Vem "får" vara rasist?

Skärdgårdsbo

Jag läser å lyssnar mycket media (tv, radio, nyheter) och ha börjat tänka att vem får vara rasist i Europa?
Just idag läste jag på Iltasanomat att i 2 ungdomar (pojkar) vill inte skaka hand kvinnlig lärare i Schweiz; de säger att det är emot islam. Och i samma artikel man kan läsa att där har varit problems också med kvinnor som måste täcka sina ansikt och det är förbjud.
Nu har Åland egen rasistproblem med Daniel Lampinen (man som ha flyttat från Sverige till Åland och ha sagt många ggr att eftersom han såg många problem mellan Sverige och "de nya svenskar" vill han gör allt att den samma sak händer inte i Finland. Han pratar inte finska). Han ha sagt länge sen att han vill inte sköta mörkhud utländsk som är islamister.
Vad tänker ni som läser min text, vem får vara rasist i Europa nutiden?

http://svenska.yle.fi/artikel/2016/04/19/blev-rasisten-utsatt-diskriminering

1

166

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Att en muslim inte vill skaka hand med en kvinna utanför familjen har inte någonting med rasism att göra. Vem som helst kan vara muslim, oavsett etnicitet. I Europa finns Bosnien och Albanien som är muslimska bland annat.

Jag tror alla får vara rasister, det är inte olagligt. Men om rasister begår brott, självklart är det olagligt, hets mot folkgrupp eller hatbrott för exempel.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      148
      8198
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      32
      3270
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      405
      2451
    4. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      40
      2284
    5. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      293
      1904
    6. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      168
      1809
    7. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      20
      1730
    8. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      24
      1555
    9. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      23
      1384
    10. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1289
    Aihe