Kääntyvä työntöaisa ja muuta vaunuasiaa

taavi

Hei,

vaunujen hankinta on ajankohtaista pian, ja nyt tuntuvat olevan parhaat alennukset. Kaipaisinkin konkareiden arviointeja seuraavista asioista:

- uudet vai käytetyt? Paljonko hinta tippuu käytetyissä (hyväkuntoiset)

- kääntyvä työntöaisa, kuinka tärkeänä pidätte? Voisin itse kuvitella, että sitä kaipaisi joskus auringon paistaessa tai kylmässä viimassa, kun haluaisi suojata lasta paremmin. Kaikissahan kääntyvät kopat, mutta se ei paljon auta kesken matkanteon.

- Merkkivaunut vs. kiinalaiset: hinnassa tuntuu olevan n. 50 % eroa - saako rahalla myös selkeästi enemmän laatua? Esim. Brio, Teutonia, Gesslein vs. Tip Top, ABC

- Loppusuoralla harkinnassa pehmeäkoppaiset Teutonia Mistralit ja Brio Novat. Teutoniassa kääntyvä aisa, mutta vauva "matalalla". Briossa aisa ei käänny ja vauva matkustaa korkeammalla. Kokemuksia ja kommentteja näistä?

- Pehmeä kantokoppa: vauva ilmeisesti kasvaa näistä vauhdilla ulos. Onko yleensä järkevä hankinta? Tuntuu, että pehmeäkoppaisissa on myös rataskaudella hyödynnettäviä osia (jalkapussit yms.) enemmän kuin kovakoppaisissa malleissa.

- Pitääkö paikkansa, että parhaat alennukset liikkeissä ovat juuri nyt mallien vaihtuessa, vai onko sekin vain myyntikikka?

- Mitkä ovat hyviä foorumeita käytettyjen tavaroiden metsästyksessä?

Kiitos tuhannesti kaikille, jotka viitsivät vastata edes johonkin!!

7

2558

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä vaan

Valitse emmaljungat. kääntyvä aisa, LAATUA, ja lapsi ei niiin matalalla kuin teutoniassa ja huomattavasti parempi ratas osa.

• mä vaan

ja viel lisäykseksi et kääntyvä aisa on hyvä jos liikut paljon juuri noiden asioiden takia joita mainitsit...ja valinnas kannattaa ottaa myös huomioon varaosien saatavuus, kaikkiin merkkeihin ei ole saatavilla...hinta eron huomaat kyllä kankaiden, rungon, renkaiden ja liikkuvien osien kohdalla jos esim.koitat vuoden vanhaa teutoniaa tai emmaljungaa verrattuna vuoden vanhaan johonkin kiinalaiseen

• Olipas sulla kysymyksiä, ja yleisesti ottaen sanoisin että makuasioita on suurin osa. Vaunujen käyttötarkoitutksesta, käyttäjästä ja käyttöajasta riippuu mihin kannattaa satsata.

Mä olen isommat lapseni saanut köyhänä opiskelijana. Ostin siis heille vaunut ja rattaat käytettynä. Jos käytettyjä metsästää, kannattaa satsata merkkiin. Sillä tosiasia on, että merkkivaunut kestävät käyttäjältä toiselle. Meillä on käytettyinä vaunuina ollut
      Briot (kuin uudet, vaikka oli kahdella ollut ennen meidän vauvaa),
      Gessleinin yhdistelmät (HYI! en suosittele kenellekään),
      Orat (Kuluneet, mutta hyvin palvelivat, noissa oli ollut sisaristuin, mukä oli kuluttanut vaunut ihan nitkuiksi. Älä siis osta vaunuja joissa on käytetty sisaristuinta)
      ja Jovit (olivat olleet kolmella ennen meidän kolmea, nämä siis olivat kuomurattaat, nuo muut vaunuja. Meillä kolmen lapsen käytössä, ja edelleen hyväkuntoisina lähtivät kiertoon)
      Hyvistä käytetyistä voi maksaa ½ uuden hinnasta. Ja kunnosta riippuen sitten vähemmän.

Jos aiot hankkia vielä enemmänkin lapsia, siis ajatuksena kierrättää samat vaunut seuraavalle, kannattaa ehdottomasti katsoa myös merkin perään. Kuten sanottu, kiinalaistuote on varmasti toimiva peli yhdellä lapsella, mutta merkkivaunut kestävät vuosia, käyttäjältä toiselle.

Ominaisuuksista.. niitä pohtiessa sun pitää miettiä missä vaunuja käytät. Liikutteko paljon autolla? Tuolloin pitää vaunujen olla helposti kasattavat (kokeile ennen kuin ostat) ja mahtua teidän autoon (yllättävän monet vaunut vievät yllättävän paljon tilaa). Liikutteko paljon kävellen, teettekö lenkkejä? Silloin kannattaa katsoa renkaat tarkkaan, niiden pitää olla riittävän isot, ja tukevat. Liikkuvat kevyemmin myös huonolla kelillä. Se, valitseeko ilmakumit, ilmakamarit vai perinteiset on ensi sijassa makuasia. Toki nuo ilmakumit ovat kevyet työntää, mutta eipä perinteisilläkään ole mulla hikipintaan tullut työntämisen takia.

Aiotko käyttää vaunuja "kauppakassina"? Kiinnitä huomiota tavarakorin kokoon ja rakenteeseen.
      Tuletko liikkumaan julkisissa kulkuneuvoissa vaunujen kanssa? Kolmipyöräiset vaunut on oikein hyvä keino saada kanssa matkustajien stressikerroin nousemaan, ne nimittäin vievät bussissa kaksien vaunujen paikat. Vaihotehoisesti kompastelee porukka ohi yrittäessään noiden vaunujen etupyörään. Itse en tästä syystä olisi myöskään valinnut taitettavaa työntöaisaa vaunuihin, se ei ole niin tukevan oloinen kun vaunuja nostaa kulkuneuvoon/ siitä pois. Sama koskee liukuportaita, tuo taittuva työntöaisa ei siinäkään tunnu kovin tukevalta, varsinkaan jos vaunuissa on tavaraa vielä vauvan lisäksi mukana.

Aisan säätö on aiheellista lähes ainoastaan jos sinulla ja miehelläsi on suuri kokoero. Silloin on tietysti kätevää, että aisan saa säädettyä hyvälle työntötasolle. Muussa tapauksessa pidän koko säätöominaisuutta turhana, minulle ei myöskään ole tuottanut ikinä mitään ongelmia se, ettei työntösuuntaa ole aisasta säaanut käännettyä, ns. vauhdissa. Monissa vaunuissa saa työntösuunnan kuitenkin vaihdettua muuten, eli ratasvaiheessa voi kopan kääntää niin että lapsi onkin kasvot menosuuntaan. Ja se on tietysti ihan kätevä ominaisuus. Lisää jossain vaiheessa lapsen vaunuissa viihtymistä huimasti.

Tuosta vauvan korkeudesta.. tuokin on etupäässä makuasia. Silloin kun vauva on pieni, on jotenkin luonnollisempaa pitää häntä korkeammalla, samoin siinä säästää selkäänsä, kun nostaa/ laskee vauvaa. Tai nukuttaa, ja koittaa samalla tarjota tuttia (ei nimittäin ole lainkaan itsestään selvää että lapsi pitää tuttia suussaan kun sen sinne änkeät. Sitä joutuu toisinaan pitämään hiukan aikaa paikallaan, ja samalla "lullaamaan" vaunuja). Mutta lapsen ollessa jo isompi on tietysti kiva että hän pääsee itse kiipeämään rattaisiin. JOs nämä siis ovat tarpeeksi matalat. Minä kuitenkin suositteleisin vaunuja jotka ovat hiukan korkeammalla... makuasia.

Kantokopasta, sekin on makuasia. Minulla on kokemusta niin kovasta kuin pehmeästäkin, molemmista pidin. KOvan etu on se, että se on helppo kantaa mukana, toimii selkeästi vauvan varavuoteena kylässä, mm. Kovassa kopassa täytyy kuitenkin olla tilaa vielä talvitamineille, jos vauva syntyy talvea vasten. Kesävauvalle kova koppa on ehkä toimivampi, talvivauvalle käy tämä nimittäin nopeasti pieneksi juuri tuon vaatetuskysymyksen vuoksi.
      Pehmeä koppa puolestaan on kevyt kantaa, ja kuten kirjoitit on usein myös monikäyttöisempi. Mutta ihan oikeasti.. ei sitä tule käytettyä kuin se eka talvi. Meilläkin saisi kantokopasta myös isomman pussin, mutta ei sitä olla tänä talvena käytetty kertaakaan. Lapsella kun on toppapuku päällä, kun hän on rattaissa, ja pussin kanssa hänelle tulisi liian kuuma. Vaunuissa tulee jalkapeite mukana, olkoon koppa mikä tahansa (kuuluu tulla jalkapeite siis lisäksi). Kesävauvalle en pehmeää koppaa suosittelisi lainkaan, sehän on kuin makaisi topatussa makuupussissa koko ajan. Kuuma tulee.

Kyllä pitää paikkansa, että vuoden vaihhteen tienoilla myydään ns. vanhat mallit pois. Itseasiassa, ne vanhat mallit myydään jo tuossa syksypuolella. Mutta kai sitä tuurilla voi vieläkin vanhoja malleja löytää? Meidän vikat vaunut on hankittu Oran tehtaanmyymälästä, Noormarkussa. Jos sinulla on mahdollisuus, kannattaa siellä käydä tutustumassa. He palvelevat myös sähköpostin kautta, ja puhelimitse. Ja palvelu on hyvää!

mm. Vauva- lehden ja Libero- vaippojen sivuilta kannattaa metsästellä noita käytettyja vaunuja.

• kaikki

no edellinen vastasi mielewstäni oikein hyvin kysymyksiisi. Olen samaa mieltä kuin hän vaunu asioista. Mutta lisäisin vain, että ei kaikkiin kuulu tuo jalka peite mukaan ostaessasi, se on vapaa valintainen tuote ja maksaa n. 20-30 egua. Esim. teutoniaan ja emmaljungaan se ei kuulu... se on erikseen pyydettävä/ostettava, harvemmin ees myymälässä vaunujen päällä esillä.. Ja ei kun shoppailemaan vaunuja!

• Peikko

Juu elikkäs itse ostin uudetkäytettyt :) elikkäs perheeseen oli tullut vahingossa kahdet vaunut ja ostin ne toiset turhat pois. Tuli halvemmaksi.

Kääntyvä aisa on hyvä olla, mutta mulla ei sellasta ole ollut, tosin oon useesti kaivannut, just sen takia että lapsi on "väärin" päin, eli tuuli on tullut suoraan vaunuun tai aurinko paistanut silmiin.

Mieluummin merkkivaunut ovat kestävämpiä ja näin ollen saa hyvin kiertoon ja niistä saattaa saada hiukan takaisin hinnassa. Itselläni on Simo Bertinin vaunut ja kokemusta tuttava piirissä on Brioista ja Emmaljungista. Yhdellä kaverilla oli Teutoniat, mutta ne lähti vaihtoon, koska ovat liian matalat ja ahtaat.

Meillä on yhdistelmät, joissa on tuo kantokoppa, pehmeä sellainen. Se on huomattavasti parempi kuin kovakantokoppa, tai se on pitkä ikäisempi. Kova koppaisesta vauva kasvaa pian ulos, mutta meillä pehmeestä otettiin pohja ja kahvat pois ja näin ollen siitä tuli lämpöpussi ja tenava oli siinä vielä viime talvena ollessaa 2wee.

Ja mitä noihin aleihin tulee, niin niitä taitaa olla ympäri vuoden. Tosin onhan niiden liikkeiden pakko saada vanhat mallit nurkista pois uusien tieltä, eli voi sieltä jotakin edullista löytääkkin.

• meillä

Ostimme juuri Brio Nova kevytyhdistelmät.

Vaunuja on liian paljon erilaisia joten valinta on vaikea...

Ostettiin kovalla kantokopalla ku vauva syntyy just ennen kesää... Pehmeässä kopassa tulis vauvalle liian kuuma. Kovassa kopassa saa köllötellä vapaasti. Toimii sit meillä varasänkynä ku mennään mummolaan...
      Sit ku ei vaavi enää mahdu niin otan kopan pois ja laitan lämpöpussiin ja ratasosaan makuulle. Mukana tuli jalkapeite samaan hintaan!

Kopan kanssa hieman korkeampi mutta sit rattaana matalampi... Eli sopiva...

Vaunuissa ei ole kääntyvää aisaa mut luulen että ilmankin tulee toimeen... Rattaat saa laittaa kumminpäin vaan... Eikä vaihtaminen oo kovin vaikeaa eli sen pystyy kääntämään loppujen lopuksi aika helposti jos ilma on niin karsea ettei kestä tuiskua...

Suuret ilmakumipyörät niin liikkuu kevyesti...

Kaikkissa vaunuissa taitaa olla se tavarakorin raj sama eli 5 kiloa.

Kokemusta ei siis vielä ole mut olen ainakin tällä hetkellä tyytyväinen... Kohthan sen näkee...

• alkup.

Kiitos kaikille vastanneille, erityisesti sinulle Mrs. Chaos perusteellisesta vastauksesta! Tuli ihan uusiakin pointteja esiin, sellaisia mitä en itse olisi osannut etukäteen ajatella. Eiköhän me näillä vinkeillä vauville kärryt löydetä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      74
      5578
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3111
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2694
    4. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2062
    5. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      27
      2055
    6. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      1869
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      99
      1839
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      1772
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1478
    10. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      17
      1248
    Aihe