Keraamikon tilanne Suomessa

keraamikkohaaveena

Hei!

Millainen tilanne on keraamikoilla Suomessa? Nyt on ajankohtaisena käsityöt, DIY-jutut ja minimalistinen sisustus. Voisitteko kuvitella että söpöt kukkaruukut ja kahvimukit ja muut keraamiset käyttötavarat myisivät tänä päivänä? Käsityöt kiinnostaa ja mikäli joku osaisi vastata myös näihin kysymyksiin olisi oikein kiva!

- Paljon materiaalit maksaa (savi)?
- Kuinka hankalaa on dreijauksen ja lasituksen ym. opettelu?

3

1041

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Drypoint78

Jos osaat tehdä hyvää designia hyvällä laadulla ja edullisella hinnalla ja saat tuotteet jonnekin hyvään kauppapaikkaan myyntiin, niin sitten varmaan saat jotain bisnestä aikaan. Melko monella keraamikolla mikään noista edellytyksistä ei toteudu, joten rahat ovat tiukassa. Ihmiset kyllä tykkäävät hyvästä keramiikasta, mutta eivät oikein ole valmiita maksamaan sitä, ellei siinä ole jotain tajunnanräjäyttävää...

Savi maksaa euron per kilo, lasitteet kympin per kilo. Enemmän tulee kustannuksia käytetystä työajasta, työvälineistä ja polttouunin käytöstä ym.. Dreijaus ja lasitus näyttävät helpoilta, mutta eivät ole sitä. Ammattilaisen taitojen saavuttaminen on todella kivisen tien takana. Jos ostaa lasitteet kaupasta, niin voi olla melko varma, että suuri osa töistä menee pieleen tai lopputulos on vähintään hyvin erilainen kuin mitä toivoisi. Moni ammattilainen kehittää itse omat lasitereseptinsä, mikä yleensä vaatii kymmeniä kokeiluja... Keramiikka taitaa olla monen muun taitoammatin tavoin niin hankala, että vain muutama paras huippuammattilainen tienaa sillä rahaa ja kaikki muut hankkivat tienestinsä jostain muualta, millä sitten rahoittavat keramiikkaharrastuksensa.

• näino

Virosta saa kauniita kippoja halvalla! Ja keramiikasta kiinnostuneet tekevät itse astiansa kansalaisopistossa. Sinusta on enemmän hyötyä jollain palvelualalla.

• ceramics

Vaikka onkin vanha ketju, kommentoin.

"Keramiikka taitaa olla monen muun taitoammatin tavoin niin hankala, että vain muutama paras huippuammattilainen tienaa sillä rahaa ja kaikki muut hankkivat tienestinsä jostain muualta, millä sitten rahoittavat keramiikkaharrastuksensa."

Yksikään keraamikko Suomessa ei tienaa koko elantoaan keramiikkaa tekemällä ja myymällä. Lisäksi on esim. opetustöitä työväenopistojen kursseilla, oppilaitoksissa tai omalla pajalla/työhuoneella, pienelläkin. Joillakin esim. saatu perintö tai puolison tulot turvaavat toimeentuloa. Tai sitten on jonkin muu työ, josta varsinaisesti leipänsä saa.

Näin ihan riippumatta siitä, onko "huippuammattilainen" vai jotain muuta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Raivoaako Putin, kun Suomi hyväksytään naton jäseneksi

https://www.is.fi/politiikka/art-2000008913259.html "Kommentti: Madridista jysähti sittenkin – Suomi kutsutaan Naton jäseneksi jo keskiviikkona Lähes
      NATO
      542
      5204
    2. Miten olette pärjänneet kuumuuden kanssa?

Viime yö oli trooppisen lämmin ja kämpässä kuuma. Heräilin vähän väliä kuumuuden takia vaikka nukuin pelkkä lakana päällä. Täkin heitin jo viime viiko
      Maailman menoa
      385
      4308
    3. Rydman "elämäni hirveimmät päivät" Entäs uhrisi?!

https://yle.fi/uutiset/3-12515383 Rydman valittelee että vaikeaa on ollut kun jäänyt kiinni mutta entäs uhrisi? Ei yhtään empatiaa uhreja kohtaan!
      Maailman menoa
      271
      3990
    4. Nakkilassa on raiskattu wanhus

Wanhus on raiskattu nakkilassa palvelutalossa. ( näin uutisoivat molemmat iltapäivälehdet sekä yle )
      Nakkila
      19
      2932
    5. JA SIEPIN VALITUS ALKOI TAAS

Siepin unelma-asunnossa oli hajonnut ilmalämpöpumppu, jonka takia hän joutui lähtemään kuumuutta pakoon ylelliseen hotelliin. mutta voi kauhistus, k
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      1772
    6. No aloititko sä jo suhteen

sen toisen ihailijasi kanssa? Sen jonka kanssa sulla oli jotain vispiläkauppaa? Olenko jo unohdettu ja tarpeeton?
      Ikävä
      152
      1509
    7. Mitä oikein odotat?

Rehellisiä vastauksia sitten vain.
      Ikävä
      134
      1382
    8. Haluaisin tietää miten sulla menee

Onko kaikki hyvin? Ja onko sulla yhtään ikävä mua? Itse haluaisin niin kovasti nähdä sut taas :(
      Ikävä
      87
      1198
    9. Totuus on että

Se kaikki sattui ihan vit**ti koska mä tykkään susta todella paljon. Oikeesti tosi paljon. Menin ihan pois raiteilta enkä tajua tätä itekään. Oon mä j
      Ikävä
      41
      1193
    10. Natoon liittymisen hinta kova.

Suomi joutuu luovuttamaan kurdeja Turkkiin, maksoiko Suomen Nato-jäsenyys monien kymmenien ihmisten vankeus ja kidutuskohtalon vai peräti kuoleman. ht
      Maailman menoa
      271
      1091
    Aihe