Ikkunoiden pesu

Kevätsiivous

Pesettekö itse ikkunat vai käytättekö ulkopuolista apua? Kuinka paljon ihmiset käyttävät pimeää siivousapua? Tarkoitan siis verottomasti tehtyä työtä. Taitaa ainakin mamut mielellään tehdä duunia verottomasti, ja suomalaiset ilomielin käyttävät tätä harmaata taloutta hyväkseen säästääkseen rahaa, vaikka sitä olisikin. Kertokaa kokemuksia.

17

738

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lorenaa

Olen käyttänyt pesuapua, sama tulos, jonka itse teen samassa ajassa eli menee noin 2h 30min. Siinä sitä samalla tulee päivän voimistelu suoritetuksi, hartiat saavat moniuolista liikuntaa. Niin kauan kun kuntoni sallii pesen itse ikkunani, jos kunto pettää tavalla tai toisella siirryn pesuapuun.

• paljon.ammatteja

Noh mistäpä löydät pimeitä mamuja tekemään ikkunapesut ellei niitä kuulu tuttavapiiriin? Erilaiset kotisiivousyritykset ovat rekisteröityneitä eri portaaleihin, että enää on hankala pimeän ihmisen löytää pimeää työvoimaa. Sitä paitsi se saattaa olla huomattavasti kalliinpaa kuin rehellisen yrittäjän tekemä työ.
      Veikkaan, että nykyisin käytetään/on saatavissa pimeää siivousapua hyvin vähän, koska on olemassa taloutta helpottava kotitalousvähennys.
      Mutta mitä tulee työntekijöihin ja työjälkeen se vaihtelee rajusti koska vasiten ikkunapesuammattilaisia ei noilla kotipuljuilla ole. Päiväsiivoojalla saattaa mennä aikaa rajusti jos alkaa puunaamaan ikkunoita ja siinähän hinta nousee. Joten siihen katsoen työn voi tilata ikkunapesuammattilaisiltakin.
      Itse pesen ikkunat ja käyn monilla muillakin tuttavilla pesemässä vuoden eri aikoina koska hallitsen homman. Viime viikolla pesin naapurille tosi ison ja hankalan ikkunan (plus toisen) aukaisuineen, ittelläkin sama paska. Tarjosi hän viittä kymppiä, en ottanut. Sanoin osta aski tupakkaa. Hän oli ostanut kaksi ja toi palkkioksi. Pitäisikö se ilmoittaa verottajalle vaikka askeissa jo on tupakkivero mukana? Elikkä lähtökohtaisesti en pese maksua vastaan. Jos joku haluaa väkisin huomioida, tehköön sen vähäeleisesti vaikka "bensakuluna" muodollisesti.

• tenulla_lähtee_lika

Tuolla kaupungissa näin kahden hengen miesryhmän, joka kiersi kadun varressa olevia liikkeitä ja kyseli liikkeenharjoittajilta saako pestä näyteikkunan ulkopuolelta. Muovisanko ja jotain harjanvarsia niillä oli mukana. Laskutuskäytäntöjä en tiedä.

• flegmaatti

Ikkunan pesu on urhaa kuin nunnan nännit ja paavin pallit.
      Silloin harvoin kun on pakko niin pesen itse.

• flegmaatti

Vaikka asuntomme on ylimmässä kerroksessa niin se on vain 4:s ja katupöly tuhrii lasit, ml. parvekken lasit, varsin nopeasti. Jo ensimmäinen kevyt sade saa lasit näyttämään likaisille. Parasta antaa harmaantua tasaisesti koska muuten saisi hinkata niitä useita kertoja jokainen kesä.
        Keväisin vaimoni huomauttaa keittiön idän puolen ikkunasta.

Masentavimman kokemuksen sain vapaa-ajan asuntomme parvekelaseista. On mukava katsella puistoon ja merelle puhtaiden lasien läpi mutta vielä mukavempi on tähyillä silloin kun lasit ovat sivussa.
        Kerran, perusteellisen kuuraukjsen ja kiillotuksen jälkeen, ilo oli parin päivän mittainen. Saharasta tullut oranssi pöly liisteröityi tihkusateen myötä sitkeänä tahmana laseille. Silloin oli pakko pestä koska huuhtelevaa kunnon kunnon sadetta ei ollut odotettavissa.

• ksava

Itse pesen,ei ole kummoinen homma. 2h keittiön ikkunoissa kuluu...hmm...en ole koskaan kellosta katsonut,ehkä runsas tunti.
      Odottelen siitepölykauden päättymistä ja sitten pesen lasit.

• Kevätsiivous

Ainoa ongelma on että miten saan ulkoikkunat auki.

2 vuotta sitten huoltomies kävi katsomassa ja väitti ettei saa auki ja ettei ikkunoita voi muka korjata, ja kehoiiti pesemään ikkunat pelkästään sisäpuolelta!!!
        Mikähän avuksi? Miksei muka voi korjata? Silloinen isännöitsijä, joka sai sitten mennä, sanoi että korjaaminen on liian kallista ja että ikkunat pitäis vaihtaa ja kun menin hallituksen puheenjohtajan luo, niin hän sanoi ettei mitään vaihdeta! Masentaa ihan koko kesän tulo kun en ole 10:een vuoteen päässyt ikkunoita pesemään, ja kun yritin saada 2 vuotta sitten apua, niin tulos oli tämä:(
        Nyt on uusi isännöitsijä joten mahtaiskohan sieltä saada paremmin apua kuin edelliseltä naisisännöitsijältä. Kun aurinko paistaa niin ei kunnolla näe että ketä pihalla liikkuu... Ihan käsittämätöntä! Ulkoikkunoiden korjaus kuuluu taloyhtiölle, eikä mielestäni voi ketään pakottaa pesemään ikkunoitaan pelkästään sisäpuolelta.

Tähänkö on tultu, kun Suomessa kaikki työ on niin kalliisti hinnoiteltu, ettei ole muka enää varaa korjata mitään? Eivätkö taloyhtiöt voi teettää korjaustöitä joillain oppilaitoksilla oppilastyönä, vai pitääkö aina käyttää jotain sikakallista firmaa jonka kanssa on tehty jokin sopimus?

• Siitä on kolminkertainen hyöty kun pesee itse - puhtaat ikkunat, kuntoilu, rahat säästyy.
      Ennen vanhaa oli kunnia-asia hoitaa omaa taloutensa hyvin. Mitähän mun isoäitikin olisi tuumannut, jos olisi hänelle ehdottanut että joku muu pesee. Varmaan pessyt ensin ite ikkunat, ennen kuin olisi kehdannut antaa jonkun muun pestä niitä.
      Onhan se tavallaan hyvä että nykyisin osaa ottaa apua vastaan. Mutta tekeekö se meistä myös laiskoja?

• eppu2

Itse minäkim pystyn kaiken hoitamaan. Toivon vaan, että näin jatkuisi.
        Laiskaksi kyllä jossain asioissa olen heittäytynyt. Esim. ennen vaihdoin pakuunkin renkaat itse, nykyään tyrkkään renkaanvaihtohommat pojalle.

• eppu2 kirjoitti:

Itse minäkim pystyn kaiken hoitamaan. Toivon vaan, että näin jatkuisi.
        Laiskaksi kyllä jossain asioissa olen heittäytynyt. Esim. ennen vaihdoin pakuunkin renkaat itse, nykyään tyrkkään renkaanvaihtohommat pojalle.

Joku tasapaino on varmaan hyväksi, ettei joudu sellaisen tilanteen eteen ettei voi ottaa apua vastaan, eikä varsinkaan pyytää :)

Minussa tahtoo olla annos sitä vanhanaikaista ylpeyttä. Pieni annos nöyryyttä ei haittais.

• eppu2
        hmp.f kirjoitti:

Joku tasapaino on varmaan hyväksi, ettei joudu sellaisen tilanteen eteen ettei voi ottaa apua vastaan, eikä varsinkaan pyytää :)

Minussa tahtoo olla annos sitä vanhanaikaista ylpeyttä. Pieni annos nöyryyttä ei haittais.

Näin on. Minäkin olen aina ollut semmonen, että kyllä ´minä itte´.
        Viime aikoina olen ruvennut mietiskelemään asiaa, että pitääkö aina kaikki vääntää itse, vaikka henki menisi.
        Sain vastauksen itseltäni. Ei pidä.

• Itse ikkunani pesen, helppo homma kaikki aukeaa sisäänpäin ja yleensä jaksotan. Koskaan en pese kaikkia samalla kertaa, siivoan huoneen kerrallaan ja aloitan kevätsiivouksen ikkunanpesulla. Yleensä kahdesti pesen, keväällä ja syksyllä, joskus jos on jotain kekkereitä, niitä ennen niitä ehkä myös.
      Joskus kun sisälasi näyttää likaisilta niin teen pikapesuja. Jos polttelee takkaa, niin ihan selvästi nokeentuu enemmän.

• Ja nyt peseen punssiverannan lasi-ikkunat sisältäpäin K-merkkisellä pesurilla (suihkuta, pese, imuroi kosteus pois) Seuraava ikkuna. Eilen pesin kaikki maalatut valkoiset puupinnat homeenpoistoaineella: kaunista tuli :) Huomenna on vuorossa uusi matto lattialle. Sitten olemmekin melkein valmiita valpurin viettoon.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Pesusieni ja kuivaus lastalla käy ikkunoitten pesu nopeasti.
        Paljon työläämpää oli vanhan ajan pokien kanssa pelaaminen syksyllä paikoilleen ja keväällä pois liimapaperien ja tulitikkuaskien kaa.
        Sanomalehdellä kuivattiin ja kiillotettiin.

• Anonyymi

Hah hah hah vanha avaus.

Totta kai pesen. Mutta vain talvella kun on pakkasta mahdollisimman paljon.
      Tällä viikolla ajattelin pestä.

Odottelen torstai perjantai akselille koska on luvattu 25 - 30 astetta öisin.
      Silloin on hyvä pestä.

Haluaako joku lyödä vetoa tuhannen? Nimittäin Sinol - Lasol mixauksella onnistuu. On meinaan kokemusta.

• Anonyymi

Tilaan ikkunanpesijän, jolla on ly-tunnus (rehellinen yrittäjä)
      ja saan kotitalousvähennyksenä 40% takaisin.
      Käytän kotitalousapua muutaman kerran vuodessa,
      omavastuu on 100 euroa vuodessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      3078
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1157
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1132
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      51
      1025
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      987
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      858
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      847
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      781
    Aihe