tien karenssi jos satuit istumaan vaikka wc:ssä juuuri silloin. Eli ihan todella rankasta kiusanteosta on kysymys näissä asioissa, täytyy vain hämmästellä itsekin että tämmöistä toimintaa on Suomessa piiloteltu näköjään pitkään, itsekin aloin valveutumaan asiasta vasta joskus lähempänä 40-vuotiaana, nuorempana oli paljon paremmin duuneja.

• Anonyymi

On ollut pitkään ruksi en omista puhelinta. Viimeinen niitti tuli kun olin vessassa paskalla ja soittivat tietenkin silloin. Myöhemmin tuli selvityspyyntö kirjallisesti tästä vastaamattomuudesta.

Aktivointisuunnitelman yhteydessä yritti te- toimiston asiantuntija saada sähköposti osoitettani josta kieltäydyin. 😁

• Anonyymi

Itse olen kyllä sähköpostiosoitteeni antanut te-toimistolle, sen käyttö ei ole niin ongelmallista, koska kuitenkin voi lukaista viestit rauhassa ja siinä on myös yleensä vastauksellekin aikaa.

Puhelinta en käytä, juuri noista yllämainituista syistä, systeemihän menee niin että muuallakin elämässä on suustaan nokkelia kavereita jotka yrittää saada toisen sanomaan väärän sanan kun ei ole valmistautunut, ja juuri siitä syystä käyn itse mieluiten kaikki viestinnät kirjallisesti te-toimiston kanssa. Ehtii lukaisemaan näitä palstojakin hyvin, ja voi siis jo ennalta varautua asioihin.

Ei se kuntouttava työ nyt sentään niin hyvä idea ole että sinne vain peruspäivärahan satasen tai kahden takia kannattaisi mennä itseään nöyryyttämään. On muuten poliisitutkinnassakin jo nämä asiat, saapa nähdä meneekö sanaa maan hallitukselle asti, vähän tuntuu siltä että ei välttämättä nuoret ministerit tajuakkaan millainen soppa tässä systeemissä on takana.

• Anonyymi

Miten ikinä päätättekään asioida te-toimiston kanssa, kannattaa ehdottomasti huolehtia yhteydenpito niin, että te-toimistolla ei ole mahdollisuutta hoputtaa tai kiirehtiä teidän päätöksiänne.

Te-toimiston touhuilujen kanssa on oltava aina varuillaan, heillä on hyviäkin ja toimiviakin palveluita, mutta koskaan ei voi tietää mitä ne yrittää ja sitten tulee niitä Juhana Vartiaisenkin eduskunnassa selkeällä suomenkielellä mainitsemia kiusantekoja.

Kiusantekoa, jota nimitetään suomalaisessa byrokratiassa palveluksi. Kiertäkää kaukaa, ja ehdottomasti kaikki termit selvitykseen mistä ne puhuu, palstoilta löytyy kyllä hyvin tietoa näistä TYP ja kuntouttava työtoiminta yms. jutuista, niille tulee myös uusia nimiä jatkuvasti, ilmeisesti vaihtavat palvelujen nimiä kun ihmiset älyää etsiä ne netistä.

Ottakaa kaikista heidän tarjoamista "palveluista" aina ensin selville SISÄLTÖ mitä ne oikeasti on, se on ainakin nähty että tekstiä on paljon, mutta sitten joukossa siellä jossain keskellä on mainintoja palkattomasta työstä tai jostakin muusta täysin kelvottomasta. Mitään ei tarvitse semmoisenaan allekirjoittaa, vetäisee vain sopimattomat osat kynällä yli jos ei sovi, Suomessa ei ole lain mukaista velvollisuutta työskennellä ilman palkkaa ja työttömyyskorvausta vastaan työskentely on samalla myös petos veronmaksajia kohtaan kun se on ansiotonta tukea yrityksille jossa työttömät kyykyttettävänä.

Yhdyskuntapalvelu on työhön perustuva _rangaistus_ mutta se on rikoslain juttuja. Työttömyys ei ole rikos ja rikos ei ole myöskään haluttomuus tehdä umpisurkeita sopimuksia.

• Anonyymi

Minulle on kerran soittanut puolenvuoden aikana ja sähköpostia ei ole tullut koskaan vaikka osoite siellä onkin. Mitään posti tai suomi.fi palveluita en käytä joten tuskin sinne mitään tulee. Paperipostiakaan ei ole tullut.

• Anonyymi

Riippuu varmaan monesta asiasta, missä vaiheessa huomio kohdistuu sinuun tai ei.

Omalla kohdalla oli jonkin aikaa hiljaisempaa, mutta nyt taas alkoivat selvittelemään ja vaatimaan selvityksiä ajankäytöstä ja suunnitelmaa ja muuta vastaavaa ja tokihan samantien maksueste käyttöön päivärahoihin, tulikin taas ensi kertaa pitkästä aikaa tuet siten että osa työmarkkinatuesta poissa, ja tilalla isompi toimeentulotuki.

Näyttää ainakin siltä, että selvityksiäni eivät lue, eli jankkaavat jotenkin samoja asioita uudelleen, näyttää olevan joko yksinkertainen kaveri asiaa hoitamassa tai sitten siellä on kamala kiire.

No, kaikki velat onkin juuri nyt maksettu pois, aloin jo syksymmällä varautumaan siihen, että saattavat yrittää vääntää karensseja yms. ja piti varmistaa se että ei ole mitään velkoja enää siinä vaiheessa jos alkaa tulemaan tukiin leikkauksia. Kovasti yrittävät tunkea jonnekin työpajoille ja ilmaistöihin heti ensimmäisessä yhteydenotossa se ainakin näkyy.

Yritystoimintaa tuntuvat jankkaavan kovasti kanssa, vaikka on kevytyrittäjä jolla ei ole edes toimintaa, yrittävät saada johonkin ongelmiin sitäkin kautta siis.

Vähän masentavaa sinällään kun systeemi kaikin keinoin yrittää estää kansaa auttamasta itseään, siihenhän tämä "vastikkeellisuus" perustuu, eli missään tapauksessa et saa oma-aloitteisesti tehdä itse mitään. Omat toimetkin selvittänyt te-toimistolle jo aiemmin, mutta kun uusi kesähessu tulee taas niin sitten aletaan taas selvittämään kaikkea.

• Anonyymi

Kyllä ne saa selville onko sinulla puhelinta nimissäsi eli ainoa keino väittää ettei ole puhelinta on se että sinulla ei ole millään operaattorilla nimelläsi liittymää. Ne saa salaisetkin numerot aina. Ja jos ei anna numeroa jos kerran sellainen on se on haitantekoa ja laittavat karenssiin eli rahaa ei tule enään. Sitten saat alkaa selvitteleen itse ihan miksi ei tule.Kaveri luuli ettei mitään voi vaan kun oli ilman tytöömyysrahoja 2kk iollut niin otti itse yhteyttä työkkäsiin hattu kädessä. Sama jos sinulla nettiyhteys operaattorin kautta ja se sinun nimissä turha nykyisin väittää ettei ole epostia ja taas karenssi paukkuu ja rahantulo loppuu.

• Anonyymi

Onkohan tämä näin? Perustuuko siis kokemukseen tai muuten pätevään tietoon?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onkohan tämä näin? Perustuuko siis kokemukseen tai muuten pätevään tietoon?

Minulle on ainakin yksi virkailija sanonut yhteyttä halutessaan niin, että saa antaa vaikka kaverin numeron omaa numeroa ei tarvitse antaa. Mutta jatkettiin kuitenkin ihan kirjallisesti, vaikka ensin ehdotin jopa että käyn mielelläni paikan päällä, niin sitten alkoikin yhtäkkiä kelpaamaan kirjallisetkin tekstit.

Saattaa olla että nuo ulosteämpäri-jutut on alkaneet te-toimistossakin hieman hermostuttaa, kaikki asiakkaat ei ilmeisesti mene sinne ihan hyvällä mielellä, joten varmasti virkailijatkin harkitsee kaksi kertaa että käydäänkö asiaa henkilökohtaisella tapaamisella vai ei.

Eipä silti, onhan siellä monenlaisia virkalijoita, turha kaikkia haukkua, osa on ihan hyviäkin hommissaan.

• Anonyymi

Tämä valehtelee koska itsellä on salainen numero ja se ruksi siellä ruudussa. Ei ole soittoja TE- paskalaitokselta näkynyt. 🙂

Samoin kieltäydyin luovuttamasta sähköpostiosoitettani asiantuntijalle koska mikään laki ei siihen velvoita paitsi jos keksii lait omasta päästä. 😁

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä valehtelee koska itsellä on salainen numero ja se ruksi siellä ruudussa. Ei ole soittoja TE- paskalaitokselta näkynyt. 🙂

Samoin kieltäydyin luovuttamasta sähköpostiosoitettani asiantuntijalle koska mikään laki ei siihen velvoita paitsi jos keksii lait omasta päästä. 😁

Siellä mol.fi omilla sivuillahan on muistaakseni myös mahdollista jättää vain puhelinruudun tyhjäksi, ilman että ruksisi "en omista puhelinta" kohtaa. Eikö?

Eli käytännössä ei väitä ettei puhelinta olisi, muttei myöskään kerro numeroaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siellä mol.fi omilla sivuillahan on muistaakseni myös mahdollista jättää vain puhelinruudun tyhjäksi, ilman että ruksisi "en omista puhelinta" kohtaa. Eikö?

Eli käytännössä ei väitä ettei puhelinta olisi, muttei myöskään kerro numeroaan.

Ei se niin mene. Siellä voi joko ilmoittaa oman puhnron tai jättää kenttä tyhjäksi JA ruksia "en omista puhelinta". Muuten järjestelmä ei talleta.

Itse vaihdoin taannoin tuohon "en omista puhelinta" vaihtoehtoon, ei soittoja tai mitään selvityspyyntöjä...ainakaan vielä.

Miten muilla?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se niin mene. Siellä voi joko ilmoittaa oman puhnron tai jättää kenttä tyhjäksi JA ruksia "en omista puhelinta". Muuten järjestelmä ei talleta.

Itse vaihdoin taannoin tuohon "en omista puhelinta" vaihtoehtoon, ei soittoja tai mitään selvityspyyntöjä...ainakaan vielä.

Miten muilla?

Onpa epätoivoista ja lapsenomaista. Odottelet peloissasi postiluukun kolahdusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onpa epätoivoista ja lapsenomaista. Odottelet peloissasi postiluukun kolahdusta.

Ei, kun vältän te-toimiston virkailijan kanssa virallista/sitovaa asiointia puhelimitse. Kuten tuossa ylempänä on sanottu, näissä asioissa on hyvä olla aikaa ja rauhaa lukea/analysoida ehdot ja seuraukset, ennen kun vastaa yhtään mitään.

Hätäisesti, vaikka kesken autolla ajon, virkailijalle puhelimitse heitetyt "joo, kait se sopii" tai "ei käy" voivat hankaloittaa elämää merkittävästi. Mutta olishan se tietty "rohkea ja aikuismainen" tapa toimia :))

• Anonyymi

Yhteydenottoja keskitysleirin johdolta? Ei kiitos!

• Anonyymi

Jos poistaa työkkärin tiedoista puhelinnumeronsa, niin kerronpa tässä miten yksi mulkku Vantaan työkkäristä kiersi asian. Teki päivityksen suunnitelmaani ja samalla oli lisännyt minun entisen puhelinnumeroni tietoihini. Piti siis puhelinnumeroista laitonta rekisteriä kenties paperilla. Noin sitten määräsi minulle soittoajan. No sain tuon poistettua kun työkkäriin lainapuhelimella soitin ja kerroin, että ei minulle ei voi soittaa kun en enään omista puhelinta.

• Anonyymi

Suurinpiirtein. Kuka työppärissä jaksaa käydä työppärirahan perässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3225
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1032
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      47
      899
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    9. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      864
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe