Mitä monnit syövät?

...

Mitä monnit itseasiassa syövät? Ajattelin vain kun ostin aika vasta pari leveäsuu imumonnia(tai jotain sinne päin) ja ne ovat aina vain suodattimen takana lasissa kiinni ja välillä liikahtavat siitä sentin tai pari. Eikö niillä tule nälkä? Vai saavatko ne siitä akvaarion lasista jotain jolla ne pärjäävät, vai? Olen kyllä antanut monnitabletteja ja muut monnit käyvät niitä aina syömässä mutta nämä kaksi eivät välitä niistä yhtään mitään...

12

6295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainomieli1981

      Monneille voi tarjota kurkun tai kesäkurpitsan siivuja, kannattaa kiehauttaa tai laittaa joku paino etteivät kelluisi. Myös herneet kelpaavat useimmille monneille. Mikään ei ole huvittavampi näky kuin plekot kuljettamassa hernettä suussaan ympäri allasta, ihan kuin pelaisivat jalkapalloa :)

      Tietysti myös pohjatabletteja kannattaa tarjota. Useimmat monnit syövät myös levää.

      Mitä lajia monnisi ovat? Usein plekot ovat arkoja jouduttuaan uuteen paikkaan ja sopeutumisessa voi mennä kuukausia. Monet plekolajit myös ovat yöeläjiä, joita harvoin päivällä näkee liikkumassa.

      • erttuå

        täydellistä tietoa :)


    • bettaristic

      Monneista löytyy ruokailijoita joka lähtöön. Osa on verenhimoisia saalistajia ja syövät vain lihaa, osa sitten leppeämpiä lihansyöjiä, tonkivat pohjasta toukkia jne. öttiäisiä. Sitten on sekasyöjiä, syövät ihan mitä vaan tulee vastaan. Sitten on niitä jotka syövät pääasiassa levää ja niitä öttiäisiä mitä tulee levän mukana, puuplekot jyystävät siihen vielä pettua päälle.

      Akvaariolaakson tukkulistoilla keikkuu kala jota kutsuvat leväsuu-imumonniksi (CHAESTOSTOMA SP.).

      Se on kuitenkin väärin, ei saisi keksiä omia nimiä kaloille, ja sitten vielä kirjoittaa tieteellsitä nimeä väärin. Suvun nimi on Chaetostoma ja siihen kuuluu 49 lajia varmasti vielä monta monta tunnistamatonta lajia.
      L-numeroksi olivat lajille laittaneet L-146.
      Sp. meinaa sitä, että lajilla ei ole vielä virallista nimeä. Chaetostomat taas ovat suomeksi puroplekoja joten monnisi oikea lajinimi on puroplekolaji.

      Puroplekot ovat niitä monneja jotka jyysävät pelkästään levää, tai tarkoituksena on syödä niitä levän seassa olevia ötökkejä, mutta samalla lähtee alustana oleva levä...ja ehkä sen levän alustana oleva kasvi. Tavallisessa akvassa ei ole riittävästi puroplekolle jyrsittävää joten lisäruoaksi pitää tarjota vihanneksia (kurkkua, kesäkurpitsaa, salaattia, pinaattia) ja vihertabletteja.

      Ps. yritä selvittää monnisi laji. Puroplekoissakin on lajeja jotka jäävät alle 10 cm, mutta osa lajeista kasvaa jopa 30 cm pituisiksi.

      • ...

        Myyjä sanoi niiden nimeksi leväsuu-imumonni ja että ne kasvavat n. 10 senttisiksi. Ne näyttävät suunnilleen tuolta--->

        http://www.kolumbus.fi/anna-riikka.ruottinen/pics/pleko4.jpg

        paitsi että ne ovat vaalean harmaita. Eli ovatko ne siis lajiltaan tummaleväplekoja? Niiden lajikuvauksessa luki että niistä kasvaa n. 40cm pitkiä. Tällähetkellä ne minun monnini ovat n. 7cm. Mutta jos niistä todella kasvaa niin isoja, niin ne eivät tule kyllä akvaariooni mahtumaan, joka on vain 98 litraa..


      • ...
        ... kirjoitti:

        Myyjä sanoi niiden nimeksi leväsuu-imumonni ja että ne kasvavat n. 10 senttisiksi. Ne näyttävät suunnilleen tuolta--->

        http://www.kolumbus.fi/anna-riikka.ruottinen/pics/pleko4.jpg

        paitsi että ne ovat vaalean harmaita. Eli ovatko ne siis lajiltaan tummaleväplekoja? Niiden lajikuvauksessa luki että niistä kasvaa n. 40cm pitkiä. Tällähetkellä ne minun monnini ovat n. 7cm. Mutta jos niistä todella kasvaa niin isoja, niin ne eivät tule kyllä akvaariooni mahtumaan, joka on vain 98 litraa..

        Eipä ihmekkään että olivat niin kalliita (18 euroa kpl) en huomannut niiden hintaa kun ostin samalla paljon muutakin, mutta sitten kotona huomasin niiden hinnan. Oli kyllä tarkoitus ostaa pari ihan tavallista halpaa monnia levä- ongelmaamme...


      • bettaristic
        ... kirjoitti:

        Eipä ihmekkään että olivat niin kalliita (18 euroa kpl) en huomannut niiden hintaa kun ostin samalla paljon muutakin, mutta sitten kotona huomasin niiden hinnan. Oli kyllä tarkoitus ostaa pari ihan tavallista halpaa monnia levä- ongelmaamme...

        Tummaleväplekon saa kyllä paljon halvemmalla. Alle kympin pitäisi lähteä selvästi.
        Sitten taas sen "leväsuu-imumonnin" eli puroplekolajin pitäisi saada suurin piirtein tuolla hinnalla minkä maksoit.

        Tavallisella monnilla tarkoitat varmaan maatiaispartamonnia? Niitä pitäisi lähteä hyvinkin jo vitosella (samoin kuin tummaleväplekonkin).

        Voi olla, että sulle on nyt myyty tummaleväpleko vähän isommalla hinnalla tai sitten ole saanut vähän tummemman värisen maatiaispartisnaaraan (joka kyllä mahtuu altaaseesi mainiosti) järkyttävällä hinnalla.

        Laske selkäevän ruodot.

        Partiksella on 8-9.
        http://gonewild.net/peru/102/img1.jpg

        Ja tummaleväplekolla 12-13.
        http://www.carsten-tiegs.de/aquarium/wels.jpg

        Puroplekolajilla on 8-9.
        http://www.kapsi.fi/~skare/akvaario/puropleko.html


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        Myyjä sanoi niiden nimeksi leväsuu-imumonni ja että ne kasvavat n. 10 senttisiksi. Ne näyttävät suunnilleen tuolta--->

        http://www.kolumbus.fi/anna-riikka.ruottinen/pics/pleko4.jpg

        paitsi että ne ovat vaalean harmaita. Eli ovatko ne siis lajiltaan tummaleväplekoja? Niiden lajikuvauksessa luki että niistä kasvaa n. 40cm pitkiä. Tällähetkellä ne minun monnini ovat n. 7cm. Mutta jos niistä todella kasvaa niin isoja, niin ne eivät tule kyllä akvaariooni mahtumaan, joka on vain 98 litraa..

        moi


    • Minni

      Monnit syövät samaa ruokaa mitä muutkin kalat syö..
      kun annat kaloille ruokaa, niin osa ruu'asta tippuu akvaarion pohjaan..
      Sitten monni "lähtee töihin", ja rupeaa "puhdistamaan" akvaa (akvaario), ja samalla monnit syö sen akvan pohjassa olevan ruu'an...

    • jr

      hei en tiiä mitä teha ku me oltii lomalla turkissa viikko ja meil on monnei ni meil oli 5 neontetraa ja sit me huomatii et 2 niist oli kadonnu me luullaan et monnit on syöny ne

    • ??????????

      monnit syö pohja tabletteja ja herneitä

    • Tunaterminator67

      Kalanruokaa.
      -TT67

    • Anonyymi

      monnit ovat omnivoreja joten ne syö lihaa ja kasveja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      104
      991
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      96
      834
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      93
      749
    4. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      635
    5. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      75
      632
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      560
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      486
    8. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      472
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      44
      459
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      455
    Aihe