Pitäisi hankkia VHF-lupakirja saadakseni numero uuteen laitteeseeni. Vanha toimi ilmankin. Kokeeseen valmistautuminen on alkanut ja huomasin ohjeissa mainittavan hätä-,pika- ja varoitusliikenne n. 15 sivua. Tuleeko kaikki kysymykset tältä alueelta?
Muuta vinkkiä?
VHF-lupakirja
57
1760
Vastaukset
- HelppoKoe
Ole huoleti. VHF-tutkinnon kysymykset ovat helppoja. Lue materiaali ajatuksella läpi kerran tai kaksi, niin varmasti läpäiset. Koe on suunniteltu peruskoulutasoiselle oppimislahjakkuudelle, kuten pitääkin olla.
- Pumminestori
Ei tarvii edes lukea...päättelytehtäviä...pihakoirakin osaa ne!
- vuh_vuh
ei varmasti osaa. mm. dsc-protokolla, tavausaakkoset, viestityypit ja niiden käyttö...
Siittä vaan koira tenttiin.
- kuinkaoletetaan
Gannattaa Googlata.
Netistä löytyy mallikokeita ja hyviä vinkkejä.- Tiedonpuutteessa
Ja mistähän niitä löytyy? Ei tasan löydy kuin yksi viestintäviraston sivuilta, eikä siihenkään oikeita vastauksia. Näitä ei kouluttajien lausunnon mukaan julkaista sillä muuten ei kukaan lukisi oppimateriaalia!!!
- EttäSilleenMeillä
14-vuotias poikani kävi tentissä, kun siinä ei ole ikärajoja. Virheetön tulos, oli tenttijäkin tullut erikseen kiittämään. Poikani lievästi hämmentynyt kommentti: ei siellä ollut muita lapsia...
- tftrreewwqwqds
Mummoni kävi saman tentin...vastasi kysymyksiin 30 sekunnissa ...kaikki oikein...kiittivät myös ihan kädestä pitäen!
- Ssppss
Huono vitsi, reputit itse?
- pötyä_
30 sekunnissa ei ehdi lukea edes kaikkia ksymyksiä
Ei siitä nyt pihakoira päättelemällä läpi mene. Kyllä se kirja kannattaa kunnolla lukea. Ennen tenttiä on powerpoint-luento kokeeseen tulevista asioista, joten jos jäi jotain epäselvää kirjan lukemisen jälkeen, niin asiat selviävät tässä vaiheessa sitten.
- luvanhaltija
Tentissä tosiaan alussa opetetaan asiat ja annetaan vinkkejä
- avo-meri-laiv
Kauanko olet operoinut ilman asianomaista lupaa! Jos kokemusta on jo useampi vuosi, niin miksi olet huolissasi tuosta tentistä?
- malli_koe
hätäliikenne tehtävä, eri viestityypi ja kiirreellisyys, relays hätäviesti, morseaakkoset,
no. katso tästä. https://www.viestintavirasto.fi/attachments/Rannikkolaivurin__radiotutkinnon_mallikoe.pdf- Bavariaristi
Morseaakkosilla ei kylläkään ole tämän kanssa mitään tekemistä. Sekoitatkohan käsitteitä? Tentissä pitää osata "tavausaakkoset", joilla luetaan vaikkapa aluksen nimi tarvittaessa, siis ne alfa, bravo, charlie jne.
Morseaakkoset taas ovat sitä titaamista, pisteitä ja viivoja eli lyhyitä ja pitkiä signaaleja, esim. SOS = ...---... - tikulla_silmään
Bavariaristi kirjoitti:
Morseaakkosilla ei kylläkään ole tämän kanssa mitään tekemistä. Sekoitatkohan käsitteitä? Tentissä pitää osata "tavausaakkoset", joilla luetaan vaikkapa aluksen nimi tarvittaessa, siis ne alfa, bravo, charlie jne.
Morseaakkoset taas ovat sitä titaamista, pisteitä ja viivoja eli lyhyitä ja pitkiä signaaleja, esim. SOS = ...---...Kiitos tärkeästä korjauksesta. Eihän tuota olisi millään ymmärtänyt mallikokeesta ilman tarkennustasi.
- RajallinenKapasiteetti
Bavariaristi kirjoitti:
Morseaakkosilla ei kylläkään ole tämän kanssa mitään tekemistä. Sekoitatkohan käsitteitä? Tentissä pitää osata "tavausaakkoset", joilla luetaan vaikkapa aluksen nimi tarvittaessa, siis ne alfa, bravo, charlie jne.
Morseaakkoset taas ovat sitä titaamista, pisteitä ja viivoja eli lyhyitä ja pitkiä signaaleja, esim. SOS = ...---...Huh, meinasin turhaan opiskella liikaa. Kiitos oikaisusta.
- Bavariaristi
tikulla_silmään kirjoitti:
Kiitos tärkeästä korjauksesta. Eihän tuota olisi millään ymmärtänyt mallikokeesta ilman tarkennustasi.
No, näköjään "malli_koe" ei ollut ymmärtänyt, kun höpötti paskaa morseaakkosista.
- viimekeväänäläpäissyt
Eihän se koe erityisen vaikea ole jos on asiaan perehtynyt mutta arvaamalla ei pärjää se on selvä, pistevaatimukset ovat sen verran kovat.
Ja jos ei ole VHF puhelinta käyttänyt tai nähnyt käytettävän ,niin kyllä kokeeseen valmistautuminen lisää valmiuksia, mikä olikin tarkoitus! - Navigarenecce
Täällä näytetään tehtävän aika rankkaa "down playta". Kyllä siihen täytyy aivan kunnolla valmistautua, ettei tule hylsynä ulos ja taas etsiä uusi tenttiaika.
Koska nykyisin on hallittava tuo uusi GMDSS menetelmä on siinä paljon enemmän asiaa kun ennenvanhaan.
Niitä tavausaakkosia (alfa, bravo, charlie) voi harjoitella lukemalla autojen rekisterinumeroita ääneen - mutta tietysti ne täytyy ensin osata ulkoa.
Kaikki oppi on hyödyllistä ja kuten ennen sanottiin: ei oppi ojaan kaada eikä tieto tieltä vie. Voihan sitä VHF puhelinta joskus tarvitakkin.
Täällä omillakin vesillä ja vähän naapurinkin, olen sitä tarvinnut. Jos joskus menet kanavan kautta Saimaalle, niin Venäjän aluueella on oltava VHF ja englannin taitoinen veneessä tai on otettava Uuraisista luotsi kyytiin. Olen käyttänyt sitä myös kotimaan puolella kanavien ja siltojen avauksissa.
Sillä parinkympin taajuusmaksulla saa huviveneeseen laittaa kaikki laitteet mitä mieli tekee, jos vaikka joku päivä innostuu varustelemaan.- tutkallako
"Sillä parinkympin taajuusmaksulla saa huviveneeseen laittaa kaikki laitteet mitä mieli tekee, jos vaikka joku päivä innostuu varustelemaan."
Taisi kirjoittajalla lähteä vähän mopo käsistä. Ei se aluksen radiolupa koske nyt ihan mitä tahansa laitetta.
Luvanvaraiset laitteet aluksessa
Aluksen radioluvan on vastattava aluksen radioaseman laitteita. Vain laitteet, joissa on lähetin, ovat luvanvaraisia. Lupahakemukseen merkitään kaikki merenkulun radiotaajuuksilla toimivat lähettimet. Meri-VHF-radiopuhelimen lisäksi muita merenkulun lähettimiä ovat:
EPIRB-hätälähetin
AIS-lähetin
Inmarsat-satelliittilähetin
merenkulkututka
MF/HF-radiopuhelin sekä
meri-VHF-käsipuhelin.
MF/HF-radiopuhelimen käyttö edellyttää vähintään avomerilaivurin radiotodistusta (ns. LRC-todistus).
Meri-VHF-käsipuhelimille ei toistaiseksi myönnetä muita lupia kuin aluksen radiolupa.
Jos aluksessa on kannettavan laitteen lisäksi kiinteästi asennettu meri-VHF, on sallittua liikennöidä kannettavalla laitteella "emäaluksen" kanssa, esimerkiksi jollasta käsin. Tällöin kannettavaa radiopuhelinta käyttävä henkilö käyttää samaa radiotunnusta kuin emäalus, mutta lisää tunnuksen jälkeen esimerkiksi sanan apuvene tai jolla, jotta kaikki liikennettä seuraavat ymmärtävät, mistä on kyse. Liikennöinti edellyttää kaikilta osapuolilta pätevyystodistusta. Puhelimen käyttö maissa on kielletty. - Navigarenecce
Ole hyvä ja kerro mitä laitteita huviveneessä se perustaajuusmaksu ei sisällä, sillä ainakin minä ymmärsin sen päägurun puheista että he nimenomaan halusivat tehdä siitä järjestelmästä yksinkertaisen tavalliselle veneilijälle.
- EiPaljonLupaKiinnosta
Minullakin tuollainen VHF-lupa ollut jo 14 vuotta. Koskaan kukaan viranomainen missään ei ole halunnut sitä nähdä, ei Suomessa eikä missän muuallakaan Euroopassa veneillessäni.
- jokujärjestystarvitaan
Mitä halusit mielipiteelläsi tiedottaa? Sinun logiikallasi autolla ajaessa ei tarvita ajokorttia, jos sitä ei ole moneen vuoteen kertaakaan kysytty. Kalastuskorttia minulta ei ole kysytty koskaan, vaikka olen kalastanut toisinaan ahkerastikin. Haulikkoni hallussapitolupaa ei ole kysytty kertaakaan. Siis nekin luvat ovat tarpeettomia?
Minultakaan ei ole kysytty radiolupaa (= aluksen radiolupa SRC tai LRC), mutta rannikkovartiosto on kysynyt "call sign" :in monena vuonna Pohjanmeren rannikoilla ja Engl.kanaalissa, samoin kauempana purjehtiessani.
Call sign on pitänyt ilmoittaa maahantuloselvityksissä ja miehistöluettelon alustiedoissa. Miten luulet maahantulotarkastuksissa käyvän EU:n ulkopuolella tai pistokokeissa EU:n sisällä, jos veneessäsi todetaan luvanvaraisia lähettimiä, mutta ei sinulla ei ole minkäänlaisia lupia eikä radiopuhelimen kutsutunnusta? Riittääkö selvitykseksi "ei paljon kiinnosta"? - EiPaljonLupaKiinnosta
Minulla on asianmukaiset luvat, joita kukaan viranomainen missään ei ole 14 vuoteen halunnut nähdä.
Se ei ollut mikään mielipide, vaan havainto, joka viittaa siihen, että radioluvat eivät ole huviveneessä kovin oleellinen juttu. Jos ne olisivat oleellinen juttu, niitä todennäköisesti myös valvottaisiin, kuten valvotaan autolla ajoa, kalastusta ja aseen hallussapitoa.
Nimimerkkini muuten viittaa viranomaisten kiinnostukseen :-)
Kuten kerroin, minulla on kaikki asianmukaiset luvat. - kunnossa.olivat
EiPaljonLupaKiinnosta kirjoitti:
Minulla on asianmukaiset luvat, joita kukaan viranomainen missään ei ole 14 vuoteen halunnut nähdä.
Se ei ollut mikään mielipide, vaan havainto, joka viittaa siihen, että radioluvat eivät ole huviveneessä kovin oleellinen juttu. Jos ne olisivat oleellinen juttu, niitä todennäköisesti myös valvottaisiin, kuten valvotaan autolla ajoa, kalastusta ja aseen hallussapitoa.
Nimimerkkini muuten viittaa viranomaisten kiinnostukseen :-)
Kuten kerroin, minulla on kaikki asianmukaiset luvat.Vaikka sinulat ei lupia olla kyselty, se ei tarkoita, ettei keneltäkään kyseltäisi. Minulta on kysytty, enkä ole läheskään ainoa.
- Tötterströmm
Kerronpa luvan kyselemiseen liittyen pienen tarinan. Tästä on 13 vuotta aikaa, muistan tarkkaan koska silloinen veneemme oli sinä vuonna meille uusi. Olimme liikkeellä perheen kesken, minä ja vaimo sekä kaksi alle kouluikäistä lasta. Ajoimme Airiston pohjoispäässä kohti Hahdenniemeä kun poliisiveneestä heiluteltiin STOP-merkkiä. Hidastin siihen ja pyysin vaimoa kaivamaan rekisteritodistuksen esiin koska sitä varmaan kaivattaisiin. Poliisin Targa peruutteli kankeasti viereemme ja vaimo kysyi että laittaako hän mahdollisesti köyden veneiden välille. Ei vastausta. Veneessä näytti olevan kaksi konstaapelia sekä joku kaveri jolla oli ilmeisesti Viestintäviraston lätkä kaulassa.
Vanhempi poliiseista sitten tervehti sanomalla: ”Sulla on toi veehooäffäradio”. Hieman hämmästyneenä vastasin ettei valitettavasti ole, eikä kyseisessä veneessä ole koskaan ollutkaan. Myöskään VHF-antennia veneessä ei ollut, ainoastaan lyhyt ULA-antenni varustekaaren päällä. ”Ai ei vai” vastasi poliisi hyvin sarkastisella äänellä ja vastasin uudelleen ettei ole, tervetuloa vaan tarkastamaan. Herrat tuijottelivat toisiaan kiusallisen pitkän ajan kunnes tämä vanhempi viranhaltija sitten totesi että: ”Ja varmaan sammutinkin on sitten kunnossa”. Aloin itsekin hieman tuskastua ja totesin: ”No varmaan se on joo”. Mainittakoon että veneemme oli lähes uusi, olimme koko porukka asiallisissa liiveissä ja perässä liehui veneseuran lippu osoituksena hoidetusta katsastuksesta. Kaveri vaikutti neuvottomalta ja otti sitten rekisteripaperin takakannella seisovan vaimoni kädestä, tavasi sitä aikansa ja kysyi sitten: ”Kuka on veneen omistaja?”. Vastasin luonnollisesti että minä olen, josta konstaapeli sitten menetti täysin malttinsa ja karjui suoraa huutoa: ”Onko sinun etu- ja sukunimesi MINÄ?”. Putosin tuosta täysin. Jälkeenpäin tuli mieleen monia nasevia vastausvaihtoehtoja poliisin luku- ja kirjoitustaidosta mutta tilanteessa en osannut sanoa muuta kuin: ”Ei, nimeni on se ja se mutta et sinä kyllä sitä kysynyt.”
Tässä vaiheessa vaimo sai rekisteripaperin takaisin käteensä ja katsoin tilaisuuden päättyneeksi. Sanoin että tämä oli varmaan tässä ja käänsin kahvan eteen. Ajattelin että tulkoot perään ja sakottakoot jollain verukkeella jos kantti kestää mutta minä en kuuntele enempää nöyryytystä upean saaristoviikonlopun päätteeksi. Jäivät siihen kellumaan ja paljon kauempaa huomasin etteivät liikkuneet mihinkään moneen minuuttiin. Tässä vaiheessa lapset, noin 6- ja 4-vuotiaat, tulivat veneestä ulos ja vanhempi pohdiskeli: ”Onkohan joku kadottanut sellaisen radion kun ne sitä niin kovasti etsivät”. Tätä kommenttia hekottelimme sitten koko loppumatkan kotirantaan.
Tämän jälkeen poliisi ei meitä ole pysäyttänyt vaikka aktiivisesti merellä liikummekin. Vartiosto on pysäyttänyt muutamia kertoja vuosien varrella ja nämä kohtaamiset ovat olleet erittäin asiallisia ja mukavia. Poliisia kohtaan jäi valitettavasti suuri antipatia pitkäksi aikaa ja aina poliiseja nähdessäni tarkastin rintapielestä konstaapelin nimen, se kun jäi varsin hyvin mieleen. Ei ole tullut missään vastaan ja herra on varmaankin nyt jo hyvin ansaitulla eläkkeellä.
Nykyisessä veneessä VHF löytyykin ja tentissä kävin pari vuotta sitten. Kyllä siihen tenttiin muutama tunti lukea pitää, on siinä kokeneellekin veneilijälle uutta asiaa sen verran paljon eikä niitä protokollia ja sääntöjä kylmiltään hanskaa. Vuotuinen taajuusmaksu on sitten taas järjetöntä byrokratiaa: joku ylläpitää rekisteriä, tulostaa ja postittaa laskut paperilla ja tuotto on alle kaksikymppiä per kohde. Varmasti menee kokonaisuutena tappiolla valtiolle. Olisi normienpurulle töitä tässäkin. - Veikko6700
Kiitos elävän elämän historiasta. Ilmeisesti oli Viestintävirasto pyytänyt poliisilta valvontapäivän käyttöönsä ja poliisi yritti löytää sopivia kohteita kiikaroimalla ohi kulkevien veneiden antenneja.
Kun aluksessa ei sitten ollutkaan "vee hoo äffää" , niin poliisimies oli perin pettynyt ja koki sen vaikeaksi niellä.
Pelottaa vain miten sitten käy kun he pysäyttävät vanhan veneen ja sen ruman miehistön kun uuden veneen nuoria ihmisiä kohdeltiin tuolla tavalla.
Minulla on kyllä tien päältä sellainen kokemus, että kun kaikki on ollut kunnossa ei virkavallan kanssa ole ollut ongelmia. Toivottavasti venepoliisi on yhtä ystävällinen ja että tuo kokemuksesi oli vain yksittäistapahtuma. - sopivasti.kontrolloidaan
EiPaljonLupaKiinnosta kirjoitti:
Minulla on asianmukaiset luvat, joita kukaan viranomainen missään ei ole 14 vuoteen halunnut nähdä.
Se ei ollut mikään mielipide, vaan havainto, joka viittaa siihen, että radioluvat eivät ole huviveneessä kovin oleellinen juttu. Jos ne olisivat oleellinen juttu, niitä todennäköisesti myös valvottaisiin, kuten valvotaan autolla ajoa, kalastusta ja aseen hallussapitoa.
Nimimerkkini muuten viittaa viranomaisten kiinnostukseen :-)
Kuten kerroin, minulla on kaikki asianmukaiset luvat.Eikö sekään mielestäsi viittaa viranomaisten kiinnostukseen, että call sign kontrolloidaan ja sitä kysytään paitsi merellä myös maahantulotarkastuksissa? Voiko call signin saada ilman radiolupaa? EU:n ulkopuolella maahantuloselvityksissä olen pitänyt kaikki venepaperit rengaskansiossa ja ojentanut kansion viranomaisille. Varmaankin radiolupaa olisi erikseen kysytty, ellei se olisi ollut venepapereiden mukana.
Joskus on Itämeren puoleissa Kielin kanavan suulla ollut ratsioita, jossa satamapoliisi tsekkaa kaikkien veneiden paperit ja luvat. Tarkastukset ovat ystävällisiä ja nopeita, kun asiat ovat kunnossa. Jos vene tai kippari "profiloituu" syystä tai toisesta, tarkastus voi olla pikkutarkka ja pitkäkestoinen. Näin kerrotaan käyneen, kun veneen alkoholivarasto onkin ollut ilmoitettua suurempi. - luelueoikein
jokujärjestystarvitaan kirjoitti:
Mitä halusit mielipiteelläsi tiedottaa? Sinun logiikallasi autolla ajaessa ei tarvita ajokorttia, jos sitä ei ole moneen vuoteen kertaakaan kysytty. Kalastuskorttia minulta ei ole kysytty koskaan, vaikka olen kalastanut toisinaan ahkerastikin. Haulikkoni hallussapitolupaa ei ole kysytty kertaakaan. Siis nekin luvat ovat tarpeettomia?
Minultakaan ei ole kysytty radiolupaa (= aluksen radiolupa SRC tai LRC), mutta rannikkovartiosto on kysynyt "call sign" :in monena vuonna Pohjanmeren rannikoilla ja Engl.kanaalissa, samoin kauempana purjehtiessani.
Call sign on pitänyt ilmoittaa maahantuloselvityksissä ja miehistöluettelon alustiedoissa. Miten luulet maahantulotarkastuksissa käyvän EU:n ulkopuolella tai pistokokeissa EU:n sisällä, jos veneessäsi todetaan luvanvaraisia lähettimiä, mutta ei sinulla ei ole minkäänlaisia lupia eikä radiopuhelimen kutsutunnusta? Riittääkö selvitykseksi "ei paljon kiinnosta"?Kommentoimasi tyyppihän on lainkuuliainen kaveri, joka vain kertoi ettei lupa ole ketään kiinnostanut. Ei hän pullikoi lupaa vastaan. Etkö ymmärrä lukemaasi?
- MeriMetsästäjä
Veneessä VHF on mielestäni tärkeä turvavaruste ja kommunikointiväline. Jos kutsun, niin useimmiten viranomainen vastaa. Maksan siis mielelläni radioluvat koska saan maksulleni vastinetta. Tilanne on täysin toinen metsästys VHF:n kanssa. Se on walkie talkie jolla juttelen kavereideni kanssa. Ainut tilanne jolloin sillä saa viranomaisen kiinni on metsästyskauden alku jolloin viestintäviraston tarkastaja on poliisien kyydissä etsimässä "laittomia" radioita. Sanoin väärin...ei sillä saa silloinkaan viranomaista kiinni vaan päinvastoin. Täysin turha lupamaksu jota perustellaan sillä, että virasto valvoo radioita ja liikennettä. Tulli valvoo, että tänne tuotavat radiot ovat EU-lainsäädännön mukaisia ja se on siinä! Täysin turha maksu jonka olen jättänyt maksamatta jo yli 20 vuotta.
- A_33
Pari vuotta sitten Santiossa viestintäviraston kaverit tekivät ratsian ja useampi veneilijä kährähti koska VHF oli mutta lupa puuttui. VHF pitää olla Saimaan kanavalle matkattaessa, ellei halua maksaa luotsia..
- Prostata_VHS
Kaikki tulee osata! Muuten olet vain radioliikenteen tukkona. Sinun tulee todellakin osata käyttää muitakin kuin kusivehkeitäsi. Eikä se sitäpaitsi edes toimi.
- Käsi_kädessäkö
Jos haluaa suorittaa vhf-tentin, niin pitääkö olla myös rannikkolaivuritutkinto suoritettuna?
- VHFvhf
Ei tarvitse. Lue vielä hyvää tietoa.
https://www.viestintavirasto.fi/taajuudet/radioluvat/veneilijatjamerenkulku.html#meriradioliikenteenpatevyystutkinnot - TietoOnValttia
Eivät ole mitenkään kytköksissä keskenään. Manitsemasi Rannikkolaivurin tutkinto on Navigaatioliiton valvoma vapaaehtoinen tutkinto.
Tämä ei tarkoita, sitä etteikö nuo kurssit ja tutkinnot olisi hyödyllisiä. Mielestäni jokaisen veneilijän tulisi ainakin se Saaristolaivurin kurssi käydä, jos häntä ei ole jo kehdossa viety veneilemään.
Myös Suomen purjehdus ja veneilyliitto järjestävät näitä kursseja. Veneenkuljettaja I ja II kurssien jälkeen voi suorittaa Venepäällikökurssin ja sen jälkeen voi hakea Trafilta Kansainvälistä huviveneenkuljettajan kirjaa.
Lyhyesti sanottuna kaikki koulutus on vesillä kulkijalle hyödyksi - ikäänkuin ylimääräinen vakuutus.
Nyt talvella on hyvää aikaa suorittaa noita tutkintoja. Menee aika rattoisasti jäiden lähtöä odotellessa D
- SeuraKatsastaja
Tuo Tötterströmin kertomuksen pointti oli se seuralippu suoritetun katsastuksen merkiksi.
Meillä Seurassa on VHF -säännöissä lievää tiukennusta koska olemme avomeriseura. Veneitämme kävi viime kesänäkin Sopotissa ja Pornholmissa saakka! VHF -tiukennus seurassa on se että yli 22 -jalkaisessa on oltava ainakin käsi -VHF ja yli 32 -jalkaisessa kiinteä VHF.
Kun aluksessa on seuralippu, kaikki asiat, luvat ja muut ovat satavarmasti kunnossa.- Vastarannan.kiiski
"Kun aluksessa on seuralippu, kaikki asiat, luvat ja muut ovat satavarmasti kunnossa. "
"Kun aluksessa on seuralippu, kaikki asiat, luvat ja muut ovat satavarmasti kunnossa. "
Tästä olen satavarmasti eri mieltä. Sen verran olen nähnyt asioita. Seuran katsastusmihiä esim. kusetetaan niin, että samoja varusteita kierrätetään veneestä toiseen katsastustilanteessa. Kyse on enmpi asenteesta ja siihen ei mikään laiturikeron perälippu vaikuta! Perälippu tulee pelkästään laituripaikan takia.
Ja juu, olen SVL:n jäsen ja veneessä on pakolliset katsastusvarusteet (omat) paljon muuta. Perälippuna käytän ylpeänä Suomen lippua, kerhon lippua en edes omista. Vaikka veneeni ei olisi SVL:n alaisen lairikerhon laiturissa, olisi asenteeni tuevallisuuteen jne ihan samalla tasolla. Kerhon säännöt ei asennettani ohjaa.
Ja taskussa on SRC ja venessä aluksen radiolupa (sisältää tukan, kiinteän ja kannettavna VHF:n ja AIS lähettimen). - liirum.laarum
Vastarannan.kiiski kirjoitti:
"Kun aluksessa on seuralippu, kaikki asiat, luvat ja muut ovat satavarmasti kunnossa. "
"Kun aluksessa on seuralippu, kaikki asiat, luvat ja muut ovat satavarmasti kunnossa. "
Tästä olen satavarmasti eri mieltä. Sen verran olen nähnyt asioita. Seuran katsastusmihiä esim. kusetetaan niin, että samoja varusteita kierrätetään veneestä toiseen katsastustilanteessa. Kyse on enmpi asenteesta ja siihen ei mikään laiturikeron perälippu vaikuta! Perälippu tulee pelkästään laituripaikan takia.
Ja juu, olen SVL:n jäsen ja veneessä on pakolliset katsastusvarusteet (omat) paljon muuta. Perälippuna käytän ylpeänä Suomen lippua, kerhon lippua en edes omista. Vaikka veneeni ei olisi SVL:n alaisen lairikerhon laiturissa, olisi asenteeni tuevallisuuteen jne ihan samalla tasolla. Kerhon säännöt ei asennettani ohjaa.
Ja taskussa on SRC ja venessä aluksen radiolupa (sisältää tukan, kiinteän ja kannettavna VHF:n ja AIS lähettimen).Tuskin kukaan täällä on SVL:n jäsen. Mikä yhdistys se on, joku lairikerho?
- Vastarannan.kiiski
No, tuli virhe. Piti laittaa SPV. Eikös sitä ole laiturikerhon kautta SPV:n jäsen vai miksi lähettävät sen turhanpäiväisen lehdykän kotiin ja laiturikerho tilittää SVP:lle kymmenykset?
http://spv.fi/
Naurattaa vaan tämä toisten lapsenusko että laiturikerhon jäsenillä on aina kaikki kunnossa ja muilla ei ole. - tuplavirhe
Vastarannan.kiiski kirjoitti:
No, tuli virhe. Piti laittaa SPV. Eikös sitä ole laiturikerhon kautta SPV:n jäsen vai miksi lähettävät sen turhanpäiväisen lehdykän kotiin ja laiturikerho tilittää SVP:lle kymmenykset?
http://spv.fi/
Naurattaa vaan tämä toisten lapsenusko että laiturikerhon jäsenillä on aina kaikki kunnossa ja muilla ei ole.Tarkemmin ottaen et ole myöskään SPV:n jäsen. SPV:n jäseniä ovat seurat, eivät henkilöt.
- Riviijäsen
Meidän seuran eräs tärkeimmistä asioista on juuri tuo varusteiden katsastuskierrätys.
Raketit, soihdut, heittoliinat, päivämerkit, myrskypurjeet ym. on kätevää kierrättää veneestä toiseen.
Tiukassa paikassa, katsastuksen tullessa akuuttina niskaan, sammutintakin voi kierrättää. Toki se omakin sammutin on syytä leimata tai modata asetoniin kastellulla pumpulipuikolla ja tussilla päivämäärät sopiviksi aina ennen kauden ekaa merellelähtöä. On noloa kun maston juuressa on tuore katsastustarra ja poliisi / raja narauttaa leimaamattomasta sammuttimesta.
Joviaali katsastusmies toki laittelee hyväksynnät sopivasti vaikka Captain Morgan -hengessä.
Veneseuran katsastus on sosiaalinen tapahtuma, tsoukkimiittinki, ja siihen kannattaa suhtautua jouhevasti puolin ja toisin. - Puhku
Itse kopautan kumivasaralla sammutinta ja puhallan siihen letkuun. Tarroja ja tussejahan saa..
- Puhku
Mulla on muuten tarroja myynnissä, viime keväänä katsastajan kahvitellessa otin varalta isomman nivaskan tyhjiä! Sai paremman vastineen 10€:lle..
- Käsi_kädessäkö
Tuo lause minua hämäsikin "Meri-VHF-radiopuhelimen käyttöön veneessä riittää Rannikkolaivurin radiotodistus (ns. SRC-todistus)."
Eli selvennyksenä vielä, voin siis omistaa Rannikkolaivurin radiotodistuksen olematta rannikkolaivuri?- lalalalaa
Kyllä voit. Tarvitset ainoastaan tuon SRC-todistuksen ja veneelle radioluvan.
- tuuriseilori
Jos ei ole veneilyosaamista niin VHF on hyvä olla, jotta saa sitten apua .....
- KappasJoon
Kas joo. Tavallaan onnetonta kun valvova viranomainen on ottanut noille todistuksille tuollaiset suomenkieliset nimet jotka voi liittää Navigaatioliiton tutkintoihin. Miksiköhän niitä ei ole vain voinut kääntää suoraan.
Mutta kuten täällä on jo sanottu. Noihin viestintäviraston myöntämiin veneilijän pätevyystodistuksiin ei tarvitse suorittaa muiden tahojen järjestämiä tutkintoja vaan hyväksytty suoritus viestintäviraston veneilijän radiotutkinnossa riittää. - Käsi_kädessäkö
tuuriseilori kirjoitti:
Jos ei ole veneilyosaamista niin VHF on hyvä olla, jotta saa sitten apua .....
No siinä oli veneilyosaajan kommentti, osui ja upposi!
Itseä kiinnostaa myös nyky-vhffien ais-ominaisuus. Eikä se varsinainen vhf haitaksi ole.. Mutta kiitokset tuosta rannikkolaivuri-tarkennuksesta!
- taatititaa
Aina parempi on hallita sähkötys. Vain sillä pääsee huonoissa keliolosuhteissa läpi. Se tulisi olla pakollinen vaatimus myös kaikille näille päiväpurjehtijoille, joilla ei ole alkeellisintakaan tajua purjehduksesta saatikka siihen liittyvistä säännöistä.
- ihmettelenpä.vain
Kenenkä kanssa ajattelit viestiä sähköttämällä?
- Borgumriff
Mites savumerkit ja rummuttaminen?
- metritoiseen
Rumputtelemine käy hyvin sähkötyksestä.
- Targa44
Meillä on veneessä kommunikointivälineenä megafoni. Mielestäni se on asiallinen laite kun saavutaan satamaan. Huudan sillä flaikkarilta laiturille ja pyydän muita tekemään tilaa. Kenellekään ei jää asiat epäselväksi kun jaan sillä käskyjä. Paras puoli tuossa on ette ei vaadi minkäänlaisia lupia!
- Ääntäriittää
Itse käytän laivan sumusireeniä. Siitä lähtee niin mahtava ääni että se kantaa kilometrien päähän. Isommatkin veneet siityvät äkkiä sivuun kun luulevat matkustajaristeilijän olevan tulossa. Olen vain ajamassa Sunwind-20:stä laituriin ja tilaa löytyy!
https://www.riemurasia.net/video/Tytto-ja-laiva/194127 - onkotilaa
Ääntäriittää kirjoitti:
Itse käytän laivan sumusireeniä. Siitä lähtee niin mahtava ääni että se kantaa kilometrien päähän. Isommatkin veneet siityvät äkkiä sivuun kun luulevat matkustajaristeilijän olevan tulossa. Olen vain ajamassa Sunwind-20:stä laituriin ja tilaa löytyy!
https://www.riemurasia.net/video/Tytto-ja-laiva/194127Pikku-Targa lähtee alta ihan erikseen pyytelemättä niin, että kapu meinaa kaasukahvan katkaista!!
- Ghhtghh
Totta puhut veli Ponteva . Meillä megalofoonia käytetään myös kulussa, jos tarjoilu alkaa hidastua....
- eihermokestä
Ghhtghh kirjoitti:
Totta puhut veli Ponteva . Meillä megalofoonia käytetään myös kulussa, jos tarjoilu alkaa hidastua....
Olet sitten kuullut kun meikä tilaa ruokaa ja vinettoa ruotsinlaivan a la carte ravintolassa joka kerta siinä vaiheessa kun tarjoilu lägää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645582Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204177Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172896- 1512159
- 171886
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1231699- 951367
- 711148
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o79965