Hamstraajalle apua?

eimeinaajaksaa

Mistä/miten saan apua läheiselleni, joka on hamstraaja? Uskon, että hän itsekin jollaintasolla tietää olevansa.Mutta asiasta ei voi keskustella, koska heittäytyy heti agressiivisesti puolustuskannalle ja oudon passiiviseksi. Kaikki huoneet täynnä tavaraa, vailla mitään järjestystä. Samassa röykkiössä papereita,roskia,kirjoja,vaatteita, rättejä, leluja mitä tahansa. osa on rikki, osa on aivan uusia, osa likaisia, osa puhtaita. kaikki sekaisin ja täynnä pölyä ja koirankarvaa. Talossa on vaikea tehdä mitään kun missään ei ole tilaa. Siivoaminen lähes mahdotonta. tavaroita on aivan liikaa. tilanne on jatkunut vuosia. jos asian ottaa puheeksi, esim ehdotan että käytäisiin tavaroita läpi ja heitettäisiin ylimääräisiä pois (vaikka laturi puhelimeen jollaista kellään ei enää ole tai edes myydä) kaikki pitää säästää jos niitä vaikka joskus tarvitsee, vaikka ei ole tarvittu yli 10 vuoteen. hän suuttuu, itkee ja jopa uhkaa itsemurhalla. Tämä on niin raskasta, mistä saan apua? Löytyykö vertaistukea kenestäkään joka myös kärsinyt siitä, että läheinen hamstraaja?

9

2838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äskenlähtipcrikkinäin

      Se on taidelaji se hamstraus itsekin hamstraan,mutta annan myös pois ja myyn jotain kunnollista.Se tilan loppuminen laittaa ainakin mut viemään tavaraa pois asunnossa sopii kuitenkin aina olla ja mennä.

    • ex_roskien_hamstraaja

      Kyllä hamstraajat tietävät että ovat hamstraajia, mutta se on heidän valitsemansa elämäntapa.

    • Lopen-uupunut

      Voi kunpa tietäisi mitä tässä tehdä! Äitini on todella paha tapaus! Olen pohtinut, että tilaanko vain palotarkastajan paikalle!!

      • liikaatavaraamullakin

        Niin mutta siloinhan sinäkin joudut suursiivoukseen siellä etenkin jos asut siellä.Toisaalta romuja pois.


      • sama_tilanne

        Hei! vanha viesti kylläkin, mutta teitkö asialle jo jotain? Jos niin mitä?


    • hamstraajanlapsi

      Nostan vanhan ketjun, onko täällä hamstraajien perheenjäseniä joilta voisi saada vertaistukea?

    • ikäväämyösläheisille

      Tutulla hamstraajalla on taustalla monenlaista väkivalta ym traumaa lapsuudesta lähtien. Nähdäkseni kyse on paljon syvemmästä asiasta kuin vain tavaroista.
      Myöskin bipolaarihäiriön maniavaihe voi laukaista massiivisen hamstrauksen. Henkilö voi kantaa taloyhtiön roskiksesta tavaraa asuntoonsa, josko niitä tarvisi.
      Kyseiselle henkilölle jotkut muutkin käytännön asiat esim pyykinpesu on hankalia.

    • Anonyymi

      Minua ei kiinnosta hevonvitun vertaa hamstraajien mahdollisesti kokema paha olo, vaan heidän itsekeskeisen ja koppavan kuninkaallisuutensa aiheuttama helvetti perheenjäsenilleen. Hamstraaja on kunkku, näkeehän sen jo siitä, kuinka heidän ympärillään hiippaillaan kunnioittavasti ja kysellään saisiko heidän paskavuorestaan kantaa hammastikun jätelavaan.

    • Anonyymi

      Läheisille rankkaa mutta sairastunut ei koe tavara määrissä mitään väärää. Tavarat voivat tuoda turvallisuuden tunteen ja mitään ei raaski heittää pois koska niissä on jokin muisto. Tämmöisen voi laukaista puolison kuolema tms. Mielenterveys avusta voi olla hyötyä että ihminen pääsee elämässä eteenpäin ja voi päästää irti, läheiset voi tukea muttei tuomita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe