Huoneiston ostaminen - Äänieristys

kodinääneneristys

Huoneiston ostamisessa on syytä olla erityisen tarkkana, etenkin jos olet harkitsemassa muuttoa omakotitalosta ensimmäiseen huoneistoosi. Muutos okt:n rauhasta voi olla melkoinen mikäli kohdalle sattuu huonot naapurit ja yhtiö on vanhempi.

Naapureilla on suuri vaikutus. Erityisesti yläkerran naapureilla. Askeläänet, tavaroiden tiputtelu, kaikenlainen pesukoneiden ynnä muiden laitteiden äänet kuuluvat runkoääninä erityisen voimakkaasti alapuoliseen tilaan, sinun kotiisi.

Vanhemmissa yhtiöissä valettujen välipohjien paksuus saattaa olla vain 150 mm luokkaa (1960-luvun yhtiöt). Tämä välipohjan paksuus ei ole riittävä kunnollisen äänieristyksen luomiseksi. 285 mm ontelot ovat ok, kun asutaan yläkerrassa. Alapuolelle saattaa edelleen runkoäänet kuulua voimakkaan häiritsevinä. 1996 vuodesta lähtien 320 mm ontelot ovat parantaneet tilanetta. Nykyiset massiivilaatat eristävät vielä paremmin.

Näistä johtuen suosittelen huoneiston ostamista erityisesti ylimmistä kerroksista. Kulmahuoneisto tuo vielä lisää parannusta tilanteeseen. Tällöin saa suurella todennäköisyydellä olla rauhassa häiriintymättä muiden äänistä.

Katso lisää vinkkejä ääneneristykseen ja huoneiston ostamiseen sivustolta.

http://kodinaaneneristys.fi/

[email protected]

4

214

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainoa_keino

AINOA keino varmistua talon äänieristyksestä olisi yöpyä siellä viikonloppu, kokonaan aikavälillä perjantai-sunnuntai. Yleensä juopot ja häiriköivät aitosuomalaiset kännäävät ja pitävät älämölöä tuolloin ikään, sukupuoleen ja säätyyn katsomatta. Myös matujen mölötykset tulevat tuossa ajassa yleensä selville. Mutta, tollainenhan ei toki sovi useimmille myyjille. Muuta kunnon keinoa varmistua äänieristyksestä ei ole. Naapureita jututtamalla ei saa varmuutta sillä moni heistä valehtelee tai ei muuten vaan ole yhtä meluherkkiä. Muuten et saa laatua selville. Uusissakin kerrostaloissa on laatueroja jopa talon sisällä eli elementtisaumaukset ja muut jutut (vaikkapa pattereiden läpiveto tai kiinni ottaminen putkistaan vaikkapa lattiamateriaaliin) voivat olla päin persettä eli joku asunto hiljainen ja joku toinen melupesä. Normeista on turha tuudittautua, on omaa kokemusta uudesta talosta eikä todellakaan ole mikään hiljaisuuden kehto.

• äänimaailma

kerrostaloon ja rivitaloon kuuluu äänet ns. luontaisetuna. jos ääniä ei kaipaa, kerrostalo on väärä valinta. pitää muuttaa luonnon helmaan jossa vain hiiret ja porot vähän ääntelee.

• 464545

"Mutta, tollainenhan ei toki sovi useimmille myyjille. "

Ja miksei muka sopisi, sillä sehän on myyjän tavoitteiden mukaista saada huoneisto kaupaksi, mutta pakkokko sinne on itse yrittää ängetä paikanpäälle, parhaassa tapauksessa vielä myyjän asuttamaan huoneistoon, sillä eikös se riitä, jos jättää vaikka jonkin äänittävän vempaimen sinne jonnekin vähemmän diskreettiin paikkaan viikonlopuksi kuuntelemaan äänimaisemaa.

• tuoretta_tietoa

MultiHildaRanella on nyt tuoretta tietoa. Tähän asti on kerrannut kokemuksiaan Hervannan 60-luvun talosta, sitten on asunut Kallion slummissa jossain liki satavuotiaassa työläiskennostossa, mutta nyt muutaman tuoreen viestin perustella on päässyt upouuteen eli 90-luvulla rakennettuun taloon Myyrmäkeen. Kehitystä tämäkin, nyt 25 vuotias talo on "uusi", kun aiemmin tätä roolia palveli 50-vuotias talo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5925
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4037
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2976
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2034
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1994
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1775
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1763
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1559
    Aihe